Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever å alltid være nedprioritert på jobben pga at jeg ikke har barn. 

Jeg gjør eksakt samme jobb som de andre (de som har barn), men jeg får dårligere lønn, dårligere arbeidstid og nedprioriterte ferieønsker. 

En kollega som gjør samme jobb for proritert dagvakter og jeg må ta alle kveldsvakter. 

Og nå sa sjefen rett ut at ferieønsker for de med barn blir prioritert. Så alle med barn kan komme med ønskene sine, så tar vi barnløse det vi får. 

Jeg spurte om hvis jeg var tidlig ut med ønskene mine om jeg kunne få det siden ingen andre har spurt. Men fikk da til svar at jeg må vente til de med barn velger seg ut ferieønsker først. 

Er det lov? Skal jeg finne meg i å bli nedprioritert på jobb fordi jeg har valgt et liv uten barn? Er da ikke mine dager viktige eller ferieønsker viktige? 

Anonymkode: 0580f...30f

• Liker 15
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sykt...For en teit sjef du har

Anonymkode: 0b065...766

• Liker 21
Skrevet (endret)

Skikkelig teit sjef😖

Endret av ladiva
  • Liker 4
Skrevet

Ta det opp via fagforeningen. Det er unektelig diskriminering.

• Liker 22
Skrevet

Nei,dette er ikke lovlig men det skjer nok ganske ofte.Særlig i kvinnedominerte yrker.

Har opplevd det selv også.Jeg byttet gjerne vakter og jobbet på dager som julaften, 17.mai osv slik at en av mine kollegaer som var aleneforsørger kunne få fri.Da fikk jeg høre av de andre at siden jeg ikke hadde barn så hadde jeg vel uansett ingenting å gjøre på de dagene som tilsa at jeg burde ha fri.Med tanke på at de vet jeg har alvorlig sykdom i nær familie,synes jeg det var helt utrolig at folk kan si sånt og jeg er glad jeg er ferdig med den jobben.

Jeg ville kontaktet Arbeidstilsynet eller fagforening (dersom du er organisert),for dette er en ukultur som bør ryddes opp i på mange arbeidsplasser.

• Liker 9
Gjest NotNaomi
Skrevet

Dårligere lønn ? Fordi at du ikke har barn ? Ellers så det meste feil ut her .

Skrevet

Det er kan da ikke være lov..??

Anonymkode: 14d33...309

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det blitt – likestilling er et fremmedord i denne sammenheng.
Det eneste du kan trøste deg med, er at du har lettere for å få jobb. Småbarnsforeldre er lite attraktive som arbeidstakere: mye større fravær og lite fleksible, dermed også dyrere. Enslige foreldre er verre enn verst, om de utnytter alle sine rettigheter.

• Liker 1
Skrevet

Takk for tips og råd. Dette er i butikk, og mannsdominert arbeidsplass. 

Skrevet

Jeg er av de få som sier imot sjefen noen ganger, men har da også fått beskjed om at jeg kan erstattes. 

Blir vel best å finne meg en annen jobb. Problemet er at jeg trives med kollegaene mine og med jobben. Men lønn, arbeidstid og ferie er viktige deler av det også. jeg føler at jeg står mellom barken og veden. 

Finner ikke noen paragrafer jeg eventuelt kan sikte til om jeg kaller inn til møte med sjefer som er litt høyere opp? 

Skrevet

Jobbet som kafemedarbeider en periode, og der fikk mødrene høyere lønn ja :) er ikke mor selv. Dette var fordi de hadde flere å forsørge, og kafélønn er ikke mye å skryte av.. Sjefen kunne bestemme lønnen til hver enkelt, noe jeg syntes var litt spesielt (men så hadde jeg tidligere bare jobbet kommunalt). Tror ikke det er så uvanlig lønnsmessig. Når det gjelder ferie så fikk vi ønske oss, og være "med", men mødrene fikk fri når de ellers trengte, som oftest også i feriene. 

Vil anbefale deg å bytte til en noe mer "stabil" jobb, da blir det kanskje litt annerledes. Men(!) det skal jo ikke være nødvendig. Mulig det hjelper med en liten prat med sjefen :) 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er av de få som sier imot sjefen noen ganger, men har da også fått beskjed om at jeg kan erstattes. 

Blir vel best å finne meg en annen jobb. Problemet er at jeg trives med kollegaene mine og med jobben. Men lønn, arbeidstid og ferie er viktige deler av det også. jeg føler at jeg står mellom barken og veden. 

Finner ikke noen paragrafer jeg eventuelt kan sikte til om jeg kaller inn til møte med sjefer som er litt høyere opp? 

Eh, så enkelt er det faktisk ikke. Sjefen din er en dust, går rundt og bruker hersketeknikker - æsj!

Jeg ville ikke likt å jobbe i et sånt miljø.. Men jeg hadde sendt et fint klagebrev så h*n fikk svi litt for det :) 

• Liker 7
Skrevet

Må isåfall snakke med sjefene til sjefen min. Har måttet ta den veien før da sjefen er umulig å snakke med. Må bare finne noen lover og regler å komme med mtp diskriminering. 

Og jeg vil jo helst ikke ødelegge for de fedrene som jobber der. Men jeg vil bli rettferdig behandlet. 

Skrevet
Akkurat nå, saltyliquorice skrev:

Eh, så enkelt er det faktisk ikke. Sjefen din er en dust, går rundt og bruker hersketeknikker - æsj!

Jeg ville ikke likt å jobbe i et sånt miljø.. Men jeg hadde sendt et fint klagebrev så h*n fikk svi litt for det :) 

Takk. Der fikk du sagt det. Hersketeknikker! Det er han god på å bruke😞😣

Skrevet

Å få barn er frivillig og å jobbe er frivillig. På jobb bør alle være like mye verdt. Hadde ikke funnet meg i det. Det kan og faktisk være med å bryte ned noen. De som ikke kan få barn skal "straffes" for at de ikke får barn... da er det greit å jobbe kommunalt. 

Anonymkode: 47492...476

• Liker 2
Skrevet

TS, hvorfor finner du deg ikke en annen jobb, om du er så misfornøyd? 

Jeg er litt delt i mitt syn her, og tenker at det ofte er de arbeidstakerne sjefen er fornøyd med/ikke vil miste, som får de største fordelene. 

Ikke sikkert det er fordi de har barn, sånn egentlig. 

Anonymkode: 1f1db...011

Skrevet

Vel. Sjefen sier det jo rett ut som det er. De som har barn proriteres og de som ikke har barn gjør ikke det. 

Vi er ganske få personer på denne arbeidsplassen, så det er ikke vanskelig å finne ut at det stemmer ved å bare snakke oss ansatte imellom. 

• Liker 1
Skrevet

Sjefen din er en dust, og han kommer til å fortsette å utnytte dem som ikke har barn så lenge dere lar han gjør det. De fleste slutter ikke i jobben fordi de ikke liker kollegaene eller arbeidet, men fordi sjefen er en dust. Frustrasjonen din kommer bare til å bli verre jo lenger du blir i den jobben. Bedre å finne noe annet før du ender opp gammel, underbetalt og bitter.

Anonymkode: ce8d8...eb2

• Liker 6
Skrevet

Jeg er for at arbeidsgiver er rause med småbarnsforeldre. Det er enormt mye viktigere for meg å ha fri julaften nå enn det var før jeg fikk barn feks. Men i ditt tilfelle Ts, har det gått for langt, dersom du kommer med alle fakta. Er du den eneste barnløse? Hvis ikke, foren eder!

Anonymkode: 6e278...6b1

• Liker 1
Skrevet

Jeg er ikke den eneste barnløse. Men greia er at jeg er den eneste som tørs å stå opp mot sjefen. Vi hadde en diskusjon etter dette møte hvor han sa at vi var nedprioriterte. Og ingen av de andre støtta meg. De bare sto å så på at vi diskuterte. Det er faktisk en av de som har barn som støtta meg litt. De er store i kjeften når sjefen ikke er til stedet, men når det gjelder, så stikker de med halen mellom bena. 

Ja, jeg kommer til å se etter noe annet etterhvert. Jeg er bare så enormt skuffet, da jeg trodde jeg hadde funnet en jobb hvor jeg kunne trives i noen år. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...