Gå til innhold

Flere som blir sliten av å være gjest ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Endelig hjemme etter å har vært  hos svigerfamilien min siden  22 desember. Jeg blir så sliten av å være gjest 😴, er der flere som også blir sliten av å være gjest 🤔?

Svigerfamilien min er anderledes enn min «side» .  Samboer sin mor side er mer «fasade» mennesker  enn jeg er vant til. Skal ikke sitte med beina i sofaen, man må prate sammen hele tiden og helst om fornuftige ting som politikk og skole. . Sitter man litt på telefon feks blir man snakker stygt om, selvom det er tomt for ting å nakke om. All mat skal være så sunn eller vegiarisk, og alt av sukker og smør og oljer fjernes eller halveres. Hele greia gjør meg helt utslitt. Jeg føler meg på utstilling hele tiden. Flere som kjenner seg igjen ? 

Min familie kan man godt ha bena i sofaen,være stille sammen uten at det blir ukonfortabelt, vi spiser god mat. Vi lager ofte en stor pizzadeig i romjulen, så lager alle hver sin porsjon pizza og koser oss, snakke om løst og fast uten press eller bare se TV sammen.Lurer på om det er forskjellen på dem og hva jeg er vant med, som gjør meg sliten. Eller om der er rester av min gamle sosiale angst (jeg ellers ikke merker, lever fint) som gjør meg sliten av å være gjest. 

Anonymkode: c5dc2...07d

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å henge opp etter andre og forta skippertak med tvangskos er bare tull. Det holder lenge å møtes for 1-2 dager.

Forstår utrolig godt at du blir sliten!

Anonymkode: 44b23...222

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er helt normalt å slappe mer av hjemme hos seg selv eller sine egne foreldre. Husker jeg hadde det slik da jeg var gift med min eks og bodde hos hans foreldre i julen. Det skulle snakkes og diskuteres hele tiden. Følte jeg var uhøflig hvis jeg trakk meg tilbake osv...kunne liksom ikke sitte som et slakt i sofaen slik jeg kan med min familie...osv..

Anonymkode: 841e1...60f

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slitsomt å være gjest. Særlig når kulturforskjellen er så stor. 
Når vi er hos mine svigerforeldre, pleier jeg å være flink å "gå på rommet" og lese en bok eller noe. Men der sitter ofte alle og glaner på tv-en hele tiden likevel...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min og hans familie er ikke så ulike. Alle slenger beina på bordet osv. Allikevel, jeg er helt skutt etter 3-4 timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Normalt å være sliten gjest når man er veldig annerledes enn de man besøker. Jeg er eneste veggis i familien, men det er helt greit for de at jeg lager meg noe å spise innimellom når jeg er sulten, mens de lager felles måltid til seg selv. Det går også fint an å lese litt, strikke, se TV eller sitte på mobilen iblant.

Om jeg besøkte noen som var så "nazi" som svigerfamilien din, da hadde jeg ikke orket være der lenger enn et par timer

Anonymkode: 1abe5...cb0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene. Derfor drar jeg aldri på lengre lengre besøk med mindre jeg har eget hotellrom. Unngår også felles feriereiser og hytteturer om jeg ikke har egen hytte eller leilighet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de fleste synes nok som du at det er slitsomt. Har vært hos svigers siden fredag selv, hjem i dag. Selv lengter jeg hele dagen etter å komme i seng med samboeren, ha litt stille sex for avkoblingen, og bare ligge å snakke og kose en time før vi sovner. Skikkelig komfortsone :fnise: Også ligge akkurat så lenge at vi ikke irriterer noen på morgenen.

Anonymkode: b5cb1...997

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slitsomt. Skal mye til for at jeg overnatter og om d blir d så er det helst bare 1 natt. Huff noenganger grøsser jeg over glansbildefasaden enkelte familier lever i.

Anonymkode: e3748...521

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en kliss lik svigerfamilie, der hi liksom skulle være så ordentlige hele tiden. En gang jeg var sammen med dem i tre dager, var jeg så anspent at jeg hadde ikke klart å gjøre fra meg. Mens eksen sa det var så avslappet og koselig hos min familie.

Anonymkode: 45244...78a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er slitsomt! Min svigerfamilie er kjempeflott er folk som jeg virkelig liker, men de skal gå oppå hverandre hele tiden. Alt skal gjøres i samla flokk, og de er mange. Jeg blir gal av det og trekker meg ofte tilbake. Det er ikke angsten din som sliter på deg, det er travelt å forholde seg til folk så mye som det blir i en sånn situasjon.

Anonymkode: 7730a...8c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri kunnet bo hos svigers. Ukoselig og stivt. Og så elsker de å snakke om "skandalene" i svigerfamiliene til sønnene sine. Så då regner jeg med at de ikke snakker pent om meg heller.

Anonymkode: 84fe2...152

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her

godt å se jeg ikke er den eneste som opplever det som slitsom å være gjest 😊 sov så godt i natt i egen seng. Og i går kveld så jeg og samboer på TV og sløvet, helt deilig. Etter flere dager med å måtte være på uststilignog måtte si noe fornuftig osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Endelig hjemme etter å har vært  hos svigerfamilien min siden  22 desember. Jeg blir så sliten av å være gjest 😴, er der flere som også blir sliten av å være gjest 🤔?

Svigerfamilien min er anderledes enn min «side» .  Samboer sin mor side er mer «fasade» mennesker  enn jeg er vant til. Skal ikke sitte med beina i sofaen, man må prate sammen hele tiden og helst om fornuftige ting som politikk og skole. . Sitter man litt på telefon feks blir man snakker stygt om, selvom det er tomt for ting å nakke om. All mat skal være så sunn eller vegiarisk, og alt av sukker og smør og oljer fjernes eller halveres. Hele greia gjør meg helt utslitt. Jeg føler meg på utstilling hele tiden. Flere som kjenner seg igjen ? 

Min familie kan man godt ha bena i sofaen,være stille sammen uten at det blir ukonfortabelt, vi spiser god mat. Vi lager ofte en stor pizzadeig i romjulen, så lager alle hver sin porsjon pizza og koser oss, snakke om løst og fast uten press eller bare se TV sammen.Lurer på om det er forskjellen på dem og hva jeg er vant med, som gjør meg sliten. Eller om der er rester av min gamle sosiale angst (jeg ellers ikke merker, lever fint) som gjør meg sliten av å være gjest. 

Det å være gjest i andres hjem er å være gjest i andres hjem. Da opplever man forskjeller i motsettning til det man selv er vant med. Klart man blir sliten av det. Godta andre slik de er og trekk deg tilbake når du føler du trenger det. Les en bok, gå en tur, velg litt alenetid med kjærsten, hør på en podcast eller musikk på mobilen. At de har andre verdier eller ting de er opptatt av, enten du liker stilen eller ikke, er bare slik det er. Og så kan du også våge å være deg selv, våg å si imot med gode argumenter, vær åpen og respektfull til andres meninger men også respektfull ovenfor deg selv. 

Jeg forstår hva du mener, det er helt naturlig å bli sliten av å være gjest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig, jeg trives godt hos svigers i motsettning til hjemme hos mine egne foreldre. Hjemme hos egne foreldre er vi "statister" hvor ingen snakker om noe som helst, alle er bare helt anonym i en uendelig og sjel-løs sosial setting fordi vi er i samme familie. Det er også utrolig slitsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts igjen

på tiden å manne seg opp til nok en kveld med fasade, stress, press og merkelig mat. Vi skal på familiemiddag hos svigers og hele familiens til mannen. Er 35 uker gravid og sliten. Vil helst bli hjemme, slenge beina på sofaen, lese en god bok og bare slappe av. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès

Ja, blir sliten av for mye sosialisering, var helt skutt etter julaften og 1 juledag, det var så mye mas og jag.

Og i morgen er det bursdagselskap, men så er det over for denne gang, På nyttårsaften skal jeg bare være alene.

Endret av Catalina Culès
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sliten av å være gjest i egen familie! Over år har det vært mange kommentarer osv som har gjort at jeg går på nåler der. Alt må være perfekt og alle skal gjøre akkurat det samme hele tiden. Sover du etter middag så er det feil.. da kommer det kommentarer om at man er syk eller tykk. Hvis man foreslår å gjøre ting på en annen måte enn vanlig pga små urolige barn blir det dårlig stemning og sure kommentarer om at "klarer du ikke det?? Når du selv var liten klarte jeg ditt og datt. Vi klarte så mye og var så flinke. Ikke hadde vi dere i bhg en gang. Og nei du, vi var myye bedre enn hva du er nå!" Jeg blir også så stresset at jeg ikke har avføring 💩🤣 Og forsøker fremstå som perfekt. Men det klarer jeg ikke..

Anonymkode: 1ab48...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...