Gå til innhold

Hvorfor blir noen misunnelige straks noen får et bedre hjem eller bedre livskvalitet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere ganger at spesielt friske single med godt betalte yrker er misunnelige på venner og bekjente med sykdommer og andre fysiske skader som etter lang tids slit oppnår å endelig få kjøpe seg hus, og får samboer etter mange år som singel.

Hvorfor denne misunnelsen? Klarer de ikke å unne andre noe godt i livet?

Anonymkode: 19f36...89a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri sett dette. Er jeg blind?

• Liker 3
Skrevet

Aldri sett heller. Spørs vel på vennekrets, og hadde jeg sett det så hadde jeg driti langsomt i det.

Anonymkode: 846ef...095

• Liker 3
Skrevet

Noen folk bruker for mye tid på å sammenligne seg med andre og skape seg rivaler i hodet. Det er ikke videre sunt, men sånn er det. Jeg har lært meg å velge vekk bekjente som ikke unner meg godt, og vice versa. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser flere ganger at spesielt friske single med godt betalte yrker er misunnelige på venner og bekjente med sykdommer og andre fysiske skader som etter lang tids slit oppnår å endelig få kjøpe seg hus, og får samboer etter mange år som singel.

Hvorfor denne misunnelsen? Klarer de ikke å unne andre noe godt i livet?

Jeg har selv opplevd dette. Både fra de som var friske og vellykkede fra før, og også fra syke som jeg har rykket fra. Truende for mange at man forandrer seg. Det står mange flere dritmisunnelige der enn de som heier og er glad på dine vegne. Folk er ikke så rause. 

Anonymkode: c1426...11e

Skrevet
2 timer siden, Husholdning1 skrev:

Har aldri sett dette. Er jeg blind?

Ja du er nok litt blind eller naiv. Sjalusi er dessverre veldig vanlig, derfor er det viktig å jobbe med egen fasade så man slipper å ende opp som den missunelige parten ;) 

Skrevet

Det er mange som ikke har kontroll på referanseramma for sitt eget liv. For samfunnet er det svært praktisk, fordi folk da ser til andre for godkjentstempel. Det får folk til å strebe etter andres lykke i stedet for å se på hva som er deres egne behov og hva de er fornøyd med. Dermed tar ikke folk grep om sin egen hverdag, de kan styres, det er dermed mulig å utnytte dem.

Men jeg må si det står dårlig til med folk som sitter relativt godt i det og som klarer å misunne folk som sitter i sykdom og fattigdom.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, draug 75 skrev:

Det er mange som ikke har kontroll på referanseramma for sitt eget liv. For samfunnet er det svært praktisk, fordi folk da ser til andre for godkjentstempel. Det får folk til å strebe etter andres lykke i stedet for å se på hva som er deres egne behov og hva de er fornøyd med. Dermed tar ikke folk grep om sin egen hverdag, de kan styres, det er dermed mulig å utnytte dem.

Men jeg må si det står dårlig til med folk som sitter relativt godt i det og som klarer å misunne folk som sitter i sykdom og fattigdom.

Misunnelsen kommer når de ikke er fattige og syke lenger. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv opplevd dette. Både fra de som var friske og vellykkede fra før, og også fra syke som jeg har rykket fra. Truende for mange at man forandrer seg. Det står mange flere dritmisunnelige der enn de som heier og er glad på dine vegne. Folk er ikke så rause. 

Trist at forandringer ses på som trussel når det tvert imot burde vært ønsket velkomment. Spesielt når det er syke som får bedre livskvalitet.

• Liker 2
Skrevet

Dette har jeg virkelig aldri vært vitne til. Har vært vitne til missunnelse, men ikke slik som dette. Folk har derimot vist interesse for et evt nytt hus osv :) 

der jeg merker verste missunnelsen er fra mennesker som har mobbet andre, selv vært litt sånn ressurssterke, men så blir den de mobbet bedre likevel, fordi vedkommende rett og slett bare var født født for jobben. Det takler ikke mobbere særlig godt. Dette vet jeg fordi jeg erfarte det. Bøe mobbet hele grunnskolen og videregående, men endte kanskje opp med et av de best betalte jobbene av dem alle. Vet ikke greia, men kanskje kjipt å være så ovenpå, for så å se at personen du ville holde nede gjør det bedre enn deg.

Anonymkode: 9ead9...7d8

Skrevet

Ja det er mange mennesker som er sjalue/misunnelige på andre med en gang de har bedre økonomi desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...