Gå til innhold

La katt være alene på nyttårskvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tidligere år har katten min vært med familie på nyttårsaften, fordi jeg har feiret i byen foreldrene mine bor. I år skal jeg feire i den byen jeg bor, men skal ikke være hjemme. Kan jeg la katten være alene i leiligheten vår mens vi er på nyttårsfeiring? Kattens reaksjon på nyttårsraketter de andre årene har vært å gjemme seg under sofaen, men har ikke blitt rabiat eller vist utpregede tegn på stress (er det familien min har rapportert). Tror det blir mer stress for katten å bli med på fest et sted den aldri har vært før.

Anonymkode: 8bb82...62c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis katten gjemmer seg under sofaen så er den redd. Jeg ville selv aldri latt et redd dyr være hjemme alene, så jeg ville holdt meg hjemme den kvelden. 

Anonymkode: e8298...d94

• Liker 18
Skrevet

Du får bli hjemme med katten din! Har du valgt å anskaffe deg dyr får du passe på de også.

Anonymkode: be826...5c0

• Liker 15
Skrevet

Nei, å ta den med på fest er forhåpentligvis uaktuelt. Enten er den alene hjemme eller så blir du hjemme med den. Forhåpentligvis sistnevnte da du jo skriver at den er redd.

Anonymkode: 19abc...413

• Liker 9
Skrevet

Kan du høre om en nabo eventuelt kan sitte litt hos deg eventuelt se til katten? 

Du kan også nevne den helt alene, selv om den er redd. Men for å være sikker er det jo greit ha noen til å se til den. Om katten uansett ikke kommer fem om du blir hjemme, så får du jo ikke gjort noe fra eller til uansett om du blir hjemme, dyret er jo liksom redd uansett. Desverre. 

Kan det hjelpe å ha TV på med mye lyd?

Anonymkode: 48e6f...61f

Skrevet

Nå får jeg sikkert helsinkes mye pepper, men det får så være. Katten min pleier å gjemme seg under senga på nyttårsaften, og der ligger han til utpå morgenkvisten. Er ikke sjangs å få ham frem før fyrverkeriet har roet seg, så der ligger han nå. Pleier aldri å slippe ut katten på dagtid på nyttårsaften, for vet aldri når det begynner å smelle. Inne er han ihvertfall trygg, og der er ikke noe fare for at han skal bli så redd at han stikker av. 

Nå er det uansett ikke noe alternativ for oss å reise bort siden vi har hunder som også blir litt småstressa, men de holder seg rolige så lenge de får ligge ved føttene våre eller i sofaen ved siden av oss. MEN hadde vi ikke hatt hundene så tror jeg faktisk vi hadde dratt ut en tur... Katten ligger der nå bare likevel, tror faktisk ikke han enser om vi er i hus eller ikke, siden han gjemmer seg bort fra alt og alle. Så, ja...

Anonymkode: 228c1...9fd

• Liker 4
Skrevet

Min katt søker seg ikke til meg når hun blir redd, hun gjemmer seg bare under senga. Har ikke inntrykk av at det har noe å si om jeg er der eller ikke hvis hun blir redd. Jeg har latt henne være alene hjemme på nyttårsaften hvert år. Vet ikke helt hvordan hun reagerer på masse fyrverkeri men jeg har testet å spille av fyrverkerivideoer med høy lyd (søk på Youtube etter firework training video dogs) og det har jo litt skutt opp litt utenfor andre dager, tidligere på kvelden osv. Da har hun ikke leet på et øyelokk, heeeelt rolig, ingen tegn på redsel. Har også vært helt seg selv når jeg har kommet hjem på natten på nyttårsaften. Å ta med en katt på fest tror jeg den synes er mye verre.

Anonymkode: 45efd...32c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hund og er alltid hjemme på nyttårsaften. Uten unntak. Det var mitt valg å skaffe meg hunden og da er det også mitt ansvar å passe på den når den ikke syntes verden er så kul. Selv om jeg banner litt hver nyttårsaften når jeg ser snapper fra folk som har det gøy så tenker jeg at gleden hunden gir meg resten av året veier opp for den ENE kvelden i året hvor den trenger å sitte på fanget. Jeg hadde ikke engang vurdert å dra min vei på nyttårsaften.

Anonymkode: ca79c...84d

• Liker 13
Skrevet

Etter jeg fikk katt har jeg aldri gått på nyttårsfest med mindre noen var i leiligheten sammen med katten, men heldigvis reagerer ikke min på rakettene og står faktisk på vinduskarmen for å se på rakettene som skytes opp. Tydeligvis veldig interessant det der ;), hold deg gjemme du.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du får bli hjemme med katten din! Har du valgt å anskaffe deg dyr får du passe på de også.

Anonymkode: be826...5c0

Ro ned. Hvorfor skal sånne som deg alltid komme inn i en tråd og lage dårlig stemning med de drittsvarene deres? Det går faktisk an å ytre meningene sine på en hyggelig og rettferdig måte (se til andre her i tråden) uten å være en nebbete drittkjerring. Jeg spør om det er OK å la katten være alene i leiligheten våres. Jeg har ikke tatt noen avgjørelse ennå. Skaff deg litt folkeskikk før du svarer i noen andre sine tråder, grinch. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har hatt katt i 35 år, og ingen av dem har vært spesielt redde på nyttårsaften. 

Med mindre du har en svært sart eller nevrotisk katt, så er det bare å dra på fest.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke hatt samvittighet til å reise fra den. Har alltid feiret nyttår hjemme med mine katter.  

Anonymkode: 63a13...3c1

• Liker 4
Skrevet

Har hatt katt i over 20 år og har stort sett alltid vært borte på nyttårskvelden. Ingen av kattene har vært særlig glad i raketter, men de har ikke tatt skade av det. Jeg anser meg som en god katteeier og er veldig glad i kattene mine, men jeg pakker ikke dyra inn i bomull og avstår fra store sosiale tilstelninger, som også er kjekt for barna 🎊🎉

Anonymkode: 6be25...2fa

• Liker 5
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ro ned. Hvorfor skal sånne som deg alltid komme inn i en tråd og lage dårlig stemning med de drittsvarene deres? Det går faktisk an å ytre meningene sine på en hyggelig og rettferdig måte (se til andre her i tråden) uten å være en nebbete drittkjerring. Jeg spør om det er OK å la katten være alene i leiligheten våres. Jeg har ikke tatt noen avgjørelse ennå. Skaff deg litt folkeskikk før du svarer i noen andre sine tråder, grinch. 

Kanskje du bør lese gjennom ditt eget svar en gang til før du begynner å snakke om dårlig stemning og drittsvar 🙄

• Liker 7
Skrevet

Får kanskje slakt av denne kommentaren, men:

Vil veie inn, jeg har vert alene med kattene et år, året etter lot jeg dem være alene.

De ble såklart redde, skremt av nye lyder, men mitt nærvær hadde ingen effekt på dem, nesten som lyder av meg som gikk i dørene også skremte dem enda mer. Helt til det var gått ... noen timer. Da satt han ene faktisk i vinduet og så på.

Så basert på akkurat det, lot jeg dem være alene det neste året. Da var de litt skeptisk og redde når jeg kom hjem, men ikke noe værre enn at de fulgte med på alle lyder litt i ettertid (men de hadde det ganske fint)

Så jeg ville ikke hatt noe særlig dårlig samvittighet av å la dem være alene, de overlever, og kan hjelpe å la dem gjemme seg, gi noe ekstra god mat. 

Du kan alltids prøve slike videoer/lydspor med rakketter for å gjøre dem vandt til lydene i forkant av nyttår. 

Anonymkode: 8e3b7...28c

• Liker 1
Skrevet

Nei, du lar ikke katten være hjemme alene når den er redd for raketter, og attpå til i ny by og leilighet så det blir dens første nyttårsaften der. Da går du på fest etter det værste rakettgreiene har gitt seg kl 01 ! Ellers så skulle du aldri hatt katt !

Anonymkode: db34d...c99

• Liker 4
Skrevet

Katten vår gjemmer seg også når rakettene står på som verst, søker seg ikke til oss. Altså spiller det ingen rolle om vi er der eller ikke, så da drar vi bort. 

• Liker 2
Skrevet

De gangene vi har vært hjemme har katten ligget og sovet eller bare vært helt rolig, så vi kan fint dra på fest. Men da holder en av oss seg edru så vi kan dra hjem i stedet for å sove over hos noen, bare i tilfelle. Ville ikke dratt dersom katten hadde vist noe som helst tegn på å være urolig, inkludert å gjemme seg. Vet ikke om det utgjør noen forskjell om noen er der eller ikke, men hadde ikke hatt hjerte til å reise da.

Anonymkode: 5f555...049

• Liker 2
Skrevet

Bare reis på fest. Katter overlever dette. Mon katt skal være hjemme alene i år. Da skal den selv få velge om den vil være ute eller inne ved at ett vindu står åpent.

Sist nyttårsaften var den ute og jammen meg overlevde den også.

Da vi hadde hunder tok vi de med ut i bånd og ingen av de har vært redde noen gang.

Anonymkode: 748ca...229

Skrevet

Jeg ville holdt meg hjemme. Mine katter blir veldig nervøse med fyrverkeri selv om de ikke er livredde. Da spiller jeg musikk, har på tvn og oppfører meg helt normalt i håp om at det skal smitte over på de. Tror de hadde vært enda reddere om jeg ikke var her, så har ikke samvittighet til å reise fra de på nyttårsaften. Feste og være sosial kan man være alle andre dager i året.

Anonymkode: cad21...784

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...