Gå til innhold

Gjester med null grenser!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argh! Må få utløp for irritasjon. Vi er bare på andre dagen med besøk og holder på å gå på veggen allerede!! 5 dager igjen! Hvordan skal dette gå..

Min kjærestes venner har to barn som får lov å gjøre akkurat hva de vil. Han på 4 holdt på å brenne ned gardinen, en står å kaster nøtter fra en messanin ned på alle som sitter nede, leker flyter over, guttene slår hverandre konstant, bråker og hyler og mora er etter dem konstant, men uten konsekvens. Vi skulle bygge et stort pepperkakehus, men det er i tusen knas fordi den eldste av barna har ristet masse på pakken. Oppå det mente moren at de burde få sette det sammen fordi de aldri har gjort det før..., jeg hadde tenkt å bare kaste det i søpla å si at sånn går det når man ødelegger ting. Er folk virkelig så slappe med barneoppdragelsen? Jeg kjenner ikke disse så det er unaturlig å sette foreldrene skikkelig på plass. Hadde så klart gjort det med mine nære venner. Men... nå sprekker jeg snart. Barna deres har til og. med begynt å leke med ting i toalettmappen min, vært oppi sengen min å laget telt, tatt nøkler .. jeg har virkelig aldri vært borti noe mer inkonsekvent barneoppdragelse. Har sagt i fra 100 ganger allerede om ting som MÅ sies i fra om. Hjelp! Jeg har ikke lyst til å bli uvenn med min kjærestes venner, men nå skriker jeg snart! 😱

Anonymkode: 67f3c...32c

• Liker 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ditt hus dine regler

Jeg hadde satt ungene skikkelig på plass. Om foreldrene ikke tåler det så er det deres problem. Da er de hjertelig velkomne til å dra om de vil. 

• Liker 31
Skrevet

Dette høres ikke greit ut! Hadde jeg vært deg så hadde jeg best kjæresten min om å si i fra til foreldrene på en grei måte..

Lykke til og god jul! 

Anonymkode: 95ab5...5b5

• Liker 5
Gjest Catalina Culès
Skrevet

Her må du sette de på plass, blir de sure, hva så!?! Ditt hus.

Skrevet

Du må si ifra, både til barna og de voksne. Kan hende de hører når det kommer fra DEG. En annen enn foreldrene.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg ville bedt kjæresten din ta en prat med dem først, siden han har en tettere relasjon med dem. Mener ikke at han skal kjefte altså, bare si i fra om at barna ikke kan styre på sånn og må få konsekvenser. Kan også tilby å hjelpe med dette dersom de synes det er greit.

Om ikke det hjelper ville jeg bare tatt saken i egne hender og gjort det klart for både foreldre og barn at slik oppførsel er ikke greit og at det heretter blir å få konsekvenser. Men forhold dere hyggelig, er jo jul:) Bare husk å gjør dette før dere sprekker ;P

Anonymkode: 05ebb...523

• Liker 5
Skrevet

Gjør barna galt skal de irettesettes spiller ikke noen hvem sine unger det er. 

Anonymkode: 979cb...438

• Liker 8
Skrevet

Det finnes jo grenser for hvor mye du kan sette på plass en fire åring også. Hvorfor passet ingen på når ungen ristet pepperkaker boksen? Alle barn kaster ting på gulvet i ny og ne, spesielt fire åringer. Synes du setter litt vel høye krav. Hadde det vært to jenter og ikke gutter ville nok situasjon vært annerledes. Hva med å hjelpe til og være litt imøtekommende. Hilsen mor med fire gutter. Og ja, de sloss og krangler i ett, man får ikke gjort så mye med det. 

Anonymkode: bb0a4...40e

• Liker 2
Skrevet

vi fikk besøk av et slikt par i fjor sommer. familie av mannen faktisk. de skulle egentlig være hos oss en uke, men jeg fikk mannen til å sende de vekk dagen etterpå (var det min familie ville jeg ha sendt de på dør). han gjorde det på en diskret måte da, så jeg vet ikke helt om de skjønte at de ble bedt om å dra.

her var det fri oppdragelse som gjaldt, ungene sprang rundt i huset som villdyr å rev ned ting fra skap og hyller, plaget hundene og sto i 2 min sammenhengende å slamret ei dør igjen og igjen 2m fra oss voksne om satt der. grunnen til at hun stoppet da var fordi jeg ga beskjed. når foreldrene til barn er tilstede føler jeg ofte det er ukomfortablet å irettesette, men tilslutt måtte jeg bare gjøre det- mange ganger, hele dagen. alt fra å springe inn i rom og rote rundt i ting de ikke fikk lov til, plage dyr, og generell fekk oppførsel. dette var første gan de var på besøk hos oss også.
når klokka nærmet seg 23 måtte jeg bare si at nå er det faktisk leggetid for unger som ikke engang går på skolen enda, og da gikk moren ut i vogna med ungene og kom ikke inn igjen mer, hun ble så sur.

slike folk gidder jeg faktisk ikke ha på besøk, en ting er at de "tar seg til rette" på besøk, en annen ting er at de ødelegger ferie og fritid som man hr sett fram til for å slappe av og hente seg inn igjen på.

Anonymkode: 6e7ed...5fe

• Liker 9
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det finnes jo grenser for hvor mye du kan sette på plass en fire åring også. Hvorfor passet ingen på når ungen ristet pepperkaker boksen? Alle barn kaster ting på gulvet i ny og ne, spesielt fire åringer. Synes du setter litt vel høye krav. Hadde det vært to jenter og ikke gutter ville nok situasjon vært annerledes. Hva med å hjelpe til og være litt imøtekommende. Hilsen mor med fire gutter. Og ja, de sloss og krangler i ett, man får ikke gjort så mye med det

Say what? 

"Man får ikke gjort så mye med det"?

Si meg, driver dere med fri barneoppdragelse? Når man er på besøk hos andre, plikter foreldrene å holde en viss kontroll på barna. Enten det er gutter eller jenter. Fireåringer eller ikke. 

Anonymkode: 7e703...fdc

• Liker 24
Skrevet

Jeg tror jeg hadde sagt at besøket dessverre var over. Sånn går det ikke an å oppføre seg. Hvor nære venner av mannen din er dette? Om de skal fortsette å være der må mannen din snakke med sine venner og si at de må gi barna sine tilsnakk for nå er de ikke hjemme. Du kan godt snakke til barna når de oppfører seg dårlig og legge vekt på at "nå er dere på besøk i mitt hus og her gjør vi ikke sånt". Dessverre tror jeg at det kan bli en heldagsjobb... Du kan jo legge på "hvis dere ikke gjør som jeg sier tror jeg nesten dere må dra hjem". Så får vi se hva foreldrene sier.

Jeg har et søsken som har en slik oppdragelse av sine tre barn, og jeg har sagt ifra at overnatting er uaktuelt. Skal de komme på besøk har vi alltid uteaktiviteter slik at de får herjet av seg det verste. Og jeg gir klare beskjeder om at de er i mitt hus om de tar helt av. Dette har dessverre resultert i at de ikke besøker oss så mye, men skal jeg være helt ærlig er jeg likeglad med det. Vi er ikke de eneste som har sluttet å invitere dem, for å si det slik. Dvs, på sommerstid er det bedre, for da er alle ute.

Anonymkode: e8491...196

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Say what? 

Si meg, driver dere med fri barneoppdragelse? Når man er på besøk hos andre, plikter foreldrene å holde en viss kontroll på barna. Enten det er gutter eller jenter. Fireåringer eller ikke. 

Driver langt fra fri barneoppdragelse. Men jeg lar ikke ungene sitte i ro med en ipad eller mobil kun fordi en venninne synes guttene er sprettende og at det blir mye bevegelse i huset når vi er på besøk. Har du møtt en fireåring som bærer et pepperkake hus som om det var et spedbarn som kan bli ødelagt? Det har nemlig ikke jeg. Har jobbet lenge i bhg også. Dette gjelder langt fra kun mine barn. Sier ikke at det er greit det ts beskriver, men enkelte av uttalelsene kunne ts spart seg for å i det hele tatt bli irritert over, om hun var vandt til unger. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Driver langt fra fri barneoppdragelse. Men jeg lar ikke ungene sitte i ro med en ipad eller mobil kun fordi en venninne synes guttene er sprettende og at det blir mye bevegelse i huset når vi er på besøk. Har du møtt en fireåring som bærer et pepperkake hus som om det var et spedbarn som kan bli ødelagt? Det har nemlig ikke jeg. Har jobbet lenge i bhg også. Dette gjelder langt fra kun mine barn. Sier ikke at det er greit det ts beskriver, men enkelte av uttalelsene kunne ts spart seg for å i det hele tatt bli irritert over, om hun var vandt til unger. 

Jeg har en på tre og et halvt og en på sekas og et halvt, og ALDRI om de hadde oppført seg sånn hjemme hos andre mennesker!

Det kan være endel lyd i dem ja, men de er kjent med uttrykk som "innestemme" og "uteaktiviteter". Og dersom de mot formodning skulle oppføre seg som dyr så hadde jeg vært den første til å si kraftig fra. 

• Liker 22
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Say what? 

Og man får faktisk ikke gjort så mye med søsken krangling og uenigheter med mindre man skal gjøre som min onkel da. Der står ungene stilt opp på rekke i gangen ig har navne opprop morgen, kveld og ettermiddag. Jeg og ungene kaller det militær huset. Der krangler de aldri og det er strengt forbudt å være uenig. Og det har ikke gode resultater. Hos meg driver vi hovedsakelig med gjensidig respekt for hverandre. Men dette er ikke noe hverlen en fire åring eller seks åring kan fra før. Det må læres, og det vil bli krangling imellom mine læresetninger.

Skrevet

Faltisk synes jeg synd på eventuelt fremtidige barn ts får. Pm de rister på boksen med pepperkaker så skal de kastes? Hurra for en koselig jul.kaster vel julegavene i peisen om det blir mas etter gaver også....

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Argh! Må få utløp for irritasjon. Vi er bare på andre dagen med besøk og holder på å gå på veggen allerede!! 5 dager igjen! Hvordan skal dette gå..

Min kjærestes venner har to barn som får lov å gjøre akkurat hva de vil. Han på 4 holdt på å brenne ned gardinen, en står å kaster nøtter fra en messanin ned på alle som sitter nede, leker flyter over, guttene slår hverandre konstant, bråker og hyler og mora er etter dem konstant, men uten konsekvens. Vi skulle bygge et stort pepperkakehus, men det er i tusen knas fordi den eldste av barna har ristet masse på pakken. Oppå det mente moren at de burde få sette det sammen fordi de aldri har gjort det før..., jeg hadde tenkt å bare kaste det i søpla å si at sånn går det når man ødelegger ting. Er folk virkelig så slappe med barneoppdragelsen? Jeg kjenner ikke disse så det er unaturlig å sette foreldrene skikkelig på plass. Hadde så klart gjort det med mine nære venner. Men... nå sprekker jeg snart. Barna deres har til og. med begynt å leke med ting i toalettmappen min, vært oppi sengen min å laget telt, tatt nøkler .. jeg har virkelig aldri vært borti noe mer inkonsekvent barneoppdragelse. Har sagt i fra 100 ganger allerede om ting som MÅ sies i fra om. Hjelp! Jeg har ikke lyst til å bli uvenn med min kjærestes venner, men nå skriker jeg snart! 😱

Anonymkode: 67f3c...32c

Lenge før situasjonen kommer så langt ut av kontroll, gir husets beboer beskjed om at dette aksepterer vi ikke i vårt hus, når foreldrene ikke klarer å gi beskjed. 

At leker flyter er noe du må akseptere når barn er tilstede, leker er barns "arbeidsverktøy" i lek og utfoldelse. Da kan ikke voksne oppføre seg som om de bor i et glansbildehjem i en møbelkatalog. 

Her er det ts som må skjerpe seg ikke barna, barna må få tydelig men bestemt beskjed om hva som gjleder der de er gjester. Og barna må få noe å underholde seg med, ved hjelp av de voksne. 

Anonymkode: aadc2...b3b

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, kisskissbangbang skrev:

Jeg har en på tre og et halvt og en på sekas og et halvt, og ALDRI om de hadde oppført seg sånn hjemme hos andre mennesker!

Det kan være endel lyd i dem ja, men de er kjent med uttrykk som "innestemme" og "uteaktiviteter". Og dersom de mot formodning skulle oppføre seg som dyr så hadde jeg vært den første til å si kraftig fra. 

De rister aldri på ting? Eller slår hverandre eller krangler? De har aldr kastet nøtter eller noe annet heller kanskje? Det flyter aldri over med leker på gulvene hos deg heller? De bråker aldri og aldri har de hylt inne? 

Vel da har dere en militær livsstil må jeg si! 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

slike venner ville ikke blitt invitert mer hjem til meg, og jeg ville hatt unnskyldninger på lager dersom de tok kontakt for å invitere seg selv. hvordan barna er hjemme hos seg selv er en ting ting, men drar man på besøk så sørger man for at barna oppfører seg hos andre.

ingen tar skade av å lære normal folkeskikk. en fireåring vet godt hvordan man skal oppføre seg.

• Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

slike venner ville ikke blitt invitert mer hjem til meg, og jeg ville hatt unnskyldninger på lager dersom de tok kontakt for å invitere seg selv. hvordan barna er hjemme hos seg selv er en ting ting, men drar man på besøk så sørger man for at barna oppfører seg hos andre.

ingen tar skade av å lære normal folkeskikk. en fireåring vet godt hvordan man skal oppføre seg.

Folkeskikk kan mine også. Bedre enn mange andre barn jeg har møtt. Guttene er veldig høflige og gjør alltid som de får beskjed om. Men det er fortsatt barn det er snakk om. Og med barn blir det litt bråk.

Skrevet

Det blir ikke så lett å gi råd her. Hvis TS er barnløs, vil barnas lyder, oppførsel og spredning av leker lett oppleves som "for mye av det gode". Jeg har nå voksne barn, og merker at mitt "småbarnsløse liv" gjør at jeg nok ergrer meg mer over andre foreldre og deres småbarn nå, enn jeg gjorde da jeg selv hadde småbarn. Så her må nok TS kanskje bare tåle at komfortsonen hennes forstyrres noen dager.

På den annen side, så er denne familien gjester i et annet hjem, og da er det å gå i andres toalettsaker ikke ok. Så ved slike tilfeller, må foreldrene sette tydelige grenser.

Småbarn har veldig mye energi, og i julen pumpes de full av ekstra mye av det i form av julegodteri, spenning, forventning osv. Da må de få utløp for det. Beste tipset er faktisk å ta de med ut. Gå til en lekeplass, spark fotball, løp om kapp ute. Da får barna ut energien på en måte som kan oppleves positivt for både barn og voksne.

Anonymkode: b11d0...855

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...