AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Jeg har fått påvist en ganske stor gallestein. Jeg har lest litt om det på nettet og der står det at gallesteinanfall er veldig smertefullt, men går det ann å ha mer diffuse plager med gallestein? Jeg har forstått at plagene kan være individuelle. Jeg føler tidvis en press ved brystbenet som går bak i ryggen. Jeg har lest at gallestein smerter som regel er på høyre side, men det føles som det sitter midt i. Da denne smerten kommer så hjelper det ikke med syrenøytraliserende medisiner. En gang fikk jeg akkut vondt i brystbenet/ryggen rett etter jeg spiste sjokolade på tom mage. Jeg går tidvis uvel/kvalm og ved et par anledninger har jeg vært så kvalm at jeg har kastet opp. Jeg føler noen ganger for å måtte strekke høyre armen fordi der føles stivt ut på en måte innunder ribbeina på høyre side. Kan disse plagene være knyttet til gallestein? Jeg vet at ingen kan svare sikkert på dette, men hadde vært interessant å høre andre erfaringer. Og hvis det er gallestein. Bør man kutte ut fett eller redusere på det? Tenker da på mettet fett. Anonymkode: 1d079...39e
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 En stor stein er ofte mindre smertefullt enn en stor stein fordi de små steinene kan sette seg i gallegangene, det er det som er et gallesteinanfall. Men jeg hadde også mye diffuse symptomer før de fant ut at det var gallestein. Smerter, men ikke så sterke. Magesmerter som satt rundt navlen, mye diaré og veldig sliten. Det ble tatt masse prøver, urinprøver, avføringsprøver og blodprøver. Det eneste som slo ut var på galle og litt lever, men det var visst vanlig når det er gallen. Ble operert og ble mye bedre, men det er fortsatt noe smerter innimellom og diare. Anonymkode: df9d1...626
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #3 Skrevet 28. desember 2017 På 26.12.2017 den 22.54, AnonymBruker skrev: En stor stein er ofte mindre smertefullt enn en stor stein fordi de små steinene kan sette seg i gallegangene, det er det som er et gallesteinanfall. Men jeg hadde også mye diffuse symptomer før de fant ut at det var gallestein. Smerter, men ikke så sterke. Magesmerter som satt rundt navlen, mye diaré og veldig sliten. Det ble tatt masse prøver, urinprøver, avføringsprøver og blodprøver. Det eneste som slo ut var på galle og litt lever, men det var visst vanlig når det er gallen. Ble operert og ble mye bedre, men det er fortsatt noe smerter innimellom og diare. Anonymkode: df9d1...626 Hadde du andre smerter/plager? Kan det å gå mye uvel være et symptom på gallestein? Anonymkode: 1d079...39e
Pringle Skrevet 29. desember 2017 #4 Skrevet 29. desember 2017 Symptomene du nevner ligner tildels på mine - jeg ville beskrive det som å få en plastikkspade midt i ryggen, det kjennes ut som mellomgulvet er stivt. Det stemmer som personen over sier, de store steinene gir minst problemer. Fett i kosten får galleblæra til å tømme seg, og det er det som setter steinen i bevegelse. Du kan ikke bare kutte drastisk ned på fett, for du trenger fett, så det er et dilemma, men hvis du skal opereres, vil nok det å unngå anfall veie tyngre enn optimalt kosthold - på kort sikt. Jeg vil nok anbefale deg å snakke med legen din.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå