AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Hvorfor er det sånn tror dere? Ta for eksempel min lillesøster som til vanlig skravler som en foss i tide og utide. Hun kan si hva hun vil! Hvis stemor og pappa gir irettesettelser til oss begge og min lillesøster protesterer så er det liksom greit men så fort jeg som attpåtil er storesøster sier i fra om noe jeg synes er urettferdig så får jeg beskjed om å være stille! Hvorfor det?! Skal det ikke være likt?? sånn at alle får prate uten og si sin mening uten at andre skal avbryte. Det var alltid sånn det var hjemme før lillesøsteren min ble født men etter vi flyttet inn i det nye huset og hun kom til så er alt forandret. Jeg synes det er veldig urettferdig at ikke jeg også får lov til å si de tingene jeg vil si uten å bli hysjet på! : ( Skal det være sånn? Anonymkode: b6f82...745
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #2 Skrevet 26. desember 2017 Det å skravle som en foss er forskjell på å bli irettesatt hvis du sier noe du ikke bør si. Hvor gammel er du? Hvis du klager mye eller har en klagete stemme kan det hende det er derfor du blir hysjet på. Anonymkode: 60e60...07d
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Må legge til: Sutrete barn er det verste jeg vet!!! Å si i fra på en ordentlig måte at man føler seg urettferdig behandlet er noe annet. Jeg vil høre etter med en gang barn kommer til meg med noe, men aldri med grine/sutre stemme. Anonymkode: 60e60...07d 1
Gjest A National Acrobat Skrevet 26. desember 2017 #4 Skrevet 26. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det sånn tror dere? Ta for eksempel min lillesøster som til vanlig skravler som en foss i tide og utide. Hun kan si hva hun vil! Hvis stemor og pappa gir irettesettelser til oss begge og min lillesøster protesterer så er det liksom greit men så fort jeg som attpåtil er storesøster sier i fra om noe jeg synes er urettferdig så får jeg beskjed om å være stille! Hvorfor det?! Skal det ikke være likt?? sånn at alle får prate uten og si sin mening uten at andre skal avbryte. Det var alltid sånn det var hjemme før lillesøsteren min ble født men etter vi flyttet inn i det nye huset og hun kom til så er alt forandret. Jeg synes det er veldig urettferdig at ikke jeg også får lov til å si de tingene jeg vil si uten å bli hysjet på! : ( Skal det være sånn? Anonymkode: b6f82...745 Du er ikke alene. Nå bodde jeg ikke så lenge i en famile, men foreldre er ikke rettferdige. Og det er kjipt å være den som blir hysjet på, som alltid er i veien, og som alltid blir beskyldt for å gjøre/ha gjort noe galt. Og uansett hva du sier eller gjør så er det feil. Det er ikke rettferdig og det er ikke din skyld. Bare husk når du blir eldre hvordan du ble behandlet, og ikke gjør samme feilen som foreldrene dine. Vær bedre. Jeg aner ikke hvor gammel du er, men du kan få det bedre etterhvert. Barndom og fortid kan man ikke endre, men framtiden kan man gjøre bedre om man går inn for det. Selv hater jeg familier, de bare ødelegger deg (meg). Jeg har bodd i 4 stykker. Jeg skal aldri ha famile på grunn av min egen oppvekst. Aldri. Men det er det som er fint med å være voksen og selvstendig. Da kan man velge det selv. 🙂
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Skrevet 26. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det sånn tror dere? Ta for eksempel min lillesøster som til vanlig skravler som en foss i tide og utide. Hun kan si hva hun vil! Hvis stemor og pappa gir irettesettelser til oss begge og min lillesøster protesterer så er det liksom greit men så fort jeg som attpåtil er storesøster sier i fra om noe jeg synes er urettferdig så får jeg beskjed om å være stille! Hvorfor det?! Skal det ikke være likt?? sånn at alle får prate uten og si sin mening uten at andre skal avbryte. Det var alltid sånn det var hjemme før lillesøsteren min ble født men etter vi flyttet inn i det nye huset og hun kom til så er alt forandret. Jeg synes det er veldig urettferdig at ikke jeg også får lov til å si de tingene jeg vil si uten å bli hysjet på! : ( Skal det være sånn? Anonymkode: b6f82...745 Det er fordi de har gitt opp skravlebøtta. Hun skravler jo i vei uansett. Mens du er den lyttende. Du lytter når du blir hysjet på. Jeg kan ta et eks. Jeg hadde en engelsklærer som rettet opp de få feil jeg hadde når jeg leste opp høyt. Jeg tok dette opp med ham irritert en gang etter timen og sa hvorfor retter du meg opp når alle andre leser så elendig og har så mange feil? Han sa det er nettopp fordi du har så få feil. Jeg vil at du skal bli perfekt. De andre har jeg gitt opp. Anonymkode: 325d2...31d 2
Duff Skrevet 26. desember 2017 #6 Skrevet 26. desember 2017 Man skal lese mye før man blir blind skjønner jeg. Ts. Det du opplever er ikke greitt. Jeg vil råde deg til å snakke med en voksen du stoler på f.ks en lærer eller helsesøster. Da kan du få råd til hvordan du kan si ifra hjemme når du blir avvist og de kan også sette opp ett møte sammen med dine foreldre og snakke om det. Både lærer og helsesøster har plikt til å hjelpe her. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 Det er som en over skriver. De husker ikke på søsteren din, fordi de har gitt henne opp. Var jeg deg ville jeg spurt hvorfor de hysjet på deg neste gang. Jeg vet ikke hva du sier som gjør at de hysjet, men du kan jo spørre hva som er feil med det du sier for å få en forklaring. Kanskje du ser at det er fornuftig. Om du føler de favoriserer søsteren din kan jeg gi deg ett råd: overse det, så lenge det ikke har store konsekvenser. De ser det ikke selv. Men favoriserer de små barn (når du og søster får barn, så sier du klart ifra!). Anonymkode: 92a3d...b08
Safiye Skrevet 26. desember 2017 #8 Skrevet 26. desember 2017 Tråden er ryddet for spekulasjoner. - Safiye, mod
Uni Skrevet 26. desember 2017 #9 Skrevet 26. desember 2017 Det første jeg tenker på er at det trolig forventes mer av deg enn av lillesøster. Det forventes at du vet bedre hva som er riktig å si, og at det er lettere å lære deg de riktige tingene enn å lære lillesøster. Dette pga alder og kanskje pga personlighet. Selv følte jeg lenge at faren min var urimelig kravstor til meg. Så skjønte jeg i voksen alder at det skyldes at han forventer at jeg er i stand til tingene. Man gidder ikke mase på noen om ting man ikke forventer at vedkommende vil mestre.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #10 Skrevet 26. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er fordi de har gitt opp skravlebøtta. Hun skravler jo i vei uansett. Mens du er den lyttende. Du lytter når du blir hysjet på. Jeg kan ta et eks. Jeg hadde en engelsklærer som rettet opp de få feil jeg hadde når jeg leste opp høyt. Jeg tok dette opp med ham irritert en gang etter timen og sa hvorfor retter du meg opp når alle andre leser så elendig og har så mange feil? Han sa det er nettopp fordi du har så få feil. Jeg vil at du skal bli perfekt. De andre har jeg gitt opp. Anonymkode: 325d2...31d Jeg er fornøyd med meg selv og har ingen behov for å være perfekt. Anonymkode: b6f82...745
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #11 Skrevet 27. desember 2017 19 timer siden, Duff skrev: Man skal lese mye før man blir blind skjønner jeg. Ts. Det du opplever er ikke greitt. Jeg vil råde deg til å snakke med en voksen du stoler på f.ks en lærer eller helsesøster. Da kan du få råd til hvordan du kan si ifra hjemme når du blir avvist og de kan også sette opp ett møte sammen med dine foreldre og snakke om det. Både lærer og helsesøster har plikt til å hjelpe her. Enig. TS, dette er ikke greit. Du har også «rett» til å bli sett og hørt. Mulig det er «et eller annet» som du har som en «greie» som gjør at det er litt blokkert i relasjonen mellom deg og de? Pass deg for at denne makt-ubalansen ikke blir en trend fremover. Dvs. At dette fortsetter i parforhold og i arbeidslivet. Husk: det er relasjoner overalt. Anonymkode: a8e0c...86c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå