Gjest Anonymous Skrevet 8. februar 2005 #41 Del Skrevet 8. februar 2005 Nja, nei, dersom jeg stresser (vel, jeg vet når jeg stresser da...) et par dager før, og får "falsk høy" i tre dager, så vet jeg vel ikke det. Men som sagt, det er ikke aktuelt for meg å benytte denne metoden før jeg vet at det ikke er krise uansett. Det ER ikke krise. Jeg er i et fast forhold, og har vært det lenge. Vi vet at det er oss, og vi vet at vi vil ha barn. Vi har ikke planlagt det helt enda, men vi vil ta mot det med åpne armer om det skjer. (Sambos logikk er at så gulvkaldt som det er i denne leiligheta må vi flytte, det er ikke forsvarlig å la små barn krabbe på dette gulvet. Men for all del, man rekker da å flytte fra man oppdager et svangerskap til babyen skal begynne å krabbe....) Men for meg er dette bare på et tenke-nivå enda, så jeg prøver bare å finne ut andres erfaringer, og, helt ærlig, om jeg må til med dataprogrammer og sekret-sjekking, da vet jeg kke om jeg orker. Så lenge det var å putte et termometer i munnen om morgenen og deretter vite om dagen var trygg var det greit. Å måle temp, stå opp, gå på do, sjekke hva som kommer ut, plotte temperatur og tolke resultat kombinert med sekret, for deretter å krabbe tilbake i senga til sambo for en "helt naturlig, lat søndagsmorgenkos"... det tar liksom morroa utav det for meg... På den annen side... det gjør jo p-pillene også, med sine hormoner.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 8. februar 2005 #42 Del Skrevet 8. februar 2005 Jeg tror heller ikke du trenger å bekymre deg. PFCene er proppfulle av syklusdata, og inneholder et selvlærenede program som tilpasser seg deg og din syklus, så de har alle forutsetninger til å gjøre en riktig bedømming av din fruktbarhet. Og så er de målt til 99.3% sikkerhet med Pearl index, som er målemetoden som brukes for å finne ut sikkerheten prevansjon. De fleste p-piller ligger på 99%, så sjansen for at du blir gravid med PFCen er like stor som at du blir gravid med p-piller. Jeg er også i fast forhold, så det hadde ikke vært verdens undergang for meg heller å bli gravid. Men jeg stoler på pearlyen for jeg vet at den er sikker. Opplevde også en måned med mye stress siden jeg skulle gjennomgå en stor operasjon. Fikk endel mer gule og røde dager den måneden for PFCen tar ingen risiko på din vegne, så graviditet var ikke noe å bekymre seg for da heller. Hvis du vurderer en PFC anbefaler jeg deg å ringe til Buena Ventura. De er veldig greie til å svare på de spm du måtte ha. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 9. februar 2005 #43 Del Skrevet 9. februar 2005 Ja, jeg vet den er målt til sikkerhet på linje med p-pillene, det er derfor jeg tenkte jeg kunne klare meg med den. Men så sier alle at jeg "må" sjekke seket og plutte på data i tillegg, og da blir det mye "stress" for min del. Men, ja, den skal jo vise røde eller gule dager, heller enn grønn, om den er usikker. Det synes jeg er bra. Vi får se. Det er egentlig ikke noe levernadøren kan svare meg på om dette, det handler mer om min indre overbevisning, om penger, og om min samboer, som i sin tid (vel, snart 4 år siden) syntes det hørtes usikkert ut med den lille pillen, at den skulle være nok. Hn ble jo overbevist om at det holdt, men stoler han på kroppen min? Stoler JEG på kroppen min? Forvirra som den sikkert er etter 4-5 år på p-piller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 10. februar 2005 #44 Del Skrevet 10. februar 2005 Du må ikke sjekke sekret. Jeg bruker kun Pearly. I tillegg har de fleste kvinner som har hatt menstruasjon i mange år stabil syklusen . Og skulle det skje noen uregelmessigheter merker PFC'en det, og gir deg gul/ rød dag. 99,3% sikkerhet er jo målt utifra at kvinnene i undersøkelsen kun har brukt kun PFC, og ikke den i tillegg til andre (symptothermal) metoder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #45 Del Skrevet 10. februar 2005 Grunnen til at jeg ikke er så sikker på om jeg stoler på kroppen min og stabilitet er at jeg begynte med p-piller da jeg var 21. Da hadde jeg jo hatt mens i noen år (men jeg fikk den ganske sent, ikke før jeg var 17-18 år var den regelmessig tilstede) men den var ikke helt stabil. Det kunne gå to uker eller to måender mellom hver blødning (som ekstrem-punkter da), selv om det de fleste gangen var ca en måned da. Så 4-5 år med hormoner, og den deeeeeilige stabiliteten hver 28. dag. Jeg vet eksakt hvilken dag jeg får mens, jeg vet jeg får den på ettermiddagen tirsdagen etter jeg slutter med pillene. Står jeg opp sent den siste pilledagen blir det på kvelden, er jeg tidelig oppe og tar pillen tidelig kaaan det bli før jeg går fra jobb. Denne stabiliteten er jo vedlig grei å ha da... Men for all del, det er jo bare snakk om å ha de reppe produktene tilgjengelig på jobb, jeg jobber jo ikke en plass der jeg har begrenset med pauser eller noe, jeg går på do så ofte jeg vil, når jeg vil. Jeg er vel bare bortskjemt med denne stabiliteten. Men, dersom jeg ER så ustabil enda... hva da? Jeg vet man er ustabil etter pilleslutt, så jeg forventer jo ustabile sykluser om jeg slutter uansett, blir det masse røde og gule dager da? Vil jeg ha masse gule og røde uansett, fordi jeg kanskje ikke er "hver 28. dag" helt naturlig? Egentlig mener jeg å huske at jeg var blitt ganske stabil på en måned før jeg begynte med pillene, men helt ærlig så HUSKER jeg ikke helt, jeg husker bare usikkerheten/ustabiliteten, men jeg tror det var blitt mer stabilt før jeg begynte på pillene da, at jeg bare husker den første tiden. angrer veldig nå på at jeg ikke har nortert meg dette for 5 år siden.... Jeg har bare så lyst til å få tilbake LYSTA på min samboer... Vi har det jo godt sammen. men kroppen min krever masse overtalelse for å ikke heller bare sove (eller spise frokost, eller gå i dusjen, eller se tv eller bare ligge i senga og skravle....) så sambo begynner vel snart å tro at jeg er lei av ham, det er jeg IKKE! (jeg har forklart ham dette da, så han vet det jo) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 10. februar 2005 #46 Del Skrevet 10. februar 2005 Du må forvente deg endel røde og gule dager de første syklusene, fordi syklusen skal stabilisere seg (med langvarig p-pillebruk tar det oftest 1-2 md, men det kan ta lenger tid også) Så da er det bare å finne frem kondomene En gjennomsnittsyklus er på 28 dager, men den kan vøre både lengre og kortere. Min syklus ligger på rundt 30. Når du har gått i noen måndter, og syklus er stabil får du spm om M når syklusen nærmer seg, og de fleste opplever etter en stund at PFCen begynner å spøree om M to dager før den kommer, så du har ganske kontroll på når mensen kommer. Dersom det skulle vise seg at du er ustabil, er det ofte indikasjon på at noe i kroppen ikke er som det skal, og dette er derfor en god grunn til å høre med en lege. Men jeg tror nok at syklusen blir som den skal, når den hadde begynt å stabilisere før du startet med pillene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. februar 2005 #47 Del Skrevet 10. februar 2005 Jeg tror i alle fall den var begynt å stabilisere seg... Så jeg håper den stabiliserer seg etter pilleslutt også. Når den tid nå enn måtte komme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annbjørg Skrevet 11. februar 2005 #48 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg bruker et dataprogram som heter Ovusoft. Det er laget primært for de som prøver å bli gravide, og baserer seg på tempe-metoden. Prinsippet er omtrent det samme som LadyComp. Det koster ca 300 kr å laste det ned, og det er oversiktlig og enkelt å bruke. Den dagen man ikke trenger prevensjon mer, men vil ha barn, har programmet allerede lagret masse om syklusene, og man har masse kunnskap om sin egen kropp som vil hjelpe mye når man vil ha baby. :-) I tillegg til at programmet finner ut en del på egenhånd, har man oversikten selv også, og blir litt bedre kjent med kroppen sin enn når man bruker feks LadyComp. www.ovusoft.com Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smil Skrevet 11. februar 2005 #49 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg har brukt ladycomp i ett og et halvt år og er veldig fornøyd. Føles veldig bra å slippe p-piller eller andre hormonmidler. I begynnelsen var det mange røde dager, men etter hvert ble det flere og flere grønne. Men du må være litt tålmodig da. Ladycomp er også veldig kjekk å ha når man vil bli gravid. Da vet man jo når man har eggløsning. (Babycomp er visst enda bedre til det formålet, men du kan evt. oppgradere ladycompen til babycomp senere.) 3000 kr hørtes ut som en bra pris ja. Jeg betalte over 4000 for min, men den var helt ny da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #50 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg bruker et dataprogram som heter Ovusoft. Det er laget primært for de som prøver å bli gravide, og baserer seg på tempe-metoden. Prinsippet er omtrent det samme som LadyComp. Det koster ca 300 kr å laste det ned, og det er oversiktlig og enkelt å bruke. Den dagen man ikke trenger prevensjon mer, men vil ha barn, har programmet allerede lagret masse om syklusene, og man har masse kunnskap om sin egen kropp som vil hjelpe mye når man vil ha baby. :-) I tillegg til at programmet finner ut en del på egenhånd, har man oversikten selv også, og blir litt bedre kjent med kroppen sin enn når man bruker feks LadyComp. www.ovusoft.com Ja, det har vært omtalt her inne fra før. Men som sagt: Da må jeg måle, stå opp, slå på pc'n, registrere på data, tolke resultater (evt gå på do og sjekke sekret også) og DERETTER vet jeg om det er en rød eller en grønn dag, og kan krabbe opp i senga igjen til min samboer, som enten har sovna eller stått opp innen jeg er ferdig med dette. Med en pfc måler jeg, ser fargen på lyset (det klarer jeg selv uten briller...) og vips krabbe inn i armene til min samboer som såvidt begynner å våkne, og vite om det er greit med morgenkos eller ei. Greit nok at programmet koster 300, og termometeret er rimelig, og det re mye mindre enn en pfc, men det dekker altså ikke mitt behov, rett og slett. Om jeg har en slik pfc kan jeg registrere det i et program, eller et regneark, i tillegg, og den husker jo data for 3 eller 6 måneder tilbake i tid (litt avhengig av hvilken man har) og den kjenner syklusene mine den dagn jeg har lyst til å lage barn den også. Så den gir meg altså mye mer DET JEG VIL HA enn hva et dataprogram gir. Selv om det koster 10 ganger så mye. Det er dyrt, og det er nok en grunn til at jeg tviler på om jeg skal skaffe en, men det dataprogrammet gir ikke det jeg vil ha, så da er det rett og slett bedre for meg å fortsette med noe som hindrer svangerskap på en annen måte. Om du vil ha baby er det nok greit med sånn program, du MÅ ikke vite om morgenen om det er en rød eller grønn dag, du tar ikke skade v morgenkos på en ikke-fruktbar dag, og viser den seg å være fruktbar, så flott er jo det. Det gjør sånnsett ikke noe om du får vite det føær etterpå, og får du vuite det, så kan du i babyøyemen ta med mannen til sengs senere på dagen. For megsom bare ønsker muligheten til et sikkert, men spontant sexsliv, så betyr det å ha resultatet uten å gå ut av senga så mye at selv disse hormonene som tar sexlysta mi er et bedre alternativ enn dataprogrammet. Jeg vet at mange anbefaler det. Det passer bare ikke for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #51 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg som har skrevet de fleste gjesteinnleggene i denne tråden er forøvrig ikke den samme gjesten som startet tråden... Jeg glemmer at jeg ikke har et brukernavn så dere ser hvem jeg er, det er leeeenge siden jeg har hatt det her inne, men det henger litt i meg likevel... beklager det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 11. februar 2005 #52 Del Skrevet 11. februar 2005 Men som sagt: Da må jeg måle, stå opp, slå på pc'n, registrere på data, tolke resultater (evt gå på do og sjekke sekret også) og DERETTER vet jeg om det er en rød eller en grønn dag, og kan krabbe opp i senga igjen til min samboer, som enten har sovna eller stått opp innen jeg er ferdig med dette. Med en pfc måler jeg, ser fargen på lyset (det klarer jeg selv uten briller...) og vips krabbe inn i armene til min samboer som såvidt begynner å våkne, og vite om det er greit med morgenkos eller ei. Og i tillegg er PFCen lett å ha med hvis du skal overnatte et annet sted, på ferie etc. Skal du være avhengig av et dataprogram, må du også være avhengig av en datamaskin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. februar 2005 #53 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg vet du ikke har lyst på dataprogrammet, men jeg føler likevel for å presisere at man ikke sjekker sekret om morgenen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Annbjørg Skrevet 11. februar 2005 #54 Del Skrevet 11. februar 2005 Ja, jeg sjekker aldri sekret om morgenen... Og står ikke opp for registrere temperaturen på dataen før jeg har sex med mannen min heller... Jeg har klokken på ringing halv sju om morgenen, lar temperaturmåleren gjøre jobben sin mens jeg slumrer videre, slår den av, og sover til klokka ringer og det er på tide å stå opp. En eller annen gang i løpet av dagen ser jeg på temperaturmåleren igjen (som har lagret den siste temperaturen), og fører det inne på dataprogrammet. Etter å ha vært på do utpå ettermiddagen sjekker jeg sekret (noe som tar 2 sek). Det fører jeg inn når jeg gidder. I og med at jeg har brukt dette dataprogrammet et par måneder, og har blitt mer obs på kroppens signaler gjennom syklusen VET jeg når det nærmer seg EL. Jeg vet hvilke dager jeg er fruktbar, og hvilke dager jeg ikke er det. En jeg kjenner har prøvd BabyComp, og hun sa at maskineriet ikke er verdt papiret bruksanvisningen var skrevet på. Både hun og jeg sverger til Ovusoft, fordi vi på den måten har mer kontroll selv. Ingen maskin skal få fortelle meg når jeg er fruktbar eller ikke. Når det gjelder det, stoler jeg kun på meg selv, mine kunnskaper om min egen kropp, og min egen sunne fornuft. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #55 Del Skrevet 12. februar 2005 Fint for deg, men jeg stoler ikke på min kropp og min kjennskap om den. Jeg blir dermed enten avhengig av en pc, som IKKE er i senga der jeg er og vil vite om jeg kan kose eller må beskytte meg, enner en pfa, som er nettopp der. Hadde det vært for babyplanlegging ser jeg altså at pc'n hadde vært helt akseptabel for meg også, men at for prevensjon, så er den ikke nyttig i det hele tatt, for meg. Ok, så sjekker man ikke sekret om morgenen, men: for meg, som skal beskyttes, IKKe bli gravid, må jeg altså måle søndag morgen, stå opp, registrere, tolke (for, vi kan jo ikke stole på et dataprogram, vi må stole på vår egen kropp og kjennskapen til den, så jg må tolke resultatene selv....) og deretter tusle tilbake til sengs. (og ikke la meg friste til å lese mailen når jeg først har stått opp og slått på pc'n) for deretter å krabbe tilbake i senga, for den "impulsive" morgenforføringa av min samboer? For meg funker altså ikke den tankegangen. Men siden de fleste her er så negative til en pfc, så får jeg bare fortsette med pillene da. Termometer og dataprogram kan være aktuelt som babyplanlegging, men for meg er det ikke aktuelt som prevensjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #56 Del Skrevet 12. februar 2005 Fordi de fleste er negative til PFC så fortsette du med pillene? :klø: Skal du la andre (ukjente) ta beslutningen for deg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #57 Del Skrevet 12. februar 2005 Nei, jeg lar ikke andre ta beslutningene for meg, men når jeg er ute etter erfaringer, og de fleste ikke abefaler den, så forsterker det min tvil. Jeg lar ikke andre beslutte for meg, jeg bestemmer da vitrerlig selv. Hadde jeg latt andre bestemme for meg hadde jeg anskaffet termometer og et dataprogram. Men jeg tar mine egne beslutninger, og beslutter at den løsningen passer ikke for meg. Jeg var ute etter erfaringer for å få vite om en pfc var noe lurt å satse på eller ei, og noen få sier det, mens flertallet dømmer den nord og ned. Derfor er det naturlig at jeg fortsetter med pillene mine en studn til, og tenker på det. akkurat nå orker jeg ikke ta stilling til noe så trivielt som prevensjon, jeg fikk beskjed i går om at et søskenbarn av meg er død, 30 år gammel, og da, da blir slikt irrelevant. Jeg begynner uansett på nytt pillebrett i morgen, jeg hadde jo ikke fått tak i en pfc på så kort tid, og, vips, ja hva jeg gjør senere får tiden vise. Men om få anbefaler noe jeg selv egentlig synes virker som dyrt og kanskje ikke helt for meg, er det da noe rart at jeg velger å utsette beslutnignen? Jeg lar ikke andre bestemme, jeg er voksen nok til å bestemme for meg selv. Og jeg bestemmer at så mange negative råd gjør at jeg vil tenke mer på det. en gang når jeg orker tenke på noe som helst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
@riel Skrevet 12. februar 2005 #58 Del Skrevet 12. februar 2005 Det virker nå som de som er negative til PFC er ikke har prøvd selv- Det er jo også flere som bruker PFC, som har fortalt at det fungerer bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #59 Del Skrevet 12. februar 2005 Kondolerer. Forstår at PFC eller ikke PFC blir irrelevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 12. februar 2005 #60 Del Skrevet 12. februar 2005 Det virker nå som de som er negative til PFC er ikke har prøvd selv- Det er jo også flere som bruker PFC, som har fortalt at det fungerer bra. Du har kanskje rett i det. Jeg skal tenke gjennom det hele en gang til, selvsagt. Denne tråden BESTEMMER jo ingen ting, det var bare å få andres erfaringer. Og joda, noen bruker og er fornøyd, så jeg fristes. andre sier at jeg må heller bruke et dataprogram, og det rådet tar jeg i alle fall ikke. enn så lenge knasker jeg piller, for jeg skulle inne endre på dette akkurat DENNE måneden uansett, det tar litt tid å bestemme seg, bestille og sånn. Så i morgn begynner jeg på nytt pillebrett. Og som nevnt, akkurat denne uka orker jeg ikke fokusere på mangel av sexlyst. I den store sammenhengen er det litt irrelevant. Når disse følelsene er lagt bak meg skal jeg ta det hele opp med min samboer. Det er en dyr engnginvestering, vi må være enige i alle fall, og han må stole minst like mye på den som jeg gjør. Det innebærer endringer for ham også, usikre dager der vi må avstå eller bruke kondom. Det må han være enig i. og den samtalen orker jeg ikke akkurat nå. Men... kanskje, kanskje blir det en pfc. Jeg synes pearly har nok funskjsoner for min del. Men, etter et par år går batteriet, og da må jeg SENDE DEN INN til dem for å få bytta det? Det synes jeg var såpass avskrekkende at jeg neten er villig til å kjøpe den dyrere ladycomp med omtrent akkurat samme nytteveri, bare for å slippe å måtte sende den inn annethvert år... Jeg skal jo tross alt bruke denne saken i en del år fremover, sånn ca "resten av mitt produktive liv". Den har jo forventet levetid på 20 år+. Om 20 år er jeg 45. Å sende den inn 10 ganger for batteribytte i løpet av de årene, med avbrekk i målinger, porto og andre kostnader, så tror jeg nesten den dyrere LC er verd det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå