Gå til innhold

Bøker i bokhylla! -plassering

Gjest GreenSky

Hvordan plasserer du bøkene i bokhylla?  

1 stemme

1. 1. Hvordan plasserer du bøkene i bokhylla?

• Alfabetisk
      4
    • Estetisk
      30
    • Kategorisk
      19
    • Hulter til bulter
      6

Anbefalte innlegg

Gjest GreenSky

For å generalisere skikkelig her:

Jeg har tenkt på en ting. Jeg tror at hvordan folk plasserer bøker i bokhylla sier mye om hvordan de er som person.

Jeg plasserer bøkene etter estetikk, altså er jeg opptatt av vakre ting. :P Bøker i samme høyde og tykkelse oplassereres ved siden av hverandre.

Ei venninna av meg plasserer bøkene etter sjanger (krim, faglitteratur, fantasy) og er altså opptatt etter å kategorisere ting/personer.

Og ei annen venninne av meg plasserer bøkene alfabetisk og får helt hetta hvis en bok ikke er riktig plassert. Hun har altså svake autistiske trekk.

Og ei annen venninne plasserer dem hulter til bulter - hun er anarkist.

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bellatrix

Akkurat nå står de plassert estetisk, men mannen vil sette de kategosisk. Jeg har lyst til begge deler. At de står etter tykkelse, høyde og utseende og kategorisk. Vi har nettopp kjøpt bokhylle og får se hva vi får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plasserer bøkene etter estetikk, altså er jeg opptatt av vakre ting. :P Bøker i samme høyde og tykkelse oplassereres ved siden av hverandre.

:P

:Nikke: Me too! Og jeg har flere hundre bøker, så for min egen del hadde det kanskje vært bedre å plassere dem alfabetisk.... Lettere å finne frem liksom..! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky
Når jeg vil kategoriserer er det av samme grunn som at *Dina* vil alfabetisere; lettere å finne frem.

Det er sant, men jeg husker liksom slike ting, jeg. Jeg kan gå inn i en ny matvarebutikk, ta en runde, også vet jeg hvor alt er. Sånn er det også med bokhylla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix

Jeg ville vel klart å funnet de, bokhylla er ikke så stor. Men jeg husker ikke sånne ting. Hadde lettere husket de om de var plassert etter tall. :oops: Har vel litt småautistiske trekk med tall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På forfatter, men likevel estetisk ja.

En gang sorterte jeg faktisk på farge, men da lo alle av meg så endret det bittelitt.. :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Estetisk

Leksikon nederst.

Gamle skulebøker som eg vil ta vare på + oppslagsverk

Skjønnlitteratur, krim

Gamle barnebøker + eit bilete og ein pyntegjennstand

Små søte bøker som eg har fått som gåver + tørkaroser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil si jeg sorterer både estetisk og kategorisk.

Skiller fagbøker fra skjønnlitteratur, ellers er de sortert på størrelse og farve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulter etter bulter.

Har ikkje sååå mange bøker akkurat, men alt eg har er rotete. Null system.

Men eg er ikkje anarktist altså! :wink:

Men eg passa ikkje i dei andre "kategoriane" heller, så anarkist er nok det nærmaste.

Kanskje du er inne på noko her, Greensky!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plasserer bøker av samme forfatter ved siden av hverandre, men alle bøkene står ikke alfabetisk. Faglitteratur står for seg selv. Jeg plasserer dem etter hva som ser pent ut. Vi har utrolig mange bøker, men jeg vet hvor det meste er.

Mamma har bokstavelig talt huset fullt av bøker. Hun har satt opp hyller overalt hvor det er mulig, i veggen i trappen opp til loftet, i kjellergangen, kontoret hennes er tak/gulv vegg til vegg med hyller fulle av bøker. Og det er bunker av dem på mitt gamle rom. Ja, hver minste krok i den store eneboligen er fylt med bøker. Og hun vet nøyaktig hvor enhver bok befinner seg. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulter til bulter, ja. Men jeg påstår likevel å være estet, da jeg synes det er ganske flott med et mønster av virvar.. eh...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Estetisk (tror jeg).. og etter type bøker .. og så litt hulter til bulter for bokhyllene mine er så fulle.. :wink:

Elsker bøker.. og har en bokvegg.. flere bokhyller .. og så stabler på gulvet ved siden av sengen... (+ de som ligger på loftet som jeg ikke leser mer .. men ikke klarer å kvitte meg med..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plasserer bøker kategorisk og alfabetisk.

Fire hovedkategorier:

- Skjønnlitteratur

- Faglitteratur ("mine" fag)

- Annen faglitteratur (først og fremt historie og litteraturhistorie, litt biografier og reiselitteratur o.s.v.)

- Kokebøker

Skjønnlitteratur og faglitteratur er strengt alfabetisk (flerbindsverk av f.eks. historie er dog selvsagt etter nummer). Kokebøkene er mindre systematisert, men til dels etter størrelse.

Jeg :hjerte: bøkene mine!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulter til bulter' date=' ja. Men jeg påstår likevel å være estet, da jeg synes det er ganske flott med et mønster av virvar.. eh...?[/quote']

Jeg er helt enig med deg. Jeg har ikke sortert mine bøker men synes bokhylla ser både flott og spennende ut allikavel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hulter til bulter' date=' ja. Men jeg påstår likevel å være estet, da jeg synes det er ganske flott med et mønster av virvar.. eh...?[/quote']

yess, enda en som meg!

rotete, men det er da flott med det naturlige synes jeg, så jeg synes hulter til bulter er PENT!!! estetisk! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

svarte esteisk, men det er egentlig litt feil. For jeg plasserer de etter hvilke jeg liker best. Altså de bøkene jeg er mest glad i, plasserer jeg slik at de er mest synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...