Gå til innhold

Farmor forskjellsbehandler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gjennom veldig mange år kjent på at farmor forskhellsbehandler meg og søsteren min. Det er ikke så ille når jeg drar og besøker dem alene. Men i kveld drog vi å besøkte dem sammen, og jeg gikk inn med friskt mot. Forsøkte å prate med dem, stille spørsmål, være hyggelig. Men for hvert minutt kjenner jeg meg verre og verre, mindre og mindre verdt og mer og mer til overs, da farmor kun prater med søsteren min. Hun skjenket henne brus, og "glemte" meg, så søsteren min måtte si ifra. Hun la pledd rundt henne, fordi hun var kald. Fortalte  historier fra da søsteren min var liten. Det var riktignok lenger siden hu hadde sett søsteren min enn meg, men likevel har jeg følt på dette nå i ti år ca. Jeg vet ikke hvor lenge jeg har dem, så jeg vet ikke om jeg bør ta det opp eller ikke. Men jeg føler meg så dårlig. Jeg blir så lei meg og mer og mer innesluttet. Så spør a meg plutselig om jeg ikke er i form, fordi jeg sikkert ser sliten ut. Da sa jeg bare at jeg var trøtt. Men sannheten er at jeg ikke orker å prøve, når jeg merker det så tydelig at søsteren min er favoritten og at farmor ikke forsøker å prate med meg engang. Hu er egentlig snill, og tror ikke hun gjør det med vilje egentlig, men jeg føler meg sånn til overs hver gang, og fikk tårer i øynene som jeg måtte gå på badet for å skjule. Vet ikke hva jeg skal gjøre... Vil ha et godt forhold til besteforeldrene mine, men begynner å bli lei av å føle meg som dette. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ta dette opp med farmor og høre hva hun sier til det. Hvis det så ikke blir noen bedring ser jeg ikke hvorfor du skal prøve å fikse noe et voksent menneske burde klare å se selv. 

Evt burde du unngå å dra på besøk og se om det hjelper på.

:klem:

Anonymkode: b954e...b1d

• Liker 5
  • 4 måneder senere...
Skrevet

Jeg har det siste halvåret unngått å besøke dem, etter sist jeg var der, for det gjorde bare så vondt. Samtidig tenker jeg på dem begge, jeg vet ikke hvor lenge jeg har dem, og tror ikke hun bevisst ønsker å være noe slem. Likevel så føler jeg meg som et støvkorn, og liker ikke hvordan jeg føler meg når jeg er der. 

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Jeg hadde vært ærlig.

Hvorfor skal du gi av deg selv om de ikke vil gi deg noe tilbake? 

Hadde sagt rett ut at jeg føler at de er mer glad i søsteren din enn deg og at du føler deg mindre elsket og tilsidesatt. Se reaksjonen. Om ting ikke endrer seg så hadde jeg ikke giddet å bruke mer tid på dem. Alt de gir deg er hjertesorg og om de ikke bryr seg så hva er vitsen? Da vil de ikke savne fraværet ditt. Eller så innser de kanskje hvordan de har behandlet deg og tar grep når de innser at du ikke er der lenger.

AnonymBruker
Skrevet

Sånn har jeg hatt det også. 

Det var kun kusinene mine som var verdt noe. Jeg fikk kun høre det når hun skulle rakke ned på meg, hvordan jeg gikk kledd, sminket meg, var som person etc. Fikk høre at jeg var blitt tykk (var undervektig) og at jeg burde være mer som nn og nn.. 

Sendte, i en alder av 15år, melding til henne og ønsket ikke mer kontakt. 

Gikk 5-6år før vi fikk tilbake kontakten. Da var bestefar allerede kreftsyk. Fikk 3 gode år med han før han døde. Bestemor skjerpet seg lenge, men nå er hun tilbake der hun var. Jeg er den eneste som ikke ble invitert i bursdagen hennes. Jeg hadde sendt henne gratulasjon og fikk til svar at hun takket så mye, hadde hatt besøk av mine foreldre og nå kom snart resten av familien og det gledet hun seg til.. :vetikke:

Anonymkode: ea674...ded

Skrevet

Bestemora mi kjøpte en av de mest eksklusive bunadene i Norge, sydd på husfliden, til kusina mi som er et par år yngre enn meg, til konfen hennes. Jeg fikk 1000kr ;) 

Hun har 3 barnebarn. Kusina mi og meg & min bror. 

jeg gikk uten bunad frem til jeg kjøpte min egen :-) har et godt forhold til bestemor selvom hun forskjellsbehandler noe helt vilt. Kusinen min har alltid kommet i fremste rekke, og det er ikke til å stikke under en stol at hun alltid har vært favoritten :P 

men - choose your battles. Jeg tenker at folk som favoriserer er klar over det selv, så hever meg heller over det. Tigger ikke til meg oppmerksomhet eller gaver.. :) 

• 2 uker senere...
Skrevet
På 13.5.2018 den 7.28, Snurrepurre skrev:

Bestemora mi kjøpte en av de mest eksklusive bunadene i Norge, sydd på husfliden, til kusina mi som er et par år yngre enn meg, til konfen hennes. Jeg fikk 1000kr ;) 

jeg gikk uten bunad frem til jeg kjøpte min egen 🙂 har et godt forhold til bestemor selvom hun forskjellsbehandler noe helt vilt. Kusinen min har alltid kommet i fremste rekke, og det er ikke til å stikke under en stol at hun alltid har vært favoritten :P 

men - choose your battles. Jeg tenker at folk som favoriserer er klar over det selv, så hever meg heller over det. Tigger ikke til meg oppmerksomhet eller gaver.. :) 

Fin og beundringsverig holdning du har. Må innrømme jeg ikke har besøkt dem på over et halvt år nå. Det har bare ikke fristet, og har følt at det er viktig å beskytte meg selv mtp hva som gjør meg godt og ikke også, da jeg har slitt en del før. Synes det er litt trist det skal være sånn, og jeg regner med at jeg besøker dem til sommeren, men ja, er ikke alltid så lett. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor besøker du dem ikke når du er alene? Da slipper du jo å føle og se på forskjellsbehandlingen. Jeg tror du er i overkant hårsår på dette, og da ser du etter tegn på at søsteren din blir favorisert. Men som du sier, du vet aldri hvor lenge du har dem, det er for sent å angre etterpå.

Anonymkode: f4f37...1e0

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor besøker du dem ikke når du er alene? Da slipper du jo å føle og se på forskjellsbehandlingen. Jeg tror du er i overkant hårsår på dette, og da ser du etter tegn på at søsteren din blir favorisert. Men som du sier, du vet aldri hvor lenge du har dem, det er for sent å angre etterpå.

Anonymkode: f4f37...1e0

Jeg ser ikke etter tegn på det. Prøv selv å besøke dine besteforeldre med godt mot, for så å ikke bli snakket til overhodet på flere timer. Alle de andre blir tilbudt drikke og ikke meg. Total neglisjering, hvor jeg ender opp med å sitte alene uten å prate med noen, fordi jeg ikke får noen respons. Jeg har vært hos dem mange ganger alene, og ja, det er bedre. Men likevel prater hun mer om søsteren min enn hun er opptatt av meg 😛

AnonymBruker
Skrevet

uffda - hjerteskjærende å lese tråder som dette :(  Jeg skjønner aldri dette med besteforeldre som viser forskjellige nivåer kjærlighet overfor sine barnebarn.  Jeg vet ikke hvor gammel du er ts, men har du mulighet å besøke de alene, uten andre?  Tilbyr hjelp rundt hagen- i huset og ta med feks brød, kake av og til?  Synes det er best at du er der uten søsteren din men vil si at sann hadde jeg også med min egen bestemor hele livet.  Hun foretrakk broren min over ALLE, inkludert søsken, kusiner og fettere og alle viste det.   Ble ganske bitter når jeg var barn men lagt den bak meg som ungdom/voksen.  Når hun døde var jeg lei meg, men ikke en menneske jeg tenkte mer på deretter.   

Anonymkode: da05c...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Lest den siste innlegget ditt nå.  Noen folk er bare sann Ts- vet det er vondt - sann levde jeg med disse følelser helt til jeg ble voksen. Men det eneste vi kan kontrollere er våres egne følelser - prøv å legge den bak deg og fokusere på ting som er positiv i ditt liv.  

Anonymkode: da05c...8b6

Skrevet
På 13.5.2018 den 7.28, Snurrepurre skrev:

jeg gikk uten bunad frem til jeg kjøpte min egen 🙂 har et godt forhold til bestemor selvom hun forskjellsbehandler noe helt vilt. Kusinen min har alltid kommet i fremste rekke, og det er ikke til å stikke under en stol at hun alltid har vært favoritten :P 

🙏🏼 

fantastisk holdning 👌🏼👏🏼

• Liker 2
  • 1 måned senere...
Skrevet
På 25.5.2018 den 15.20, Coffee1234 skrev:

Fin og beundringsverig holdning du har. Må innrømme jeg ikke har besøkt dem på over et halvt år nå. Det har bare ikke fristet, og har følt at det er viktig å beskytte meg selv mtp hva som gjør meg godt og ikke også, da jeg har slitt en del før. Synes det er litt trist det skal være sånn, og jeg regner med at jeg besøker dem til sommeren, men ja, er ikke alltid så lett. 

Skjønner at det er vondt! Når jeg var tenåring (og favoriseringen ble veldig synlig), så var det utrolig vanskelig å være på besøk og føle meg sett. Ble i tillegg til at jeg nesten hatet kusinen min.  Godtet meg bla. når hun la på seg og ikke lenger passet bunaden. I dag har jeg null og nada sånne følelser - tror det har mye med at det faktisk er MYE urettferdigheter man møter på livets vei 😕 og man får sjeldent eller aldri gjort noe med det. Jeg har bare forsonet meg med tingenes tilstand :P evt. Ignorerer at det skjer! Hehe! 

Håper ting er bedre for deg nå ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var heller ikke farmors favoritt, det var det kusinen min som var. Hun snakket alltid om denne kusina (hennes eneste andre jente-barnebarn), hennes julegaver ble hengt opp på veggen mens mine ble dyttet innerst i et skap, hun fikk masse presanger da vi begge var med farmor og shoppet mens jeg ikke fikk noe osv. Det siste stikket var da hun ga kusinen min alt sølvtøyet sitt like før hun gikk bort. 

Jeg valgte tidlig å blåse i hele dama, og trøste meg med at jeg hadde verdens beste mormor :) 

Anonymkode: 16ea7...7cb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...