Gå til innhold

Mistet rettigheter fra lånekassen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå student, og fullfører en utdannelse som anses som på nødvendig av NAV, går på tiltak (AAP) og har slitt mye psysisk etter noen traumatiske år i utlandet, har vært sykemeldt, gått til behandling hos psykolog, fått bl.a ryggskade, vært uten inntekt i mange år. Det som skjedde var en hendelse i utlandet og jeg fikk ikke komme tilbake til Norge på 2 år, ble fengslet for en sak, og nå når jeg kommer tilbake bygger jeg opp livet mitt, det har tatt tid. Nå har jeg fått beskjed av statens innkrevning å betale tilbake alt, og har mistet mine rettigheter fordi jeg ikke utsatte betalinger når jeg var  i utlandet, (mitt ansvar ja men når alt skjedde så glemte jeg helt at jeg måtte søke om utsettesler for studiegjeld), purringer ble sendt til feil adresse som jeg faktisk ikke aner hvor de har fått adressen fra,

Har klaget og nå som jeg studerer har jeg ingen rettigheter men klarer meg på AAP, men jeg synes det er trist at jeg ikke får noe stipend siden jeg får gode karakterer nå og bygger opp mitt liv.  De har prøvd å ta penger fra meg men sier jeg har ingenting så de har henlagt innkrevningen, usikker på hva det betyr men det betyr vel bare når jeg får inntekt må jeg betale alt ned. Gjelden er fra en utdannelse da jeg var ung og ikke bestod. 

Må jeg bare finne meg i dette? regner med det ikke går å klage videre heller?

Anonymkode: b490a...56f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har ryddet opp i gjelden din kan du søke om ny støtte. 
Men du må også se om det er permanent overført til SI eller om det "bare" er oppsagt og overført. 
Om det ikke er permanent overført, så kan du kontakte lånekassen, og be om utsettelse, og da kan oppsigelsen trekkes, og du kan få tilbake rettighetene dine. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, _popcorn_ said:

Når du har ryddet opp i gjelden din kan du søke om ny støtte. 
Men du må også se om det er permanent overført til SI eller om det "bare" er oppsagt og overført. 
Om det ikke er permanent overført, så kan du kontakte lånekassen, og be om utsettelse, og da kan oppsigelsen trekkes, og du kan få tilbake rettighetene dine. 

Takk for svar.

Det er permanent overført til SI.

Prøvde å få ned betalingsavtale men de sa jeg har for lite inntekt og slipper å betale tilbake, så kravet ble henlagt inntil videre. Men regner med når jeg får inntekt må jeg betale igjen.

Har klaget til lånekassen og forklart situasjonen men jeg forstår det var mitt ansvar også, men tenkte kanskje de kunne gi meg en mulighet til å ordne det opp før de permanent overførte men det fikk jeg ikke..

Skrevet

Er det permanent overført, så må du betale hele gjelden til SI først. 
Da er det SI du må kontakte for å ordne avtaler. 

Skrevet

Jusbus.no

Anonymkode: 420e8...781

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nå student, og fullfører en utdannelse som anses som på nødvendig av NAV, går på tiltak (AAP) og har slitt mye psysisk etter noen traumatiske år i utlandet, har vært sykemeldt, gått til behandling hos psykolog, fått bl.a ryggskade, vært uten inntekt i mange år. Det som skjedde var en hendelse i utlandet og jeg fikk ikke komme tilbake til Norge på 2 år, ble fengslet for en sak, og nå når jeg kommer tilbake bygger jeg opp livet mitt, det har tatt tid. Nå har jeg fått beskjed av statens innkrevning å betale tilbake alt, og har mistet mine rettigheter fordi jeg ikke utsatte betalinger når jeg var  i utlandet, (mitt ansvar ja men når alt skjedde så glemte jeg helt at jeg måtte søke om utsettesler for studiegjeld), purringer ble sendt til feil adresse som jeg faktisk ikke aner hvor de har fått adressen fra,

Har klaget og nå som jeg studerer har jeg ingen rettigheter men klarer meg på AAP, men jeg synes det er trist at jeg ikke får noe stipend siden jeg får gode karakterer nå og bygger opp mitt liv.  De har prøvd å ta penger fra meg men sier jeg har ingenting så de har henlagt innkrevningen, usikker på hva det betyr men det betyr vel bare når jeg får inntekt må jeg betale alt ned. Gjelden er fra en utdannelse da jeg var ung og ikke bestod. 

Må jeg bare finne meg i dette? regner med det ikke går å klage videre heller?

Så lenge du får aap, har du ikke rett på stipend uansett. Når det har gått til innkreving er det som regel for seint å fikse noe ordning. Staten er den verste kreditoren man kan ha. Skjønner det er kjipt, men den gjelden må du nok uansett betale. 

Anonymkode: 23a84...f00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...