AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Jeg er aldri i form, og da mener jeg faktisk aldri. Jeg er konstant sliten, svimmel, trøtt, har null energi og alt er et ork. Jeg har vært til legen og tatt blodprøver osv flere ganger de siste årene, men det er ikke noe ser unormalt ut. Det skal nevnes at jeg har slitt med spiseforstyrrelser i årevis og også mye angst, uro og stress. Men det er vanskelig å se for seg at det kan være bare psyken min som gjør meg så dårlig. Jeg er så sliten selv om jeg har bedre perioder. Er det noen som har noen gode råd om hva som kan hjelpe? Erfaringer? Tips til hvordan jeg kan føle meg litt mer opplagt om dagene? Takker for alt av tips og erfaringer! Anonymkode: ae237...78f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 Det er veldig naturlig at psyken, kombinert med lite inntak av næring, vil gå hardt utover kreftene. Får du hjelp av psykolog? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale det. Ellers er det viktig å få i seg nok og næringsrik mat, nok søvn og gode søvnrutiner, bevege seg, og sørge for å få dagslys. Anonymkode: d9d0d...822 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Tipper ME. Det kan man lett få når man har vært utsatt for psykiske og fysiske traumer og det du har utsatt kroppen dine er ikke bare bare. Du får mase på legen om en skikkelig utredning, du kan jo ikke ha det slik. Anonymkode: bb7f1...1a1 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #4 Skrevet 26. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er veldig naturlig at psyken, kombinert med lite inntak av næring, vil gå hardt utover kreftene. Får du hjelp av psykolog? Hvis ikke vil jeg absolutt anbefale det. Ellers er det viktig å få i seg nok og næringsrik mat, nok søvn og gode søvnrutiner, bevege seg, og sørge for å få dagslys. Anonymkode: d9d0d...822 Ja jeg går jevnlig til psykolog og har gjort det lenge, men jeg opplever ikke at ting går noe særlig fremover, ihvertfall ikke i et brukbart tempo. Og jeg spiser bra og næringsrik mat, men alle tankene og restriksjonene er der fortsatt. Jeg sover ganske mye, men føler meg aldri uthvilt og har problemer med å holde meg våken om kvelden (og for såvidt også om dagen) TS Anonymkode: ae237...78f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Skrevet 26. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tipper ME. Det kan man lett få når man har vært utsatt for psykiske og fysiske traumer og det du har utsatt kroppen dine er ikke bare bare. Du får mase på legen om en skikkelig utredning, du kan jo ikke ha det slik. Anonymkode: bb7f1...1a1 Hvordan får man diagnostisert ME? Tanken har streifet meg, men jeg har ikke lest meg opp på det så jeg kan ingenting om det. Såvidt jeg har forstått så er vel ikke det noen kur for det heller? TS Anonymkode: ae237...78f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #6 Skrevet 26. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan får man diagnostisert ME? Tanken har streifet meg, men jeg har ikke lest meg opp på det så jeg kan ingenting om det. Såvidt jeg har forstått så er vel ikke det noen kur for det heller? TS Anonymkode: ae237...78f ME er en sekkediagnose. Det betyr (på godt norsk) at du har en fysisk eller psykisk hittil uoppdaget lidelse som påvirker utholdenhet. Diagnosen er dermed verdiløs, i og med at sekkeposten trolig befatter minst et rundt dusin ulike sykdommer (som hver har en kur, altså. Men som altså alle er medisinske ukjente lidelser per 2017). Ettersom lidelsene finnes dras de ut av sekkeposten. Folk med borrelia havnet for få år siden i sekkeposten ME, feks. Nå tester vi for borrelia og behandler. Kuren er uansett ukjent lidelse den samme: et liv med lite stress, mye trening, en innstilling om å finne glede i detaljer og sunt kosthold hjelper mot absolutt alt. Anonymkode: 28b6c...49f 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 Om du begrenser matinntaket ditt vil du være sliten, slapp og gjerne deprimert. Kroppen klarer ikke fungere, du blir sløv i hodet og klarer ikke tenke klart, man kan også bli "fysisk" deprimert fordi kroppens produksjon av gledesstoffer er redusert grunnet for lite næring. Ellers har jeg opplevd å være trøtt og slapp lenge, tok blodprøver og alt var fint. Gikk lenger tid og nye blodprøver ble tatt, fikk beskjed om at jeg hadde jernmangel og gikk på tilskudd noen måneder og ble merkbart bedre! Jeg har sannsynligvis hatt for lave jernverdier hele tiden, men de har ikke kvalifisert til "for lave" ifølge referanseverdiene, så jeg ble ikke fortalt at jeg var lav på jern. Anonymkode: 9e96f...336 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #8 Skrevet 26. desember 2017 Snakk med psykologen din om at du føler at du ikke blir bedre. Det høres for meg ut som om du ikke får i deg nok mat. Anonymkode: 72adc...1e3 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #9 Skrevet 26. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Snakk med psykologen din om at du føler at du ikke blir bedre. Det høres for meg ut som om du ikke får i deg nok mat. Anonymkode: 72adc...1e3 Jeg skjønner at det kan virke åpenbart at spiseforstyrrelsen er årsaken, men jeg har vært slik selv i perioder jeg har vært på stabil vekt og spist nok over lengre tid Anonymkode: ae237...78f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #10 Skrevet 26. desember 2017 Jeg har det på samme måten TS og jeg har ikke noen form for spiseforstyrrelse. Det bare er slik og jeg klarer ikke se at alt er psykisk betinget jeg heller. Fastlegen har satt diagnosen fibromyalgi, det er jo også en sekkediagnose. Aner ikke hva som kan hjelpe (etter 20 år har man forsøkt det meste) eller hvordan jeg skal få dokumentert at dette faktisk spiser opp livet. Anonymkode: 51757...1f3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #11 Skrevet 26. desember 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har det på samme måten TS og jeg har ikke noen form for spiseforstyrrelse. Det bare er slik og jeg klarer ikke se at alt er psykisk betinget jeg heller. Fastlegen har satt diagnosen fibromyalgi, det er jo også en sekkediagnose. Aner ikke hva som kan hjelpe (etter 20 år har man forsøkt det meste) eller hvordan jeg skal få dokumentert at dette faktisk spiser opp livet. Anonymkode: 51757...1f3 Uff så fælt. Man fungerer jo ikke i en vanlig hverdag. Håper ting blir bedre for deg ❤ Anonymkode: ae237...78f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #12 Skrevet 26. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Uff så fælt. Man fungerer jo ikke i en vanlig hverdag. Håper ting blir bedre for deg ❤ Anonymkode: ae237...78f At det skal bli så mye bedre har jeg egentlig gitt opp. Ro i livet er den tingen jeg vet hjelper, jeg takler motgang dårlig til tross for at andre ser meg som en veldig sterk person. Det å møte respekt når man sier ifra at livet er for slitsomt er da håpløst. Jeg er der nå hvor jeg har gitt opp å omgås friske og aktive mennesker i full jobb. Jeg finner mere ro i livet blant andre som har det på samme måten som meg. Ta en dag av gangen og prøve å fokusere på de små gode tingene som f.ks at man klarte å lage en god middag i stede for toro. Anonymkode: 51757...1f3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #13 Skrevet 26. desember 2017 Bruker du noen kosttilskudd eller noen spesielle grønnsaker etc..kanskje noe som senker stoffskiftet..? Anonymkode: 25a46...98a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #14 Skrevet 26. desember 2017 Kjenner noen som ble slapp og sliten av hormonspiral. Anonymkode: 25a46...98a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #15 Skrevet 26. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bruker du noen kosttilskudd eller noen spesielle grønnsaker etc..kanskje noe som senker stoffskiftet..? Anonymkode: 25a46...98a Nei, jeg tar ikke noe spesielt 😟 Anonymkode: ae237...78f
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #16 Skrevet 26. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kjenner noen som ble slapp og sliten av hormonspiral. Anonymkode: 25a46...98a Det bruker jeg ikke, så det er nok ikke det i mitt tilfelle. Men takk for tips Anonymkode: ae237...78f
Sorceress Skrevet 26. desember 2017 #17 Skrevet 26. desember 2017 Synes det er litt vanskelig å gjette på hva det kan være uten å vite mer og kjenne deg. Og dermed blir det vanskelig å gi riktige råd og sånt også, for det avhenger gjerne av hva du faktisk sliter med. Selv kjenner jeg igjen det du beskriver, og jeg sliter med kronisk krystallsyke og virus på balansenerven. Jeg må til behandling med jevne mellomrom, og ellers i hverdagen passe på å ikke gjøre for mye, få nok søvn og spise sunt. Trene er jeg forsiktig med, kan gjøre noe pilates og yoga, men blir dårlig av mye annet. Blir også utslitt av for mye sosial omgang, så det begrenser seg ofte til jobben. Men du bør nok oppsøke lege for å finne ut mer, for slike symptomer kan være så mangt (eller ingenting)
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 På 26.12.2017 den 15.09, AnonymBruker skrev: Jeg har det på samme måten TS og jeg har ikke noen form for spiseforstyrrelse. Det bare er slik og jeg klarer ikke se at alt er psykisk betinget jeg heller. Fastlegen har satt diagnosen fibromyalgi, det er jo også en sekkediagnose. Aner ikke hva som kan hjelpe (etter 20 år har man forsøkt det meste) eller hvordan jeg skal få dokumentert at dette faktisk spiser opp livet. Anonymkode: 51757...1f3 Fibromyalgi er vel ikke noen «sekkediagnose», det er en revmatisk sykdom som fører til systemisk betennelse i kroppen og forhøyet nivå av cytokiner. Man vet ikke mekanikken bak hvorfor dette skjer, men det er en sykdom på samme nivå som revmatisk gikt eller bekhterevs (man vet heller ikke årsaken til disse sykdommene). Det som kan hjelpe er mat og tilskudd som er antiinflamatorisk og stabiliserer mastceller (quercetin, bromelain, bacopa etc.), og noen ganger antihistaminer. I tillegg moderat mosjon. Når det er sagt er jeg enig i at det høres ut som en god idé for TS å be fastlegen henvise henne til revmatolog for å utrede om hun kanskje har fibromyalgi eller ME eller lignende. Anonymkode: c0374...eaf 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #19 Skrevet 27. desember 2017 Har du sjekket stoff-skiftet ditt TS? Kan være lavt stoff-skifte, jeg har det selv og føler meg nesten aldri uthvilt. Får riktig dose med medisin men legen min sier at noen blir mer syke enn andre. Føler meg konstant helt utslitt og hvis det er mye bråk rundt meg føles det som det skjærer i hodet mitt. Nok søvn og sunn mat er viktig, men det regner jeg med du har kontroll på selv. Anonymkode: 1a374...531
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #20 Skrevet 27. desember 2017 Jeg har ikke lest alle svarene, fikk med meg at du spiser næringsrikt og sunt. Derfor tror jeg det er stress/psyke som muligens har gjort deg sånn. Jeg har ihvertfall vært lik, fordi jeg har stresset masse i årevis. Jeg har prøvd ca ALT og hadde egentlig gitt opp da jeg var hos en akupunktør for noe helt annet. Hun ville prøve noe og dagen etter var jeg bedre, den så jeg ikke komme! Hun satte nåler for å sette fart på milt og lever! har vært hos akupunktør før, men da bare folk som gjorde det som endel av praksisen. Hun her har fem års utdannelse og er veldig interessert. Du skal merke forskjell ganske fort, senest etter tre ganger, så det er ikke noe dyrt og langvarig hvis det ikke funker. Anonymkode: 67646...8d5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå