Gå til innhold

Jobb som helsepersonell, aap, meldekort

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som jobber som helsepersonell men er nå på aap. Jeg har vært syk noen år, men er nå i bedring, og ønsker å trappe opp stillingsbrøken. Skal fra nyttår opp til 60 %, som er grense, med mindre man spesifikt avtaler utbetaling opp til 80%. 

Her og nå er det i hvert fall 60 fra nyttår. 60 % utgjør utg.pkt 3 vakter i uken, men som helsepersonell så er jo vaktene litt annerledes bygd opp enn normal 8-16, og fordelt utover en periode på noen uker, Dvs jeg kan fortsatt jobbe 60 %, men kan ha 4 vakter den ene uken, og 2 den andre osv. 

I reglene til aap så står det at jobber jeg utover 60 % i en 14 dagers meldeperiode, så vil jeg ikke få utbetaling for den perioden (rest 40%). Problemet mitt er nå at selv på 3 dagers uke så går jeg over bestemt antall timer hver uke, fra neste periode. 

Noen som jobber som helsepersonell og har erfaring i hvordan de løste dette her? Jeg sendte melding til nav om samme spørsmålet, og fikk ikke noe  svar enn en link tilsendt med regler ang aap, hvor jeg ikke skjønte hvordan løse mitt problem. Skal ta en telefon til nav ut i romjula, og håper å få svar fra de, men jeg har behov for å vite dette før romjul gr. ønsketurnus planlegging. 

Håper noen skjønte hva jeg mener. 

Anonymkode: dec4f...2cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skift og turnus

Det legges til grunn samme forståelse av begrepet ”turnus” som i dagpengeregelverket, se ftrl § 4-13 fjerde ledd og rundskrivet om vanlig arbeidstid og graderte dagpenger.

Personer som arbeider i turnus skal føre opp gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid på meldekortene. Ekstra arbeid i tillegg til turnusarbeidet føres i de uker arbeidet utføres.

Gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid finnes ved å dividere antall uker i en turnusperiode med antall arbeidstimer totalt i denne perioden. Eksempel: en person arbeider i en 3 ukers turnus hvor vedkommende i uke 1 arbeider 30 timer, i uke 2 40 timer og i uke 3 0 timer. Totalt arbeider vedkommende 70 timer i denne turnusperioden og gjennomsnittlig ukentlig arbeidstid utgjør i dette tilfellet 23,3 timer i uken.

Merk likevel hvis stillingen er angitt i prosent, skal regelen for prosentstilling brukes.

Prosentstilling

Brukere som er ansatt i en fast stillingsprosent, skal føre det antall timer de skulle ha jobbet ihht avtalen, ikke det antall timer de faktisk jobbet.

Bakgrunnen er at brukeren får lønn for et fast antall timer, uavhengig av om personen jobber mer eller mindre (avspaserer) den aktuelle uken. Det er derfor disse faste timene som skal føres på meldekortet, ikke hvordan bruker faktisk har valgt å jobbe/avpasere innenfor arbeidstidsavtalen.

Stillinger som oppgis i prosentandel, skal omregnes til timer. 100 prosent stilling skal for arbeidsavklaringspenger alltid utgjøre 37,5 timer.

Er bruker ansatt i en bestemt stillingsprosent, f. eks. en 40 prosent% stilling, skal han føre opp 40 prosent av 37,5 timer, dvs. 15 timer pr. uke. Dette selv om avtalt arbeidstid er på 40 timer pr uke fordi gradering alltid skjer ved en sammenligning mot normalarbeidstiden på 37,5 timer. En 60 prosent stilling, skal derfor alltid utgjøre 22.5 timer

Anonymkode: bea61...5c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...