Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #1 Del Skrevet 2. februar 2005 Jeg kjøpte en orkide for 1,5 uke siden. Jeg satt den i vinduet, og vannet den etter nesten en uke. Litt før det begynte knuppene å bli gule, og i går falt de av.... Hva gjør jeg feil? Ble den for tørr, eller har den ikke tålt at jeg hadde døren oppe for lufting? Eller andre ting? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elaine Skrevet 2. februar 2005 #2 Del Skrevet 2. februar 2005 orkideer skal ha et eggeglass med vann 1 gang i uken. har oppdaget at mine planter/blomster ikke tåler å stå ved siden av balkongdøren siden den trekker selv når døren er lukket :-? hadde en orkide som holdt seg perfekt i ca 5 uker, så dro jeg på ferie og var 3 dager for sen med å gi den vann og da visnet den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 3. februar 2005 #3 Del Skrevet 3. februar 2005 Sakset fra www.orkidespesialisten.no: Det hersker en utbredt misforståelse om at orkideer skal være så lettstelte fordi de skal ha så lite vann. Mange har "hørt" at den vanligste orkideen som er til salgs i norske blomsterforretninger, Phalaenopsis, ikke skal ha mer enn et eggeglass vann i uka, noen har til og med "hørt" at et fingerbøl eller en liten teskje er nok… Hvor og når denne myten har oppstått, er ikke lett å si, men den er katastrofal… – ikke de første månedene, for orkideer dør sakte, svært sakte… – men når en orkide som Phalaenopsis (og mange andre) tørster og tørster i måned etter måned går det til slutt veldig galt. Hva gjelder knoppefall så sier orkidéspesialisten at den vanligste årsaken er for dårlige lysforhold. Hvis orkidéen din stod i et vindu vendt mot nord kan det ha blitt for lite lys til at den klarer å blomstre. Sett den heller i et sørvendt vindu, og beskytt den mot den sterkeste solen på dagtid når våren kommer. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 3. februar 2005 #4 Del Skrevet 3. februar 2005 Vann med romtemperert vann og la det renne av seg og tilbake i urna. Knoppene gulner med tørke,tørr luft. Ingen blomster liker kald trekk (kalt trekk for planter er under 12 grader) Lykke til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #5 Del Skrevet 3. februar 2005 Jeg har bare vinduer vendt en vei, bor i blokk. :-( Tror ikke det kan være årsaken, den var bare en halv uke da den ble slik.... At jeg ikke vannet den før da, tenkte at den sikkert hadde fått vann i butikken og at fem dager etter jeg kjøpte den måtte holde. Var redd for å vanne den for mye også. Har 18-20 grader i rommet, når jeg lufter er døren 1,5 meter unna, og ved siden av det vinduet den står. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lisemor Skrevet 3. februar 2005 #6 Del Skrevet 3. februar 2005 Gå og få ny i butikken. Skjer det etter så kort tid er det noe galt med planten før du kjøpte den. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. februar 2005 #7 Del Skrevet 4. februar 2005 Ta den med tilbake! Lite lys kan gi gule knopper som faller av, men det er like sannsynlig at den har vært utsatt for kulde eller kald trekk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå