Gå til innhold

Er det uvanlig å feire nyttår med kjæresten sin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har utenlandsk opprinnelse så jeg vet lite om hvordan nyttår tradisjoner praktiseres her, men jeg ville så gjerne feire nyttår med kjæresten min for å ''ende året sammen, og oppleve første starten av 2018 sammen''. Han sa han kunne ikke fordi han skal feire med familien, og sa det er veldig vanlig norsk tradisjon. Ble veldig lei meg, ihvertfall fordi han sa han kan heller ikke feire det sammen neste nytt år. Jeg lurer på om det er veldig uvanlig at nordmenn feirer med kjæresten sin alene i nytt år (og ikke med familien)? Jeg henger ikke opp mye på det, men jeg har aldri hatt det problemet med mine andre exer, men kanskje fordi nyttår betyr ikke mye for oss utlendere :( 

Anonymkode: 4da6f...58f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er uvanlig å velge å feire med familien fremfor kjæresten ja. Vil man feire med familien, så inviterer man jo med kjæresten sin, slik at man får feiret med både familie og kjæreste. Jeg har nesten aldri feiret med familie etter jeg ble voksen, har feiret med venner og kjæreste.

Anonymkode: 8072b...003

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvor gamle er dere?

Anonymkode: 83e5a...46b

Vi er 22 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er uvanlig å velge å feire med familien fremfor kjæresten ja. Vil man feire med familien, så inviterer man jo med kjæresten sin, slik at man får feiret med både familie og kjæreste. Jeg har nesten aldri feiret med familie etter jeg ble voksen, har feiret med venner og kjæreste.

Anonymkode: 8072b...003

Ja jeg tenkte meg noe det. Jeg tenkte julen er vanlig å feire med familien, men trodde for nyttår så pleier nordmenn å feire med kjærester/venner og..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man er 22 år er det nesten mer uvanlig å velge familien fremfor kjæresten... hvert fall hvis forholdet er seriøst

Anonymkode: 075ad...d23

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg velger familie fremfor kjæreste både jul og nyttårsaften. Mennesker har ulike tradisjoner. 

Anonymkode: 26ea7...870

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det er vanlig å feire jul med familien, mens nyttår er "forbeholdt"  kjæresten. Hvis du ikke har familie her så ville jeg tenkt at det var naturlig at du feiret jul sammen med han og hans familie. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Lenge har dere vært sammen? 

Anonymkode: 6c931...9b1

Cirka 1.5 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, petterm said:

Mitt inntrykk er at det er vanlig å feire jul med familien, mens nyttår er "forbeholdt"  kjæresten. Hvis du ikke har familie her så ville jeg tenkt at det var naturlig at du feiret jul sammen med han og hans familie. 

Det tenkte jeg også. Jeg sa til han når det er jul forstår jeg at man feirer med familien, men jeg visste ikke det gjaldt for nyttår og. Jeg fikk snakket mer om temaet, og vi kom til at vi kan feire nytt år sammen neste år, men jeg må godta han skal ha nyttårs middag med familien sin først. Siden jeg tenkte mest om kvelden for å se på fyrverkeri osv, så ble vi enig om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg ville det vel vært naturlig å kombinere de to. Jeg er enebarn med veldig liten familie (ingen besteforeldre eller søskenbarn å treffe) og tror det hadde vært litt sårt for foreldrene mine om jeg ikke kom innom i det hele tatt mens de to satt hjemme på nyttårsaften. I år skal kjæresten min og jeg tilbringe nyttårsaften sammen med dem, i hvert fall skal vi spise middag der.

Det er ingen regel for dette her til lands, selv om jeg er enig i at det nok er vanligere å ha jul med familie og nyttår med kjæreste og venner enn det motsatte. Men hvordan man feirer nyttår varierer jo, og både at nyttårsaften alltid feires med venner og at den alltid feires med familien er ganske vanlig og upåfallende. For ham er det tydeligvis standard at han feirer med familien, og det ser jeg ingen grunn til å tvile på at er sant, for det er ikke noe særlig uvanlig med det. 

Jeg står likevel fast på at det naturlige hadde vært å invitere deg med til familien, særlig når dere har vært sammen en god stund også. Men nå virker det som dere kom frem til et kompromiss begge kan leve med, og det er jo bra :) 

Anonymkode: 210a0...b4c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feiret med familien helt til jeg ble 16-17 og kunne feire med venner. Hadde nok blitt litt småirritert hvis kjæresten ville feire med familien UTEN å invitere meg. Det syns jeg faktisk ikke er ok, men folk er forskjellige. Virker ikke som du syns det er ok heller, og det syns jeg du skal si til han

Anonymkode: 3c623...dd5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt miljø er det vanlig å spise middag med familien og eventuelt kjæreste, og feste med vennene utover kvelden. Noen av vennene mine spiser middag med vennene sine også. Da jeg var sammen med eksen min så spiste jeg middag hjemme hos han og familien, og så dro vi på fest etterpå.

Anonymkode: 81f54...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tenkte jeg også. Jeg sa til han når det er jul forstår jeg at man feirer med familien, men jeg visste ikke det gjaldt for nyttår og. Jeg fikk snakket mer om temaet, og vi kom til at vi kan feire nytt år sammen neste år, men jeg må godta han skal ha nyttårs middag med familien sin først. Siden jeg tenkte mest om kvelden for å se på fyrverkeri osv, så ble vi enig om det.

Da igjen uten å invitere deg med? :klo:

Altså, hvem en vil feire med er jo opp til en selv. Men om en ikke inviterer med gjester hjem til mor og far så er det enten fordi mor og fra er dysfunksjonelle (noe en vil tro de ikke er, da typen ville valgt dem bort) eller fordi en ikke vil introdusere gjesten for familien. 

Her skal du ikke ta ting for god fisk, Ts. Typen bør ha en sabla god grunn til å spesifikt utelate deg fra gjestelista. Og den bør ikke være den som er mest vanlig i Norge, nemlig «vi er ikke permanente».

Anonymkode: 5603a...977

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg velger familie fremfor kjæreste både jul og nyttårsaften. Mennesker har ulike tradisjoner. 

Anonymkode: 26ea7...870

Enig, det gjør jeg også, selv om vi har vært sammen lenge. Men vi har så liten familie at jeg føler jeg "svikter" mamma hvis jeg ikke feirer sammen med henne(selv om hun aldri har forventet at jeg feirer med henne hver jul).

Men nå er jeg kanskje litt sær. Hører de aller fleste andre pleier å feire nyttår med venner og kjæreste.

Anonymkode: a598e...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Vi er 22 år.

Jeg må si du er utrolig flink i norsk.-

Anonymkode: 2b81f...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...