AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #1 Skrevet 25. desember 2017 Kort fortalt trenger jeg tips til å takle en litt kinkig situasjon. Jeg har skikkelig problemer med hun som er sammen med broren til samboeren min (her omtalt som svigerinnen), og spesielt vanskelig synes jeg dette er i sammenheng med sønnen til samboeren min sin søster, altså vår felles nevø. Jeg hadde vært i familien i mange år, og nevøen vår var ca. 9 mnd. da denne nye svigerinnen ble en del av ensemblet. Selv om jeg ikke er «ekte» tante, er jeg så ufattelig glad i nevøen vår, jeg elsker å tilbringe tid sammen med ham, og han kaller meg tante. Når det gjelder svigerinnen har jeg absolutt ingenting til felles med henne, ingenting å snakke med henne om, og jeg synes ikke hun er noe spesielt godt forbilde for nevøen vår. Jeg opplever i sammenheng med dette at jeg virkelig kjenner på en følelse av sjalusi de få gangene han er i nærheten av svigerinnen. Hvordan takle dette? Jeg tenker at man ikke velger familie selv, og at det er bedre at vi kan være i samme rom, fremfor å ikke tåle å møte hverandre (les: fremfor at jeg ikke tåler å møte henne), men jeg trenger tips til å takle situasjonen på en ok måte, da sjalusifølelsen er uutholdelig. Er det flere som har opplevd lignende? Anonymkode: 1171e...cbb
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #2 Skrevet 25. desember 2017 Hvor gammel er nevøen? Jeg synes du skal fokusere på å være en god tante, og ikke sammenlikne deg med henne. Vær trygg på at barnet og foreldrene merker at din hengivenhet er ekte og nøt deg med det. Om den er det fra henne også, er det jo egentlig bare bra - både for barnets del og fordi dere da er dere jo ikke komplett ulike. Planlegger noen av dere egne barn vil det også kunne påvirke dynamikken og relasjonen til nevøen - litt mindre fokus da eget barn trenger dere, men også styrket bånd gjennom søskenbarnrelasjon. Men hvorfor er hun ikke noe godt forbilde? Hva ser din svoger i henne? Hvorfor føler du deg truet? Om hun merker din motvilje mot henne, vil det øke avstanden og gjøre det enda vanskeligere å finne noe å snakke om. Noen ganger har man mer felles enn man skulle tro. Og om ikke, så bør man legge godviljen til og være hyggelig og imøtekommende for alles skyld. Anonymkode: 2edaa...6f1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #3 Skrevet 25. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Kort fortalt trenger jeg tips til å takle en litt kinkig situasjon. Jeg har skikkelig problemer med hun som er sammen med broren til samboeren min (her omtalt som svigerinnen), og spesielt vanskelig synes jeg dette er i sammenheng med sønnen til samboeren min sin søster, altså vår felles nevø. Jeg hadde vært i familien i mange år, og nevøen vår var ca. 9 mnd. da denne nye svigerinnen ble en del av ensemblet. Selv om jeg ikke er «ekte» tante, er jeg så ufattelig glad i nevøen vår, jeg elsker å tilbringe tid sammen med ham, og han kaller meg tante. Når det gjelder svigerinnen har jeg absolutt ingenting til felles med henne, ingenting å snakke med henne om, og jeg synes ikke hun er noe spesielt godt forbilde for nevøen vår. Jeg opplever i sammenheng med dette at jeg virkelig kjenner på en følelse av sjalusi de få gangene han er i nærheten av svigerinnen. Hvordan takle dette? Jeg tenker at man ikke velger familie selv, og at det er bedre at vi kan være i samme rom, fremfor å ikke tåle å møte hverandre (les: fremfor at jeg ikke tåler å møte henne), men jeg trenger tips til å takle situasjonen på en ok måte, da sjalusifølelsen er uutholdelig. Er det flere som har opplevd lignende? Anonymkode: 1171e...cbb Høres ut som en form for misunnelse. Dere har en felles nevø du har lagt elsk på og er vel redd for at han skal like henne mer eller være mer med henne siden hun er ekte tante. Selv ville jeg gått mer på å jobbe med meg selv og finne ut hva følelsene stammer i. Hva er triggeren, da blir det lettere å jobbe ut fra det. Akkurat som å finne ut hva man har angst for og å møte angsten nok ganger til at det ikke gjør vondt mer. Det dere har til felles er jo denne gutten. Bruk det som inngangsport til å bli bedre kjent med sider av henne som du kanskje ikke har sett. Anonymkode: 550f2...576
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #4 Skrevet 25. desember 2017 Hverken jeg eller svigerinnen er ekte tanter, men hun kom inn i familien ca. 9 mnd. etter at han var født. Så hun har ikke fått tante-tittelen, men det har jeg. Vet jo at det er det jeg frykter - at hun skal ta nevøen min fra meg. Men jeg bare vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjonen. Hvordan kan jeg finne triggeren? Anonymkode: 1171e...cbb
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #5 Skrevet 25. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hverken jeg eller svigerinnen er ekte tanter, men hun kom inn i familien ca. 9 mnd. etter at han var født. Så hun har ikke fått tante-tittelen, men det har jeg. Vet jo at det er det jeg frykter - at hun skal ta nevøen min fra meg. Men jeg bare vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjonen. Hvordan kan jeg finne triggeren? Anonymkode: 1171e...cbb Rette fokuset mot nevøen og bort fra deg selv og dine behov for anerkjennelse. Anonymkode: a10e1...612 7
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #6 Skrevet 25. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hverken jeg eller svigerinnen er ekte tanter, men hun kom inn i familien ca. 9 mnd. etter at han var født. Så hun har ikke fått tante-tittelen, men det har jeg. Vet jo at det er det jeg frykter - at hun skal ta nevøen min fra meg. Men jeg bare vet ikke hvordan jeg skal håndtere situasjonen. Hvordan kan jeg finne triggeren? Anonymkode: 1171e...cbb Kan du ikke heller tenke at nevøen din er heldig som har så mange som bryr seg så mye om han da? Tenke at det handler ikke om deg, dette handler om et barns familie relasjoner. Anonymkode: 550f2...576 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå