Gå til innhold

Sulten katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurte på hvordan jeg skal gå fram. Vi har en katt her som går å skriker på trappa. En dag her før jul så la jeg en pose med dårlig kalkun og rekeskall som skulle kastes.  Men da hadde katta vært å spist derfra. Så når ho skrek på døra igjen så ga  vi ho mat. Ho kastet seg i maten og var skikkelig sulten. Kjenner eier og vært i kontakt med ho og sagt ifra at pus går her og skriker etter mat. Forklart at vi har hatt ho inne og gitt ho mat. Lagt ut teppe til pus på trappa her. Ho hadde ikke tid til å komme med mat før om noen dager og lurte på om vi kunne mate ho. Jeg sa at ho kunne få være inne å varme seg og få mat her siden jeg har flere katter og kjøpt inn nok mat for jula. Jeg oppdaget idag at pus har nesten ikke tenner. Det kan være disse er trekt fra tidligere eier (ho har ikke eid katta mer enn 2 år tror jeg.) Men jeg bekymrer meg for å flytte fordi jeg er redd det skjer igjen. Katten er stallkatt og har kunn en kald låve å gå inn i. 

Hvordan gå fram på en riktig måte og spørre om å overta Katta? Utifra hva ho sier liker ikke pus å være inne. Men de gangene pus har vært her inne, så har ho ikke villet ut igjen. Nå ligger ho på baderomsgulvet, spist masse mat og siver. Får helt vondt av ho. 😥

Hater å legge ut dette, fordi vil ikke ha problemer. Men vil bare kattas beste.

Anonymkode: f1baf...958

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for at du er så snill mot katten :hjertesmil:

Om jeg var deg ville jeg spurt om det med tennene. De kan være trekt ut, eller de kan ha falt ut av seg selv. Ofte som en konsekvens av infeksjon (som er smertefullt). Det medfører noen begrensninger i hva den kan spise uten besvær. 

Det er klart at eieren ikke dekker kattens behov, og jeg ville vel sagt det som det er. At du tenker å fortsette med mating og ta henne inn når det er kaldt eller vått ute. Det er jo katten som velger hvor den foretrekker å gå, og den dukker opp hos deg. Og sånn blir den jo din etter hvert :)

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, Kontormus skrev:

Takk for at du er så snill mot katten :hjertesmil:

Om jeg var deg ville jeg spurt om det med tennene. De kan være trekt ut, eller de kan ha falt ut av seg selv. Ofte som en konsekvens av infeksjon (som er smertefullt). Det medfører noen begrensninger i hva den kan spise uten besvær. 

Det er klart at eieren ikke dekker kattens behov, og jeg ville vel sagt det som det er. At du tenker å fortsette med mating og ta henne inn når det er kaldt eller vått ute. Det er jo katten som velger hvor den foretrekker å gå, og den dukker opp hos deg. Og sånn blir den jo din etter hvert :)

Det som er, er at vi flytter i januar. 😥 og hvordan de som flytter hitt vet jeg ikke om vil fortsette å mate pus hvis den fortsetter å komme på døra. Det bekymrer meg. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er, er at vi flytter i januar. 😥 og hvordan de som flytter hitt vet jeg ikke om vil fortsette å mate pus hvis den fortsetter å komme på døra. Det bekymrer meg. 

Varsle mattilsynet om hvor ille det er med katten.

Anonymkode: a4493...abc

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hmmm, den var verre. Men da lurer jeg på, hvorfor kunne hun ikke komme og mate katten før om noen dager? Bor hun ikke på denne gården, eller var hun bortreist? Hvor mye bryr hun seg om katten siden hun ikke tar den inn? Nesten slik at en kan vurdere å bare ta den med, for det kan nesten høres ut som om hun neppe vil savne den.

Det mest ryddige er kanskje å spørre henne om å få den, men en kan jo risikere at hun sier nei (kanskje mest for å forsvare sitt dårlige kattehold). Og da er det jo dumt om katten forsvinner, og hun lager bråk.

• Liker 2
Skrevet
33 minutter siden, Kontormus skrev:

Hmmm, den var verre. Men da lurer jeg på, hvorfor kunne hun ikke komme og mate katten før om noen dager? Bor hun ikke på denne gården, eller var hun bortreist? Hvor mye bryr hun seg om katten siden hun ikke tar den inn? Nesten slik at en kan vurdere å bare ta den med, for det kan nesten høres ut som om hun neppe vil savne den.

Det mest ryddige er kanskje å spørre henne om å få den, men en kan jo risikere at hun sier nei (kanskje mest for å forsvare sitt dårlige kattehold). Og da er det jo dumt om katten forsvinner, og hun lager bråk.

Det er jo heller ikke lov å reise vekk fra katter uten at de får mat og tilsyn. Man kan få opp til 17.000,- i bot (TS kan jo bruke dette som et argument for å overta katten. Sikkert ikke første gang naboen reiser fra katten). 

Jeg ville meldt fra til mattilsynet så fort som mulig. Når det gjelder sånne ting så er min erfaring at de er relativt raske. Jeg meldte ei en gang og uka etter dro hun til dyrlegen. Noe hun aldri ville ha gjort om jeg ikke hadde meldt henne. 

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta med katten  , de gir åpenbart f og  den vil dø om dere ikke gjør det rette. Lykke til 

Anonymkode: 291a7...128

Skrevet

Ps politianmeld+ Mattilsynet  om "eieren" kommer med et eneste kny!

Det har jeg gjort flere ganger  og dritteiere har  tatt poenget 

Anonymkode: 291a7...128

Skrevet

OPPDATERING ! 

Jeg sjekket tenna hennes i går og oppdager idag at ho har tannkjøttbetennelse. Ho får antibiotika etter kontakt med dyrlegen. Hva jeg gjør nå vet jeg ikke. Ho skal ihvertfall få ferdig kur og melde ifra. Sånn kan det ikke være! Stakkars pus 😭

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OPPDATERING ! 

Jeg sjekket tenna hennes i går og oppdager idag at ho har tannkjøttbetennelse. Ho får antibiotika etter kontakt med dyrlegen. Hva jeg gjør nå vet jeg ikke. Ho skal ihvertfall få ferdig kur og melde ifra. Sånn kan det ikke være! Stakkars pus 😭

Så bra at du tar ansvar for kattens helse. Hør med mattilsynet om hva du kan gjøre videre, og om du eventuelt kan beholde katten ettersom den har blitt vanskjøttet av eier.

• Liker 1
Skrevet

Hvis katten ikke allerede har chip, kan du kanskje få den chippet og da blir den jo registrert på deg?

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

OPPDATERING ! 

så bra at du tar ansvar :) 
Gi henne myk mat, så er det lettere å spise inntil betennelsen er over. Straks betennelsen og smertene er borte, så er det ingen problem at hun mangler tenner :) 

Om dere faktisk har lyst å ta vare på denne pusen, så send melding til eier og be om å få overta. Sier hun nei, så varsle om at dere da vil anmelde til MT da katten ikke har fått nødvendig veterinærbehandling, og at den ikke blir tatt hånd om. 
Om dere egentlig ikke vil ha den, men bare vil redde den fra eier, så kan du kontakte dyrebeskyttelsen :) 

• Liker 2
Skrevet

Fra Adressa.no i dag:

Lovendring neste år: Dyr kan bli omplassert mot eierens vilje

Å behandle dyr dårlig kan ende med at dyret blir omplassert til et nytt hjem hos andre. En lovendring er på trappene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...