Gå til innhold

En halv boks risgrøt har 1600 kcal??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det står på pakningen at hele pakningen har 960g, vanlige risgrøtpakningen. Også står det at 100g fra risgrøten er 440 kcal sånn ca.

Så en halv en har mer kcal enn en pizza, what????

Anonymkode: ef196...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, Nuttery skrev:

Ja

Kan ikke stemme. Så mye kalorier er det ikke der. Bare melk og litt ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står på pakningen at hele pakningen har 960g, vanlige risgrøtpakningen. Også står det at 100g fra risgrøten er 440 kcal sånn ca.

Så en halv en har mer kcal enn en pizza, what????

Det stemmer ikke.

100 g vare inneholder 106 kcal

970 g delt på 2 er 485 g

Kaloriinnholdet i en halv boks er 4.8 X 106 kcal = 514.1 kcal

Det er med andre ord langt færre kalorier i en halv boks med grøt, enn i en pizza grandiosa. Men så må du huske at smør og sukker og rød saft inneholder en del kalorier...

Anonymkode: bc269...f89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må lese på kcal, ikke kj.. er ca 100 kcal i 100 g grøt, litt avhengig av melka som er brukt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nuttery skrev:

Ja

Hvorfor svare når du åpenbart ikke bryr deg?

Anonymkode: bc269...f89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jævla tulling

Nåh nåh. Nissen kommer ikke i kveld om du snakker sånn. 

Anonymkode: db59c...a93

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordland, 970 gram? Det står ikke at grøten har sånn cirka 440 kcal per 100 gram, det står at den har 448 kJ eller 106 kcal per 100 gram. 

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hva dere tenker på som "vanlig risgrøtpakningen", men Geisha er vel den mest brukte og den har 354kcal/100g. Med et innhold på 750g betyr det 2655kcal for hele pakka. Hele pakka blir dog en ekstremt stor kjele grøt ;) Bruker man hele pakka trenger man ca. 8,5l melk, om man bruker ekstra lett blir det 3145kcal. Samlet altså 5800kcal for en kjele på ca. 9000g (noe væske fordamper). Mao. ca. 65kcal/100g i ferdig grøt laget på ekstra lett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, -jk- skrev:

Nå vet ikke jeg hva dere tenker på som "vanlig risgrøtpakningen", men Geisha er vel den mest brukte og den har 354kcal/100g. Med et innhold på 750g betyr det 2655kcal for hele pakka. Hele pakka blir dog en ekstremt stor kjele grøt ;) Bruker man hele pakka trenger man ca. 8,5l melk, om man bruker ekstra lett blir det 3145kcal. Samlet altså 5800kcal for en kjele på ca. 9000g (noe væske fordamper). Mao. ca. 65kcal/100g i ferdig grøt laget på ekstra lett. 

Jeg lurte på om det kunne være noe sånt, jeg også, men det spørres etter "risgrøt" og ikke "grøtris".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Pringle skrev:

Jeg lurte på om det kunne være noe sånt, jeg også, men det spørres etter "risgrøt" og ikke "grøtris".

Godt mulig. Beregningen min skal dog stemme og gi en pekepinn på hvor mye kcal risgrøt trenger å inneholde. Om Fjordland sin har over 100kcal/100g vet jeg nesten ikke hva de har oppi den, selv om jeg lager på ren H-melk kommer jeg ikke opp i 90kcal/100g. Fjordlands tall inkluderer kanskje sukker og smørøye?

Uansett kommer man nok langt bedre ut kalorimessig ut ved å lage grøten selv. Ulempen er selvsagt at god grøt tar ca. 90 minutter å lage, men så smaker den da også svært mye bedre. Og som sagt duger ekstra lett mer enn godt nok. 

Grøt er også fint å spe ut og varme opp både en og to dager senere. Jeg synes nesten den blir bedre for hver dag, akkurat som lapskaus eller fårikål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, -jk- skrev:

Godt mulig. Beregningen min skal dog stemme og gi en pekepinn på hvor mye kcal risgrøt trenger å inneholde. Om Fjordland sin har over 100kcal/100g vet jeg nesten ikke hva de har oppi den, selv om jeg lager på ren H-melk kommer jeg ikke opp i 90kcal/100g. Fjordlands tall inkluderer kanskje sukker og smørøye?

Uansett kommer man nok langt bedre ut kalorimessig ut ved å lage grøten selv. Ulempen er selvsagt at god grøt tar ca. 90 minutter å lage, men så smaker den da også svært mye bedre. Og som sagt duger ekstra lett mer enn godt nok. 

Grøt er også fint å spe ut og varme opp både en og to dager senere. Jeg synes nesten den blir bedre for hver dag, akkurat som lapskaus eller fårikål. 

Jeg skulle tro det ble omvendt, at din grøt inneholder mindre vann enn Fjordland sin, og derfor blir mer kaloritett. Men jeg aner ikke. Det blir noe deromkring. Jeg lagde faktisk risengrynsgrøt - til bare meg selv, og for tre dager - rett før jul, det tok en time, men uansett lenger enn "bruksanvisningen" på pakka sier, og endelig(!) ble grøten like god som den mamma lagde (eller kanskje bedre, fordi jeg følte meg så flink).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...