AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #1 Skrevet 25. desember 2017 Har ikke alle mennesker rett til å komme seg ut innimellom? Kusinen min er nå «voksen» og flyttet hjemmefra i vår. Hun bor på ett slags hjem for funksjonshemmede, og der bor det andre unge med psykisk utviklingshemming. I dag var jeg og foreldrene mine på julemiddag hos min tante, og min tente forteller at min kusine desverre ikke kunne komme fordi det ikke går buss ut dit i dag, og kommunen har ikke kjøpt bil til de funksjonshemmede. Jeg er sjokkert og trist på min kusines vegne, og lurer på om dette er lov i Norge i 2017? Anonymkode: 07459...018
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #2 Skrevet 25. desember 2017 Kunne ingen i familien kjøre henne? Anonymkode: 33dc6...713 15
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #3 Skrevet 25. desember 2017 Hvorfor skulle din kusine med psykisk funksjonshemming få en egen bil? Eller er det det at du mener at kommunen burde ha ordnet taxi for henne? Jeg har en psykisk utviklingshemmet søster selv, og med unntak av legebesøk er det vi i familien som kjører og henter henne... Anonymkode: 7b373...2f7 14
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #4 Skrevet 25. desember 2017 Kunne hun tatt drosje for å bli med i selskapet? Anonymkode: 33dc6...713 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #5 Skrevet 25. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne ingen i familien kjøre henne? Anonymkode: 33dc6...713 Nei, min tante kjører ikke bil og vi viste ikke om at hun ikke kom. Det hadde blitt dumt om vi bare dro å hentet henne, da hun trenger å være forberedd på sånt. Anonymkode: 07459...018
Apis Skrevet 25. desember 2017 #6 Skrevet 25. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kunne ingen i familien kjøre henne? Anonymkode: 33dc6...713 Min umiddelbare tanke også for å løse en akutt situasjon, noen får bil av kommunen og andre ikke, vanligvis har et hus felles bil i tillegg til de som får egen bil
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #7 Skrevet 25. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle din kusine med psykisk funksjonshemming få en egen bil? Eller er det det at du mener at kommunen burde ha ordnet taxi for henne? Jeg har en psykisk utviklingshemmet søster selv, og med unntak av legebesøk er det vi i familien som kjører og henter henne... Anonymkode: 7b373...2f7 Lurer på om det ikke finnes en lov for dette. Hun kan jo ikke noe for at hun er psykisk utviklingshemmet, og det er jo derfor hun heller aldri kan få sertifikat. Til lege/tannlege/fysioterapeut vet jeg de får drosje. Men jeg at mange andre psykisk utviklingshemmede i andre kommuner blir kjørt av de som jobber der de bor. Anonymkode: 07459...018
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #8 Skrevet 25. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei, min tante kjører ikke bil og vi viste ikke om at hun ikke kom. Det hadde blitt dumt om vi bare dro å hentet henne, da hun trenger å være forberedd på sånt. Anonymkode: 07459...018 Hadde dere ikke planlagt og avtalt med henne dette med å komme i selskapet?? Anonymkode: 33dc6...713 5
Apis Skrevet 25. desember 2017 #9 Skrevet 25. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, min tante kjører ikke bil og vi viste ikke om at hun ikke kom. Det hadde blitt dumt om vi bare dro å hentet henne, da hun trenger å være forberedd på sånt. Anonymkode: 07459...018 Det kunne sikkert vært ordnet vis det hadde vært gitt beskjed i forkant
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #10 Skrevet 25. desember 2017 Mennesker med utviklingshemning/funksjonshemming er, som alle andre, selv ansvarlig for transport til sosiale aktiviteter. Enten ved buss, taxi eller kjøp av egen bil. Mange får skyss av familie - spesielt ved familietilstelninger - men rent juridisk er transport et personlig ansvar, ikke et kommunalt ansvar. Anonymkode: 97d86...57b 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #11 Skrevet 25. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde dere ikke planlagt og avtalt med henne dette med å komme i selskapet?? Anonymkode: 33dc6...713 Nei, vi var invitert som gjester, og viste ikke at hun ikke skulle komme. Vi fikk vite det da vi kom til min tante. Anonymkode: 07459...018
Apis Skrevet 25. desember 2017 #12 Skrevet 25. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Mennesker med utviklingshemning/funksjonshemming er, som alle andre, selv ansvarlig for transport til sosiale aktiviteter. Enten ved buss, taxi eller kjøp av egen bil. Mange får skyss av familie - spesielt ved familietilstelninger - men rent juridisk er transport et personlig ansvar, ikke et kommunalt ansvar. Anonymkode: 97d86...57b Ikke helt enig med deg, det er en grunn til at folk med spesielle behov bor i omsorgsbolig i utgangspunktet 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #13 Skrevet 25. desember 2017 Dette skjer hele tiden. Venninnn min får ikke kjøpe hus i kommunen fordi kommunen tjener rått på å la henne leie. Anonymkode: 62472...26b
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #14 Skrevet 25. desember 2017 TTkort Anonymkode: eaae4...804 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #15 Skrevet 25. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle din kusine med psykisk funksjonshemming få en egen bil? Eller er det det at du mener at kommunen burde ha ordnet taxi for henne? Jeg har en psykisk utviklingshemmet søster selv, og med unntak av legebesøk er det vi i familien som kjører og henter henne... Anonymkode: 7b373...2f7 Ehh selvfølgelig må de ha bil. Venninnen min i rullestol kan ikke sitte fast hjemme hele året. Om vinteren kommer man uansett ikke langt med rullestol i snøen. Tromsø er liksom ikke laget for slikt. Skal hun aldri få besøke venner? Aldri dra på julegave shopping eller en tur på butikken? Da kan vi vel like gjerne benytte de tomme fengslene da det sikkert hadde spart staten mye penger å stue alle inn der Anonymkode: 62472...26b 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #16 Skrevet 25. desember 2017 Hva mener du kommunene skulle gjort? Kjøpt bil til henne som hun ikke kunne bruke? Kjørt henne? Betalt taxi? Jeg mener at her må også din tante evt annen familie stille opp. Kanskje kunne din kusine fått TT kort (da får hun et visst antall turer dekket), kanskje kunne dere skaffet henne taxi og betalt for henne evt hun hadde brukt sin trygd og hvis dette var umulig hvorfor har ikke din tante spurt en av dere på forhånd om dere kan hente? Anonymkode: bf7ba...104 4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #17 Skrevet 25. desember 2017 Jeg har jobbet i to forskjellige pu-boliger, det ene stedet har alle bil, men den har de altså kjøpt selv. Noe støtte har de kanskje fått fra kommunen, om det blir innvilget vurderes ut i fra funksjonsnivå. Dette er også såkalt tunge brukere, som har et eget personale som kan være med dem rundt på div aktiviteter. Der hvor jeg jobber nå er brukerne litt lettere, ingen der har bil, de tar drosje eller buss hvis de skal noe sted. De fleste blir dog hentet av familie hvis de er invitert i selskap for eksempel, slik som nå i jula. Det er ikke forventet at det er personalet som skal frakte dem når det er snakk om besøk til familie. Det var ikke er kriterie for å få jobben at vi har lappen. Anonymkode: a0e0b...ecd 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #18 Skrevet 25. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, vi var invitert som gjester, og viste ikke at hun ikke skulle komme. Vi fikk vite det da vi kom til min tante. Anonymkode: 07459...018 Din tante hadde ikke avtalt med henne at hun skulle komme i selskapet? I såfall hvorfor ikke? Anonymkode: 33dc6...713 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #19 Skrevet 25. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har jobbet i to forskjellige pu-boliger, det ene stedet har alle bil, men den har de altså kjøpt selv. Noe støtte har de kanskje fått fra kommunen, om det blir innvilget vurderes ut i fra funksjonsnivå. Dette er også såkalt tunge brukere, som har et eget personale som kan være med dem rundt på div aktiviteter. Der hvor jeg jobber nå er brukerne litt lettere, ingen der har bil, de tar drosje eller buss hvis de skal noe sted. De fleste blir dog hentet av familie hvis de er invitert i selskap for eksempel, slik som nå i jula. Det er ikke forventet at det er personalet som skal frakte dem når det er snakk om besøk til familie. Det var ikke er kriterie for å få jobben at vi har lappen. Anonymkode: a0e0b...ecd Ei venninne jobber også på pu-bolig og der har også foreldrene kjøpt bil til brukerne selv. Anonymkode: fedba...eeb 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #20 Skrevet 25. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker said: Ehh selvfølgelig må de ha bil. Venninnen min i rullestol kan ikke sitte fast hjemme hele året. Om vinteren kommer man uansett ikke langt med rullestol i snøen. Tromsø er liksom ikke laget for slikt. Skal hun aldri få besøke venner? Aldri dra på julegave shopping eller en tur på butikken? Da kan vi vel like gjerne benytte de tomme fengslene da det sikkert hadde spart staten mye penger å stue alle inn der Anonymkode: 62472...26b Her er det snakk om psykisk funksjonshemming, ikke fysisk? Er det som står i hovedinnlegget. De med psykiske funksjonshemninger kan bruke akkurat samme biler som alle andre. Anonymkode: 7b373...2f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå