Suppetryne Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Jeg har drevet med hest i "alle år", og har alltid lært at det ikke er bra at hesten ligger i for mange timer i strekk, og at det kan være veldig farlig dersom hesten "ruller seg fast" i boksen og blir liggende med beina oppetter/inntil veggen feks. Men ble tatt litt på senga da jeg diskuterte dette med en venninne her om dagen, for HVORFOR er det egentlig sånn at det er så farlig? Sett at hesten blir hjulpet på beina før den sulter ihjel såklart...
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 Fordi vekten på hesten gjør at indre organer blir skadet eller svikter. Anonymkode: 628a7...e86 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Fordi den kan brekke ryggen, og skade seg eller mennesker som prøver å hjelpe den opp. Anonymkode: 6d0a8...001
Suppetryne Skrevet 26. desember 2017 Forfatter #4 Skrevet 26. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi den kan brekke ryggen, og skade seg eller mennesker som prøver å hjelpe den opp. Anonymkode: 6d0a8...001 Hesten gir jo opp relativt fort og blir liggende helt stille når den merker at den ikke kommer noen vei, hvordan kan den da brekke ryggen?
Suppetryne Skrevet 26. desember 2017 Forfatter #5 Skrevet 26. desember 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi vekten på hesten gjør at indre organer blir skadet eller svikter. Anonymkode: 628a7...e86 Og dette gjelder da også føll/ små ponnier ?😅 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #6 Skrevet 26. desember 2017 59 minutter siden, Suppetryne skrev: Hesten gir jo opp relativt fort og blir liggende helt stille når den merker at den ikke kommer noen vei, hvordan kan den da brekke ryggen? Noen hester får panikk, og kan prøve å vri seg rundt. Hester kan rulle seg fast hvis du for eksempel, drar flisen vekk fra kantene i boksen og har kun flis på midten. Det skal ikke mer til. Anonymkode: 6d0a8...001 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 Den skader ryggen og kan få knust organer fordi de blir klemt feil. (samme gjelder foresten sirkuselefanter som må gjøre dustete ting som å «stå på hodet» eller sitte) Anonymkode: a64b9...9d6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #8 Skrevet 30. desember 2017 det jeg har lært er grunnen til at hester ikke ligger f.eks strak ut på siden i lenger enn en liten stund, er at vekten presser på lungene når de ligger sånn og de vil få problemer med å puste etter hvert - blir samme å rulle seg fast aldri sjekket opp i dette men det høres jo logisk ut Anonymkode: d5e6b...2e7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2017 #9 Skrevet 30. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker said: det jeg har lært er grunnen til at hester ikke ligger f.eks strak ut på siden i lenger enn en liten stund, er at vekten presser på lungene når de ligger sånn og de vil få problemer med å puste etter hvert - blir samme å rulle seg fast aldri sjekket opp i dette men det høres jo logisk ut Anonymkode: d5e6b...2e7 Det er jo ikke logisk, egentlig. Lungene er beskyttet av ribbene... Det jeg har lært er at det er blodsirkulasjonsproblemer som er det største problemet fordi blodet vil samle seg på den siden som ligger ned og vekten presser musklene sammen slik at det er tyngre å få pumpet blodet rundt i kroppen. Press kan også gi muskel eller nerveskader. Og en hest som ligger klemt fast kan jo fort skade seg selv i et forsøk på å reise seg. Jeg vil uansett tro at det tar en viss tid før man trenger bekymre seg, hester ligger jo tross alt når de sover den dype søvnfasen. Anonymkode: a748d...59f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå