Gå til innhold

Julegave fra barnehagebarn - tror ikke han har lagd det selv.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 3,5år som går i barnehagen. De har hatt juleverksted og vi fikk med en gave hjem til oss foreldrene fra sønnen vår. Det var en innrammet tegning, noe som er veldig fint og som vi setter stor pris på.

«Problemet» er bare at det ser virkelig ikke ut som noe sønnen vår kunne ha lagd. Han har veldig liten tålmodighet når det kommer til tegning/maling, og har også fått for seg at han «ikke får det til», så som regel vil han ikke prøve en gang. Både hjemme og det vi har sett han har lagd i bhg tidligere begrenser seg til kruseduller, mens på denne tegningen er det en ganske avansert strekmann.

Da vi pakket opp gaven skrøt vi av tegningen og sa han hadde tegnet veldig fint, men da svarte han «jeg har ikke tegnet, (navn på bhg ansatt) har tegnet». Så da lurer jeg på: er det vanlig at de ansatte tegner «for» barnet, for at det skal ha noe å ha med hjem? Det er jo uansett veldig koselig, men kanskje litt rart? 🙈

Anonymkode: 992db...333

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelte foreldre krever at barna skal lage noe. De som ikke vil lage noe blir egentlig tvunget til å lage. Skjærer det seg helt så lager nok de ansatte med barnet ja. Minst 1 ting må de ha med seg hjem. Det har skjedd at foreldte kjefter og er sure hvis de ikke får julegave av barnet.

Anonymkode: c3b7e...c2d

• Liker 4
Skrevet

Jeg har også fått hjem en sånn ting av min sønn, men det var ikke i forbindelse med jul. Da mistet jo gjenstanden helt verdi, for vår del, da ikke han hadde laget noe på den selv. Jeg holder selv på å utdanne meg til å bli barnehagelærer, og vi lærer på skolen at vi ikke skal lage for barna, eller sette i gang med formingsaktiviteter som vi må gjøre mesteparten av jobben. Vi skal inspirere barna til å skape, ikke skape for de. 

Anonymkode: 1c7b1...8ca

Skrevet

Jobber i bhg! Hos oss viser vi heller ved å sitte ved siden av og motivere dem litt :) er dog ikke alle barn som liker å tegne og male, men foreldrene forventer det likevel. Vi tvinger ingen av barna til det. Er ikke spesielt vanlig å male/tegne for ungen for å gi i gave til foreldre tror jeg, det legges jo fort merke til...😅

• Liker 2
Skrevet

Er ikke riktig at det voksne skal gjøre det for barnet nei. Den voksne kan veilede og vise. Blir det kruseduller, er det bedre å få med det i gave enn noe en voksen har gjort

Anonymkode: 6ceb5...a8a

Skrevet

Gi han husarrest for løgn.

Anonymkode: 45401...ad0

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han løy jo ikke? 

Anonymkode: 6acfe...042

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enkelte foreldre krever at barna skal lage noe. De som ikke vil lage noe blir egentlig tvunget til å lage. Skjærer det seg helt så lager nok de ansatte med barnet ja. Minst 1 ting må de ha med seg hjem. Det har skjedd at foreldte kjefter og er sure hvis de ikke får julegave av barnet.

Sant. Det minste barnet kan gjøre er å gi en julegave for at de tapper foreldrenes sparekonto. Forstår gått at man som foreldre blir skuffet når barnet ikke kommer hjem fra barnehagen med julegave, skjer slik så har virkelig barnehagen sviktet.

Så de barnehagebarnansatte har kun gjort sin plikt og prøvd å redde familieforholdene. Du burde være mer takknemlig enn å klage på barnehagen for den hjelp i din barnehageoppdragelse. 

Skrevet

Jeg er barnehagelærer og har jobbet i bhg i ti år. Og jeg må bare si: Det er helt umulig å gjøre alle foreldre til lags! Noen blir sure hvis barnet ikke har laget noe, noen blir sure fordi det barnet har laget ikke er fint nok, noen blir sure fordi det er tydelig at ansatte har hjulpet barnet mye med det de har laget osv. Det er alltid noen som ikke er fornøyde på en eller annen måte. Heldigvis er de aller fleste både fornøyde og takknemlig når de får noe barnet har laget.

Jeg er enig i at vi ansatte ikke skal tegne/male/lage ting for barnet. Vi skal motivere og inspirere og hjelpe om det trengs. Men noen ganger er det barn som absolutt ikke vil lage noe som helst, og da kan man jo tenke at det er leit for det barnet å ikke ha noe å ta med hjem til jul, når alle andre barna har laget noe. Så det hender nok at vi hjelper litt mer enn vi føler vi bør. Noe sånnt kan jo ha skjedd i dette tilfellet. 

Anonymkode: f1795...a10

• Liker 6
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husarrest til et barnehagebarn?

Anonymkode: 4a89b...ec5

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er barnehagelærer og har jobbet i bhg i ti år. Og jeg må bare si: Det er helt umulig å gjøre alle foreldre til lags! Noen blir sure hvis barnet ikke har laget noe, noen blir sure fordi det barnet har laget ikke er fint nok, noen blir sure fordi det er tydelig at ansatte har hjulpet barnet mye med det de har laget osv. Det er alltid noen som ikke er fornøyde på en eller annen måte. Heldigvis er de aller fleste både fornøyde og takknemlig når de får noe barnet har laget.

Jeg er enig i at vi ansatte ikke skal tegne/male/lage ting for barnet. Vi skal motivere og inspirere og hjelpe om det trengs. Men noen ganger er det barn som absolutt ikke vil lage noe som helst, og da kan man jo tenke at det er leit for det barnet å ikke ha noe å ta med hjem til jul, når alle andre barna har laget noe. Så det hender nok at vi hjelper litt mer enn vi føler vi bør. Noe sånnt kan jo ha skjedd i dette tilfellet. 

Anonymkode: f1795...a10

Jeg jobber ikke i barnehage, men barneskole og er enig i det du sier. Jeg gjør sjeldent noe for barna når de skal lage ting, men noen ganger stopper det helt opp for noen. Da kan jeg hjelpe de med å tegne noen hjelpelinjer, eller lignende. Så de kan tegne oppå eller fullføre resten selv. Det blir liksom det, eller at de ikke lager noen ting. 

Anonymkode: 185a4...d99

Skrevet

Jeg var med 5-7.kl på juleverksted. Enkelte klarte ikke kjevle ut en myk deig engang. Og de var 10/12 år gamle. Jeg løp beina av meg for å hjelpe dem. Så uselvstendige og lite tro på seg selv de hadde. De skulle lage enkle ting og det ble godt forklart først. Ikke rart en lærer sliter med 25 elever alene.

Skrevet

Dump ham!

Anonymkode: 9c2bc...d95

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var med 5-7.kl på juleverksted. Enkelte klarte ikke kjevle ut en myk deig engang. Og de var 10/12 år gamle. Jeg løp beina av meg for å hjelpe dem. Så uselvstendige og lite tro på seg selv de hadde. De skulle lage enkle ting og det ble godt forklart først. Ikke rart en lærer sliter med 25 elever alene.

Hehe ja. Kjenner meg igjen der 😂. Det jeg hjelper mest med er å knyte knuter, tre nåler og klippe ut i papir/stoff. Neste år blir det grunnleggende kurs i sånt der før jeg i det hele tatt starter opp med et prosjekt med elevene. 

Anonymkode: 185a4...d99

Skrevet

Det kunne vært verre. Jeg kom hjem med en gyselig figur jeg laget i den alderen og proklamerte stolt at jeg hadde laget "tante." 

Denne figuren kommer frem som jule"pynt" hvert år...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...