Gå til innhold

Uskyldighetsformel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ramsland, som er siktet for å ha drept sin kone i et parkeringshus i Bergen, har nå laget sin egen uskyldighetsformel.

P(X)=8!/4!(8-4)!*(0,146)^4*(0,854)^4 P(X)=40,320/576*(0,000454)*(0,542)

P(X)=0,017

P(X)=1,7%

Etter å ha fulgt denne saken i media i lengre tid nå, lurer jeg på hvor lenge denne mannen skal få ture frem. Er dette helt normalt...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han er jo blitt diagnosert av rettspykitaterne som bl.a psykopat

Gjest Bellatrix
Skrevet

Hvor fant du ut om denne uskyldighetsformelen? Har du en link?

Skrevet

Den må jeg notere ned, kjekt å ha hvis jeg skulle havne i ei knipe :-)

Gjest Bellatrix
Skrevet

Nei, det er ikke morsomt, men jeg blir litt facsinert av han og teoriene hans.

Skrevet

Han er jo selve definisjonen på en gal,gal mann.

Gjest Anonymous
Skrevet

Er det noen med "litt" mer mattekunnskaper enn meg som klarer å se om regnestykket er riktig? Kan noen forklare?

Hilsen forvirret og nysgjerrig

Skrevet

Kan vel ikke være noen tvil om at denne karen her er sprøere enn en havrekjeks? :o

Gjest TomKrus
Skrevet
Er det noen med "litt" mer mattekunnskaper enn meg som klarer å se om regnestykket er riktig? Kan noen forklare?

Hilsen forvirret og nysgjerrig

Det ligningen viser er sannsynligheten for at fire av åtte etellerannet skal inntreffe når sannsynligheten for at en etellerannet skal inntreffe er lik 0.146 (=14.6%).

Det første leddet er antall ulike kombinasjoner man kan ha av tallrekker med fire tall så sant det totale antallet tall å velge mellom er åtte. Dette er samme formel du kan regne ut antall kombinasjoner i lotto, men da med 34 og syv.

Det andre leddet forteller noe om sannsynligheten for at noe skal inntreffe, og det siste noe om sannsynligheten for at det samme ikke skal inntreffe.

Hvor han får 0.146 fra vet jeg ingenting om.

Gjest *Fiona*
Skrevet

Øh, ja. Nettopp.

Jeg har bare ventet på at en eller annen psykolog skulle erklære ham utilregnelig og at han blir sluppet løs igjen etter to symbolske timer hos en utbrent shrink og med blå resept... heldigvis ikke, denne gangen. Jeg mener, det er jo opplagt at han er ravende gal.

Psykopater ække bra.

Grusom sak, med veldig veldig mange skadelidende.

Skrevet

Mener formelen viser utregning av sjansen for at en bil lik den han selv eier faktisk var i parkeringshuset da kvinnen ble skutt, basert på vitneobservasjoner. Han kom fram til at det var svært liten sannsynlighet for det.

Hvordan det kunne være blod på bilen hans og en parkeringsbillett for det passende tidsrommet, er sikkert bare trivialiteter. Eller plantede bevis, om man skal tro mannen selv.

Rimelig pling i bollen, ja.

Catzy

Skrevet
Øh, ja. Nettopp.

Jeg har bare ventet på at en eller annen psykolog skulle erklære ham utilregnelig og at han blir sluppet løs igjen etter to symbolske timer hos en utbrent shrink og med blå resept... heldigvis ikke, denne gangen. Jeg mener, det er jo opplagt at han er ravende gal.

Psykopater ække bra.

Grusom sak, med veldig veldig mange skadelidende.

Han er erklært klinkende ikke-gal av to sakkyndige - heldigvis!

Gjest Anonymous
Skrevet
Han er jo blitt diagnosert av rettspykitaterne som bl.a psykopat

Nei, han har en del trekk sa de. Denne betegnelsen(psykopat) brukes ikke mere.

Hans formel kan man tilskrive hans klokskap. han er utrolig flink og var en av de beste på skole. Slik kan klokskap tippe over....

Skrevet
Hans formel kan man tilskrive hans klokskap. han er utrolig flink og var en av de beste på skole. Slik kan klokskap tippe over....

Nå kjenner ikke jeg mannen og skal ikke uttale meg om han, men jeg reagerer litt på at han blir kalt klok.

For meg er en klok person en som bruker både boklig lærdom og erfaring i sin analyse for å trekke gode slutninger.

Akkurat klok vil jeg derfor ikke kalle en person som akkurat er blitt dømt for overlagt drap på sin kone og som har valgt å forsvare seg selv i retten.

En person kan godt være skoleflink i f.eks. matte uten å være i nærheten av klok.

Men for all del, kanskje det bare er meg som bruker ordet klok galt. :wink:

Skrevet

Klokskap er ikke det samme som intelligens. Klokskap er vel heller evnen til å bruke sine kunnskaper og erfaringer på best mulig måte? Min oppfattelse av ordet i alle fall.

Skrevet

Ramsland har av rettsoppnevnte sakkyndige (2)fått "diagnosen" paranoid personlighetsforstyrrelse og kverulant paranoia.

Høres ikke bra ut.... :-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...