Gå til innhold

Briller eller ikke?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg lurte på til dere som bruker briller, hvor sterke glass dere har...

Hvor nærsynt/langsynt bør man være før det er noe vits å bruke briller?

Var nemlig hos optiker i går, og fikk egentlig beskjed om at noen valgte å bruke briller og noen ikke i mitt tilfelle. ( nærsynt 0.5 på begge + noe skjev hornhinne på et øye)

Fikk liksom ikke noe svar på hva jeg burde.

Og jeg har da ikke lyst på å kjøpe briller hvis jeg ikke bør. Men jeg prøvde noen brilleglass og jeg så ganske så mye bedre. Dermed ble jeg veldig usikker.

Noen som har et tips???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer an på hva du jobber med, blant annet. Med skjev hornhinne kan du bli bra sliten i øynene hvis du har en jobb der du anstrenger øynene. Derimot er -0.5 ingen styrke å bry seg om, så sannsynligvis vil du klare deg lenge med en lesebrille.

Selv har jeg -1.5/1-25 og litt skjev hornhinne. Bruker for det meste linser, for jeg trives ikke med brillene (går meg på ting, blant annet). Jeg er totalt avhengig av linsene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kommer helt an på.

jeg har samme styrke som Lilith og bruker briller på jobb og når jeg skal se på tv/film lignende.

liker derimot ikke å gå med briller til vanlig og sliter med å klare linser, så jeg går mye uten.

selv om -1,25 og -1,50 + litt skjeive hornhinner ikke er mye, det GÅR an å gå uten, så er det faktisk såpass at jeg vurderer operasjon, mens andre synes det er tull med så lite feil.

det kommer an på hva du synes er mest komfertabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg lurte på til dere som bruker briller, hvor sterke glass dere har...

Hvor nærsynt/langsynt bør man være før det er noe vits å bruke briller?

Var nemlig hos optiker i går, og fikk egentlig beskjed om at noen valgte å bruke briller og noen ikke i mitt tilfelle. ( nærsynt 0.5 på begge + noe skjev hornhinne på et øye)

Fikk liksom ikke noe svar på hva jeg burde.

Og jeg har da ikke lyst på å kjøpe briller hvis jeg ikke bør. Men jeg prøvde noen brilleglass og jeg så ganske så mye bedre. Dermed ble jeg veldig usikker.

Noen som har et tips???

Jeg hadde litt skjeve hornhinner og -o.25 og -0.75. Jeg valgte briller fordi det hjalp meg sinnsykt mye f.eks til bilkjøring og på skolen(å se tavla....). Og på kino/ tv. Det er utrolig hvor mye det hjelper selv man ikke MÅ bruke de hele tiden. Fargene blir mye klarere og. Særlig for meg som tegner og maler er det stor forskjell når jeg ser på bilder på avstand.

Briller? Ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg vil jeg nevne at 1.det haster ikke, men 2. synet kan fort bli dårligere enn det er nå om du ikke bruker briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest porselen

Jeg har - 1,5 og - 1,75 og har brukt briller daglig de siste tre årene. Nå ser jeg hva som står på bussen når den kommer, og kan se ansiktstrekkene til folk som kommer mot meg. Slipper å ha vondt i hodet og øynene fordi jeg myser hele tiden.

Jeg bruker ikke briller når jeg leser og spiser. Jeg vurderer også å gå over til linser for brillene presser mot neseryggen og fordi at jeg da kan bruke solbriller på sommeren.

Og får jeg engang masse penger til overs som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til, så kommer jeg til å ta en laseroperasjon så jeg slipper alt som har med briller og linser å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Jeg har -1.75. Brukte ikke noenting frem til jeg var 19. Merket en klar forandring i omgivelsene når jeg begynte med briller ja :-) Bruker nå linser hvis jeg skal gå ut og briller inne for tv og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har -10 og bruker linser hver dag, naturlig nok. Men var nok oppe i -3 før jeg begynte å bruke briller hele tiden, hver dag (på barneskolen en gang). Før det brukte jeg dem i timene på skolen, når jeg så TV og kino o.l. Men skal det si det ble forandring når jeg begynte å gå med dem daglig, og oppdaget at jeg kunne kjenne igjen folk på avstand, se hva som stod foran på T-banen/bussen osv.

Men 0,5 er jo ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mrs. Potter

Har -5.50 og -6. Bruker linser ute og briller når jeg ser TV o.l.

Hadde ca -1.50 da jeg begynte med linser. Det var på ungdomskolen,jeg satt langt bak i klasserommet og så ikke hva som ble skrevet på tavla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har omtrent samme synsstyrke som deg, og jeg valgte linser.

Angrer på det nå, siden jeg kun trenger dem når jeg ser på TV, har forelesning, etc.

Jeg må ta dem av når jeg skal lese/se ting nært, og det er litt styrete med linser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Annen gjest
Stakkars deg.. Har du prøvd å gå litt inn i deg selv, så finner du nok årsaken?

:o

Hæhh??!!

Stått opp med feil partner eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har omtrent samme synsstyrke som deg, og jeg valgte linser.

Angrer på det nå, siden jeg kun trenger dem når jeg ser på TV, har forelesning, etc.

Jeg må ta dem av når jeg skal lese/se ting nært, og det er litt styrete med linser.

Hvorfor må du ta dem av når du skal lese? Den skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hvorfor må du ta dem av når du skal lese? Den skjønte jeg ikke.

Er man nærsynt, er det ikke lett å lese (blader ol) med linser på :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Catwoman

Jeg hadde -0,5 og -0,75 da jeg begynte med briller. Oppdaget at jeg ikke så helt bra en gang jeg satt bakerst på skolen da vi så film, og ikke greide å lese teksten. Så jeg fikk briller som jeg brukte på skolen, og ellers når jeg holdt på med ting.

Så jeg ville valgt lesebriller var jeg deg.

nå har jeg -2,75 og -3,5 (gikk faktisk ned fra -4 til -3,5 sist gang jeg var til sjekk, veldig greit) og er naturlig nok totalt avhengig av linsene mine nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har dårlig syn, og ser 50 % på det ene øyet og 30% på andre. Jeg er nede i -0.7 på venstre for å si det sånn, :roll: mener det var sånn. I tillegg til dette har jeg skjev hornhinne. Jeg for mindel klarer ikke bruke verken briller eller linser fordi det er for stor forskjell på øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man nærsynt, er det ikke lett å lese (blader ol) med linser på :roll:

Kommer helt ann på styrken. Jeg har ganske svakt syn og må ha linser hele tida, uansett hva jeg skal gjøre. Men med såpass liten diff trådstarter har vil jeg tro at det kan bli ubehagelig. Uansett, linser eller briller er der for å sette synet ditt tilbake til 0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...