Gå til innhold

Ømme bryster er dette alltid mens eller gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg har aldri ømme bryster, virkelig aldri. Nå har jeg det og føler de er blitt større også (men desember og mat kan bidra der, men ikke «smertene»). Sånn type smerter jeg har er ømme bryster slik jeg innbiller meg menssmerter er for damer og kanskje ved graviditet.

jeg har gått på Letrozol to ganger, og jeg kjenner noe i eggstokkene(?)

tok graviditetstest 8 dpo (men har omtrent ikke mens eller EL da(?)... og denne var negativ og jeg får heller ikke mens og gyno sier at jeg bare må vente nå til over nyttår, at jeg skal ta ny runde når 2018 begynner. Men blir 37 snart og det haster jo. Har vært grsvid en gang, ble MA i uke 10.

går det plutselig an å ha ømme bryster når en aldri har hatt det før? KAN jeg være gravid? Mest fokus på første spørsmål selvfølgelig, skal ta test igjen når butikker åpner altså. Lurer bare på disse puppene.

Anonymkode: 7e7a6...b8d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Uteblitt mensblødning er gjerne første tegn på graviditet. Ni av ti kvinner får symptomer som kvalme med eller uten oppkast, ømme og forstørrede bryster, hyppigere vannlating uten svie og økt søvnbehov innen svangerskapsuke åtte.»

takk for svar. Skikkelig dritt om jeg er gravid for da har jeg tatt Provera og Letrozol en runde mens jeg er gravid. Dette kan jo ikke være bra...

av alt jeg fant på siden du sendte link til er det kun brystene som gjelder meg.

Skrevet

Du kan ha hatt EL som har blitt forsinket. El er av og til sen på letrozol. Så ja, du kan ha hatt el - og enten blitt gravid eller at mensen er på vei. har du el av deg selv uten letrozol? Hvis ikke er ømme bryster typisk mellom el og mens. Men hvis du aldri har d, så er d mulig at dette er et tegn på at du er gravid.

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, Tillia skrev:

Du kan ha hatt EL som har blitt forsinket. El er av og til sen på letrozol. Så ja, du kan ha hatt el - og enten blitt gravid eller at mensen er på vei. har du el av deg selv uten letrozol? Hvis ikke er ømme bryster typisk mellom el og mens. Men hvis du aldri har d, så er d mulig at dette er et tegn på at du er gravid.

Har sjelden/ aldri hatt mensen, ble gravid for mange år siden (MA’en) og da gikk jeg på pillen men hadde omgangssyken, så et heldig uhell. Vet ikke om jeg har EL selv, ble satt på både provera og letrozol for å starte syklus og eventuelt EL. Visste ikke dette om letrozol, fikk ikke så mye info egentlig.

ble då skuffet da testen var negativ, blir lei meg igjen om den neste også blir negativ. Men svar må man ha. Bare typisk at det er jul og ikke åpent før onsdag.

takk for svar og litt info :)

Skrevet

jeg får alltid ømme bryster mellom 5-10 dager før mensen. For meg er det ikke et graviditetstegn.. Men har aldri vært gravid.

Anonymkode: 1f568...b0b

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg får alltid ømme bryster mellom 5-10 dager før mensen. For meg er det ikke et graviditetstegn.. Men har aldri vært gravid.

Anonymkode: 1f568...b0b

Skulle ønske jeg hadde dette som vanlig, men det har jeg ikke... takk for tilbakemelding allikevel - tar imot alt av tanker, meninger, erfaringer her :)

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har sjelden/ aldri hatt mensen, ble gravid for mange år siden (MA’en) og da gikk jeg på pillen men hadde omgangssyken, så et heldig uhell. Vet ikke om jeg har EL selv, ble satt på både provera og letrozol for å starte syklus og eventuelt EL. Visste ikke dette om letrozol, fikk ikke så mye info egentlig.

ble då skuffet da testen var negativ, blir lei meg igjen om den neste også blir negativ. Men svar må man ha. Bare typisk at det er jul og ikke åpent før onsdag.

takk for svar og litt info :)

Du burde ha blitt fulgt opp med innvendig ultralyd for å se om egg ble modnet. Det er ganske vanlig å gjøre når man har eggløsningsproblemer og starter letrozol. Kanskje stimulerer den ikke godt nok. Kanskje trenger du større dose. Kanskje var det et fint egg men det ble eggløsning 2 uker senere enn antatt. Veldig lurt å følge opp. Letrozol er ikke en vidundermedisin. Alle slike preparate bør man kontrollere effekten av. Ikke minst fordi det finnes andre preparater man kan bruke parallelt / alternativt dersom den ikke stimulerer godt nok.

Skrevet
7 timer siden, Tillia skrev:

Du burde ha blitt fulgt opp med innvendig ultralyd for å se om egg ble modnet. Det er ganske vanlig å gjøre når man har eggløsningsproblemer og starter letrozol. Kanskje stimulerer den ikke godt nok. Kanskje trenger du større dose. Kanskje var det et fint egg men det ble eggløsning 2 uker senere enn antatt. Veldig lurt å følge opp. Letrozol er ikke en vidundermedisin. Alle slike preparate bør man kontrollere effekten av. Ikke minst fordi det finnes andre preparater man kan bruke parallelt / alternativt dersom den ikke stimulerer godt nok.

Føler meg litt «oversett» siden jeg har vært grqvid en gang før og jeg hadde «fulle eggposer». Hun har nok bare tenkt at jeg skulle «settes i gang med mensen» og at det kom til å klaffe.

Da runde en ikke gikk fikk jeg beskjed om å starte runde to og ble fortalt at de fleste lyktes etter en til tre runder. Da jeg ringte etter runde to fikk jeg beskjed om å «vente på mensen eller se om jeg ble gravid» og om ingen av disse to skjedde så skulle jeg ringe tilbake på nyåret.

det at jeg har masse egg trenger jo ikke å bety at de slipper tenker jeg.

det er ikke tryllepiller, nei, da hadde jo alle hatt barn ;) Men legen min virker så sikker på at det ikke er noe stress for meg å få barn, selv om jeg har fått påvist veldig lett pcos (den sorten som er «uten grunn» siden jeg er sunn og normal... som hun sier). Vi har jo prøvd over året så noe er jo ‘galt’.

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler meg litt «oversett» siden jeg har vært grqvid en gang før og jeg hadde «fulle eggposer». Hun har nok bare tenkt at jeg skulle «settes i gang med mensen» og at det kom til å klaffe.

Da runde en ikke gikk fikk jeg beskjed om å starte runde to og ble fortalt at de fleste lyktes etter en til tre runder. Da jeg ringte etter runde to fikk jeg beskjed om å «vente på mensen eller se om jeg ble gravid» og om ingen av disse to skjedde så skulle jeg ringe tilbake på nyåret.

det at jeg har masse egg trenger jo ikke å bety at de slipper tenker jeg.

det er ikke tryllepiller, nei, da hadde jo alle hatt barn ;) Men legen min virker så sikker på at det ikke er noe stress for meg å få barn, selv om jeg har fått påvist veldig lett pcos (den sorten som er «uten grunn» siden jeg er sunn og normal... som hun sier). Vi har jo prøvd over året så noe er jo ‘galt’.

Hvis det er slik at du aldri/sjelden har mens og eggløsning av deg selv så er jo absolutt det noe å ikke "ta så lett på". Absolutt ikke sikkert det vil bli noe mer vanskelig for deg enn for andre å bli gravid, men du må jo stimuleres riktIG, og for å sjekke dette bør du følges opp. Hvis ikke går tiden. Egentlig ganske dyrbar tid, som kunne blitt brukt annerledes. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Tillia skrev:

Hvis det er slik at du aldri/sjelden har mens og eggløsning av deg selv så er jo absolutt det noe å ikke "ta så lett på". Absolutt ikke sikkert det vil bli noe mer vanskelig for deg enn for andre å bli gravid, men du må jo stimuleres riktIG, og for å sjekke dette bør du følges opp. Hvis ikke går tiden. Egentlig ganske dyrbar tid, som kunne blitt brukt annerledes. 

Har vært sånn siden jeg fikk mensen som 12-13 åring, sjelden blødning og noen ganger ingenting. Så begynte jeg på pillen og da er jo ingenting ‘normalt’.

enig i det med dyrebar tid, skal slappe av siste gang nå og ta kontakt på nyåret og ikke gi meg før jeg får svar og oppfølging.

Takk for fint svar og litt «press» ;) 

Skrevet

Typisk at jeg valgte A1 og ikke en som kunne fortelle meg gravid/ikke gravid.

jeg er TS her. Hu med de ømme brystene...

er jeg gravid?

A385A4C0-7660-47B5-B1F4-B6D8E601F357.jpeg

40F97FD4-C3FF-467F-81DA-478B6E64EFBA.jpeg

4AC94A5C-5299-4C67-A03C-DAC555C704B7.jpeg

Gjest HanenIFlokken
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Typisk at jeg valgte A1 og ikke en som kunne fortelle meg gravid/ikke gravid.

jeg er TS her. Hu med de ømme brystene...

er jeg gravid?

A385A4C0-7660-47B5-B1F4-B6D8E601F357.jpeg

40F97FD4-C3FF-467F-81DA-478B6E64EFBA.jpeg

4AC94A5C-5299-4C67-A03C-DAC555C704B7.jpeg

Grattis :)

Skrevet
1 minutt siden, HanenIFlokken skrev:

Grattis :)

Oi da. Da har jeg gått 5 dager på Provera mens jeg har vært gravid. Gynekologen hadde ferie og sykepleieren hennes sa det sikkert ikke gjorde noe, men at jeg skulle få dette bekreftet på onsdag neste uke. Så sa hun «ikke bli Lommelege nå, det har sjelden noe godt med seg».

Skrevet

TS her.

Hatt ømme bryster og småstikkinger i underliv i ukesvis, sist mens var andre uken i november («aldri» mens derav hjelp fra gyno) men har gått på Provera to ganger, en gang mens jeg har vært antakeligvis og nå fikk jeg rosa slim i trusa. Hatt MA tidligere, frykter jo det verste nå :(

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her.

Hatt ømme bryster og småstikkinger i underliv i ukesvis, sist mens var andre uken i november («aldri» mens derav hjelp fra gyno) men har gått på Provera to ganger, en gang mens jeg har vært antakeligvis og nå fikk jeg rosa slim i trusa. Hatt MA tidligere, frykter jo det verste nå :(

TS igjen...

over natten var brystømheten over. Bang over natten fra såre bryster(i ukesvis), så i går kveld bittelitt lyserosa slim i trusa og i morges null ømme bryst. Jeg tenker det verste og jeg har googlet og det blir litt 50/50 om solskinnshistorie og ikke.

Skrevet

Hold oss oppdatert. Rosa utflod har jeg hørt kan være vanlig i starten av graviditet.. trenger ikke være MA. 

Har du tatt letrozol mens du har vært gravid? 

Skrevet
1 time siden, Tillia skrev:

Hold oss oppdatert. Rosa utflod har jeg hørt kan være vanlig i starten av graviditet.. trenger ikke være MA. 

Har du tatt letrozol mens du har vært gravid? 

Håper virkelig ikke det er dårlig nytt. Hatt MA før, blødde ikke da, fikk vite det var «avdødt» som gynekologen så fint kalte det da jeg var på sjekk... Merket ingenting «galt», trodde jo alt var fint og normalt. Så MA har jeg hatt tidligere. 

Nå «blør» jeg mer. Ingenting ømt i brystene i det hele tatt og det lyserosa slimete er blitt brunt og litt mer. Ikke vondt noe sted. Ingenting vondt i magen eller rundt der. Har Googlet som bare det og finner både historier med litt blod som er blitt til både MA og SA, og mye blødninger som har endt bra og med baby til slutt, så vet ingenting.

ikke tatt letrozol som gravid, kun muligens en runde med provera.

skal oppdatere, skal til gynekolog på onsdag, først da er hun tilbake. Skal si hvordan det går der og hva hun sier om det hele.

takk :)

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Håper virkelig ikke det er dårlig nytt. Hatt MA før, blødde ikke da, fikk vite det var «avdødt» som gynekologen så fint kalte det da jeg var på sjekk... Merket ingenting «galt», trodde jo alt var fint og normalt. Så MA har jeg hatt tidligere. 

Nå «blør» jeg mer. Ingenting ømt i brystene i det hele tatt og det lyserosa slimete er blitt brunt og litt mer. Ikke vondt noe sted. Ingenting vondt i magen eller rundt der. Har Googlet som bare det og finner både historier med litt blod som er blitt til både MA og SA, og mye blødninger som har endt bra og med baby til slutt, så vet ingenting.

ikke tatt letrozol som gravid, kun muligens en runde med provera.

skal oppdatere, skal til gynekolog på onsdag, først da er hun tilbake. Skal si hvordan det går der og hva hun sier om det hele.

takk :)

Siden du tok provera kan det nok ha fremprovosert blødning selv om du er gravid. Så det rett og slett er en effekt av provera. Ikke sikkert det handler om MA eller at graviditeten stoppes av den grunn 

Skrevet
2 timer siden, Tillia skrev:

Siden du tok provera kan det nok ha fremprovosert blødning selv om du er gravid. Så det rett og slett er en effekt av provera. Ikke sikkert det handler om MA eller at graviditeten stoppes av den grunn 

Torsdag var veldig positiv test. Ømme bryster i flere uker. Natt til fredag plutselig helt fritt for «alt». Rosa utflod, så litt brunt, nå brunt, klumpete og rødt. Ingen smerter noe sted, ingen ømme bryster. Lest alt mulig på nett nå om blødninger som ender med friske babyer og lite blødninger som ender i MA. Hatt MA før, merket ingenting. Lest om folk som har gått på provera og fått friske barn. Må bare vente til onsdag og lege. Ingen vits å gjette mer.

takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...