Gå til innhold

Julaften annenhvert år, mannen enebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Første julaften med felles barn er vel gjennomført! Det ble med mannen sine foreldre.

Vi har ikke snakket om om hvilket «opplegg» vi ønsker å kjøre med jul, annenhver hos hver familie eller om vi skal ha julaften selv og be inn hver familie annenhvert år eller be alle fra begge sider hvert år eller hva.

Noen «utfordringer»: mannne min har en sønn på 15 som han har annenhver jul (neste år er hans), så da vil jo mannens foreldre være med barnebarnet selvfølgelig. I tillegg er mannen min enebarn, så de har ingen andre å være med hvis ikke vi ber de. Er det ok å la de sitte alene annenhvert år? (Men først om to år, ettersom neste år er med sønnen til mannen min og besteforeldrene selvskrevne).

Jeg har tre søsken og er tante til to. Jeg har alltid feiret jul med mine søsken, mor og tantebarn etter de kom. 

Min far er det ikke aktuelt å feire jul med, en utfordring mindre😅

Noen som har smarte løsninger?

Anonymkode: 416a5...f88

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når folk velger å kun få ett barn, så tenker jeg at de må regne med å bli bortprioritert når enebarnet er voksen og stifter egen familie. Det fleste jeg kjenner har et år med hennes familie, neste år med hans, så hennes osv. Det beste hadde vel vært om dere organiserte det slik at den julen mannen har sin sønn er den julen dere feirer med hans foreldre. Dere kan selvfølgelig løse det med å invitere alle til dere, men jeg lurer på hvor lenge dine søsken med partnere syns det er kjent å feire med din manns foreldre, som de egentlig ikke kjenner eller har noe forhold til. 

Anonymkode: 79485...ab8

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk velger å kun få ett barn, så tenker jeg at de må regne med å bli bortprioritert når enebarnet er voksen og stifter egen familie. Det fleste jeg kjenner har et år med hennes familie, neste år med hans, så hennes osv. Det beste hadde vel vært om dere organiserte det slik at den julen mannen har sin sønn er den julen dere feirer med hans foreldre. 1) Dere kan selvfølgelig løse det med å invitere alle til dere, 2) men jeg lurer på hvor lenge dine søsken med partnere syns det er kjent å feire med din manns foreldre, som de egentlig ikke kjenner eller har noe forhold til. 

1) God ide :)
2) De blir jo kjent etterhvert :)

Anonymkode: adeab...8a9

• Liker 17
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når folk velger å kun få ett barn, så tenker jeg at de må regne med å bli bortprioritert når enebarnet er voksen og stifter egen familie. Det fleste jeg kjenner har et år med hennes familie, neste år med hans, så hennes osv. Det beste hadde vel vært om dere organiserte det slik at den julen mannen har sin sønn er den julen dere feirer med hans foreldre. Dere kan selvfølgelig løse det med å invitere alle til dere, men jeg lurer på hvor lenge dine søsken med partnere syns det er kjent å feire med din manns foreldre, som de egentlig ikke kjenner eller har noe forhold til. 

Man er vel ikke så smålig at man ikke ønsker ny familie velkommen til stor julefeiring?

Anonymkode: fce01...003

• Liker 19
Skrevet

Vi har ikke en helt lik situasjon, da. Men mannen min og jeg har begge skilte foreldre, og vi har sagt til dem (og øvrig familie) at vi feirer jul hjemme - og at de som har lyst kan få komme hit. Alle velger å komme utenom faren min + hans nye familie. Da har i alle fall alle muligheten :)

Anonymkode: ce877...eb7

• Liker 13
Skrevet

Det er ikke alltid sånn at folk velger å få ett barn, noen får ikke flere!

Anonymkode: 0684d...371

• Liker 34
Skrevet (endret)

Din mor en jul og mannens foreldre + sønn julen etter? Eller begge foreldresett hver jul og din manns sønn de julene han ikke er hos moren. Du må selvsagt ta høyde for at din mor kan ønske å alternere mellom deg og dine søsken.

Endret av Cata
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det å få ett barn er ikke alltid et valg.

Vi har valgt å feire jul hos oss selv, og inviterer begges familier til feiringen.  Enebarnets foreldre feirer sammen med oss hvert år, det andre foreldreparet er sammen med oss når det passer seg slik.  Som oftest annet hvert år, men i perioder hvert år også.  (De trives bedre med våre tradisjoner, enn den andre familiens tradisjoner)

Anonymkode: 36837...b44

• Liker 7
Skrevet

Jeg er enebarn.

Svigers bor langt unna. Mannen min har et søsken på samme sted som svigers som har ekfefelle og barn. Mannen min har også barn fra før samt at vi har et felles. Alt i alt en liten kabal.

Pr. nå har det vært ETT år hvor mine foreldre har vært alene siden vårt felles barn ble født. To ganger har vi ikke feiret med dem, men den andre gangen var de hos noen andre. Vi har reist de 50 milene til svigers et par ganger med hele gjengen. Det ble litt stress, vi hadde ikke alltid fri alle dagene i romjula osv. Det har nå resultert i følgende de siste årene:

Annenhver jul har vi mine stebarn. Da feirer vi hjemme hos oss. Mine foreldre kommer, og svigers har tatt turen stort sett disse årene. De er spreke pensjonister som er vant til å være på farten, så det er ikke noe problem for dem.

De årene vi ikke har stebarna er vi hos mine foreldre. Enten med eller uten noen av mine onkler/tanter osv. Jeg hadde ikke dårlig samvittighet direkte da jeg visste de skulle være alene de to på julaften, men jeg er heller ikke "lei meg" for at omstendighetene gjør det sånn at vi har endt opp med å alltid være sammen med dem ;)

Dersom dere bor så nær hverandre at det ikke er noe problem, kan ikke dine foreldre og svigers feire sammen med dere samme jul?

• Liker 1
Skrevet

Dette løser dere lett. Har dine foreldre flere barn de feirer med å er dere annenhver jul hos din manns foreldre, og så ber dere inn dine foreldre og hans foreldre den andre julen. Man lar ikke noen sitte alene på julaften synes jeg.

Anonymkode: bd2e1...bb8

• Liker 3
Skrevet

Jeg ville bedt med mannens foreldre til julefeiring med din familie hvert år. Evt annenhver år med denne løsningen, og kun mannens familie annenhvert år når barnet hans er med. 

Anonymkode: 2978d...f2e

• Liker 2
Skrevet

Dere feirer jul med din manns familie de årene sønnen hans skal feire med ham. Eventuelt tar dere det hos dere med både hans familie, hans sønn og din familie. De årene han ikke feirer med sønnen kan dere feire hos din familie eller invitere begge sider. Hvis de ikke har andre å feire med så ville nok jeg invitert hans foreldre hvert år. Men selvfølgelig innimellom blir vel kanskje dere invitert til din familie og da er det gjerne ikke naturlig for dem å invitere hans foreldre. Men så lenge hans foreldre er 2 så går det an at en og annen jul feirer dere uten dem.

• Liker 1
Skrevet

Etter svigermor døde, ville svigerfar kun feire kl med oss, da de andre søsknene til mannen har barnebarn osv, så.han føler seg litt til overs. Hos oss er det fremdeles små av hans egne barnebarn, samt han kan gå rett inn til oss (naboer). Vi har han hver eneste jul, og hele min familie kommer også alltid til oss. Foreldrene og besteforeldrene mine har blitt godt kjent med ham, og gleder seg alltid til å treffe ham. 

Hadde ALDRI latt mine foreldre sitte alene annenhver jul! Familie er familie! Hvis de hadde valgt selv å være alene de årene vi skulle feiret med svigers, kun da hadde det vært greit. Jula handler om familie, og ikke om å være vanskelig og egoistisk. 

Ts: inviter dem hvert år, så kan de velge om de vil være sammen med din familie annenhverannenhbertt år :)

Anonymkode: b293e...68d

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville invitert hans foreldre de årene hans sønn skal være med sin far.De andre årene dere er med din familie kan dere jo evt ta middag med hans foreldre 1.eller 2. Juledag.

Har litt samme dilemma selv.Mannen er enebarn og hans far er enkemann.Derfor føler jeg at vi «må» være med han hver jul. Han bor i Sverige så det blir masse stress med reising og jeg føler jeg ikke får sett min egen familie i julen.Begge mine foreldre har dårlig helse,så jeg føler en forpliktelse for å hjelpe dem litt ekstra i julen.

Anonymkode: d0e3d...0ff

Skrevet

Ta dem med til din familie. På julaften har man plass til to ekstra. 

Anonymkode: 1cc4d...25b

• Liker 3
Skrevet

Vi har en lignende situasjon og feirer hjemme hos oss og våre foreldre på begge sider er alltid hjertelig velkomne. Mine foreldre hopper mellom meg og mine søsken. Min manns foreldre er fast inventar hos oss. 

Anonymkode: f1558...03a

• Liker 2
Skrevet

Man er ikke alene når man er to. Går de fra hverandre eller en av dem dør, så bør dere se på mulighetene for å invitere hvert år, men så lenge det ikke er tilfellet så er det helt greit med annenhvert år.

Vi har bare ett barn og er inneforstått med at det mest sannsynlig blir bare oss to minst annenhver jul i fremtiden. (Kanskje flytter han langt bort og velger å ikke ta den reisen til jul i det hele tatt.) Det er helt greit og ikke noe jeg gruer meg til. Jeg trives i min manns selskap. :)

Anonymkode: b8d09...1ed

• Liker 5
Skrevet

Når de er bare 2 personer synes jeg dere skal gjøre så mye dere kan for å enten ha dem med til din familie eller arrangere jul hos dere som både de 2 og din familie kan komme til. Om din familie synes det er ok å feire annenhver jul med dere (kanskje de har andre kabaler osv) så kunne dere feks feiret med svigers de årene mannen har sin sønn, og hos dere med svigers + din familie de andre årene :)

Anonymkode: 70550...511

Skrevet

Kan jo legge til at jeg er i en litt liknende situasjon siden min mann er enebarn. Vi feirer felles jul med begges foreldre og min bror og noen ganger brors kjæreste. Han har ikke barn så det blir ikke så mange personer.

Anonymkode: 70550...511

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...