Gå til innhold

Jeg kan vell ikke bruke denne pressangen?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Visste ikke hvilket emne jeg skulle legge dette i...

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre eller hva jeg skal tenke!

Det var jo jul i dag(igår) og jeg fikk en presang som jeg ikke vet om jeg tørr og bruke offentlig... jeg fikk skinnhansker! Jeg er sinnsykt opptatt av dyrevelferden, og tenker at det kanskje blir feil og si nei til pels, hvis jeg bruker hansker av skinn?

Hanskene er jo ikke akkurat billige heller. Og det hjelper jo ingen om de bare ligger hjemme! Samtidig som jeg er veldig for at dyr skal ha det bra!

Tror ikke jeg kommer til og bruke dem...

hva hadde dere gjort?

forresten så er jeg 15 år.

Anonymkode: 59f4e...21e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du veganer da? 

Anonymkode: 96c6f...399

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde byttet i gaven i flere og billigere faketing. 😉

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er du veganer da? 

Jeg er ikke veganer nei, fordi jeg kan ikke bestemme hva foreldrene mine lager til mat osv...

har tenkt og bli det når jeg flytter ut om noen år...

spiser så vidt kjøtt.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde byttet i gaven i flere og billigere faketing. 😉

Men det går vell ikke an og bytte gaven mot penger? Siden i den butikken jeg fikk den fra, er det nokk bare skinn. Og jeg kan jo ikke bytte den i et annet skinn produkt.

Skrevet (endret)

Hvilket dyr er skinnet fra?

De fleste hansker vi får kjøpt er vel av ku om jeg ikke tar feil. Så da blir spørsmålet: spiser du storfekjøtt? (Kan være mange andre dyr også altså. Geit, gris, hjort - egentlig alt mulig rart. Og det er ikke alltid like enkelt å lokalisere hvilket dyr akkurat dine hansker er av hvis det ikke står).

Hvis det er av ett dyr du ikke støtter slakt av er det nok litt dobbeltmoralsk å bruke dem. Da kan det være greit å enten bytte dem inn, eller gi dem til Fretex ol. Men det må du nesten føle litt på selv.

Endret av heipådegsann
  • Liker 7
Skrevet

Okey, kjipt! Hør med betjeningen om de har noe bittesmått i hjorteskinn. Den har kanskje hatt et bra liv før jakt og slakt, så lar du om noen måneder din kjære mor arve den gjenstanden, for eksempel. Evt, hør om de har noe annet fra et vilt og fritt dyr. Går det bra? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser som sagt litt kjøtt, Selv om jeg egt er imot det... spiser kankje bittelitt kjøtt en gang i uken. Har tenkt og bli veganer osv når jeg blir voksen.

jeg vet ikke hvilket dyr skinnhanskene er fra, men de går hvertfall imot alt jeg står for!  Jeg vil jo ikke virke utakknemlig for gaven, men jeg skjenner på meg at jeg virkelig ikke kan gå ut med de hanskene på.

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, heipådegsann skrev:

Hvilket dyr er skinnet fra?

De fleste hansker vi får kjøpt er vel av ku om jeg ikke tar feil. Så da blir spørsmålet: spiser du storfekjøtt?

Hvis det er av ett dyr du ikke støtter slakt av er det nok litt dobbeltmoralsk å bruke dem. Da kan det være greit å enten bytte dem inn, eller gi dem til Fretex ol. Men det må du nesten føle litt på selv.

Ku er vell det dyret jeg er mest imot, både med tanke på kua og miljøet... Hvis hanskene er av ku, kan jeg hvertfall ikke ha dem!

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ku er vell det dyret jeg er mest imot, både med tanke på kua og miljøet... Hvis hanskene er av ku, kan jeg hvertfall ikke ha dem!

Der er jeg faktisk enig med deg. Hvordan kyr blir behandlet har blitt en liten hjertesak for meg.

Jeg er ingen veganer selv, men ønsker deg likevel lykke til da jeg ser du ønsker å bli det. Det står respekt av slike valg :)

• Liker 4
Skrevet

Støtter forslaget om Fretex. 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det går vell ikke an og bytte gaven mot penger? Siden i den butikken jeg fikk den fra, er det nokk bare skinn. Og jeg kan jo ikke bytte den i et annet skinn produkt.

Vet du sikkert at de bare har skinn? Hvaslags butikk er det?

Anonymkode: fbb12...e64

Skrevet

Jeg hadde nok prøvd å solgt de. Hadde ikke klart å bruke de da det går i mot mine verdier. Frem til neste år får du prøve å formidle til de som gir deg gaver hva du mener om slikt, sånn at det ikke gjentar seg. 

Anonymkode: 825b9...71d

Skrevet

Se i butikken til onsdag om de har noe som ikke er i skinn som du kan bytte inn med. 

Anonymkode: 97fa9...1cd

Skrevet

Fretex, bytte i butikk, selge på Finn.no/Facebook.

Selv om jeg ikke ser så veldig stor forskjell på å spise animalske produkter og bruke skinn i gave da. Ene er ikke bedre eller verre enn det andre. 

Anonymkode: 3938f...b21

• Liker 11
Skrevet

Får inderlig håpe at presangen din ikke ble gitt av noen nær i slekt. 😌 

Anonymkode: 4d483...a3e

• Liker 2
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Vær ærlig med familien din om at du er imot skinn og pels slik at de ikke gir flere slike gaver. Gå til butikken og sjekk om de har andre ting. Ofte selges skinnhansker både i damebutikker og veskebutikker.

Skrevet

Gi de til meg så skal jeg bli kvitt de for deg :)

Hvor mye sa du forresten at de var verdt?

Anonymkode: 3f566...6e3

• Liker 1
Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fretex, bytte i butikk, selge på Finn.no/Facebook.

Selv om jeg ikke ser så veldig stor forskjell på å spise animalske produkter og bruke skinn i gave da. Ene er ikke bedre eller verre enn det andre. 

Anonymkode: 3938f...b21

Men jeg prøver også å unngå så mye som mulig og spise kjøtt. Men ja er enig med deg

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du sikkert at de bare har skinn? Hvaslags butikk er det?

Anonymkode: fbb12...e64

Vet ikke hvilken butikk det er, men det er jo ofte bare masse skinn produkter på en plass hvor de selger skinn, er det ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...