Gå til innhold

Angst og fly

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Etter flere ubehagelige flyturer hvor jeg har besvimt og spydd, har jeg nå utviklet en grusom angst for fly kombinert med klaustrofobi. Jeg jobber med det. Men nå har det seg slik at tirsdag MÅ jeg fly, da jeg må tilbake fra juleferie i tide til jobb.

Jeg skal ta noen grep for å takle det best mulig, men jeg tenker mye på hvor fullt flyet vil være. Det er et lite fly og ingen setereservasjon, og jeg kjenner veldig på at jeg må sitte ved et vindu og med ledig sete ved siden av meg for å kunne takle dette. Jeg er rett og slett livredd for å gå på flyet og se at det er veldig fullt, og vet ikke hvordan jeg skal takle det - snu i døra? 

Er det noen måte å få vite hvor fullt et fly er? Regner med flyselskap ikke går ut med slik informasjon?

andre gode tips?

Anonymkode: 41ce1...cea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv flyskrekk. Hvis du ikke har tabletter som kan berolige deg, bør du ta noen forholdsregler. Ikke drikk noe med koffein i siste 10 timer. Ikke noe med sukker i heller. Siste døgnet før du reiser, passer du på å puste med magen flere ganger om dagen. Trekk pusten dypt, og slipp sakte ut. Spis ordentlig mat, slik at blodsukker er stabilt, og nok vann. Når du er på flyet, klapp en hånd på låret i en bestemt takt, som du ikke må bryte. Alt dette hjelper til at du er roligere i det du går inn i flyet, og man takler redselen bedre/innser at det egentlig ikke er noe farlig. 

Som regel blir flyskrekken verre ved at man lar seg ase opp lenge før selve turen. Når man da skal inn i flyet, er man nervevrak. Er du rolig de siste timene før du går ombord, blir du overrasket over hvor lite du faktisk egentlig bekymrer deg for selve flyturen. Jeg har lært at det jeg egentlig er mest redd for, er at jeg ikke skal takle selve redselen, og ikke fordi jeg egentlig tror vi skal styrte etc. Dette går strålende! :)

Anonymkode: 244de...43d

Skrevet

Få noe beroligende av legen?

Anonymkode: 1222b...26b

Skrevet

Den eneste måten å behandle angsten sin på er eksponering. Det innebærer at man utsetter seg for den stimulien man frykter mest. Det høres jo ganske grusomt ut. Mange mennesker er redde for å fly, hvorfor tvinge de til det? Jo, fordi den eneste måten å komme over frykten på er å nettopp bli vant til å gjøre det. Det tar tid, og det kommer ikke til å være helt over den første flyveturen. Men litt etter litt blir det bedre. Etter hvert vil du være så vant til å fly at det ikke er et problem lenger. Du kan fortsatt kjenne en litt uggen følelse i magen akkurat i det du trer inn på flyet, men foruten det, bør det gå bedre og bedre. 

Jeg har selv bekjempet flyangsten på denne måten. Ved å gradvis eksponere meg for det. Først flyreiser på 30-40 minutter, deretter reise kortere turer rundt om i landet. Så til syden, etc. Blir fortsatt litt nervøs og redd akkurat i det jeg går på flyet, men med en gang flyet er i lufta går det relativt greit. Er jo ekstra sensitiv for at "ting ikke går som det skal" da, det er typisk når man stresser i utgangspunktet. Viktig å holde hodet kaldt, puste ordentlig godt med magen og tenke at sjansen for at noe fælt skal skje er minimal til omtrent null.

Anonymkode: cc03c...4a7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...