Gå til innhold

Klarer virkelig så mange en uforutsett utgift på 25.000?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De mener 7 av 10 klarer utgiften, da står det vel ikke så dårlig stilt med oss da? Hører så ofte om at folk har masse gjeld og ikke klarer renteøkning, er blakke før lønning osv.

Hadde du klart en uforutsett utgift på 25.000?

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/privatokonomi/finans-norge-norske-husholdninger-har-stålkontroll-på-egen-økonomi/ar-BBHkWOS?li=AAb27D5&ocid=spartandhp

Anonymkode: 40f2e...ff9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja. Men ikke mange ganger på rad.

• Liker 16
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De mener 7 av 10 klarer utgiften, da står det vel ikke så dårlig stilt med oss da? Hører så ofte om at folk har masse gjeld og ikke klarer renteøkning, er blakke før lønning osv.

Hadde du klart en uforutsett utgift på 25.000?

https://www.msn.com/nb-no/okonomi/privatokonomi/finans-norge-norske-husholdninger-har-stålkontroll-på-egen-økonomi/ar-BBHkWOS?li=AAb27D5&ocid=spartandhp

Anonymkode: 40f2e...ff9

Ja.

Skrevet

Nei, ikke rett etter denne måneden med drøssevis av regninger på toppen av gaver og matinnkjøp.

Anonymkode: 9f44b...791

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en sparekonto til hus.. Kunne tatt fra den. 

Anonymkode: 07ef1...454

• Liker 3
Skrevet

Nei. :nigo: Jeg kunne klart 10.000, men ikke 25.000. 

Skrevet

Ja, det kunne jeg. 

Men hjelper ikke at 7/10 har mulighet for det for de 3/10 som ikke har det. Er ikke sånn at noen av de 7/10 konmer løpende for å hjelpe. 

Anonymkode: 000ab...37f

• Liker 17
Skrevet

Ja, kunne det. Det er ekstremt viktig å ha en bufferkonto. Jeg velger å ha 2 x netto lønn på min.

• Liker 2
Skrevet

Kommer helt an på hva slags uforutsett utgift vi snakker om. 

Er den uforutsette utgiften noe viktig og som svært sjelden inntreffer kan jeg klare en sum på 3 millioner ved å selge huset mitt. 

Selger jeg alt jeg eier, rubbel og bit, kan jeg klare rundt 8 millioner. 

Er det snakk om husholdningsartikler, kan jeg klare det som står på brukskontoen til enhver tid, ca 50-100.000 kr.

Anonymkode: acfef...e9f

• Liker 2
Skrevet

Nei

Anonymkode: 9abb6...8a0

Skrevet

Nei.

Jeg klarer ikke ekstra utgifter på 500 kr en gang. 

Anonymkode: 09921...c89

Skrevet

Ja, har så klart en bufferkonto. 

Anonymkode: 4fb67...8be

• Liker 2
Skrevet

Vi kunne klart det. Holder på å spare oss opp en buffer. Hvis vi plutselig måtte dekket en uventet utgift på 25 000 nå så måtte vi brukt kredittkort. Men vi hadde fint klart å dekke det inn når vi hadde fått våre neste lønninger. Ville selvfølgelig måtte levd mer sparsomt 1-2 mnd. Men når bufferkontoen er fylt opp blir ikke det et stort problem :) 
Det anbefales vel å ha 1-2 månedslønninger i buffer. Men det kommer jo selvsagt an på hva man tjener. Har man en månedslønn på 15 000kr så er gjerne det litt i minste laget. Det kommer selvfølgelig også an hvor stor risiko det er for uventede utgifter som er nødvendig å dekke. 

Skrevet

Jeg har en bufferkonto på ca 100 000 som jeg kunne tatt fra. Men det skulle vært nødstilfelle, for pengene sparer jeg jo egentlig for å kunne kjøpe hus. (Har bsu med 100 000 i tillegg, men dette er jo selvsagt låste penger.) har også en sparekonto til katten, som jeg har ca 6000 på. 

Men har aldri opplevd å få en så høy og uforutsett regning, da jeg verken har bil eller hus enda :) 

Anonymkode: f8346...9a1

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har så klart en bufferkonto. 

Anonymkode: 4fb67...8be

Så flott for deg, da. Det er nemlig ikke en selvfølge at folk har bufferkonto.

Anonymkode: b2420...7c7

• Liker 10
Skrevet

Jeg er student, men jeg skulle alltids tålt det én gang. Dette er likevel penger som ikke er mine, men studielån jeg har satt til side. Jeg har også noe arv stående, men mye av det er låst på BSU.

Anonymkode: 56c7d...98d

Skrevet

Ja. Nå så. Nå er jeg veletablert med jobb osv. Men i ungdommen når jeg akkurat hadde flyttet hjemmefra og hadde en lærlinglønn som bare utbetalte kr 3.000,- til alle utgifter. Da hadde jeg ikke greid det. 

Anonymkode: 9252d...4cb

• Liker 1
Skrevet

Selvsagt, er ikke en økonomisk analfabet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne klart det ved å ta av bufferkontoen.

Skrevet

Studenter får ikke smeller på 25.000

Eller gjør de?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...