Gå til innhold

Skal til en psykiater, har jeg rett på permisjon med lønn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig vanskelig å få time der, og har endelig fått en time som jeg har ventet på i flere måneder. Skal jobbe denne dagen, og tingene jeg skal prate om der er ganske påkjennende, så jeg er nok ikke i form til å reise på jobb etterpå. 

Har jeg rett på permisjon med lønn? Jobber i IA bedrift.

Anonymkode: f255d...af8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei

Anonymkode: a61be...cba

• Liker 2
Skrevet

Tviler på du skal ha lønn for det

Anonymkode: 0262d...6cd

Skrevet

Dette avhenger av tariff/særavtaler på arbeidsplassen. I utgangspunktet er det ingen lovfestet rett å få lønn under legebesøk, men mange arbeidsplasser praktiserer dette ved et gitt antall legebesøk i året.

• Liker 1
Skrevet

Vær litt forsiktig med å fortelle arbeidsgiver at du skal til psykiater. Det kan få konsekvenser.

Anonymkode: 97fe6...1cb

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vær litt forsiktig med å fortelle arbeidsgiver at du skal til psykiater. Det kan få konsekvenser.

Anonymkode: 97fe6...1cb

Ja, jeg ville bare sagt at jeg skulle til legen (hvilket jo er sant da psykiatere er leger). 

• Liker 3
Skrevet

Du kan bruke egenmelding. I IA bedrifter kan man bruke 24 dager ved sykdom pr år. Hvis du ikke vil fortelle at du skal til psykiater kan du bare ringe å si at du ikke er bra og skal til hastetime hos legen. Hvis du er organisert i feks Parat, har du lov til å bruke velferdspermisjon ved legebesøk og dette er med lønn.

Anonymkode: 2647c...196

Skrevet

Jobber kommunalt i en IA-bedrift og går til terapi, jeg får permisjon med lønn. Vet ikke om du har krav på det. Vi får for lege, tannlege og tydeligvis terapi. Samtidig får en kollega av meg ikke permisjon med lønn for å gå til akupunktur, så det er litt forvirrende.

Anonymkode: 4addf...13d

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utrolig vanskelig å få time der, og har endelig fått en time som jeg har ventet på i flere måneder. Skal jobbe denne dagen, og tingene jeg skal prate om der er ganske påkjennende, så jeg er nok ikke i form til å reise på jobb etterpå. 

Du får enten be fastlegen om sykemelding, eller ta ut fleksitid, feriedag, jobber du deltid kan du bytte dag med noen eller ulønnet permisjon. Vanligvis har du vel fri for å gå til lege og så komme raskt tilbake på jobb? 

Mulig psykiateren også kan skrive sykemelding til deg, men da blir det jo "synlig" på arbeidsplassen at du har vært hos en psykiater.

Anonymkode: ad06b...c66

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jobber kommunalt i en IA-bedrift og går til terapi, jeg får permisjon med lønn. Vet ikke om du har krav på det. Vi får for lege, tannlege og tydeligvis terapi. Samtidig får en kollega av meg ikke permisjon med lønn for å gå til akupunktur, så det er litt forvirrende.

Det er absolutt ikke forbirrende. Forskjellen er at lege, psykolog, tannlege, røntgen og fysioterapeut er offentlig godkjent helsehjelp som gir rett til både refusjon og sykemelding. Akupunktur er ikke en offentlig godkjent behandling følgelig gir ikke dette rett til fri med lønn på lik linje med at kosmetisk kirurgi heller ikke gir rett til sykemelding. 

Anonymkode: ad06b...c66

• Liker 6
Skrevet

Vil tro du kan får sykemelding for den ene dagen fra fastlegen din. Jeg fikk time til gastroskopi men ikke fri av sjefen hverken med eller uten lønn (sa til henne hva jeg skulle og), så da skrev fastlegen ut en sykemelding for den dagen, så fikk hun en liten papirmølle på kjøpet. 

Anonymkode: ce653...b1f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke egenmelding. I IA bedrifter kan man bruke 24 dager ved sykdom pr år. Hvis du ikke vil fortelle at du skal til psykiater kan du bare ringe å si at du ikke er bra og skal til hastetime hos legen. Hvis du er organisert i feks Parat, har du lov til å bruke velferdspermisjon ved legebesøk og dette er med lønn.

Anonymkode: 2647c...196

Bare en liten men viktig kommentar:

Det er ikke slik at man automatisk har krav på goder fordi man er med i en fagforening. Det krever at fagforeningen din har en avtale med arbeidsgiver. 

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig får en kollega av meg ikke permisjon med lønn for å gå til akupunktur, så det er litt forvirrende.

Det er ikke så rart.  Det er helt vanlig at det bare gis fri til offentlig godkjente behandlinger. 

Skrevet

Jeg får sykemelding for den dagen om jeg ønsker det. Men jeg tenkte bare at det var litt rart å være sykemeldt en dag. 

Det gjør ikke noe å si til sjefen at jeg skal til psykiater, det er ikke jeg som er så veldig psykisk ustabil, skal dit i forbindelse med at jeg er pårørende. 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Klart du skal ha fri til legetimer! Fri med lønn i alle kunnskapsbedrifter! 

Anonymkode: fe425...926

Skrevet

Hos oss får vi fri til spesialisttimer, men ikke fastlege og tannlege som man kan bestille time til selv. Spesialisttimer er det jo ofte ventetid på. Vi jobber turnus og kan legge legetimer utenom arbeidstid. Dette er en IA-bedrift. Spesialisttimene må dokumenteres.

Anonymkode: 62bc7...b1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...