AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #1 Del Skrevet 24. desember 2017 Sitter og ser på "Olsenbanden for full musikk", og kan ikke unngå å legge merke til den mer folkelige dialekten som Aud og Arve har. Med et helt annet trykk på ordene enn den "finere" (et annet ord for kjedeligere) dialekten som har tatt over Oslo idag. Er denne dialekten dødd ut? Veldig, veldig trist i så fall. Anonymkode: 907cb...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #2 Del Skrevet 24. desember 2017 Nei, lever i beste velstand den Hilsen fra Oslo øst Anonymkode: 6c88b...470 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 24. desember 2017 #3 Del Skrevet 24. desember 2017 Den "dialekten" de later som de har, er ment å forestille en litt sånn østkantdialekt for Oslo. Men de snakker i virkeligheten mye penere, og det kan man høre, at de bare gjør seg til når de snakker slang. Jeg vokste opp på østkanten av Oslo på 70- og 80-tallet, og hører godt at den dialekten de har i Olsenbanden-filmene ikke er ekte. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 26. desember 2017 #4 Del Skrevet 26. desember 2017 Jeg snakker "østkant" Men må fake på feks jobb da og høres finere ut...men jeg snakker ikke som det de gjør i Olsenbanden.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #5 Del Skrevet 26. desember 2017 Eksisterer for fullt i sør-østre deler av Follo :-) Det vil si Enebakk! Og i deler av Romerike også. Digger det! Anonymkode: 18958...820 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #6 Del Skrevet 26. desember 2017 Østkant Oslo var mye sterkere for hundre år siden enn i dag. Da snakket de skikkelig bredt. Morsomt egentlig. Synd at alle skal prate så fint i dag. Veldig bra at noen holder på denne dialekten også. Anonymkode: b57bb...f17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 27. desember 2017 #7 Del Skrevet 27. desember 2017 På nedre Romerike er det fortsatt mange snakker "østkant-dialekt". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. desember 2017 #8 Del Skrevet 27. desember 2017 Jeg tror at Østkant dialekten er litt svekket. Blir litt som Østfold, Vestold. Her snakker folk stadig litt mer riksmål. Anonymkode: 44ad2...e09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 28. desember 2017 #9 Del Skrevet 28. desember 2017 På 27.12.2017 den 11.08, Perelandra skrev: På nedre Romerike er det fortsatt mange snakker "østkant-dialekt". Enig, men det gjelder (dessverre) svært få under 30-35. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Uhumskheter Skrevet 28. desember 2017 #10 Del Skrevet 28. desember 2017 Det er sånn de snakket i døden på oslo s også! Og fredrikssons fabrikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ButWillingSort Skrevet 28. desember 2017 #11 Del Skrevet 28. desember 2017 Faren min snakker Oslo øst-dialekt. Ikke sånn som i Olsenbanden, men sånn som Tom Nordli. 😉 Jeg legger om selv når jeg er hjemme, men snakker litt "penere" til daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #12 Del Skrevet 28. desember 2017 Jeg kjenner noen få som er vokst opp på Lørenskog som er over 40, og de snakker veldig gammel Oslo øst dialekt. Inkludert kallenavnene de brukte på den tida Anonymkode: 88b3d...0c4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #13 Del Skrevet 28. desember 2017 Denne dialekten er døende, dessverre. Mange har slutta å snakke slik, fordi det liksom er "stygt" og lavstatus, og folk skjønner ikke at det er en dialekt, på lik linje med andre dialekter. Jeg er tilflytter til Oslo, og har en vestlandsdialekt, og spesielt på Blinderen var det litt koko å se hvor forskjellig min dialekt ble vurdert fra dialekten til studievenner som var født og oppvokst på Sagene/Bjølsen/Grünerløkka. De måtte legge om til penere Oslomål for å bli tatt seriøst, mens jeg nærmest ble utskjelt fordi jeg la av meg "den flotte vestlandsdialekten" min. Anonymkode: e8d35...bbf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #14 Del Skrevet 28. desember 2017 On 24.12.2017 at 4:57 PM, AnonymBruker said: Nei, lever i beste velstand den Hilsen fra Oslo øst Anonymkode: 6c88b...470 Men vi justerer vel litt i finere lag. Anonymkode: 201b2...ab0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. desember 2017 #15 Del Skrevet 28. desember 2017 Min farmor som har bodd i Groruddalen de siste 60 årene snakker slik. Pappa som har vokst opp i samme område har også tendenser. Jeg har vokst opp i indre Oslo øst men snakker ikke på langt nær like bredt som foregående to generasjoner. Anonymkode: f202a...3d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. desember 2017 #16 Del Skrevet 28. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Denne dialekten er døende, dessverre. Mange har slutta å snakke slik, fordi det liksom er "stygt" og lavstatus, og folk skjønner ikke at det er en dialekt, på lik linje med andre dialekter. Jeg er tilflytter til Oslo, og har en vestlandsdialekt, og spesielt på Blinderen var det litt koko å se hvor forskjellig min dialekt ble vurdert fra dialekten til studievenner som var født og oppvokst på Sagene/Bjølsen/Grünerløkka. De måtte legge om til penere Oslomål for å bli tatt seriøst, mens jeg nærmest ble utskjelt fordi jeg la av meg "den flotte vestlandsdialekten" min. Anonymkode: e8d35...bbf Vestlandsdialekter har skyhøy status i forhold til østlandsdialekter. Jeg snakker selv en ganske bred østlandsdialekt og merker at jeg gjør den litt "penere" i jobbsammenheng, selv om jeg prøver å la være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå