Gå til innhold

Naboen’s katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen skaffet seg katt i sommer. Den er veldig mye hos oss da vi også har katt. Den kommer daglig og mjauer og vil inn til oss, da får den mat og drikke. Samtidig sover den noen timer på sofaen før den vil ut igjen. 

Nå har naboen vært borte siden 18 Desember, vi har ikke sett livstegn der siden da iallefall. Katten går ute hele tiden nå. Døgnet rundt.

Jeg er så forbannet på de pga denne behandlingen av katten. Det har jo vært veldig kaldt noen dager også, men den er jo mest ute. Jeg har ordnet det slik at den kan gå inn i garasjen og få ly der, men vet ikke om den benytter seg av muligheten.

Jeg har mest lyst til å varsle Mattilsynet om dette, men de bryr seg vel ikke. Eller levere den til noen som kan omplassere den videre. Hva ville dere gjort?

Jeg ønsker ikke å evt eie en katt til, da jeg selv har nok med å eie den jeg har.

Anonymkode: 2b83b...8be

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo begynne med å si ifra til eieren?
Det er ikke bra at de lar katten bare gå ute nå i kulda. Noen er ikke flinke til å ta vare på dyra sine dessverre. Men det kan også hende det er årsaker du ikke vet om. Kanskje naboen har blitt syk? Uansett er det alltid best å ta kontakt med eieren!
Har opplevd at noen var i ferd med å stikke av med katten min en gang. De var bekymret for tilstanden dens men gjorde ingen forsøk på å ta kontakt med meg. Selv om den satt på trappa mi og det bare var å banke på døra. Katten hadde en medfødt sykdom som gjorde at det kunne se ut som om den var skadet. Men var helt ok.

Anonymkode: f17ef...013

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan jo begynne med å si ifra til eieren?
Det er ikke bra at de lar katten bare gå ute nå i kulda. Noen er ikke flinke til å ta vare på dyra sine dessverre. Men det kan også hende det er årsaker du ikke vet om. Kanskje naboen har blitt syk? Uansett er det alltid best å ta kontakt med eieren!
Har opplevd at noen var i ferd med å stikke av med katten min en gang. De var bekymret for tilstanden dens men gjorde ingen forsøk på å ta kontakt med meg. Selv om den satt på trappa mi og det bare var å banke på døra. Katten hadde en medfødt sykdom som gjorde at det kunne se ut som om den var skadet. Men var helt ok.

Anonymkode: f17ef...013

Naboen er ikke syk. De bor som skrevet flere der og ingen av de er hjemme. 

Jeg skal snakke med de da jeg ser de neste gang.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du gir den mat og lar den sove inne hos deg, så har du jo påtatt deg ansvar for katten. https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/kjaledyr_og_konkurransedyr/katt/hvordan_kan_vi_unngaa_hjemlose_katter.1448

Snakk med eieren og bli enige om hvordan han skal få igjen ansvaret for katten sin.

Anonymkode: c21b6...3e0

Er det bedre om den går ute og sulter? Eller i verste fall fryser ihjel?

Skrevet

Si ifra til mattilsynet. De bruker å sjekke. Ihvertfall har de gjort det når jeg har meldt ifra. Du kan velge å være anonym hvis du vil det.

når man skaffer seg dyr, for og så bare drite i de så fortjener de at de blir meldt inn. Uansvarlige mennesker! 

Og har eier grunn nok til det (sykehusopphold etc), så får de ihvertfall varsel om hva de må rette opp i om de ikke skal anmeldes fra mattilsynet selv. 

Man gjør ihvertfall ikke katten en tjeneste ved å bare synes synd på den. Handling sier mer enn ord som jeg pleier å si. 

Anonymkode: b5037...714

• Liker 1
Skrevet

Man får bøter for å forlate dyr nå. Så bare å anmelde med en gang. 

Anonymkode: ae44f...340

• Liker 1
Skrevet

Anmeld+ TA katten!  De som ikke griper inn er medskyldige!

Anonymkode: 690c5...47c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...