Gjest Dalwhinnie Skrevet 2. februar 2005 #1 Skrevet 2. februar 2005 Jeg må sannsynligvis bytte ut toalettet i leiligheten min og lurer på om noen har en idé om hva en rørlegger tar for en slik jobb? Tenker altså ikke på selve toalettet, men hva de tar for arbeidet.
Gjest Embla s Skrevet 2. februar 2005 #2 Skrevet 2. februar 2005 Tipper et par tusen. De bytter ikke bare toalettet, men insisterer på å bytte alle rør til toalettet også. Som fagpersoner virker de så overbevisende, selv om man etterpå skjønner at man har betalt for laaangt mer enn det opprinnelige behovet. Det er i allefall min erfaring med toalett-bytte. (da jeg byttet hevdet de på en utrolig overbevisende måte at toalettet jeg hadde sett meg ut var et svært dumt kjøp, og at hvis jeg ville få store problemer med mindre jeg kjøpte hos dem. Dette fordi det er umulig å få tak i reservedeler til rimeligere varianter på OBS og lignende steder. Men jeg tenker - hvor ofte skifter man deler på toalettet egentlig? )
Gjest Kaffegjesten Skrevet 2. februar 2005 #3 Skrevet 2. februar 2005 Til siste innlegg har jeg noen kommentarer. Det er ikke mange deler du bytter på et toalett, men pakninger må du kunne få tak i. Det er minstekravet - for de blir slitt. Dernest er det jo ikke dumt med standardhull til toalettsete. Kunne hende du hadde lyst på et annet en gang. Altså -jeg ville heller ikke kjøpt et toalett i en "jalla"-butikk. Det kan bli en dyr affære selv om toalettet er billig Dernest er det ikke alle rørleggerfirmarer som bytter "alt som er av rør" for å bytte et toalett. Dengang jeg var i bransjen var det faktisk viktig at kunden skulle blir fornøyd og at jobben ikke skulle koste all verden. De firmaene finnes i dag og - og det gjelder å sjekke litt for man bytter toalett. Det hender - iallefall i Oslo-området at rørleggerforretninger har fast pris på å bytte et toalett. Sjekk det - kanskje på nettet? Men hva er det som er feil på toalettet ditt og som gjør at du må bytte det ut?
Gjest Embla s Skrevet 2. februar 2005 #4 Skrevet 2. februar 2005 Jeg vet ikke hva du legger i "jalla-butikk" men det er toalett fra OBS! jeg snakker om..
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. februar 2005 #5 Skrevet 3. februar 2005 Men hva er det som er feil på toalettet ditt og som gjør at du må bytte det ut? Takk for innspill begge to! Det meste er egentlig galt med toalettet. Det er gammelt og har et litt spesielt flottørsystem i sisternen, og dette fungerer ikke. For det første så tettes det ikke i bunn av sisternen etter at en har skylt, slik at den blir stående og fylle vann samtidig som det renner ut igjen i selve doen. Dette kan stå slik i timesvis, og trikset her er å slå skylle-håndtaket (som er på siden av sisternen) oppover en håndfull ganger, evt både ned og opp, i håp om at dette kan slå greia (ballongen?) som skal tette i bunnen på plass. Oftest funker dette etter en del forsøk og mye banning, men noen ganger må vi fysisk opp i sisternen og plukke for å få det til å slutte å renne. Ikke lekkert. For det andre så blir den aldri helt tett. Vanligvis får vi den til å slutte å renne etter en stund, men den står konstant og sildrer og suser. I tillegg hender det at det en stund etter at vi har skylt ned, og fått det til å slutte å renne, kommer noen plutselige, kraftige skyll i sisternen som gir en lyd som får oss til å hoppe i stua. Dette er vann som kommer inn i sisternen ovenfra og kan stå sånn og gi kraftige skyll med et minutt eller tos mellomrom lenge. Forrige eier av leiligheten sjekket, men det finnes ikke reservedeler å få tak i til denne modellen. Eventuelt så er det bare dodraugen som har flyttet inn i doen min...
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. februar 2005 #6 Skrevet 3. februar 2005 Dernest er det ikke alle rørleggerfirmarer som bytter "alt som er av rør" for å bytte et toalett. Dengang jeg var i bransjen var det faktisk viktig at kunden skulle blir fornøyd og at jobben ikke skulle koste all verden. De firmaene finnes i dag og - og det gjelder å sjekke litt for man bytter toalett. Det hender - iallefall i Oslo-området at rørleggerforretninger har fast pris på å bytte et toalett. Sjekk det - kanskje på nettet? Har du noen tips til firmaer å kontakte? Jeg er helt blank og veldig takknemlig for tips. Gjerne på pm. :-)
Gjest Kaffegjesten Skrevet 3. februar 2005 #7 Skrevet 3. februar 2005 Jeg synes det er vansklig å anbefale en spesiell rørleggerforretning ettersom jeg ikke aner hvor i landet du bor. De fleste byggevareforretninger og rørleggerforretninger selger toaletter. Vil gjette på at prisene ligger på fra kr 1000 og oppover for selve toalettet. Ser at f eks Smart Club i Oslo, Trondheim og Råde selger nå et toalett for kr 1099. På bildet ser det ut som et Ifø-toalett. Ifø, Gustavsberg og Porsgrund Porselen er kjente merker for sanitærutstyr, som du får pakninger og reservedeler til. Hvis du er litt nevenyttig, kan håndtere en skiftenøkkel, bormaskin og skrutrekker vil jeg tro de fleste kan bytte et toalett. Forutsetning ellers er selvfølgelig at vanntilførselen er nokså nær sisternen. Hvis dere vil prøve dere selv er fremgangsmåten slik: Først fjerner du det gamle toalettet. Husk å steng vannet. Når det er gjort renser du inni muffen/rørenden som stikker opp av gulvet. Ta evt en ball avispapir i soilrørenden slik at du ikke kan miste noe nedi røret. For å få det tett der røret kommer opp av gulvet får du kjøpt plastmuffer som overgang mellom gamle soilrør eller nyere plastrør og toalettet. Muffen koster heller ikke mye. Så er det bare å tre det nye toalettet nedpå. Så markerer du hvor det skal borres nye hull i gulvet, flytter doen igjen, borrer, doen tilbake og skrur fast. Ta vekk papirballen FØR du monterer det nye toalettet. Husk plastmellomlegg under skruehodene slik at toalettet ikke sprekker når du skur til. Du skal skru til kun fast, ikke "så hele leiligheten" kan henge i skruen. Da sprekker toalettet. Og har du varmekabler? Ikke borr dypere enn max 3 cm i gulvet. Det kan hende elektriker'n engang glemte at under toalettet skal det ikke være varmekabler, evt kjenn med hendene på gulvet hvor det er varmt. Som kronen på verket kan du legge på en stripe sanitærsilikon langs kanten mellom toalettet og gulvet. Vanntilførselen ordner du ved å kjøpe en trykkslange (finnes iallefall i 30 og 50cm) og monterer mellom vannrør/tilførsel og sisteren. Godt råd - ikke start dette arbeidet lørdag ettermiddag hvor du ikke kan få kjøpt "en skrue" før mandag morgen! Etterpå kan du drite i det Er du i tvil om du klarer det - da ringer du en rørleggerforretning!
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. februar 2005 #8 Skrevet 3. februar 2005 Godt råd - ikke start dette arbeidet lørdag ettermiddag hvor du ikke kan få kjøpt "en skrue" før mandag morgen! Hmmm... kunne jo vært en måte å bli dritgodt kjent med de nye naboene på? Er du i tvil om du klarer det - da ringer du en rørleggerforretning! Hadde ingen planer om å prøve selv i utgangspunktet og definitivt ikke etter å ha lest oppskriften din. Men tusen takk for hjelpen! Jeg synes det er vansklig å anbefale en spesiell rørleggerforretning ettersom jeg ikke aner hvor i landet du bor. Bor i Oslo, og utvalget på gulesider er så stort at jeg like godt kan kaste dart fom å ta et kvalifisert valg. Så er veldig takknemlig for tips om du har noen.
Gjest Kaffegjesten Skrevet 3. februar 2005 #9 Skrevet 3. februar 2005 Transport kan være en vesentlig del av regning og hvis du tør å si noe om på hvilken kant av byen du bor - f eks Oslo 2, Oslo 5 eller Oslo 10 kan jeg gi deg noen tips litt senere i kveld.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. februar 2005 #10 Skrevet 3. februar 2005 Transport kan være en vesentlig del av regning og hvis du tør å si noe om på hvilken kant av byen du bor - f eks Oslo 2, Oslo 5 eller Oslo 10 kan jeg gi deg noen tips litt senere i kveld. Indre Oslo øst. :-)
Gjest Embla s Skrevet 3. februar 2005 #11 Skrevet 3. februar 2005 Kaffegjesten: Skulle ønske jeg hadde funnet på å spurt (deg) her inne før jeg byttet toalettet mitt! Det du beskriver hadde jeg klart
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. februar 2005 #12 Skrevet 3. februar 2005 Kaffegjesten: Skulle ønske jeg hadde funnet på å spurt (deg) her inne før jeg byttet toalettet mitt! Det du beskriver hadde jeg klart Du kan få komme til meg og prøve deg
Gjest Kaffegjesten Skrevet 3. februar 2005 #13 Skrevet 3. februar 2005 Skal se om jeg skal registrere med i morgen - litt dårlig tid nå utover nå i kveld. Kan sende deg en melding - i morgen - hvis du ikke driter i det da :-? Kanskje - kanskje vi kan bli enige eller så kan du iallefall få noen adresser til rørleggerfirmaer?
Gjest Dalwhinnie Skrevet 3. februar 2005 #14 Skrevet 3. februar 2005 Skal se om jeg skal registrere med i morgen - litt dårlig tid nå utover nå i kveld. Kan sende deg en melding - i morgen - hvis du ikke driter i det da :-? Kanskje - kanskje vi kan bli enige eller så kan du iallefall få noen adresser til rørleggerfirmaer? Ikke legg for mye arbeid i dette. Tenkte bare at du kanskje hadde noen tips helt i toppen av hodet. Har bedt vaktmesteren ta en titt før jeg evt bestemmer meg får skifte hele greia. Greit å få noen med teknisk innsikt til å ta en titt før jeg drar på doshopping.
Gjest Embla s Skrevet 3. februar 2005 #15 Skrevet 3. februar 2005 Du kan få komme til meg og prøve deg Veeeel, kan jo ikke ta fra deg moroa
Gjest Dalwhinnie Skrevet 4. februar 2005 #16 Skrevet 4. februar 2005 Veeeel, kan jo ikke ta fra deg moroa Det viste seg at borettslaget her har avtale med en lokal rørlegger, så jeg ringte og spurte om han hadde lyst å komme og hilse på Dodraugen. Om det var nysgjerrighet eller hva vet jeg ikke, men han kom mer eller mindre på timen og tok en titt mellom et par andre oppdrag. Han våget ikke å love noe, men skulle sjekke rundt litt for å se om han fant deler og gi meg et prisoverslag før jeg bestemmer meg. Hvis jeg må bytte hele doen, så blir det en større jobb ettersom den gamle har andre mål enn nye modeller + at den har vanninntaket til sisternen oppe på veggen. Håper det går an å reparere.
Gjest Anonymous Skrevet 5. februar 2005 #17 Skrevet 5. februar 2005 Vi byttet toalett i høst da den gamle doen ikke var helt god, og fikk gjort det av en rørlegger Selve jobben tok de 1750kr for, itillegg til 160kr i servicebil. Men kan vel legge til at vi byttet et servantbatteri på badet og en pakning på kjøkkenet også for denne prisen (det var to rørleggere). De hadde en times pris på 500kr. I tillegg kommer selvfølgelig delene de bruker, men det er ikke akkurat noen avskrekkende summer. Vi var fornøyde med jobben de hadde gjort, fikk avtalt ca pris på forhånd, så vi visste hva som venta oss når regninga kom!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå