AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Vi har en jente på snart to som elsker å bade sammen med pappa og mamma. Jeg tenker at det i utgangspunktet er helt greit og fint. Da hun badet med pappaen i dag, ble hun imidlertid veldig nysgjerrig på tissen hans og ble sint når hun ikke fikk ta på den. Hun er relativt verbal og gikk lenge rundt å sa jeg vil ta på pappa tiss. Greit nå i julen når vi er hjemme, men er litt bekymret for barnehagestart og hva hun kan finne på å si der. Bør vi forklare barnehagen hva som har skjedd? Er to år for gammelt for fellesbad og bør vi slutte å være nakne rundt henne? Anonymkode: b955e...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 Det sykeste er at dere trenger å bekymre dere. Ser ikke problem i det, vil heller si det er sunt. Husker jeg var med i manne garderoben flere ganger når jeg var liten, ingen skade skjedd. Er vel heller å prøve å vise at det er naturlig ned kropp, men samtidig lære at "tissen" Er privat og for deg selv. Anonymkode: 5ec32...e1c 9
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Vår bader sammen med oss enda, og hun er 4 år. Hun prøvde å få lov til å "ta på tissen" et par ganger, men respekterte et nei veldig fort. Aldri bekymret meg for hva de tenker om det i barnehagen - de aller fleste barn ser da foreldrene nakne innimellom. På do, badet, dusjen på badeland, etc. Anonymkode: a9024...c91 2
barbent Skrevet 26. desember 2017 #4 Skrevet 26. desember 2017 nakenhet er naturlig ikke gjør det om til noe unaturlig og galt 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Skrevet 26. desember 2017 Takk! Er jo enig i at barn bør få ha et så naturlig forhold til kropp som mulig så lenge som mulig. Håper bare at interessen for pappas tiss avtar snart. Vi har en ganske insisterende liten frøken... Anonymkode: b955e...d8d 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #6 Skrevet 26. desember 2017 Både jeg og pappaen dusjer med barna som nærmer seg to og fire år, om en av de skulle finne på å si noe er det ikke verre enn å si at man har dusjet sammen. Barn er nysgjerrige, de legger merke til forskjeller mellom hun/han osv, kropp er jo megagøy. Ikke stress! Anonymkode: 87bfc...c5a 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vi har en jente på snart to som elsker å bade sammen med pappa og mamma. Jeg tenker at det i utgangspunktet er helt greit og fint. Da hun badet med pappaen i dag, ble hun imidlertid veldig nysgjerrig på tissen hans og ble sint når hun ikke fikk ta på den. Hun er relativt verbal og gikk lenge rundt å sa jeg vil ta på pappa tiss. Greit nå i julen når vi er hjemme, men er litt bekymret for barnehagestart og hva hun kan finne på å si der. Bør vi forklare barnehagen hva som har skjedd? Er to år for gammelt for fellesbad og bør vi slutte å være nakne rundt henne? Anonymkode: b955e...d8d De voksne i bhg vet nok allerede at pappaen har en tiss..😊 Anonymkode: 0852b...541 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #8 Skrevet 26. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: De voksne i bhg vet nok allerede at pappaen har en tiss..😊 Anonymkode: 0852b...541 😀 Det er mer den tainga jeg er bekymret for, men ser at jeg sikkert overdriver. Anonymkode: b955e...d8d
Gruselgrafs Skrevet 27. desember 2017 #9 Skrevet 27. desember 2017 (endret) Dettte må være en tydelig indikasjon på at det er på tide å slutte med sambadinga. Når en unge har blitt gammel nok til å vise interesse for andres kropper så er det også på tide å begynne med å lære ungen bluferdighet. Endret 27. desember 2017 av Gruselgrafs 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 Jeg og mannen dusjer fortsatt sammen med ungen på 5, og kommer til å slutte når h*n selv ønsker det. Jeg har vokst opp med avslappa foreldre, og ser fortsatt foreldrene mine nakne i naturlige settinger (f.eks hvis pappa dusjer og jeg skal hente noe på badet). Selv sluttet jeg å være naken foran pappa da jeg kom i puberteten. Mamma og søstrene mine ser meg fortsatt naken når vi er på besøk. Mannen og jeg ønsker at barna skal ha et avslappa forhold til kropp. Jeg tenker at når ungen har såpass godt språk, er tiden definitivt inne for en samtale om kropp og grenser. At alle bestemmer over sin egen kropp, at barn ikke har lov til å ta på voksne sin tiss og rumpe, og at voksne ikke har lov til å ta på barnets tiss eller rumpe unntatt for f.eks å tørke på do, vaske eller smøre. At barnet skal si fra til dere hvis noen tar på/koser/kiler og barnet ikke vil. At alle skal stoppe berøring hvis barnet sier nei. Eller nok. Eller stopp. Det gjelder også klemmer av velmenende slektninger, eller en lekekiling med mamma. Ungen min prøvde seg på å røre pappas tiss i dusjen i den alderen, men respekterte et nei. Da hadde vi allerede snakket om disse tingene, Og hun trengte bare å bli påmint dette. Som alle bør gjøre fra barna har litt språkforståelse, for å hindre overgrep. Anonymkode: 3c4c3...f81 8
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg og mannen dusjer fortsatt sammen med ungen på 5, og kommer til å slutte når h*n selv ønsker det. Jeg har vokst opp med avslappa foreldre, og ser fortsatt foreldrene mine nakne i naturlige settinger (f.eks hvis pappa dusjer og jeg skal hente noe på badet). Selv sluttet jeg å være naken foran pappa da jeg kom i puberteten. Mamma og søstrene mine ser meg fortsatt naken når vi er på besøk. Mannen og jeg ønsker at barna skal ha et avslappa forhold til kropp. Jeg tenker at når ungen har såpass godt språk, er tiden definitivt inne for en samtale om kropp og grenser. At alle bestemmer over sin egen kropp, at barn ikke har lov til å ta på voksne sin tiss og rumpe, og at voksne ikke har lov til å ta på barnets tiss eller rumpe unntatt for f.eks å tørke på do, vaske eller smøre. At barnet skal si fra til dere hvis noen tar på/koser/kiler og barnet ikke vil. At alle skal stoppe berøring hvis barnet sier nei. Eller nok. Eller stopp. Det gjelder også klemmer av velmenende slektninger, eller en lekekiling med mamma. Ungen min prøvde seg på å røre pappas tiss i dusjen i den alderen, men respekterte et nei. Da hadde vi allerede snakket om disse tingene, Og hun trengte bare å bli påmint dette. Som alle bør gjøre fra barna har litt språkforståelse, for å hindre overgrep. Anonymkode: 3c4c3...f81 Dette! Anonymkode: a5109...ecf 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en jente på snart to som elsker å bade sammen med pappa og mamma. Jeg tenker at det i utgangspunktet er helt greit og fint. Da hun badet med pappaen i dag, ble hun imidlertid veldig nysgjerrig på tissen hans og ble sint når hun ikke fikk ta på den. Hun er relativt verbal og gikk lenge rundt å sa jeg vil ta på pappa tiss. Greit nå i julen når vi er hjemme, men er litt bekymret for barnehagestart og hva hun kan finne på å si der. Bør vi forklare barnehagen hva som har skjedd? Er to år for gammelt for fellesbad og bør vi slutte å være nakne rundt henne? Anonymkode: b955e...d8d Ikke noe stress Helt normalt at de er nysgjerrig i den aldreren. Pappa har jo en annerledes ting mellom beina enn hun selv. Da må dere forklare at gutter og menn har en utover tiss, men at det er en privat del av kroppen som andre ikke har lov å ta på. Akkurat som om at ingen har lov å ta på hennes private deler utenom ved stell av mennesker hun kjenner godt. De begynner gjerne med doktorlek i den aldern. Nevn for pedagogisk leder at hun nå er i en fase der hun er fryktelig nysgjerrig på guttekroppen og dermed kan mase om pappas tiss. Ingen vil mistenke dere for noe. Dere trenger ikke å slutte å være nakne. Bare korriger henne konsekvent om hun prøver å ta på tiss eller pupp. Hun kommer over det
Gjest GT-R Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 Jeg bader naken sammen med sønnen min på snart 5 år og dusjer foran han. Jeg er alene med han så han må nesten være med på badet når han ikke vil være alene i stua. Var vel rundt samme alder som din datter da han lurte på hvorfor jeg ikke hadde tiss, men er jo bare å forklare at jenter og gutter er ulike. Hadde kanskje nevnt situasjonen for barnehagen siden det kan bli litt pinlig.
Gjest Coolaid Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi har en jente på snart to som elsker å bade sammen med pappa og mamma. Jeg tenker at det i utgangspunktet er helt greit og fint. Da hun badet med pappaen i dag, ble hun imidlertid veldig nysgjerrig på tissen hans og ble sint når hun ikke fikk ta på den. Hun er relativt verbal og gikk lenge rundt å sa jeg vil ta på pappa tiss. Greit nå i julen når vi er hjemme, men er litt bekymret for barnehagestart og hva hun kan finne på å si der. Bør vi forklare barnehagen hva som har skjedd? Er to år for gammelt for fellesbad og bør vi slutte å være nakne rundt henne? Anonymkode: b955e...d8d Det er ingen grunn til å ta dette opp med barnehagen. Nakenhet er naturlig. Du skriver det veldig greit over (se makert tekst) - hold deg til det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå