Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 2. februar 2005 #1 Skrevet 2. februar 2005 Selv trener jeg 5-6 ganger pr uke, 1 1/2 time pr gang. Pilates har jeg trent og det ga meg ingenting. Alle liker forskjellige ting, det forstår jeg...men allikevel syns jeg Pilates er altfor oppskrytt. Jeg syns det nesten er på grensen til å kunne kalles trening for late folk. Og dette med at man bare skal trene 20minutter er jo helt søkt! ALLE (ja nesten) er jo enige i at en trening på i hvertfall 30min må til. Og dette bare for å holde seg frisk og oppegående. Selv merker jeg på meg selv og mange andre at man trenger mye mer enn 20min trening pr dag. teknikk meg her og der. Tviler ikke på at man trener opp noen muskelgrupper som vi bruker sjeldent, men da kan man jo trene pilates også trene vekter, kondisjon eller noe annet. Sånn at man faktisk får noe ut av treningen. Hvem kan for eksempel love at man har en ny kropp innen 30 økter? Ingen kan love sånt. Går det ann å bli mer lurt? Har venninner som har holdt på med det, og jeg kan ikke akkuratt se særlig til forskjell. Men venninner som trener hardt derimot, som meg...ja de ser man forskjell på. Så, hvorfor lar dere dere lure? Burde ikke dette være en slags form for tilleggstrening i stedet for at man kun "trener" disse stakkarslige 20 minuttene pr dag? Og!; jeg sikter jo selvfølgelig til dere som BARE trener pilates og tror dere vil få en ny britney kropp innen 30økter. Regner med at det vil komme en del svar om at dere trener i tillegg andre ting, og huff a meg så dum jeg er...
Gjest Embla s Skrevet 2. februar 2005 #2 Skrevet 2. februar 2005 :o Britney-kropp innen 30 ganger Jeg har trent Pilates i 40 minutter i dag, (for første gang ) Og skjønner hva du mener med "latmannstrening". Men det var gøy, og jeg kjenner at det var godt for kroppen min. Kommer til å fortsette med Pilates. (men du har sikkert rett i at det alene ikke gir en "ny kropp")
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #3 Skrevet 2. februar 2005 Pilates er fint som supplerende styrketrening for mage og rygg, men for å se resultater, trengs det en kombinasjon av styrke- og utholdenhetstrening. Sånn som jeg ser det, er det kun i en introduksjonsfase at Pilates alene kan gi nok motstand til at det gir resultater; senere må man spe på med økt belastning vha. vekter/apparater.
Gjest Melk Skrevet 2. februar 2005 #4 Skrevet 2. februar 2005 Har lurt på det samme. Men jeg har kolleger som forteller om stølhet, risting i muskler under trening og hvordan de føler at de får bedre holdning og sterkere muskler de ikke visste om at de hadde før. Men de sier selv at de ikke blir svette. Sikkert litt ulikt hvor mye ulike legger i det. Ikke rent få jenter rundt omkring som ligger med sminken sin og velter seg rundt på ball mens de prater og fniser....
Gjest Gjesta Skrevet 2. februar 2005 #5 Skrevet 2. februar 2005 Det rister i musklene pga spenninger som oppstår når man må holde en posisjon lenge. Den fryktede og effektive mage/ryggøvelsen Planken er jo opprinnelig en Pilates-øvelse. men jeg er litt sær, og tenker "no pain, no gain"
Gjest Anonymous Skrevet 2. februar 2005 #6 Skrevet 2. februar 2005 men jeg er litt sær' date=' og tenker "no pain, no gain" [/quote'] jeg mener at det siste du sier er sant. så jeg syns ikke du er sær i allefall.
apple Skrevet 2. februar 2005 #7 Skrevet 2. februar 2005 :o Latmannstrening er det i alle fall ikkje. Men dei fleste øvelsane kan forenklast for at nybegynnarar skal klara dei, og det finst mange som driv med "liksom-pilates." Men dersom du prøver Joseph Pilates sitt originale matteprogram (som tek meir enn 20 minutt) så trur eg at du vil føla at du trener ganske hardt. Øvelsane kan med fordel gjerast i større tempo enn det ein kanskje opplever på ein DVD eller i ein nybegynnarklasse, og dessutan så skal det ikkje vera noko pause mellom kvar øvelse slik at instruktøren kan forklara kva ein skal gjera. Øvelsane kan godt gå fort, og det skal vera ein flyt i heile programmet, det er "koreografert" slik at det skal vera naturleg å gå rett frå ein øvelse til den neste. Men dette gjeld for det fulle programmet, som vanlegvis er for avansert til at nybegynnarar klarer å utføra det, så då plukker ein ut dei lettaste øvelsane. Får ein flyt nok i programmet sitt, så kan ein nok nesten påstå at ein får kondisjonstrening når ein gjer pilates, men det er nok ikkje den optimale formen for kondistrening... Men latmannstrening kan ein ikkje kalla det. Ny kropp? Vel, det kjem jo an på utgangspunktet...
Gjest Melk Skrevet 3. februar 2005 #8 Skrevet 3. februar 2005 Pilates er ganske mote, og jeg må si at det jeg har lest om opplegget fokuserer mye på hvor utrolig flott kropp man vil få etter ikke alt for lang tid. Definerte muskler, flat mage, bra holdning osv. jaja, sier jeg. Fra en annen tråd om Pilates: Sier at man kjenner det etter 1 gang, merker det på kroppen etter 10, etter 20 har kroppen blitt mye bedre, og etter 30 har du en ny kropp.
Gjest Gjesta Skrevet 3. februar 2005 #9 Skrevet 3. februar 2005 Jeg er enig med deg, Melk, i at det virker som om mange Pilates-fans kun har fokus på utseende, og kanskje ikke på helseeffektene ved trening.
aline Skrevet 3. februar 2005 #10 Skrevet 3. februar 2005 jeg har også testet pilates, sluttet igjen pga at jeg syntes det ble for lite variasjoner og jeg blir superlett lei av ting som bare er gjentagelser. men, jeg må jo få påpeke at dersom dere mener pilates er trening for latsabber, da lurer jeg virkelig på om dere har utført øvelsene riktig? jeg kjenner VIRKELIG at jeg har brukt musklene etter pilates, blir ikke veldig svett etter den på 20 min, men blir god og varm og svett etter 50 min, uten minste problem. og jeg kjente på musklene at de fikk jobbet og utviklet seg iløpet av kun sommeren som jeg brukte dem. pilates er helt sikkert ikke for alle, men mener man det bare er å late seg igjennom, da betviler jeg faktisk at dere utfører det rett!
Gjest Anonymous Skrevet 3. februar 2005 #11 Skrevet 3. februar 2005 Jeg er enig med deg' date=' Melk, i at det virker som om mange Pilates-fans kun har fokus på utseende, og kanskje ikke på helseeffektene ved trening.[/quote'] Men hvilken helseeffekt har Pilates da? Jeg kunne tenke meg å prøve (som et supplement til annen trening), men ikke hvis det er bortkastet tid.
Gjest Melk Skrevet 3. februar 2005 #12 Skrevet 3. februar 2005 Jeg tror Pilates kan være god trening, jeg (ref det jeg skrev om mine kolleger). Men jeg tror ikke det holder som eneste trening, og jeg tror ikke alle som driver med det gjør det slik det skal gjøres for å få effekten man kan få. Det sistnevnte kan man også observere på helsestudio, aerobic, yoga osv.
Gjest Gjesta Skrevet 3. februar 2005 #13 Skrevet 3. februar 2005 JEG mener at Pilates kan være fint som et supplement til annen trening, men ikke som erstatning. Greit nok blir man sterkere og mer smidig, men man trenger allikevel utholdenhetstrening som øker pulsen (ca 70% av makspuls) for å ha noen faktisk gevinst i form av økt O2-opptak/bedre kondisjon. Og dét er vel et mål for de fleste? Variasjon i treningen er viktig, ellers kommer man seg aldri over de platåene man møter, det være seg styrke- eller kondisjonsmessig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå