Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #81 Del Skrevet 28. februar 2005 Et par ting jeg begynner å lure på nå som det nærmer seg (Vel, jeg skal ta piller til og med lørdag da, og den har ikke kommet i posten enda heller....) Markerer jeg min siste pille-mens som mens? For, det er jo ikke en "ekte" mens, og hvm vet når neste kommer.. Utfra det jeg har lest er det jo faktsik "farlig" å glemme de første pillene på et brett, da kan det lett komme en EL, særlig fordi jeg nettopp har hatt en pillefri uke. Dermed, siden jeg IKKE begynner på nytt brett er det fare for EL sånn i løpet av den følrte uka som skulle vært på nytt brett, bare ei uke etter mens, som strengt tatt gjør mens-dagene mine "fruktbare" siden "soldatene" lever i opptil 5 dager? Så kan jeg få en mens til, en mer ekte mens, to uker etter det igjen? Eller så kan det like gjerne gå godt over en måned før jeg får mens, så både det ene og det andre forvirrer LC uansett. Altså konkluderer jeg med at vi ikke kan stole på at den pillefrie uka er "trygg" slik den har pleid å være, for det er under forutsetning av at jeg begynner på nytt brett. Den dlen er grei, jeg har jo mensen og lite sexlyst uansett den uka, så det har liten betydning. Men, markerer jeg pilleblødningen som mens, eller venter jeg på en "ekte mens" før jeg markerer det på LC? Blir sikkert like feil uansett hva jeg gjør, men... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #82 Del Skrevet 28. februar 2005 Du markerer bortfallsblødningen som mens, fordi du kan få EL i den første pillefri syklusen. Ikke bli bekymret om du ikke får det, det er også vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #83 Del Skrevet 28. februar 2005 Jada, jeg vet jeg kan få EL i den første syklusen, og jeg vet også at jeg ikke kal bekymre meg om jeg ikke får det. Det jeg tenkte var litt det at: Om jeg markerer denne pille-mensen som mens, og får EL i den første uka der jeg skulle tatt piller, slik det står om pillene mine at det er stor fare for kan skje (om jeg glemmer de første, så det må jo også gjelde når jeg ikke tar dem, med vilje) så registrerer den på en måte at jeg får EL kanskje allerede på dag 5 eller noe sånn, bare fordi jeg har registrert en "mens" som ikke er emn mens kroppen min har styrt. Om jeg ikke markerer den som mens vil jo ikke LC vite hvilken dag i syklusen jeg er på, men det vet jo på en måte ikke jeg heller. Men uansett forventer jeg en forvirra syklus eller to, så her er det bare å anskaffe kondomer, det kommer til å bli mye gule og røde dager før kroppen min normaliserer seg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #84 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg tror det er mer sannsynlig at du ikke får EL i det hele tatt enn at du får det så tidlig som syklusdag 5. I brosjyren om Ladycomp og Babycomp står det at du kan starte med en gang du slutter på pillen. Utdrag fra side 15 i brosjyren "Prevensjon og familieplanlegging - sikkert og naturlig": Ladycomp og Babycomp kan du ta i bruk når som helst. I tiden fra du slutter med pillen og til du får abstinensblødningen er risikoen for et uønsket svangerskap relativt liten. Det er fordi denne første syklusen som regel, men ikke alltid, forløper uten eggløsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 28. februar 2005 #85 Del Skrevet 28. februar 2005 Jeg anser ikke faren for å bli gravid mellom pilleslutt og pilleblødning som stor nei. Men hvorfor fokuserer pille-vedlegget så ekstremt på at dersom jeg glemmer en eller to av pillene den første uka på brettet er det STOR fare for EL, når det å droppe hele brettet innebærer MINIMAL mulighet for EL? Jaja, kondom bruker vi uansett, den er grei, det var mer om den ble forvirra av at jeg kanskje får en tidelig EL jeg tenkte på. For det står jo altså at å ikke ta de første pillene på et brett gir stor sjangs for EL (eller i alle fall er det "faaaarlig" å ha, eller ha hatt, sex dersom man glemmer piller på første linje av brettet) Jeg har lest pakningsvedlegget i dag. Første dag av det brettet jeg ikke tar er "dag 6" utfra pillemensen min. Om det er fare for at jeg får EL da er det altså rundt dag 6-7-8, noe som jo er svært tidelig, og skal gi "røde dager" fra dag 2 omtrent da. (den er grei, vi beskytter oss altså) Men om LC begynner å tro at jeg har EL så tidelig vil det neppe stemme når syklusene mine om en måned eller to er stabilisert seg litt mer. Men den vil huske at jeg HAR HATT EL på en så tidelig dag (gitt at jeg i det hele tatt får el denne måneden da, det vet jeg ikke selvsagt) og ta det med i beregningene sine i flere måneder fremover, slik jeg har lest meg til i den brukshåndboka som ligger på nett. Kanskje jeg bare burde vente til jeg fikk en ekte mens med å markere for mens? Kanskje jeg bare skal vente litt med målingene også? Jeg har ikke fått den enda, men jeg skal jo uansett spise piller til og med lørdag denne uken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #86 Del Skrevet 1. mars 2005 I morgen er det en uke siden bestilling. Jeg håper den kommer snart. Piller har jeg til lørdag, mensen ei uke frai dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 1. mars 2005 #87 Del Skrevet 1. mars 2005 Jeg er for første gang misfornøyd med Ladycomp. Det er helt tydelig at jeg hadde EL for 6 dager siden, men den gir fortsatt røde dager, også i prognosen. Om ikke annet så er det bedre enn falske grønne, men jeg forventer likevel at den skal klare å finne EL - til den prisen! :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. mars 2005 #88 Del Skrevet 3. mars 2005 Ja, den burde vel kanskje det... Men jeg håper nå min kommer snart jeg.... Kan det være at bestillinga ikke er registrert, enda jeg fikk ordrebekreftelse på mail? Den sendes jo bare helt automatisk så vidt jeg vet. Men enda ikke fått noen pakke i posten... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 3. mars 2005 #89 Del Skrevet 3. mars 2005 Jeg har ladycomp. Har brukt den siden november 2003 og er veldig fonøyd. Grunnen til at jeg har valgt ladycomp fremfor persona og testing med digitalt termomenter, er for å gjøre det enklest mulig. Prevansjon skal være enkelt og man burde ikke ha behov for å gjøre 140 ting for å være GANSKE sikker på at dette er en "trygg" dag. Eneste jeg gjør med ladycomp, er å dytte termometer i munnen i 1min.. og ferdig med det. Jeg har ikke blitt gravid på snart 1,5år, så jeg vil påstå at dette er et rimelig trygt prevansjonsmiddel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #90 Del Skrevet 9. mars 2005 Min kom i posten i går, så i dag var første dag med måling. Styra ivei med å sette meg inn i sakene i går, og det hele gikk greit. Men jeg sitter igjen med et par spørsmål. Jeg "etterregistrerte" mensen for i går, for jeg fikk den i går, og det var helt grei, den regner i dag som dag 2 i syklusen, så det fungerte. Men: Jeg må vel "etterregistrere" første dag med mensen hvr måned? for jeg våkner somregel ikke med mensen, i alle fall har jeg ikke gjort det de site årene, men det er kanskje fordi min p-pillemens kommer på ettermiddagen hver 4. tirsdag, sånn rundt middagstider. Den dagen mensen kommer ER jo dag 1, selv om den kommer litt utpå dagen? Men å etterregistrere den er jo helt greit. En annen ting: I løpet av den prosedyren i går foretok jeg en testmåling som ikke ble lagret. Kan jeg gjøre det når det passer meg? Altså: Kan den teortisk brukes som "febermål" også, ved å ta en slik testmåling? Bare lurer hypotetisk. Også: Påvirkes temperaturen min av om det er varmt der jeg sover? Nå om vinteren sover jo jeg på et soverom som er veldig kaldt, så jeg har ullpledd over lakenet og under dyna. Derfor har jeg det godt og varmt, og våkner varm. Dette innfører jeg en gang utpå høsten/vinteren når det er så kaldt at jeg våkner av at jeg fryser. Først bare en oppå lakenet, og den under dyna når det blir enda kaldere. Tar bort den under dyna når det blir mildere (sånn nå snart, for jeg er ganske så varm når jeg våkner nå) og den oppå lakenet når det er blitt vår igjen. Justerer med sommer og vinterdyne og vanlig laken/dynetrekk og froté også. Alt i alt: vil jeg ha en lavere temperatur når jeg våkner og fryser, og en høyere temoeratur når jeg innfører ullpledd, slik at jeg kan "lure den" i disse overgangene? Og det aller, aller siste: Hva ER egentlig en normal temperatur. Dette er bare nysgjerrighet altså. I går kveld på testmålingene hadde jeg 36,37 i morges var jeg sabla trøtt, men den var rundt 36,5 tror jeg. I mitt naive hode trodde jeg vi hadde 37 som en normaltemperatur? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 9. mars 2005 #91 Del Skrevet 9. mars 2005 Heisann Jeg og pleier å etterregistrere dag 1 med M. Du kan bruke den som febnermåler også. Bare følg de tastetrykkene det står i bruksanvisningen så får du opp måleren. Og målingen blir ikke registrert. Vet ikke om det blir så særlig påvirket, kanskje litt??? Du kan jo ringe og spørre. Vanlig temp ligger rundt 37 når du er våken og i aktivitet. Men basaltemperaturen (hviletemperaturen er lavere) Jeg måler rundt 36.0-36.3 før EL og 36.5-36.7 etter EL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #92 Del Skrevet 9. mars 2005 Ok, takk for svar. Jeg fikk jo ca 36,5 i dag, og dette må jo definitvt være "før EL", jeg har vel ikke hatt EL på 4,5 år. Men, det er vel gjerne slik at hormonene som enda påvirker kroppen min også kan påvirke temperaturen, så det bekymrer jeg meg ikke så innmari for, egentlig. Litt rart jeg hadde 0,2 grader LAVERE temp i går kveld enn i morges da. Jeg hadde egentlig ganske nylig stått opp i går også da, for jeg lå til sengs (men fikk ikke sove) i en drøy time i går, og det var etter det jeg begynte å finne ut av LC. Men i morges målte jeg da den vekket meg, men jeg sov urolig i natt (merkelig nok "livredd" for å ikke våkne og få målt, og enda mer redd for å ligge våken i en time eller to og vri meg, tenk om det påvirket den....) så hvem vet. Uansett, jeg bekreftet jo M (dag 2) i dag, og fikk grønt lys. Og er spent på utviklinga fremover. Tror jeg må tenge en graf på pc'n eller noe, for å følge med. Det er jo spennende.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 9. mars 2005 #93 Del Skrevet 9. mars 2005 Målingen kan hoppe litt i temp. spesielt i begynnelsen. Vær oppmerksom på at du sannsynligvis kommer til å ha en monofase 1 syklus etter langvarig p-pillebruk. Du merker godt de første par månedene at syklusen ikke er blitt stabil enda. Jeg også bekymret meg for søvn og måling i begynnelsen. Men det kommer seg. En grei ting er at den tiden du kan måle +/- 3 timer fra gårsdagens tidspunkt, er det bare å trykke på knappen, så er den klar til å måle, så du behøver ikke vente til klokka ringer (greit hvis du våkner tidligere enn klokka ringer en morgen) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #94 Del Skrevet 9. mars 2005 Jeg kommer til å slå av den vekke-mekanismen på den klokka, for... jeg har lest at den "vekker med en behaglig lyd", men neitakk, jeg likte ikke den vekkinga. foretrekker klokkeradioen. Radio er fint å vekkes av. Så måler jeg når jeg våkner, som i ukedagene ikke varerer stort uansett. Og det med +/-3 timer er fint for helger. (Bare at jeg kan ikke måle senere enn 3 timer etter "normaltid" på søndagen for å slippe å sove lenger på mandagen da, det har jeg jo ikke tid til. Det ordner seg nok, særlig siden jeg nesten aldri "sover ut" i helgene, jeg klarer det ikke.) Men, er det "farlig" å ligge våken, bare LIGGE våken og prøve å sove mer? For i helgene våkner jeg erfaringsmessig tidelig, mye tidligere enn jeg liker, også ligger jeg der og prøver å sove litt, og sover innimellom, og "vrir meg" innimellom i et par timer før jeg står opp. Siden jeg ikke har nattbord på min side av senga (står helt inntil veggen) må jeg lene meg over min samboer for å få tak i LC. (Imorges ga han den jo bare til meg, siden vi begge våkna av den pipinga) Da vekker jeg ham sikkert, noe som sikkert ikke er så innmari populært om det skjer HVER lørdag og søndag mellom 6 og 7... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiquita Skrevet 9. mars 2005 #95 Del Skrevet 9. mars 2005 Men, er det "farlig" å ligge våken, bare LIGGE våken og prøve å sove mer? For i helgene våkner jeg erfaringsmessig tidelig, mye tidligere enn jeg liker, også ligger jeg der og prøver å sove litt, og sover innimellom, og "vrir meg" innimellom i et par timer før jeg står opp. Ja, dette kan påvirke tempen Siden jeg ikke har nattbord på min side av senga (står helt inntil veggen) må jeg lene meg over min samboer for å få tak i LC. Dette kan også påvirke tempen. Du har ingen mulighet for å ha den liggende på gulvet på din side av senga, så den er enklere å få tak i da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #96 Del Skrevet 9. mars 2005 Hadde jeg hatt gulv på min side av senga hadde jeg hatt nattbord der også, senga står helt inntil veggen. Jeg bruker egentlig ikke en innerste 1/3 av senga, så der legger jeg gjerne vannflaksa mi eller ei bok etc, for jeg ligger nær sambo uansett, men jeg tørr ikke legge denne oppi der, for det hender at jeg legger meg på de tingene som ligge der i søvne... Spørs om vi må ommøblere, eller bytte plass i senga da... Så, dersom jeg våkner klokka 6 på lørdag og ikke vet om jeg klarer å sovne igjen, så skal jeg måle klokka seks? Og ikke strekke meg etter måleren. Da må jeg altså, uten å røre meg, vekke min samboer og så ham til å gi den til meg.... Nei, da må vi ommøblere/bytte plass ja... Men, for meg som altså våkner tidelig i helgene og ikke alltid klarer å sovne igjen, så skal jeg måle "midt på natta" om jeg våkner? Hva om jeg våkner mer enn 3 timer før jeg målte sist dag da? Du som vet så mye om dette med temping, vet du svaret på det med ullteppet mitt også? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 9. mars 2005 #97 Del Skrevet 9. mars 2005 Hos oss vekker LC samboern, som plukker den opp og vekker meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #98 Del Skrevet 9. mars 2005 Hos oss vekker LC samboern' date=' som plukker den opp og vekker meg! [/quote'] Slik fungerer det nok fint for oss også mandag til fredag, men jeg tviiiiiler på at sambo er særlig interessert i å ha vekking på klokka seks (så tidelig må det være dersom man skal være sikker på at jeg ikke allerede har våkna, ja sikker er man ikke, jeg kan godt være våken fra før fem, men da sovenr jeg somregel til igjen etter en time eller to, og sover i en time eller to før jeg våkner på nytt) sånn hver helg. Vekking på TIDLIGERE i helga enn hverdagene liksom. Bare fordi jeg har en syk søverytme i helgene.... Vil ikke ha vekking på den i helga jeg, for hva om jeg for en gangs skyld KLARER å sove til ni da? Det skjer innimellom. Så skal jeg likevel vekkes klokka seks, når jeg med +/-3 timer fint kan måle frem til ca halv ti.. Nei, det blir for dumt. Jaja, det er ikke helg helt enda, så vi skal nok finne utav det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 9. mars 2005 #99 Del Skrevet 9. mars 2005 Hvis du vil sove lenge en dag, kan du bare stille vekkingen fremover. Jeg gidder ikke det, og har aldri hatt problemer med å sovne etter temping.. sovner til og med MENS jeg temper.. og våkner rimelig forvirra opp 30min etterpå, med ladycompting fortsatt i munnen..hihi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. mars 2005 #100 Del Skrevet 9. mars 2005 Fint for deg, men jeg klarer altså ikke å sove om morgenen i helgene. På ukedagene har jeg prøblemer med å komme meg ut av senga, men jeg ahr gjerne vært våken en god del ganger i løpet av natt da. I helgene klarer jeg rett og slett ikke sove lenge, og er jge først våken, så klarer jeg definitivt ikke å sovne igjen. Jeg våkner en gang mellom seks og sju (omtrent da jeg sliter meg ut av senga i ukedagene) noen ganger sover jeg frem mot åtte. Somregel gir jeg opp og står opp klokka åtte, men dersom altså dette med å ligge våken påvirker temp (hvorfor det? Jeg snur meg da i søvne også, og ligger ganske så rolig i senga når je er våken, prøver jo å unngå å vekke min samboer) så må jeg måle når jeg våkner da, og det er greit nok det altså, men da er det kke snakk om å måle langt på dag. Om jeg er RIKTIG heldig klarer jeg å sove videre etterpå.... Somregel ikke. Det er dessverre et problem jeg har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå