AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #1 Skrevet 25. desember 2017 Lang telefonsamtale med en slektning i dag. I år har vi her hjemme feiret med kun voksne, og selvfølgelig med gaver til alle. Men i fjor var vi med storfamilien, og der har noen trumfet igjennom at bare barna skal ha gaver. Altså ingen gaver til de voksne. Og slektningen min kunne rapportere om samme tilstander som i fjor: 9 voksne, deriblant 3 enslige uten barn. De 4 barna, alder 1-7 år fikk i snitt over 30 gaver hver! Tretti! 30! Etter å ha åpnet gave nr. 4, var barna egentlig så hyper at de ikke brydde seg om de 26-30 andre gavene som lå og ventet. Mesteparten var Kina-plast-ræl. Og de voksne? Joda, de som hadde samboere/ektemenn/barn fikk jo en liten oppmerksomhet fra "sine". Og de enslige voksne fikk ikke en eneste liten ting. Fordi det var "ikke lov" å gi til de voksne. Kun gaver til barna. Hva er greia? Er det ikke hyggeligere om enslige "Tante Tutta" hadde fått en god håndkrem og en god flaske vin? Og heller kuttet ut en av plastikk-ræl-Kina-gavene til barna - som var superfornøyd med de 4 første gavene de åpnet? Kom gjerne med argumenter for/i mot. Hilsen en voksen som setter utrolig pris på gjennomtenkte julegaver fra sine nærmeste, og er litt lei av å se gavehysteriet som barna blir overøst med. Anonymkode: f2118...0f5 27
Sirah Skrevet 25. desember 2017 #2 Skrevet 25. desember 2017 Dette syntes jeg hørtes rart ut. Hva var bakgrunnen for at ikke de voksne skulle få gave? Jeg kjøper gaver til de jeg ønsker å kjøpe gave til. Hadde ikke latt meg diktere på denne måten. 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #3 Skrevet 25. desember 2017 Om det er økonomi inne i bildet, er det forståelig at barn blir prioritert. Men når det blir så tåpelig fordelt som dette, virker det bare merkelig. Dvs barnløse skal gi, men aldri få? Anonymkode: f81bc...f7a 9
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #4 Skrevet 25. desember 2017 Jeg kan ha forståelse for at de med stor familie kutter det ut, både pga. mengden pakker, økonomi, miljø, folk har som oftes det meste, osv. Men det er klart at det er kjedelig for de som er enslig. Da kunne man vel heller alle de voksne vært hemmelig nisse for hverandre; alle trekker en lapp fra et glass med navn på, og kjøper kun til denne. Da får alle en pakke, uavhengig av om man er enslig:) Men 30 pakker hver er helt hinsides. Greit at man har stor familie, men da kan man helle gå flere sammen om noe så det ikke blir så voldsomt mye. Tror heller ikke det er sunt for barna å se at det kun er de som får og ikke de voksne. Anonymkode: 0d206...dd1 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #5 Skrevet 25. desember 2017 Jeg kjøper gaver til de jeg er glad i, uavhengig av alder. Utrolig pussig å ikke få lov. Det er derimot lov å si "jeg har kun råd til fire gaver i år, så prioriterer barna", uten å legge føringer på andre. Høres ut som en stusselig jul! Anonymkode: 520e9...a18 3
Minlillesky Skrevet 25. desember 2017 #6 Skrevet 25. desember 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kjøper gaver til de jeg er glad i, uavhengig av alder. Utrolig pussig å ikke få lov. Det er derimot lov å si "jeg har kun råd til fire gaver i år, så prioriterer barna", uten å legge føringer på andre. Høres ut som en stusselig jul! Anonymkode: 520e9...a18 Vi hadde en jul uten gave til oss voksne i år. Barna fikk gaver. Det var langt i fra stusselig. Julekvelden ble kjempefin. Men gaver er ikke fokuset vårt i familien. Det å være sammen, og tilbringe tid sammen er viktigst Det blir som man gjør det til selv... 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #7 Skrevet 25. desember 2017 1 minutt siden, Minlillesky skrev: Vi hadde en jul uten gave til oss voksne i år. Barna fikk gaver. Det var langt i fra stusselig. Julekvelden ble kjempefin. Men gaver er ikke fokuset vårt i familien. Det å være sammen, og tilbringe tid sammen er viktigst Det blir som man gjør det til selv... Og hvor mange gaver fikk barna? Anonymkode: f2118...0f5 1
Daria Skrevet 25. desember 2017 #8 Skrevet 25. desember 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi det var "ikke lov" å gi til de voksne. I følge hvem? Om noen av en eller annen grunn ønsker å kutte ut å gi julegaver til andre voksne, så står det dem jo fritt å gjøre det, men ingen har noe med å diktere hvem jeg kan og ikke kan gi gaver til. 5
Zoey Skrevet 25. desember 2017 #9 Skrevet 25. desember 2017 Vi har individuelle avtaler. Jeg gir ikke gave til min søster og hennes mann, vi er enige om å ikke bytte penger. Men vi gir til hverandres barn. Min manns søster er singel og barnløs og fikk fire julegaver av oss. For meg som mor er det mer viktig at barna mine får fine ting og har en fin kveld enn at jeg får en stor gavehaug. Men hadde jeg ikke hatt barn så hadde det vært stusselig slik TS skisserer. Vi hadde aldri stemt for en slik løsning. Jeg VIL gi til mamma, pappa, bestemor, mannen min, til broren min som har en liten baby, til min svigerinne.. Jeg ønsker å glede dem. Julen er for alle. Ikke bare for barn. Avtaler om å ikke gi bør være gjensidige mellom to parter som gir eller ikke gir til hverandre, ikke en myndighet som bestemmer over en masse parter de ikke har noe med. 8
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #10 Skrevet 25. desember 2017 3 minutter siden, Minlillesky said: Vi hadde en jul uten gave til oss voksne i år. Barna fikk gaver. Det var langt i fra stusselig. Julekvelden ble kjempefin. Men gaver er ikke fokuset vårt i familien. Det å være sammen, og tilbringe tid sammen er viktigst Det blir som man gjør det til selv... Det er ikke fokuset i vår familie heller. Men det er vel hyggelig at alle får en gave, om det så er et par sokker fra cubus eller et lys fra IKEA? Synes det er fint at alle er inkludert! Synes også det er rart som i hovedinnlegget at det ikke var lov å gi gaver til de voksne, man kan vel kjøpe en liten ting om man vil? Den julekvelden car jo nermest mobbing av single voksne. Anonymkode: 520e9...a18 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #11 Skrevet 25. desember 2017 3 minutter siden, Daria skrev: I følge hvem? Om noen av en eller annen grunn ønsker å kutte ut å gi julegaver til andre voksne, så står det dem jo fritt å gjøre det, men ingen har noe med å diktere hvem jeg kan og ikke kan gi gaver til. Sikkert i følge dem som var i det selskapet. Anonymkode: b4d8f...315
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #12 Skrevet 25. desember 2017 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ha forståelse for at de med stor familie kutter det ut, både pga. mengden pakker, økonomi, miljø, folk har som oftes det meste, osv. Men det er klart at det er kjedelig for de som er enslig. Da kunne man vel heller alle de voksne vært hemmelig nisse for hverandre; alle trekker en lapp fra et glass med navn på, og kjøper kun til denne. Da får alle en pakke, uavhengig av om man er enslig:) Men 30 pakker hver er helt hinsides. Greit at man har stor familie, men da kan man helle gå flere sammen om noe så det ikke blir så voldsomt mye. Tror heller ikke det er sunt for barna å se at det kun er de som får og ikke de voksne. Anonymkode: 0d206...dd1 Miljø? Mengden pakker? Så at barn får 30+ gaver er helt ok? Jeg kan love deg at en god håndkrem og en flaske vin til barnløse "tante Tutta" er atskillig mindre miljøfiendtlig enn mengder med Kina-plast-ræl til barna. Anonymkode: f2118...0f5 12
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #13 Skrevet 25. desember 2017 Det er flere som mener at det er tull å gi gaver til folk over 18 år, med argumenter som at voksne folk stort sett har det de trenger, lett kan ordne seg det aller meste selv, vanligvis har god råd, og ikke får like mye glede av gaver som dem under 18 får. Men som min far sa i år, det er en idè å ta folks økonomiske situasjon med i vurderingen. Far bestemte seg for å droppe å gi gaver til eldstemann i søskenflokken vår fordi hun står bra på egne bein med økonomi og jobb, men han ville jeg til meg og min bror fordi vi begge har veldig trang økonomi og har jobbutfordringer for tiden. Anonymkode: c42a8...20e 1
Thyra Skrevet 25. desember 2017 #14 Skrevet 25. desember 2017 10 minutter siden, Zoey skrev: Vi har individuelle avtaler. Jeg gir ikke gave til min søster og hennes mann, vi er enige om å ikke bytte penger. Men vi gir til hverandres barn. Min manns søster er singel og barnløs og fikk fire julegaver av oss. For meg som mor er det mer viktig at barna mine får fine ting og har en fin kveld enn at jeg får en stor gavehaug. Men hadde jeg ikke hatt barn så hadde det vært stusselig slik TS skisserer. Vi hadde aldri stemt for en slik løsning. Jeg VIL gi til mamma, pappa, bestemor, mannen min, til broren min som har en liten baby, til min svigerinne.. Jeg ønsker å glede dem. Julen er for alle. Ikke bare for barn. Avtaler om å ikke gi bør være gjensidige mellom to parter som gir eller ikke gir til hverandre, ikke en myndighet som bestemmer over en masse parter de ikke har noe med. Dette! 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #15 Skrevet 25. desember 2017 51 minutter siden, AnonymBruker said: Miljø? Mengden pakker? Så at barn får 30+ gaver er helt ok? Jeg kan love deg at en god håndkrem og en flaske vin til barnløse "tante Tutta" er atskillig mindre miljøfiendtlig enn mengder med Kina-plast-ræl til barna. Anonymkode: f2118...0f5 Hvor står det at jeg sa 30+ var ok? Uthev det gjerne. La meg omformulere; jeg forutsetter i eksemplet barn som får normale antall pakker, ikke hinsides mengder på 30+ per hode som er tilfellet her. Dersom barna fikk en normal mengde pakker og begrenser/dropper pakker til voksne særlig om man er en stor familie(evt. andre løsninger), så begrenser man jo selvsagt antallet og miljøbelasningen. Anonymkode: 0d206...dd1 1
Gjest Balian de Ibelin Skrevet 25. desember 2017 #16 Skrevet 25. desember 2017 Er ingen som skal ha julegaver. Julegaver er ingen menneskerett.
Biloba Skrevet 25. desember 2017 #17 Skrevet 25. desember 2017 Det har vært litt til og fra i min familie, men bare mellom dem med barn. Barnløse har alltid fått gaver. Årsaken til å evt droppe gaver er bare å redusere stress, vi har jo alt vi trenger. Mannen gir gaver til veldig få på sin side av samme grunn. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #18 Skrevet 25. desember 2017 27 minutter siden, Biloba skrev: Det har vært litt til og fra i min familie, men bare mellom dem med barn. Barnløse har alltid fått gaver. Årsaken til å evt droppe gaver er bare å redusere stress, vi har jo alt vi trenger. Mannen gir gaver til veldig få på sin side av samme grunn. Så det er mer stress å kjøpe en god håndkrem til "tante Tutta" enn å kjøpe mer Kina-plast-ræl til barna? Ok Anonymkode: f2118...0f5 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #19 Skrevet 25. desember 2017 Hvorfor skal voksne barnløse ha gaver men ikke voksne med barn? Er det mer kjedelig for barnløse å ikke få gaver enn de med barn? Anonymkode: d9dcf...159 4
Zoey Skrevet 25. desember 2017 #20 Skrevet 25. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal voksne barnløse ha gaver men ikke voksne med barn? Er det mer kjedelig for barnløse å ikke få gaver enn de med barn? Anonymkode: d9dcf...159 Hos oss så er ikke dette en regel. Jeg gir til de fleste voksne med barn, men når søsteren min kom til meg og spurte om vi kunne droppe gaver til hverandre nå som vi hadde like mange barn, så da jeg ja, klart det. Har samme avtale med et par andre, blant annet en barnløs bestevenn av min mann som ikke ønsker å delta i gavekarusellen, men føler han må om han får. Så, regelen hos oss er at man ikke gir/får til/av voksne mennesker dersom en av partene har ytret ønske om det og man har blitt enige om det seg i mellom. På nøyaktig samme måte som vi har ca pris-avtaler med enkelte. Det er rett og slett noe vi har blitt enige om. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå