AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Jeg synes mitt toalettsete er så rart i formen? Hvordan måler man og skifter slikt på egenhånd sånn egentlig? Det lurer jeg på. Har sett 2 stk. meget fine jeg faktisk ønsker meg, men jeg lurer på om min gamle do har en blanding av firkantet og rund type toalettsete/ doring? Jeg må ha ny for den er 11 år gammel og det synes jeg er ekkelt. Anonymkode: 48464...66e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 Ta bilde av doen og oppsøk en vvs butikk. Der får du hjelp. Anonymkode: 96a23...fd5 1
Gjest yeans Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Ta bilde av toalettet når du holder alt oppe (lokk og ring) pluss finn fram målebånd og sjekk avstand mellom hullene. Generelt er toalettseter i standarstørrelse og noen er slike du bare dytter nedi disse hullene mens andre seter har skruer du skrur til under. Veldig enkelt egentlig. Hva slags toalettsete ser du for deg?
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #4 Skrevet 26. desember 2017 Ok great!!!! De kan dyttes rett ned som standard om man bare har målene helt riktige! SuperE!!! Da får jeg jo faktisk enkelt skiftet det selv! Wow! Kanskje jeg får faktisk til å ha dekor på mitt NYe slik jeg ønsker meg selv, Anonymkode: 48464...66e 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Skrevet 26. desember 2017 På undersiden av toalettet, skal det normalt være preget inn et modellnr. i porselenet. Har du dette nummeret, samt merket (f.eks Gustavsberg e.l.), så skal det være en grei sak å få tak i riktig sete. Anonymkode: 79f4e...a62 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #6 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: På undersiden av toalettet, skal det normalt være preget inn et modellnr. i porselenet. Har du dette nummeret, samt merket (f.eks Gustavsberg e.l.), så skal det være en grei sak å få tak i riktig sete. Anonymkode: 79f4e...a62 Det er vel bare gustavsberg sine gulvstående toalett som har dette. Det enkleste er å ta noen bilder og dra til en rørleggerbedrift. Om det er gulvstående: ta bilde av trykknappen og skålen (porselenet, ikke det gamle setet) Anonymkode: 5e589...de8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #7 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, yeans skrev: Generelt er toalettseter i standarstørrelse og noen er slike du bare dytter nedi disse hullene mens andre seter har skruer du skrur til under. Det finnes universalseter der hengslene kan justeres til å passe de fleste boltehull. Men det er ikke standard. Det finnes mange forskjellige toaletter med forskjellig form. «Toalettseter i standardstørrelse» som du sier er typisk noe de ansatte sier på Ikea, obs bygg og megaflis. Da får du et sete som ikke passer. Anonymkode: 5e589...de8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Skrevet 27. desember 2017 Ok kanskje jeg må måle og kanskje jeg ikke kan faktisk ha det dyre fineste jeg så meg ut da. Det var litt trist; men bare jeg får et nytt så. Anonymkode: 48464...66e
Gjest yeans Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 (endret) 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Det finnes universalseter der hengslene kan justeres til å passe de fleste boltehull. Men det er ikke standard. Det finnes mange forskjellige toaletter med forskjellig form. «Toalettseter i standardstørrelse» som du sier er typisk noe de ansatte sier på Ikea, obs bygg og megaflis. Da får du et sete som ikke passer. Anonymkode: 5e589...de8 Jeg har byttet flere toalettseter igjennom årene og aldri hatt problem med det. Alle har passet så lenge jeg har sjekket målet mellom hullene. Tilogmed har jeg byttet noen ganger uten å måle, og gjett hva? De passet. Så jo. De opererer med standardstørrelser. Vis meg gjerne det toalettet som er ekstremt mye mindre eller større. Så er det og kommet noen minimalistiske toalett for veldig små bad. Der antar jeg at vvs bedriften har seter inne, men siden disse er ganske nye og moderne, slipper ts å bekymre seg for det. Du derimot. Kan rulle inn. Endret 27. desember 2017 av yeans
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, yeans skrev: Jeg har byttet flere toalettseter igjennom årene og aldri hatt problem med det. Alle har passet så lenge jeg har sjekket målet mellom hullene. Tilogmed har jeg byttet noen ganger uten å måle, og gjett hva? De passet. Så jo. De opererer med standardstørrelser. Vis meg gjerne det toalettet som er ekstremt mye mindre eller større. Så er det og kommet noen minimalistiske toalett for veldig små bad. Der antar jeg at vvs bedriften har seter inne, men siden disse er ganske nye og moderne, slipper ts å bekymre seg for det. Du derimot. Kan rulle inn. Det var da voldsomt så personlig du skulle ta ganske nøytrale opplysninger ... Jeg har også montert flere sånne "universalseter", og sett enda flere av dem hos slekt og venner. Alle lar seg fint montere og de fleste ser bra ut når de er helt nye, men etter kort tids bruk sklir de fleste til siden og sitter skjevt samme hvor mye du prøver å rette på dem. I tillegg vil de passe såpass dårlig på enkelte toaletter at porselenet stikker på utsiden både her og der selv når de sitter rett, og du risikerer en kald overraskelse når du setter deg. Alt dette til tross hender det selvsagt rett som det er at de er en stor forbedring fra det gamle, slitne, gulnede (grøss) setet som byttes ut, men pga. det jeg har sagt ville jeg alltid gått for et "originalsete" om det var mulig å få tak i. Anonymkode: 46804...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 3 timer siden, yeans skrev: Jeg har byttet flere toalettseter igjennom årene og aldri hatt problem med det. Alle har passet så lenge jeg har sjekket målet mellom hullene. Tilogmed har jeg byttet noen ganger uten å måle, og gjett hva? De passet. Så jo. De opererer med standardstørrelser. Vis meg gjerne det toalettet som er ekstremt mye mindre eller større. Så er det og kommet noen minimalistiske toalett for veldig små bad. Der antar jeg at vvs bedriften har seter inne, men siden disse er ganske nye og moderne, slipper ts å bekymre seg for det. Du derimot. Kan rulle inn. Det var da voldsomt. Nei, det er ikke standard. Et sete til et Ifø Cera toalett vil ikke passe et Gustavsberg Nordic. To veldig vanlige toaletter. Og et Gustavsberg 325 vil ikke passe på et Gustavsberg 315. Et Ifø Cera sete vil ikke passe på et Ifø Aqua. Hva vil du jeg skal vise deg? Har du peiling på toaletter? (Tydeligvis ikke) Men kjøper man de som har justerbare fester, vil det fysisk gå. Men det er ikke pent og setet kommer nok til å knekke, siden det kommer til å ligge å vippe. Jeg gjetter at du har et Gustavsberg 390, som er et vanlig gulvstående toalett som har en rund form. Universalseter passer godt på disse. At du har byttet et par seter opp i gjennom årene har ingenting å si. Anonymkode: 5e589...de8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 Du kan forresten gå inn på pressalit.com, velg toalettsete. Der kan du legge inn mål eller merke og modell om du vet det. Anonymkode: 5e589...de8
Gjest yeans Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt så personlig du skulle ta ganske nøytrale opplysninger ... Jeg har også montert flere sånne "universalseter", og sett enda flere av dem hos slekt og venner. Alle lar seg fint montere og de fleste ser bra ut når de er helt nye, men etter kort tids bruk sklir de fleste til siden og sitter skjevt samme hvor mye du prøver å rette på dem. I tillegg vil de passe såpass dårlig på enkelte toaletter at porselenet stikker på utsiden både her og der selv når de sitter rett, og du risikerer en kald overraskelse når du setter deg. Alt dette til tross hender det selvsagt rett som det er at de er en stor forbedring fra det gamle, slitne, gulnede (grøss) setet som byttes ut, men pga. det jeg har sagt ville jeg alltid gått for et "originalsete" om det var mulig å få tak i. Anonymkode: 46804...0a2 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det var da voldsomt. Nei, det er ikke standard. Et sete til et Ifø Cera toalett vil ikke passe et Gustavsberg Nordic. To veldig vanlige toaletter. Og et Gustavsberg 325 vil ikke passe på et Gustavsberg 315. Et Ifø Cera sete vil ikke passe på et Ifø Aqua. Hva vil du jeg skal vise deg? Har du peiling på toaletter? (Tydeligvis ikke) Men kjøper man de som har justerbare fester, vil det fysisk gå. Men det er ikke pent og setet kommer nok til å knekke, siden det kommer til å ligge å vippe. Jeg gjetter at du har et Gustavsberg 390, som er et vanlig gulvstående toalett som har en rund form. Universalseter passer godt på disse. At du har byttet et par seter opp i gjennom årene har ingenting å si. Anonymkode: 5e589...de8 Standard seter fra andre butikker passer som regel alle disse. Hvorfor skulle ellers andre butikker selge disse uten å referere til hvilke toaletter de passer til? Det er toskete å påstå at "toalettseter kommer i standardstørrelse" bare er uttalelser kun de nevnte ikea whatsoever kommer med, når vvs bransjen har operert med standardstørrelser i over 30 år. For tro det eller ei. Det er standardstørrelser på det aller meste i dag og har også vært det leeeenge. Alt annet derimot er spesialvarer og sprsialbestillinger.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 25 minutter siden, yeans skrev: Standard seter fra andre butikker passer som regel alle disse. Hvorfor skulle ellers andre butikker selge disse uten å referere til hvilke toaletter de passer til? Det er toskete å påstå at "toalettseter kommer i standardstørrelse" bare er uttalelser kun de nevnte ikea whatsoever kommer med, når vvs bransjen har operert med standardstørrelser i over 30 år. For tro det eller ei. Det er standardstørrelser på det aller meste i dag og har også vært det leeeenge. Alt annet derimot er spesialvarer og sprsialbestillinger. Det er ikke sant. Finnes ikke standardstørrelser på toalettseter. VVS bransjen selger universalseter som har justerbare fester. Og aller helst originalseter, de fleste har mange forskjellige på lager. Bare finner du på ting fordi du ikke vil innrømme at du tok feil? Anonymkode: 5e589...de8 1
Gjest yeans Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er ikke sant. Finnes ikke standardstørrelser på toalettseter. VVS bransjen selger universalseter som har justerbare fester. Og aller helst originalseter, de fleste har mange forskjellige på lager. Bare finner du på ting fordi du ikke vil innrømme at du tok feil? Anonymkode: 5e589...de8 Standardsete og universalseter er akkurat det samme kjære deg.
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 7 minutter siden, yeans skrev: Standardsete og universalseter er akkurat det samme kjære deg. Kjære deg, det er det ikke. Prøv å dra inn i en VVS-butikk å si at du skal ha et standard toalettsete til et standardtoalett. Anyways; TS, om du poster et bilde av toalettet ditt. Trykknappen på toppen og selve porselensskålen, så skal jeg se om jeg kjenner igjen modellen. Da er det lettere for deg å finne et som passer, på nett eller i butikk. Anonymkode: 5e589...de8 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 9 minutter siden, yeans skrev: Standardsete og universalseter er akkurat det samme kjære deg. Nei! Standard og universal er per definisjon to forskjellige ting. Jeg er gift med en rørlegger og vi har nettopp skiftet ut 3 toaletter i huset vårt. Kan love at toaletter kommer i mange størrelser og former! Vi valgte f.eks et ekstra kort toalett på det trangeste badet vårt, da måtte vi velge et spesiellt (og svindyrt) sete til denne. Vi klarte også å kjøpe feil sete til ett av de andre toalettene. Setet gikk på, men formen var helt feil og det stakk ut/var forkort på forskjelluge steder i forhold til skåla. Så ja, det finnes mye forskjellig! Anonymkode: e6c2c...1da 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 Jeg vil ikke poste bilde er ts; men den er ihvertfall ca 38 cm x 42 cm lang. Så er merket ifo. Anonymkode: 48464...66e
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #19 Skrevet 27. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil ikke poste bilde er ts; men den er ihvertfall ca 38 cm x 42 cm lang. Så er merket ifo. Anonymkode: 48464...66e Har du dobbel spyling eller en enkel rund trykknapp? Anonymkode: 5e589...de8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå