AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #1 Skrevet 26. desember 2017 Jeg og mannen er i begynnelsen av 30-årene, og vi har en sønn på 8 år. Hvert familieselskap de siste 6 årene har jeg fått dette spørsmålet, ofte etterfulgt med "han kan ikke være alenebarn", "han har godt av å få søsken", "nå er det på tide" og "dere henger etter (våre søsken har 2-3 barn hver)". Hva svarer en?? Dette er et vanskelig punkt for oss, jeg skulle gjerne kunne kommet med et svar som setter et punktum uten å åpne for flere spørsmål/kommentarer. "Hvem vet?" og "vi har det bra nå, vi" fungerer ikke. Anonymkode: a440c...0ab
Gjest SelinaKyle Skrevet 26. desember 2017 #3 Skrevet 26. desember 2017 Svar: 'Det er vel opp til oss selv å avgjøre' 'Vi kan ikke få barn bare fordi du mener vi bør det' 'Det er vel strengt tatt ikke din sak' eller si rett ut at du ikke setter pris på å få slike spørsmål og at du håper vedkommende kan slutte med det.
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #4 Skrevet 26. desember 2017 Vi svarer, "men kan ikke bare velge å få barn vettu". Da blir det som regel stillt. Anonymkode: 75394...ef0 3
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Skrevet 26. desember 2017 Er det sånn at dere ønsker en til eller har dere fått den dere ville ha? Dere kan jo si at dere ikke skal ha flere barn, så det kan du slutte å spørre om. Eller så hadde jeg nesten svart noe som fører til at de får dårlig samvittighet for at de spør. Som at "jeg har fått en sykdom som gjør at jeg ikke får flere", eller spurt noe "negativt" tilbake, f.eks "du går vel av med pensjon snart?" (når det er 10 år til), eller "Guri, du er vel ikke gravid?!" (Antyde at noen har lagt på seg). Frekt, javel. Men det er frekt å mase om at andre bør få flere barn også. Anonymkode: d6f45...f12 2
Minlillesky Skrevet 26. desember 2017 #6 Skrevet 26. desember 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg og mannen er i begynnelsen av 30-årene, og vi har en sønn på 8 år. Hvert familieselskap de siste 6 årene har jeg fått dette spørsmålet, ofte etterfulgt med "han kan ikke være alenebarn", "han har godt av å få søsken", "nå er det på tide" og "dere henger etter (våre søsken har 2-3 barn hver)". Hva svarer en?? Dette er et vanskelig punkt for oss, jeg skulle gjerne kunne kommet med et svar som setter et punktum uten å åpne for flere spørsmål/kommentarer. "Hvem vet?" og "vi har det bra nå, vi" fungerer ikke. Anonymkode: a440c...0ab Hvis dere ikke ønsker flere barn: # Vi skal ikke ha flere, og den avgjørelsen er tatt. Vennligst slutt å mas om søsken. Hvis dere ønsker flere, men har problemer med å bli gravid: # Vi ønsker oss flere barn, men det har seg sånn at jeg har vanskelig for å bli gravid. Deres mas om søsken til barnet vårt hjelper ikke. Det er unødvendig og frekt!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 Uff, det er frekt å mase slik. At noen ubetenksomt sier slike ting, kan jeg forstå, men år etter år... Anonymkode: 1f6ab...bca
Ulrikke Skrevet 26. desember 2017 #8 Skrevet 26. desember 2017 Kommer an på årsaken til at dere har ett barn og ikke flere... Dersom dere skulle ønske flere og ikke har fått det til, ville jeg sagt det! "Vi har prøvd, men ikke fått det til, og slike kommentarer som dette hjelper ikke!" Dersom dere ikke ønsker dere flere barn ville jeg sagt det også. "Vi har fått det barnet vi skal ha, og jeg synes det er ganske frekt og unødvendig å kommentere dette hver gang vi sees!" Av en eller annen grunn synes folk det er helt innafor å legge seg opp i hvor mange barn andre skal ha. Det er faktisk en privatsak!
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #9 Skrevet 26. desember 2017 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi svarer, "men kan ikke bare velge å få barn vettu". Da blir det som regel stillt. Anonymkode: 75394...ef0 15 minutter siden, Minlillesky skrev: Hvis dere ønsker flere, men har problemer med å bli gravid: # Vi ønsker oss flere barn, men det har seg sånn at jeg har vanskelig for å bli gravid. Deres mas om søsken til barnet vårt hjelper ikke. Det er unødvendig og frekt! Ut i fra min erfaring hjelper det ikke det minste å si dette, folk bare fortsetter. Jeg hadde nok bare latt være å svare og begynt å snakke om noe annet, og ble det tatt opp ved familiemiddag osv (som vi opplevde stadig vekk, selv om folk visste at vi var ufrivillig barnløse og at jeg hadde en sykdom), hadde jeg bare vært veldig frekk og tydelig tilbake. Type «vil du vite stillingene vi liker best også?» «mener du at dette er et bra tema å snakke om nå?» Den gang gikk jeg bare for meg selv og gråt etterpå. Jævlige folk. Eller dumme folk. Uansett, mister så respekt for dem som oppfører seg sånn. Anonymkode: 36f85...47b
Gjest Allis Skrevet 26. desember 2017 #10 Skrevet 26. desember 2017 Sånn av egen erfaring så hjelper det litt å være ærlig om grunnen. Jeg svarer (høflig altså) at det ikke er selvvalgt, og at vi er under utredning osv. Det som overrasker meg litt er at folk ikke nødvendigvis bare spør om prosessen, de skal også «trøste»(velment tror jeg) med at det jo hadde vært mye verre om vi ikke hadde en fra før/«åja, men da får dere jo etterhvert» og litt ulike former for innspill jeg må innrømme jeg ikke er så interessert i. Veldig få svarer bare nøytralt- de fleste har gjerne en mening om hva ulike folk i ulike situasjoner skal føle eller ikke. Helt greit for meg, jeg jatter mest med- men opplever det jo ikke prosessen sånn selv. Dette sies aldri fra noen som har måttet prøve en stund selv- det er enten barnløse eller de som blir nokså enkelt gravide. Enkelte skal tilogmed trøste med «jammen, trenger du flere barn da»(folk som ble ufrivillig gravide med en hel ungeskokk). Så min erfaring er vel at folk slutter å spørre mer, men noen skal gjerne også fortsette med sine betraktninger om andres personlige følelser. Men kun velment. Endel antar også at «de med 1 har mer enn nok» - litt sånn humoristisk om at man ikke vil ha flere fordi «man ikke orker en eneste til». Den synes jeg ikke er så hyggelig egentlig selv om det er selvvalgt. Det blir litt i gata som de på min alder som planlegger prøving etterhvert med ny kjæreste får høre at «ja, du slår meg ikke som opptatt av sånne familiære barnegreier, du som er så karrierebevisst» som en kommentar når de sier de ikke har barn. Men oppsummert så får jeg færre gjentakende spørsmål, og mye mindre mas fra samtlige kanter når jeg bare forklarer ståa. Om man er frivillig barnløs eller ikke ønsker flere lirer folk av seg de mest grenseoverskridende ting, så da må man nok ha endel korrigerende setninger i bakhånd, som man ikke kan forvente at folk aksepterer. Har sittet i noen litt ubehagelige samtaler hvor en tredjepart gjerne sier unødvendige ting- type «hvordan kan du leve sånn/tenker du aldri på ditt og datt». Det blir forøvrig ikke stille om man tar korte varianter som «kan ikke velge»- det har jeg prøvd uten hell
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå