Gå til innhold

De som er i mot barnevernet osv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er noe jeg lurer forferdelig mye på. Det er utrolig mange som hater barnevernet og er medlem i sånne anti-barneverngrupper på facebook osv. Hvorfor tror alle på de som legger ut ting der? Noen tror på at barn blir tatt uten grunn. Hvorfor? Selvsagt vil ikke de som har mistet barnet sitt fortelle at de har voldtatt eller mishandlet sine barn. 

Anonymkode: a9c02...47c

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe jeg lurer forferdelig mye på. Det er utrolig mange som hater barnevernet og er medlem i sånne anti-barneverngrupper på facebook osv. Hvorfor tror alle på de som legger ut ting der? Noen tror på at barn blir tatt uten grunn. Hvorfor? Selvsagt vil ikke de som har mistet barnet sitt fortelle at de har voldtatt eller mishandlet sine barn. 

Tror du at det bare er de som voldtar og mishandler sine barn som mister dem?

Anonymkode: dc8ed...eed

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du at det bare er de som voldtar og mishandler sine barn som mister dem?

Hva mener du? Hvis barnevernet tar barnet til noen så er det jo en grunn for det.

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Hvis barnevernet tar barnet til noen så er det jo en grunn for det.

Og det er mange grunner til det. Og mange av dem passer bra til folk som ikke engang forstår grunnene selv. F.eks ved alvorlig psykisk sykdom. Alvorlige ting som går utover barna og omsorgsevnen til personen. Mange av disse eier ikke selvinnsikt og vil da påstå at BV kom uten grunn, når de egentlig hadde en god grunn. 

Anonymkode: 174ea...400

• Liker 12
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke utrolig mange, det er bare noen som gjør utrolig mye ut av seg. 

Anonymkode: 94b6c...89a

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men grunnen trenger ikke være at de har voldtatt barna sine. Det kan være mange andre årsaker og komplekse problemstillinger. Det er for mye og forvente at alle skal være "enige" i BV's besluttninger om at barna skal fjernes fra sine foreldre. Hvilket ofte er belastende for alle involverte parter.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men grunnen trenger ikke være at de har voldtatt barna sine. Det kan være mange andre årsaker og komplekse problemstillinger. Det er for mye og forvente at alle skal være "enige" i BV's besluttninger om at barna skal fjernes fra sine foreldre. Hvilket ofte er belastende for alle involverte parter.

Det var bare noen eksempler da, men at det alltid er gode grunner for at bv tar barn.

Skrevet

Akkurat i jula så burde denne diskusjonen legges død. Det sitter både små og store som ikke har familie, prøver å bli en familie igjen og savnet er stort for alle. Jeg er bestemor til et barn i fosterhjem. Min datter ruset seg og tok selvmord to måneder etter fødsel. Desverre ble ikke familien vurdert som fosterhjem. Hvor mitt kjære barnebarn er i dag vet jeg ikke. Vi har ikke råd til advokat for å ta opp kampen. Opplysninger får vi ikke og møter mennesker som ikke vil hjelpe oss hos barnevernet. Det er fire år siden vi så han sist. 

En dag så håper jeg at gutten vår kommer tilbake, men med et knust hjerte har vi mistet et familiemedlen. 

Anonymkode: eb261...797

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var bare noen eksempler da, men at det alltid er gode grunner for at bv tar barn.

Nei? det er tydeligvis ikke alltid gode grunner. Det vises av nemd og rettsapparat, siden BV ikke alltid får medhold. Og mer er ikke og si om saken, så mange tråder det har vært om det

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat i jula så burde denne diskusjonen legges død. Det sitter både små og store som ikke har familie, prøver å bli en familie igjen og savnet er stort for alle. Jeg er bestemor til et barn i fosterhjem. Min datter ruset seg og tok selvmord to måneder etter fødsel. Desverre ble ikke familien vurdert som fosterhjem. Hvor mitt kjære barnebarn er i dag vet jeg ikke. Vi har ikke råd til advokat for å ta opp kampen. Opplysninger får vi ikke og møter mennesker som ikke vil hjelpe oss hos barnevernet. Det er fire år siden vi så han sist. 

En dag så håper jeg at gutten vår kommer tilbake, men med et knust hjerte har vi mistet et familiemedlen. 

Veldig trist å høre om din datter og ditt barnebarn.

Men jeg må bare spørre: Hva mener du med at du håper han kommer tilbake? At en 4 år gammel gutt skal flytte fra det som har vært hans familie hele hans liv, miste sine primer omsorgspersoner, barnehage og venner, og alt som er kjent for ham for å flytte sammen med en fremmed bestemor? 

Jeg kan ikke engang forestille meg hvor vondt denne situasjonen er for dere, men jeg kan likevel ikke se for meg at det skal være i barnets beste interesse å flytte til deg? 

Anonymkode: 66f2b...c35

• Liker 22
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig trist å høre om din datter og ditt barnebarn.

Men jeg må bare spørre: Hva mener du med at du håper han kommer tilbake? At en 4 år gammel gutt skal flytte fra det som har vært hans familie hele hans liv, miste sine primer omsorgspersoner, barnehage og venner, og alt som er kjent for ham for å flytte sammen med en fremmed bestemor? 

Jeg kan ikke engang forestille meg hvor vondt denne situasjonen er for dere, men jeg kan likevel ikke se for meg at det skal være i barnets beste interesse å flytte til deg? 

Anonymkode: 66f2b...c35

Jeg er enig. Det er trist med besteforeldre som ikke får bli kjent med barnebarn, men barnevernet tenker alltid på barnas beste. Og i en slik situasjon er det kanskje best at 4-åringen bor der han har vokst opp. Hvorfor skal han flytte til ukjente omgivelser fordi bestemor vil? Tenker bestemor på hans beste?

• Liker 7
Skrevet

Tror dessverre du må oppleve barnevernet selv eller kjenne noen godt som har hatt problemer med dem for å forstå.

Anonymkode: c0765...ed9

• Liker 1
Skrevet

11 hours ago, AnonymBruker said:

Dette er vanlig dessverre. Jeg hadde en venninne som var rusmisbruker som nesten mistet sønnen sin til barnevernet, og det var ikke snakk om at besteforeldrene (som bodde vegg i vegg og var reserveforeldre for barnet) kunne ha blitt fosterforeldre nei. Heldigvis ventet hun til h*n ble 18 med å dø så h*n slapp å komme til vilt fremmede.

Det finnes advokater der ute som gir råd og også kanskje vil ta en slik sak gratis, spør litt rundt. Forferdelig at dere ikke vet hvor h*n er :( 

Anonymkode: c0765...ed9

Skrevet

problemet er at de voksne som er "motpart" til barnevernet kan gå rundt å hyle å skrike offentlig så mye de vil om "urett" som er gjort mot dem.
barnevernet kan ikke kommentere saker slik.

HELDIGVIS er det slik i Norge at foreldre ikke eier barna sine, og barnevernet er der for barnas beste. ikke for de voksnes beste.
de skal sørge for at ungen skal få et så godt liv som mulig videre, uavhengig av hva foreldrene mener er bra eller ikke.

et barn blir aldri hentet fra foreldrene sine dersom foreldrene evner å gi barnet den omsorgen som barnet har krav på.

jeg har selv jobbet som lærer, og mannen jobber innen omsorg av barn som er tatt ut av hjemmet sitt. det er hjerteskjærende alt en bevitner når man er i slike yrker.

ei mor får f.eks ungen til å spise såpe når hun er hjemme i helgene, slik at hun skal bli syk når hun kommer tilbake til omsorgsboligen i uka, for da kan hun klage inn boligen pga ung en alltid er syk når hun er der.

dette er ett av mange mange mange eksempler på hvor gale det kan være der ute i de tusen hjem.

normalt oppegående foreldre som tar vare på barna sine tror jeg ofte ikke skjønner hvor ille det er for barn i hjem hvor foreldrene ikke kan/vil/forstår gi omsorg, og også er til skade for barnets fysiske om mentale helse.

Anonymkode: b0237...b35

• Liker 13
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

I og med at eplet ikke faller langt fra stammen, så er det jo gjerne en grunn til at man ikke plasserer barnet hos nærmeste familie.

• Liker 9
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei? det er tydeligvis ikke alltid gode grunner. Det vises av nemd og rettsapparat, siden BV ikke alltid får medhold. Og mer er ikke og si om saken, så mange tråder det har vært om det

At BV ikke får medhold betyr ikke at det ikke var gode grunner, men at nemnd eller rettssystem vurderer saken annerledes enn BV og kanskje vektlegger ting annerledes.

BV får medhold i 90% av sakene i tingretten. Det må sies å være meget imponerende for BV sin del.

• Liker 6
Skrevet
På 26.12.2017 den 17.16, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke du har mulighet til å forstå det før du opplever Barnevernet selv som enten barn eller voksen :). Nå er det over 21000 medlemmer av den største gruppa på Facebook. Iløpet av det siste året har det kommet mange tenåringer inn der som forteller hvilket svik de er blitt utsatt for. Barna fortjener å bli hørt. Ifølge en undersøkelse fra 2016 viser det seg at 70 prosent av de barna som er blitt plassert i fosterhjem ikke har blitt hørt. Det er i hovedsak to sider av en sak. Barnets side og Barnevernet. Barna er hjelpeløse når de ikke blir hørt. 

https://www.nrk.no/hordaland/ny-forskning-om-fosterhjemsplassering_-_-barna-blir-ikke-hort-1.12750453

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, slagelse skrev:

Jeg tror ikke du har mulighet til å forstå det før du opplever Barnevernet selv som enten barn eller voksen :). Nå er det over 21000 medlemmer av den største gruppa på Facebook. Iløpet av det siste året har det kommet mange tenåringer inn der som forteller hvilket svik de er blitt utsatt for. Barna fortjener å bli hørt. Ifølge en undersøkelse fra 2016 viser det seg at 70 prosent av de barna som er blitt plassert i fosterhjem ikke har blitt hørt. Det er i hovedsak to sider av en sak. Barnets side og Barnevernet. Barna er hjelpeløse når de ikke blir hørt. 

https://www.nrk.no/hordaland/ny-forskning-om-fosterhjemsplassering_-_-barna-blir-ikke-hort-1.12750453

Foreldrene mine var medlemmer der. 

De har nesten ikke peiling på sosiale medier og var lagt til av mammas lillesøster. En naiv dame hvis gode venninne (en rusmisbruker) ble fratatt datteren og mosjonerer heftig mot BV. Min tante er rekruttert og la til alle i vennelisten sin i gruppen. Jeg tror ikke helt på det medlemstallet. 

Anonymkode: 7317d...d1b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, slagelse skrev:

Ja, mange tenåringer blir utsatt for ting de ikke skal, men enda fler er så prega av oppveksten hos foreldre, at de ikke vet hva som er best. De klager over strenge regler, men skjønner ikke hvorfor. Det er en grunn til at de er der. De trenger trygge rammer.

Anonymkode: 051cb...537

• Liker 11
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine var medlemmer der. 

De har nesten ikke peiling på sosiale medier og var lagt til av mammas lillesøster. En naiv dame hvis gode venninne (en rusmisbruker) ble fratatt datteren og mosjonerer heftig mot BV. Min tante er rekruttert og la til alle i vennelisten sin i gruppen. Jeg tror ikke helt på det medlemstallet. 

Anonymkode: 7317d...d1b

Jeg var medlem der, ufrivillig. Min eks la meg til på den siden, og jeg oppdaget det ikke før et par mnd senere. Slettet meg derifra, blokkerte siden og sa klart og tydelig i fra til eks. Ikke greit. Barnevernet er der for barnets beste. Uten dem, hvem skulle da ha snakket for barna? Hvem skulle da ha hjulpet dem? Barnevernet er der av en grunn, og de som blir fratatt barna sine har muligens ikke selvinnsikt osv, psykisk syke osv.. det er klart barnevernet gjør feil, og det skjer feil, men det er nok i fåtall, i forhold til hvor mange de redder :) De er ikke roboter, de er mennesker. Det skal ikke skje feil, men det skjer. For det er menneskelig å feile :) 

Heia barnevernet! De gjør en ekstremt viktig jobb, og med barnas beste i fokus! Tusen takk til alle som arbeider i barnevernet :klemmer: 

Endret av Minlillesky
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...