AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Fra Adressa.no i dag: "Lovendring neste år: Dyr kan bli omplassert mot eierens vilje Å behandle dyr dårlig kan ende med at dyret blir omplassert til et nytt hjem hos andre. En lovendring er på trappene." Kan man ikke allerede nå omplassere dyr mot eiers vilje, når dyreeieren vanskjøtter dyra sine, om mattilsynet og/ eller Politiet er inne i bildet? Anonymkode: ea9cd...3cf 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 Nei. Eier må godkjenne dette, ellers blir dyret avlivet. Anonymkode: eebcb...586
Kontormus Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Det skjer jo, i allefall når det gjelder umerkede katter som er forvillet, i regi av dyrevernorganisasjoner. Og det er nok også en del privatpersoner som tar inn katter som stadig dukker opp hos dem, og som aldri blir etterlyst av eiere. Forvillede hunder kommer med få unntak til rette, og er ikke et like stort problem. Og de omplasseringer som er, er som oftest med eiers samtykke 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #4 Skrevet 26. desember 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Nei. Eier må godkjenne dette, ellers blir dyret avlivet. Anonymkode: eebcb...586 HA! Tro meg det skjer sjeldent! Tusenvis av katter og hunder blir fjernet fra hjem. Anonymkode: 88774...65d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Skrevet 26. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: HA! Tro meg det skjer sjeldent! Tusenvis av katter og hunder blir fjernet fra hjem. Anonymkode: 88774...65d Altså, etter norsk lov så skal man bry seg. Man kan ikke bare snu ryggen til og gå ifra et dyr i fare! Eneste forskjellen på før og nå, er at det er en egen lov som sier at dyr kan omplasserer med makt. Før var det ikke en egen lov for akkurat dette, og det havnet litt i gråsonen og over på en annen lov; dyre-velferdsloven. Men vi har fortsatt ikke hatt en egen, spesifikk lov ang tvangsomplassering. Anonymkode: 65e02...84c 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #6 Skrevet 26. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker said: Altså, etter norsk lov så skal man bry seg. Man kan ikke bare snu ryggen til og gå ifra et dyr i fare! Eneste forskjellen på før og nå, er at det er en egen lov som sier at dyr kan omplasserer med makt. Før var det ikke en egen lov for akkurat dette, og det havnet litt i gråsonen og over på en annen lov; dyre-velferdsloven. Men vi har fortsatt ikke hatt en egen, spesifikk lov ang tvangsomplassering. Anonymkode: 65e02...84c Bra får en konkret lov på bordet. Alt jeg kan si er at vi er mange som aldri vil gi opp når vi ser dyr lider i hendene på monstre. Gjør det ikke nå og ikke imorgen med ny lov heller... Anonymkode: 88774...65d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 4 hours ago, Kontormus said: Det skjer jo, i allefall når det gjelder umerkede katter som er forvillet, i regi av dyrevernorganisasjoner. Og det er nok også en del privatpersoner som tar inn katter som stadig dukker opp hos dem, og som aldri blir etterlyst av eiere. Forvillede hunder kommer med få unntak til rette, og er ikke et like stort problem. Og de omplasseringer som er, er som oftest med eiers samtykke Den nye loven gjelder mishandlede dyr. I dag kan eier fradømmes retten til å ha dyret, men hvis eier motsetter seg omplassering, må dyret avlives. Man har ingen hjemmel for å "tvangsomplassere" dyr i dag. Anonymkode: 60105...b59 3
Kontormus Skrevet 26. desember 2017 #8 Skrevet 26. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den nye loven gjelder mishandlede dyr. I dag kan eier fradømmes retten til å ha dyret, men hvis eier motsetter seg omplassering, må dyret avlives. Man har ingen hjemmel for å "tvangsomplassere" dyr i dag. Anonymkode: 60105...b59 Nei, ingen hjemmel. Men det betyt ikke at det ikke skjer, blandt annet fordi de ikke har ressurser til å ta det for rettsapparatet, selv om eierforhold er utvilsomt
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #9 Skrevet 26. desember 2017 Veldig bra! For dette handler ikke bare om katter og hunder, men om kyr, sauer, hester osv. Flott om andre bønder kan ta over når eier er uskikket til å ta hånd om dyrene sine. Anonymkode: 14a4e...8af 4
ulven298 Skrevet 27. desember 2017 #10 Skrevet 27. desember 2017 Bare jeg som synes det er rart at de lager lover om dette, og ikke lager strengere lover til de som driver pelsfarm? Eller gjelder denne regelen for pelsfarmer også? Isåfall burde denne regelen være for de stakkars revene og minkene også! 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 Et viktig steg for kontrollsamfunnet.... Anonymkode: e4622...a78
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #12 Skrevet 27. desember 2017 5 hours ago, AnonymBruker said: Veldig bra! For dette handler ikke bare om katter og hunder, men om kyr, sauer, hester osv. Flott om andre bønder kan ta over når eier er uskikket til å ta hånd om dyrene sine. Anonymkode: 14a4e...8af Hva med ikke-økologiske høns og pelsdyr, som jo er dyreplageri i praksis... Anonymkode: e4622...a78 1
RoH Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 (endret) Det skal bli spenene å se hvordan dette fungerer. 200 000 høns omplasserers fordi de stues sammen på opp til 20 dyr pr. m2 Kan hentes hos fylkesmannen i Oppland. 10 000 oksekalver omplasseres fordi de stues sammen opptil 10 dyr på en bås som snaut nok er stor nok til å snu seg i 50 000 griser søker nye hjem 500 000 oppdretsfisk søker et godt hjem 1 puddel omplasseres fordi den er for feit Osv. Eller er det bare undulaten til naboen som er verd en diskusjon. Mattilsynet kan ta seg ei pille, før de tar tak i de største overgrepene mot dyr, har de null verdi i mine øyne Endret 27. desember 2017 av RoH
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 1 hour ago, ulven298 said: Bare jeg som synes det er rart at de lager lover om dette, og ikke lager strengere lover til de som driver pelsfarm? Eller gjelder denne regelen for pelsfarmer også? Isåfall burde denne regelen være for de stakkars revene og minkene også! HERREGUD!! Prøver du trykke ned denne loven og de som hjelper disse dyrene?? Hvorfor ikke glede seg over noe som er BRA FOR DYR?! Veeeldig få her som applauderer pelsoppdrett, fins ikke et intelligent og empatisk mennesket som støtter det. Anonymkode: 88774...65d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker said: Et viktig steg for kontrollsamfunnet.... Anonymkode: e4622...a78 En ting å fortelle- watch out hooligan! Anonymkode: 88774...65d
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 4 hours ago, RoH said: Det skal bli spenene å se hvordan dette fungerer. 200 000 høns omplasserers fordi de stues sammen på opp til 20 dyr pr. m2 Kan hentes hos fylkesmannen i Oppland. 10 000 oksekalver omplasseres fordi de stues sammen opptil 10 dyr på en bås som snaut nok er stor nok til å snu seg i 50 000 griser søker nye hjem 500 000 oppdretsfisk søker et godt hjem 1 puddel omplasseres fordi den er for feit Osv. Eller er det bare undulaten til naboen som er verd en diskusjon. Mattilsynet kan ta seg ei pille, før de tar tak i de største overgrepene mot dyr, har de null verdi i mine øyne Mattilsynet forvalter et lovverk. Hvis du mener reglene er for dårlig, må du nesten kritisere politikerne i stedet. Anonymkode: 60105...b59 1
Gjest PaN Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 Er svært fornøyd at de endrer loven, er mange mennesker der ute som ikke skulle hatt dyr!
RoH Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Mattilsynet forvalter et lovverk. Hvis du mener reglene er for dårlig, må du nesten kritisere politikerne i stedet. Anonymkode: 60105...b59 Niks, jeg kritiserer med rette fagmyndighetene altså masttilsynet og veterinærene, dette fordi de ikke innehar høyere moralsk standard og tar tak i de største problemene mot dyrevelferd først. Masttilsynet har allerede lovverket de trenger at de retter kritikken sin mot marginale grupper hvor de ikke risikerer debatt og kritikk er helt på tryne, veterinærene unnlater bevist å kritisere smådyrindustrien / avl ut fra risikoen for tap av egen inntekt. Som faggrupper er det å hjemme seg bak politikern for dumt, vi ha dyrevelferdsloven, forskrifter utarbeides av byråkrater/ forvaltningsmyndighet og ikke politikere.
ulven298 Skrevet 27. desember 2017 #19 Skrevet 27. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: HERREGUD!! Prøver du trykke ned denne loven og de som hjelper disse dyrene?? Hvorfor ikke glede seg over noe som er BRA FOR DYR?! Veeeldig få her som applauderer pelsoppdrett, fins ikke et intelligent og empatisk mennesket som støtter det. Anonymkode: 88774...65d Nei, jeg prøver overhodet ikke å trykke ned loven. Jeg synes det er veldig bra at det kommer en lov som dette, jeg synes bare at loven skal gjelde for alle dyr i Norge, ikke bare hunder, katter, sauer, kuer osv... Loven burde gjelde for mink og rev itillegg. Jeg er selfølgelig glad for at dyrene skal få det bedre. Synes bare at det blir feil, hvis loven ikke også gjelder for mink og rev. Selv om langt over Norges befolkning er imot pelsoppdrett, så finnes de enda i Norge... Dyr lider og sitter inne i trange bur vær eneste dag. Jeg synes også loven skal gjelde for disse dyra. Vet noen om den gjør det? Fordi hvis loven også skal gjelde for disse dyra, må de vel legge ned alle pelsfarmene? Håper hvertfall at de kommer til og tenke på disse stakkarene også. Jeg ville heller sagt at de som støtter pelsfarmer er alt for lite informert og har lest seg alt for lite opp på hvordan dyrene blir behandlet, før de har tatt opp lommeboken og betalt for noe så grusomt. Jeg er enig med deg i at mennesker som velger å kjøpe pels, ikke har særlig med empati. Synes det blir litt for dumt å skrive at det ikke finns intelligens i mennesker som gjør dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå