AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #1 Skrevet 24. desember 2017 Så har man stått på i ukesvis, da, for å lage en flott julaften for storfamilien. Vasket og handlet og kokkelert og dekket og pyntet og pakket og stresset. Så kommer familien man har gledet seg til å tilbringe tid med. Det første bestemor spør om er når hun kan dra igjen. Nevøene mine knuser pepperkakehuset jeg har brukt lang tid på å lage, uten å spørre. Broren min vil tidlig hjem med babyen, og bestemmer at alle må åpne gavene sine samtidig, så det går så fort som mulig. Resultatet: en heseblesende og stressende affære hvor ingen får med seg hvem som får hva, man ikke får se om gavene man møysommelig har brukt tid på å kjøpe og pakke inn blir satt pris på, og alt flyter. Mamma drikker seg full og forteller de samme overdrevne historiene og monopoliserer enhver samtale. Og når kvelden er ferdig, lurer man på om det var dette man hadde stresset seg ihjel for og gledet seg til. Anonymkode: a311c...82e 10
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #2 Skrevet 25. desember 2017 Og moralen i denne historien er: Neste år så bruker du ikke mange uker på å forberede noe som du vet du blir skuffet over fordi familien ikke setter pris på det sånn du ønsker. I år må du bare svelge skuffelsen og gjøre det beste ut av romjula og nyttår. Og om en uke starter det nye året med nye gleder og skuffelser. Fortsatt god jul og godt nytt år. Anonymkode: 2fa4c...c26 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #3 Skrevet 25. desember 2017 Jeg steller bare i stand til et eldre familiemedlem som er dypt takknemlig. Hvem sier at hele storfamilien skal ha deg som juleslave? Anonymkode: be94b...964 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #4 Skrevet 25. desember 2017 Skjønner godt at du er skuffet! Klem Anonymkode: 8fd7d...fb0 5
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #5 Skrevet 25. desember 2017 Jeg tror VELDIG mange av oss lærer oss å bite tenna sammen i jula. Å tilbringe lengre tid sammen med kjente og kjære kan være riktig fint, men det er også svært slitsomt. Man er jo veldig forskjellige personer dytta inn i samme hus, og det er vel bare naturlig at det skapes litt konflikt og uro pga. det. Man har forskjellige prioriteringer, man reagerer ulikt på diverse ting, man bidrar i forskjellig grad, og det er klart at det er vanskelig. Vi er nok alle veldig glad i familien vår på sett og vis, men samtidig er det ofte en veldig deilig lettelses-følelse når jula er over og man kan dra hjem til seg selv.... Tror du bare må gjøre det - bite tenna sammen. Heldigvis er dette bare "filleting" i det lange løp. Mange familier sliter med overdreven rusproblematikk, dårlig råd, ensomhet, depresjoner, sykdom, død og lidelse i svært alvorlige former. Jeg vet det ikke rettferdiggjør et knust pepperkakehus, men det setter jo ting litt i perspektiv... Anonymkode: b3cd0...8cd 1
Gjest supernova_87 Skrevet 25. desember 2017 #6 Skrevet 25. desember 2017 Jeg er skuffet over fokuset mange virker å ha i jula. "Alle" snakker liksom om at fokuset er "å ha det hyggelig sammen med dem man er glad i", men hvor er dere som gjennomfører det i praksis? Altså jeg tviler ikke på at mange gjør det, all ære til dere, det høres topp ut. Håper hvert medlem av familien og feiringen sitter igjen med gode følelser og følelsen av å bli sett og verdsatt! (Og så inviterer dere meg neste jul?) Det er dessverre ikke det fokuset jeg opplever at folk har. Jeg kjenner meg igjen i å ha denne broren som skal ha en heseblesende oppakking og alt blir materialisme og jeg kjenner meg tom inni meg. Julekaken smaker ikke godt fordi noen kaster en pakke i fanget på meg sånn at vi skal "rekke" å åpne dem. (Bare et eksempel) Og nettopp med også å påpeke at jeg opplever at det er feil fokus er jeg nettopp det jeg kritiserer: utakknemlig. Og jeg vil virkelig ikke være det! Jeg er så glad for innsatsen til de som laget god mat, glad for gavene som ble brukt tid på til meg, og jeg er jo så heldig at jeg får så mye. Men det drukner litt bak den tomme følelsen av at vi ikke ser hverandre og setter pris på hverandre "her og nå". Har vi det hyggelig SAMMEN? når vi bruker tiden vi har sammen på å knapt se hverandre.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #7 Skrevet 25. desember 2017 Jeg er sånn høvelig skuffet over julen. Fikk mange flotte gaver, (som jeg egentlig ikke trenger), men tar imot fordi det kalles høflighet.. jeg kjøpte også gaver til alle i år. Det som plager meg et at alle skal filme gaveåpningen og ta bilder av gavene for å poste det på sosiale medier. Man mister jo litt av sjarmen med gaveåpning. Jeg er også irritert på samboeren min, Vi begynte å krangle og gikk hver vår vei i kveld. Julen overasker stadig! Anonymkode: 9842f...2b4
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #8 Skrevet 25. desember 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg steller bare i stand til et eldre familiemedlem som er dypt takknemlig. Hvem sier at hele storfamilien skal ha deg som juleslave? Anonymkode: be94b...964 Juleslave er et godt ord Anonymkode: 88124...0fd 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #9 Skrevet 25. desember 2017 Da har du lært til neste år. Det er ikke vits å stå på slik for folk som ødelegger mer enn de bringer hygge med seg. Mor og bror får feire et annet sted, dere feirer med kun dere selv. Siden de er så opptatt av å få reist tidlig hjem, trenger de ikke komme heller. Så kan dere heller møtes til middag eller noe en annen dag det er mindre på planene. Anonymkode: b7497...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #10 Skrevet 25. desember 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da har du lært til neste år. Det er ikke vits å stå på slik for folk som ødelegger mer enn de bringer hygge med seg. Mor og bror får feire et annet sted, dere feirer med kun dere selv. Siden de er så opptatt av å få reist tidlig hjem, trenger de ikke komme heller. Så kan dere heller møtes til middag eller noe en annen dag det er mindre på planene. Anonymkode: b7497...b6c Takk for alle støttende og trøstende svar! Ja, jeg tenker at til neste år må vi dele oss, rett og slett. Vi er for mange til at det blir koselig. Til dere andre som har hatt en mindre hyggelig julaften- sender varme tanker! Anonymkode: a311c...82e 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #11 Skrevet 25. desember 2017 Juleslaver finn det mange av. De forblir det, så lenge de ønsker selv. Julegjester som går og legger seg og sover, for å være uthvilt til kvelden. Hadde forventet litt hjelp fra alle. Ikke de gamle da. Unger som fyker hit og dit. Prøver å dekke bord, rekke en dusj. Når alt er klart, så skal vertskapet rekke en dusj. Da er to bad opptatt av Julegjester, som ikke tenker på at en tank er ikke nok , om alle står i dusjen 15 min. I det minste, ble bi våken av en kald dusj. Endelig kan jeg servere, men da skal baby ha mat, og mor forsvinner fra bordet, så vi venter. Endelig tilbake, har baby 4 mnd gjort i bleien, så forsvinner mor nr 2. Finner samtidig ut at kveldsbad kan tas. Etter at måltidet er over forsvinner de fleste i peisestue. Slappe av. Ingen tenker på et kjøkken som ser rasert ut, noen forlater sin oppvask på bordet. Så tid for kaffen og dessert. Så mye folk lå det dekkes to bord. Når det er ferdig dukker de opp. Kvelden går sånn ok. Godt jeg har erfaring fra resturant. Gaveåpning... Papir og søppel. En uttaler at jeg skal få min etter jul. Rakk det ikke. Ikke tenk på det, svarer jeg. Samboer går i lommeboken og tar opp penger og gir meg. Med beskjed om at han ikke gidder å gå i butikker. Vi sitter og prater utover. En etter en trekker seg tilbake. Jeg sitter med en haug med søppel og oppvask som står igjen på bordet. Det er så deilig med juleferie sier folk. Kan slappe av. Spise og kose seg. Ikke alle tenker at vertskapet også skal slappe av. Anonymkode: 87b21...453 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #12 Skrevet 25. desember 2017 AB...453 Hvis de ikke tenker på at det trengs å ryddes opp så må du minne dem på det da? Sette folk til å hjelpe til. Man blir bare juleslave hvis man lar seg bli det. Sier man i fra så får man hjelp. Anonymkode: 2fa4c...c26
Vera Skrevet 25. desember 2017 #13 Skrevet 25. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Juleslaver finn det mange av. De forblir det, så lenge de ønsker selv. Julegjester som går og legger seg og sover, for å være uthvilt til kvelden. Hadde forventet litt hjelp fra alle. Ikke de gamle da. Unger som fyker hit og dit. Prøver å dekke bord, rekke en dusj. Når alt er klart, så skal vertskapet rekke en dusj. Da er to bad opptatt av Julegjester, som ikke tenker på at en tank er ikke nok , om alle står i dusjen 15 min. I det minste, ble bi våken av en kald dusj. Endelig kan jeg servere, men da skal baby ha mat, og mor forsvinner fra bordet, så vi venter. Endelig tilbake, har baby 4 mnd gjort i bleien, så forsvinner mor nr 2. Finner samtidig ut at kveldsbad kan tas. Etter at måltidet er over forsvinner de fleste i peisestue. Slappe av. Ingen tenker på et kjøkken som ser rasert ut, noen forlater sin oppvask på bordet. Så tid for kaffen og dessert. Så mye folk lå det dekkes to bord. Når det er ferdig dukker de opp. Kvelden går sånn ok. Godt jeg har erfaring fra resturant. Gaveåpning... Papir og søppel. En uttaler at jeg skal få min etter jul. Rakk det ikke. Ikke tenk på det, svarer jeg. Samboer går i lommeboken og tar opp penger og gir meg. Med beskjed om at han ikke gidder å gå i butikker. Vi sitter og prater utover. En etter en trekker seg tilbake. Jeg sitter med en haug med søppel og oppvask som står igjen på bordet. Det er så deilig med juleferie sier folk. Kan slappe av. Spise og kose seg. Ikke alle tenker at vertskapet også skal slappe av. Anonymkode: 87b21...453 Ååååå, jeg kjenner meg så godt igjen Jeg hadde i hvert fall passet på at du fikk deg en god varm dusj etter å ha stått med hodet i grytene hele dagen, og deretter beina på bordet mens jeg tok oppvasken for deg. Jeg har jobbet meg syk denne julen, fordi jeg er en perfektsjonist og kontrollfreak til de grader 😞 ALT må være på stell fordi jeg er så livredd for at alle gjestene (vi var 20 stk) ikke skal få den julen de ønsket seg. Men, jeg har valgt det selv, og jeg vet det bare er tull. Julen blir fin, når vi har lært oss å slappe av, og ta tingene som de kommer. Jeg regner med at de følelsene kommer når vi blir..kremt..voksne 😛
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #14 Skrevet 26. desember 2017 Huff, jeg føler med deg, og hvis det er noen trøst så er det en klassisk situasjon. Sjelden er vel avstanden mellom forventning og realitet større enn i julen. Det eneste som hjelper er å prøve å gjøre det beste ut av de dagene som er igjen, og ta lærdom til neste år. Jeg har sluttet med storfamilie-jul etter liknende erfaring. Problemet med felles julaften er at behovene spriker sånn. Småbarnsfamilien har andre behov og et mye strammere tidskjema enn godt voksne folk som vil ha ta seg god tid. Jeg feirer ikke med småbarn lenger, det har jeg ikke lyst til, etter at mine egne to ble tenåringer. Så nå feirer jeg med mann og store barn, og så kommer min barnløse søster og mannens foreldre til oss. Vi spiser pinnekjøtt litt sent, typisk halv sju, koser oss lenge ved bordet. Dessert har søsteren min tatt med, så den slipper jeg å tenke på. Pakkeåpning skjer i ro og mak over kaffen. Så sitter vi til langt på kveld og drikker vin og skravler eller spiller spill. Resten av storfamilien kan jeg heller treffe på selskaper som andre arrangerer på juledagene. Men orker ikke full fres og mas om leggetider og pakkekaos på julaften, det får jeg heller ta når jeg blir bestemor om noen år Bedre at de i familien som er i småbarnsfasen slår seg sammen. God jul <3 Anonymkode: 22e6e...02d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå