AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #1 Skrevet 25. desember 2017 Hei! Jeg er 24 år, og ganske lei av å jobbe i butikk. Kun små stillinger og ganske dårlig lønn så jeg klarer meg ikke uten hjelp fra samboeren eller familien. Nå tenker jeg at jeg MÅ utdanne meg til noe, for jeg vil ikke jobbe i butikk resten av livet. Jeg er veldig interessert i ernæring og trening, og tenker at det hadde vært noe å studere. Men jeg tror det er dårlige jobbmuligheter etterpå. Vet dere noe om det? En annen ting jeg har tenkt på er IT utdannelse. Har sett på Noroff. Men usikker på om det er noe for meg. Er visstnok gode jobbmuligheter etterpå, så det er jo positivt. Utenom det er det ingenting som virker interessant for meg. Så hva er best å velge? Noe jeg elsker å drive med eller noe som er gode jobbmuligheter etterpå? Setter stor pris på om dere forteller litt om studiene hvis dere vet noe. Anonymkode: 1c661...96a
Gjøksuppe Skrevet 25. desember 2017 #2 Skrevet 25. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg er 24 år, og ganske lei av å jobbe i butikk. Kun små stillinger og ganske dårlig lønn så jeg klarer meg ikke uten hjelp fra samboeren eller familien. Nå tenker jeg at jeg MÅ utdanne meg til noe, for jeg vil ikke jobbe i butikk resten av livet. Jeg er veldig interessert i ernæring og trening, og tenker at det hadde vært noe å studere. Men jeg tror det er dårlige jobbmuligheter etterpå. Vet dere noe om det? En annen ting jeg har tenkt på er IT utdannelse. Har sett på Noroff. Men usikker på om det er noe for meg. Er visstnok gode jobbmuligheter etterpå, så det er jo positivt. Utenom det er det ingenting som virker interessant for meg. Så hva er best å velge? Noe jeg elsker å drive med eller noe som er gode jobbmuligheter etterpå? Setter stor pris på om dere forteller litt om studiene hvis dere vet noe. Anonymkode: 1c661...96a Først vil jeg anbefale å ikke betale store summer for å studere ved disse institusjonene som flår elever for en utdannelse en kunne fått bedre ved et «gratis» alternativ. Ernæring, folkehelse, fysioterapi osv. gir gjerne jobb men lønnen er jo ikke den beste. Ikke alltid en sitter igjen med den mest relevante stillingen heller om en ikke er veldig mobil. IT gir nok jobb, og studier som informasjonsvitenskap ved universitetene krever heller ikke realfag og en kan fremdeles ta en master i informatikk om en ønsker (ihvertfall ved UIB). Faglærerutdanning i kroppsøving kunne kanskje vært noe? Da kan du jo supplere med emner innen mat og helse. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #3 Skrevet 25. desember 2017 Det er lurt å starte på en utdanning nå, det blir ikke lettere av å utsette det enda mer. Jeg tenker at man må ikke elske det man skal studere. Det holder å synes det virker som et OK arbeid, også blir man ofte mer interessert jo mer man lærer. Men jeg ser ingen vits å gå i årevis og vente på noe som er kjempeinteressant. Ikke gå på private utdanningsinstitusjoner. Dårlig opplegg og dyrt. Jeg tenkte på fysioterapi når jeg leste innlegget ditt. Evt ergoterapeut, barnehagelærer, sykepleier eller vernepleier. IT aner jeg ingenting om. Anonymkode: 07b99...eb7 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #4 Skrevet 25. desember 2017 Jeg vet ikke mye om noen av de studiene du er interessert i, men IT har en del jobbmuligheter utfra det jeg ser fra bekjente. Uansett, bare ikke velg private institusjoner, selv BI som sier de har jobb garanti er bare løgn. Man får ikke ofte bra opplegg og er ikke verdt den prisen du betaler per semester. Kjenner alt for mange som gikk på privat og angret, særlig de som hoppet ut av studiet og måtte betale over 100k tilbake til lånekassen. Anonymkode: 183f0...66a
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #5 Skrevet 25. desember 2017 It gir gode jobbutsikter, men ville ikke utdannet meg via Noroff. Anonymkode: 2bf58...7f2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #6 Skrevet 25. desember 2017 Styr unna Noroff - De er nok en gang i trøbbel med NOKUT - Det statlige organet som har gitt de lov til å kalle seg fagskole. Fra deres offentlige journal: https://nokut-oj.pj.360online.com/Journal/Search/?querytype=or&title=noroff&description=noroff&senderrecipients=noroff&casenumber=noroff&offset=10# poenggrensen for informasjonsvitenskap primærvitnemål var 33,8 i år. https://www2.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/17/poenggrenser_2017_2016.html Så har du litt over 3 i snitt fra videregående kommer du inn. Ingen matte eller noe spesielt trengs. Og du sparer 55.000kr per semester som du måtte betalt på noroff. 2 år = 6 * 55.000 = 440.000kr spart. Anonymkode: 9dd21...f35 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #7 Skrevet 26. desember 2017 Tusen takk for gode svar! Glemte å nevne at det må være nettstudier, så det er jo litt færre valg da. Men skal nok holde meg unna Noroff når flere av dere sier det. Er forresten Treider fagskole også dårlig? Anonymkode: 1c661...96a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #8 Skrevet 26. desember 2017 Har du barn? Hvis ikke tenker jeg du bør benytte anledningen mens du fortsatt er ung til å flytte på deg og gå på en skikkelig skole. Du begrenser mulighetene dine veldig mye ved å bare se på nettstudier. Skaff deg en hybel, så får du pendle til samboer. Ikke se på alt som så utrolig problematisk. Du får ikke det du vil uten å satse litt. Anonymkode: 3b6af...276
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #9 Skrevet 26. desember 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode svar! Glemte å nevne at det må være nettstudier, så det er jo litt færre valg da. Men skal nok holde meg unna Noroff når flere av dere sier det. Er forresten Treider fagskole også dårlig? Anonymkode: 1c661...96a Hvorfor må det være nettstudier? Du bør holde deg unna Treider også. Anonymkode: 7d09b...17e 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #10 Skrevet 26. desember 2017 Det må være nettstudier for jeg kan ikke slutte i de jobbene jeg har. Er så utrolig vanskelig å få jobb nå, så jeg må tviholde på de jeg har mens jeg studerer på nett. Jeg og samboeren har hus og pus, så jeg kan ikke flytte. Det hadde nok blitt slutt mellom oss med tanke på avstandsforhold da. Men en ting. Jeg har absolutt ingen penger å gå på. Sparekontoen er tom og BSU kontoen er tom. Kan jeg likevel studere da tror dere? Går det med stipend og lån fra lånekassen? Anonymkode: 1c661...96a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #11 Skrevet 26. desember 2017 18 år gamle studenter som flytter ut for første gang starter sjelden med full bankkonto. Kanskje må dere nedgradere boligstandarden en periode? Hvis du mener det blir slutt av litt avstand en stund og samboeren ikke er villig til å ofre noe for at du får utdanning. Hva får deg til å tro at dere skal holde ut med andre vanskeligheter i livet? Og katten?! Er det en unnskyldning? Med erfaring fra butikk får du deg en butikkstilling på studiestedet eller du kan beholde noe av det du har og jobbe når du er hjemme. I tillegg får du støtte fra Lånekassen. Det er ikke sikkert du må være borte hele uka hver uke heller. Vet ikke hvor langt fra et studiested du bor? Anonymkode: 3b6af...276 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #12 Skrevet 26. desember 2017 Det blir nettstudie hvis jeg skal studere. Kan hende jeg bare dropper det og fortsetter i butikk, men vil helst ha en utdanning. Nærmeste studiested med det jeg vil studere er nok Bergen som er ca. 3 timer unna. Der er det dyrt med hybel og jeg har ikke råd til å flytte. Så jeg må bli her, jobbe litt mens jeg studerer på nett. Passer best slik Tenker enten NKI eller Høgskolen Kristiania. Tror nesten jeg vil satse på ernæring og trening for det er veldig interessant. Anonymkode: 1c661...96a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #13 Skrevet 26. desember 2017 Jeg vil virkelig anbefale deg å velge noe som gir deg gode jobbutsikter etterpå. IT er således en god idé. Selv gikk jeg et studie hvor arbeidsmarkedet er vanskelig, og jeg kjenner flere som går uten relevant jobb selv ett og et halvt år etter at de ble ferdig med masteren. Føler meg heldig som faktisk har fått en fot innafor, selv om det bare er i vikariat. Det er fristende å velge et studie du synes virker interessant og spennende, og som du har lyst til å lære om. Bare husk at de tre-fem årene du bruker på studiet ikke vil være verdt en dritt hvis du ikke får jobb etterpå. Da sitter du der med masse kunnskap og et stort studielån, og den samme jobben du hadde før du studerte - som i ditt tilfelle er hele grunnen for at du vil studere for å kunne komme deg vekk fra. Tenk smart. Anonymkode: c08e4...8d3
Gjøksuppe Skrevet 26. desember 2017 #14 Skrevet 26. desember 2017 (endret) Uit og andre har diverse samlingsbaserte og nettbaserte studier. Om du vil studere IT, kan være du må ta forkurs for ingeniør/realfag. Dyre nettstudier i ernæring vil gi lite utbytte om du skal ha deg jobb en dag. Spesielt om du ikke er flyttbar. Endret 26. desember 2017 av Gjøksuppe 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #15 Skrevet 26. desember 2017 Nå heller jeg litt mot IT igjen. Gikk på nav og finn i dag, da så jeg flere stillinger innen IT her i området. Så kanskje jeg skal satse på noe innen det. Ernæring og trening er veldig gøy, men det virker så usikkert når det gjelder jobb etterpå. Anonymkode: 1c661...96a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #16 Skrevet 26. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå heller jeg litt mot IT igjen. Gikk på nav og finn i dag, da så jeg flere stillinger innen IT her i området. Så kanskje jeg skal satse på noe innen det. Ernæring og trening er veldig gøy, men det virker så usikkert når det gjelder jobb etterpå. Anonymkode: 1c661...96a Om du ikke har har realfag kan du ta informasjonsvitenskap fra uib. Er nok ikke så mye obligatorisk om du er villig til å pendle de 3 timene. Ellers har NTNU nettstudie muligheter: https://www.ntnu.no/studier/itbainfo Her er enkeltemnene til bacheloren: https://itfag.no/public/index.jsp?semfane=1&gclid=null Anonymkode: 2a133...693
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #17 Skrevet 26. desember 2017 10 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for gode svar! Glemte å nevne at det må være nettstudier, så det er jo litt færre valg da. Men skal nok holde meg unna Noroff når flere av dere sier det. Er forresten Treider fagskole også dårlig? Anonymkode: 1c661...96a Anbefaler heller ikke Treider, har hørt noen faglærer er flinke og andre mindre seriøse. Timeplan og pensum er også rotete som mange har erfart, feks. pensum er ofte ikke relevant til det man skal få jobb i. Synes det er useriøst de også tilbyr studie innenfor medisinsk sekretær, ettersom det ikke er NOKUT-godkjent og man blir ikke autorisert innenfor feltet. Lite jobbmuligheter med den type ''utdanning'' og. Anonymkode: 183f0...66a
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #18 Skrevet 26. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker said: Anbefaler heller ikke Treider, har hørt noen faglærer er flinke og andre mindre seriøse. Timeplan og pensum er også rotete som mange har erfart, feks. pensum er ofte ikke relevant til det man skal få jobb i. Synes det er useriøst de også tilbyr studie innenfor medisinsk sekretær, ettersom det ikke er NOKUT-godkjent og man blir ikke autorisert innenfor feltet. Lite jobbmuligheter med den type ''utdanning'' og. Anonymkode: 183f0...66a Synes i tillegg at de er veldig useriøse; Advokat sekretær er heller ikke godkjent av NOKUT, men Treider har utelatt denne viktige informasjonen på deres nettside (men har skrevet tydelig for medisinsk sekretær, av en eller annen grunn), det er jo teknisk lureri om at de som søker håper at de kan bli autorisert sekretær da. Anonymkode: 183f0...66a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå