AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 He! Jeg har vært så heldig at jeg skal få 400.000,- i forskudd på arv fra min mor. I den forbindelse lurer jeg på hva som er lurt å gjøre... Først; hvordan er det med skattereglene - hun har arvet dette fra sin mor igjen, er det noe vi må tenke på i forbindelse med dette? Hva er mest gunstig skattemessig? Bør det fordeles over flere år? Og så; Jeg og min samboer har gjeld på 2.600.000, eier en bolig 50-50 med verdi på ca. 3.000.000,-. Han gikk inn i huset med 200.000,- mer enn meg (egenkapital). Vi er ikke gift. Jeg har 700.000,- i studiegjeld i tillegg. Dette er jo i overkant mye, og jeg er redd dette vil tynge meg HVIS jeg skulle bli alene en dag (i forhold til kjøp av egen bolig etc). Hvor setter jeg de arvede pengene? Tenker at alt skal gå til gjeld. Anonymkode: 04674...a0e
Nuith Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 Studiegjeld skal alltid betales sist. Men sørg for å få det grundig dokumentert dersom arven går til nedbetsling av felles lån, ellers kan du få problemer ved evt. skilsmisse. 7
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Jeg ville satt 200000 inn på huslånet, slik at dere står med lik eierandel (egenkapital), og det siste på studielånet Anonymkode: 81ac5...fe7 11
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #4 Skrevet 26. desember 2017 Kjøpe en sekundærbolig. Bare prisstigningen vil slå alle andre investeringer langt ned i støvlene. Anonymkode: 47a5b...83a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Skrevet 26. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville satt 200000 inn på huslånet, slik at dere står med lik eierandel (egenkapital), og det siste på studielånet Anonymkode: 81ac5...fe7 Enig. + sett 40 000 i IPS pr år. Evt ha resten av pengene på høyrentekonto eller i fond/ aksjer i tillegg til de 40 000 i IPS. Anonymkode: 5d469...bbd 4
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #6 Skrevet 26. desember 2017 Torsdag 28. desember er siste frist for å ordne med innbetalinger (opptil kr 40 000) i IPS (den nye ordningen) for 2017. Anonymkode: 5d469...bbd 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 Man tjener ikke en krone på å betale ned studiegjelden tidligere, ettersom man da må betale de samme rentepengene uansett. Anonymkode: 5d469...bbd 5
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #8 Skrevet 26. desember 2017 Studielån blir slettet om du blir ufør, og det er alltid enkelt å få betalingsutsettelse om inntekten din skulle bli veldig lav, så den trenger du ikke tenke på å betale ned med mindre du har en betydelig sum penger. 400 000 er egentlig "ingenting", så la studielånet være Ville prioritert å sette noe i fond eller på relativt trygge aksjer, heller enn å bruke alt til nedbetaling. Anonymkode: ffa50...0c1 5
ertepetter Skrevet 26. desember 2017 #9 Skrevet 26. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Man tjener ikke en krone på å betale ned studiegjelden tidligere, ettersom man da må betale de samme rentepengene uansett. Anonymkode: 5d469...bbd Det er ikke sant. Om du innfrir studielånet vil det ikke påløpe framtidige renter, med mindre du har fastrenteavtale. Om man har fastrenteavtale må man innfri rentene for perioden man har bundet seg til. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #10 Skrevet 26. desember 2017 2 timer siden, ertepetter skrev: Det er ikke sant. Om du innfrir studielånet vil det ikke påløpe framtidige renter, med mindre du har fastrenteavtale. Om man har fastrenteavtale må man innfri rentene for perioden man har bundet seg til. Ok. Det var fastrenteavtale jeg tenkte på. Takk for korrigeringen Anonymkode: 5d469...bbd
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #11 Skrevet 26. desember 2017 Alt du betaler inn på felles bolig forsvinner til deling av boet om dere går fra hverandre, med mindre du får dokumentert at din eierandel øker på grunn av innskudd av arv. Siden han betalte 200000 kr mer enn deg i EK, og du likevel har 50% eierandel, så ville det være ufint av deg å kreve høyere eiendel når du da plutselig var den som hadde betalt 200000 kr mer. Ved å betale ned studielån unngår du den problemstillingen. Joda, det anbefales å betale det sist, men ved å betale dette beholder du arven ved brudd. Jeg betalte ned mitt studielån da jeg fikk noen penger tidligere, selv om det rådes å vente med det, men dette var en så stor utgift for meg at lettelse ved å bli kvitt det var enorm. Ikke er jeg blitt ufør heller, så bare glad for at jeg valgte det. Da jeg ble alene noen år hadde jeg virkelig slitt med studielånet. Det mest reale og rettferdige er imidlertid at du betaler 200000 ned på boligen, og 200000 ned på studielån. Anonymkode: 57318...6be 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #12 Skrevet 26. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: He! Jeg har vært så heldig at jeg skal få 400.000,- i forskudd på arv fra min mor. I den forbindelse lurer jeg på hva som er lurt å gjøre... Først; hvordan er det med skattereglene - hun har arvet dette fra sin mor igjen, er det noe vi må tenke på i forbindelse med dette? Hva er mest gunstig skattemessig? Bør det fordeles over flere år? Og så; Jeg og min samboer har gjeld på 2.600.000, eier en bolig 50-50 med verdi på ca. 3.000.000,-. Han gikk inn i huset med 200.000,- mer enn meg (egenkapital). Vi er ikke gift. Jeg har 700.000,- i studiegjeld i tillegg. Dette er jo i overkant mye, og jeg er redd dette vil tynge meg HVIS jeg skulle bli alene en dag (i forhold til kjøp av egen bolig etc). Hvor setter jeg de arvede pengene? Tenker at alt skal gå til gjeld. Anonymkode: 04674...a0e Før du mottar eller gjør noe med pengene så skriver du samboerkontrakt og gjensidig testament med den du deler hus med. Skattereglene finner du på skatteetaten.no Studielån er gunstogste betingelser på, så det prioriterer du bakerst/sist. @ Anonymkode: 891c6...538 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #13 Skrevet 27. desember 2017 Jeg ville vært fair med samboeren din, slik han har vært med deg, og betalt 200.000 inn på boliglånet slik at fordelingen 50/50 ikke hadde en tapende part ved brudd slik han er nå. (ved å ha spyttet inn mer ekspertanmeldelser uten å endre eierbrøken). Deretter ville jeg faktisk betalt ned på studielånet, for du har et utrolig høyt lån. Greit nok at det slettes ved uførhet eller død, men det hadde sikkert vært godt å betale en del mindre i måneden. Og som du selv sier så reduserer det låneevnen din betraktelig. Bruk heller det du betaler mindre i lån til fond hver måned. Ips er fint det, men det er bare et rentefritt lån som låser penger til pensjon. Du betaler skatt på pensjonsutbetalingene dine. Det er ikke sammenlignbart med bsu som er et reelt skattefradrag. Man bør derfor fortsatt starte med å redusere gjeldsgrad. Anonymkode: 0a70c...4fc 3
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #14 Skrevet 27. desember 2017 Jeg ville satt alt i boligen, men fått endret fordelingen på hvor mye hver av dere eier av boligen tilsvarende. Det er lett å dokumentere at de arvede pengene har blitt brukt til bolig, og dette er ditt sæeie. Kjedelig med mye studielån, absolutt, men betal det sist likevel - lånet blir slettet hvis du dør eller blir ufør. Det skjer ikke med boliglånet. Anonymkode: f1610...72f 2
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #15 Skrevet 27. desember 2017 20 hours ago, ertepetter said: Det er ikke sant. Om du innfrir studielånet vil det ikke påløpe framtidige renter, med mindre du har fastrenteavtale. Om man har fastrenteavtale må man innfri rentene for perioden man har bundet seg til. Det stemmer ikke at man må betale renter for hele perioden man har bundet seg for hvis man betaler ned ekstra. Hvis fastrenta har gått ned i mellomtiden må man imidlertid betale overkurs, som betyr at man må betale mellomlegget. På den andre siden får man tilbakebetalt penger hvis fastrenta har gått opp. https://www.lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Renter-og-gebyrer/Slik-binder-du-renta/Ekstra-innbetaling/ Anonymkode: 42fdb...21b
isw Skrevet 27. desember 2017 #16 Skrevet 27. desember 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Man tjener ikke en krone på å betale ned studiegjelden tidligere, ettersom man da må betale de samme rentepengene uansett. Anonymkode: 5d469...bbd Dette er ikke riktig. Renten på studielån regnes ut fra lånesaldo, som all annen gjeld. Men Lånekassen reduserer ikke månedsbetalingen automatisk ved ekstra innbetalinger, de justerer i stedet løpetiden. Dette kan man imidlertid enkelt korrigere på lanekassen.no ved å forlenge løpetiden til opprinnelig tid og senke månedsbetalingene. 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #17 Skrevet 27. desember 2017 På 26.12.2017 den 13.14, AnonymBruker skrev: Jeg ville satt 200000 inn på huslånet, slik at dere står med lik eierandel (egenkapital), og det siste på studielånet Anonymkode: 81ac5...fe7 Jeg støtter dette forslaget. I hvert fall hvis TS allerede har en solid bufferkonto på f.eks. 100 000 kr. Hvis ikke bør 100 000 settes av til det først. Bruk gjerne noen tusen kroner på ting som er kjekke å ha i hverdagen om ønskelig, men privatøkonomien deres tillater ikke at 50 000 kr brukes på en sydentur og en weekendtur til Paris med shopping. Vel, det går, men det er ikke forenelig med en fremtid med orden og romslighet i økonomien. Ikke hør på dem som sier kjøp sekundærbolig. TS har altfor mye lån til det. Anonymkode: 24a5f...8e9 1
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #18 Skrevet 27. desember 2017 10 timer siden, isw skrev: Dette er ikke riktig. Renten på studielån regnes ut fra lånesaldo, som all annen gjeld. Men Lånekassen reduserer ikke månedsbetalingen automatisk ved ekstra innbetalinger, de justerer i stedet løpetiden. Dette kan man imidlertid enkelt korrigere på lanekassen.no ved å forlenge løpetiden til opprinnelig tid og senke månedsbetalingene. Hvis jeg betaler ekstra på studielånet, forblir nedbetalingstiden den samme, men terminbeløpet går ned. Anonymkode: 24a5f...8e9
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 Hva endte du opp med å gjøre? Skal også få forskudd på arv, og lurer på hva jeg burde gjøre med pengene. Anonymkode: ad791...b10
AnonymBruker Skrevet 19. april 2018 #20 Skrevet 19. april 2018 På 26.12.2017 den 13.11, AnonymBruker skrev: He! Jeg har vært så heldig at jeg skal få 400.000,- i forskudd på arv fra min mor. I den forbindelse lurer jeg på hva som er lurt å gjøre... Først; hvordan er det med skattereglene - hun har arvet dette fra sin mor igjen, er det noe vi må tenke på i forbindelse med dette? Hva er mest gunstig skattemessig? Bør det fordeles over flere år? Og så; Jeg og min samboer har gjeld på 2.600.000, eier en bolig 50-50 med verdi på ca. 3.000.000,-. Han gikk inn i huset med 200.000,- mer enn meg (egenkapital). Vi er ikke gift. Jeg har 700.000,- i studiegjeld i tillegg. Dette er jo i overkant mye, og jeg er redd dette vil tynge meg HVIS jeg skulle bli alene en dag (i forhold til kjøp av egen bolig etc). Hvor setter jeg de arvede pengene? Tenker at alt skal gå til gjeld. Anonymkode: 04674...a0e hva med å investere de istedenfor i noe? tror neppe det er lurt å bruke det på lånekassen. Heller ikke boliglån. Kun kredittkort om du skulle ha det. Anonymkode: c0e0b...8e1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå