Gå til innhold

hvor vanlig er det å krangle før julen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har vært med samme dama i 7 år og de siste 6 årene har vi kranglet ganske mye før julen. Det handler alltid om at det er mye å gjøre og hvem som gjør minst\mest. Pluss småting, som at jeg ikke orker å ralle rundt å spise julemiddag til ørten stykker. Liker å ta det rolig når det er jul. Pleier ikke å ha noe konflikt når det er jul da. 

Men er dette vanlig?

Anonymkode: b5cf2...360

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi krangle ikke. Men så går han alene i ørten julefeiringer, vi trenger ikke gjøre alt sammen. 

Vi har ikke så mye å gjøre, kjøper et par gaver og har en bakedag. Kan dere ikke gjøre mindre om det blir så stress?

Vi diskuterte litt pga et plastjuletre som jeg synes er jævlig stygt, men kompromisset på at han fikk beholde det, men jeg velger pynten. 

Anonymkode: 9f076...1d9

Skrevet

Høres veldig kjent ut, det du skriver.  Tro det er veldig vanlig. 

• Liker 3
Skrevet

Vi krangler ikke før jul. Ikke ellers heller, forresten. 

• Liker 1
Gjest NotNaomi
Skrevet

Går det ikke an å organisere på forhånd ? Bli mer enige om ulike oppgaver hver for dere , og ellers sammen.

Førjulstiden kan jo være stressende for mange , og at det kan oppstå diskusjoner mellom par , ser en tilmed ute på handlerundene i julekaoset  , så tror temperaturen kan stige litt med alt stress og forberedelser. 

Derfor forbered dere mer , og bli mer samkjørte. Ellers syns jeg mange må stresse ti hakk ned . Orker ikke det kjøret jeg , og vi er flere. Planlegg og stress ned.

Skrevet
4 minutter siden, NotNaomi skrev:

Går det ikke an å organisere på forhånd ? Bli mer enige om ulike oppgaver hver for dere , og ellers sammen.

Førjulstiden kan jo være stressende for mange , og at det kan oppstå diskusjoner mellom par , ser en tilmed ute på handlerundene i julekaoset  , så tror temperaturen kan stige litt med alt stress og forberedelser. 

Derfor forbered dere mer , og bli mer samkjørte. Ellers syns jeg mange må stresse ti hakk ned . Orker ikke det kjøret jeg , og vi er flere. Planlegg og stress ned.

Sikkert riktig det. Men det oppstår ofte ting som det ikke går an å planlegge. I år var sykdom og familier sykdom den tingen som spolerte planer om å være tidlig i rute.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har vært med samme dama i 7 år og de siste 6 årene har vi kranglet ganske mye før julen. Det handler alltid om at det er mye å gjøre og hvem som gjør minst\mest. Pluss småting, som at jeg ikke orker å ralle rundt å spise julemiddag til ørten stykker. Liker å ta det rolig når det er jul. Pleier ikke å ha noe konflikt når det er jul da. 

Men er dette vanlig?

Om det er vanlig vet jeg ikke. Mye skjuler seg bak lukkede dører. Men at dette er dumt, det kan jeg signere på. Hvorfor ikke løse problemene før dere står der og krangler? Begynn på nyyårsaften men at dette skal være ditt nyyårsforsett og få partneren med på dette, og bli enige før påsken er et faktum. Skriv gjerne ned det dere blir enige om som dere nå har vært uenige om og ta skriftet frem igjen når julestresset begynner.

Dette kalles familieterapi og å være løsningsorientert.

Anonymkode: 352ac...5aa

Gjest GoldenLioness
Skrevet

Hun er nok en av de som stresser enormt rundt juletider og hun er ikke alene. Jeg har aldri stresset, ikke mannen heller heldigvis. 

Beste er nok å sette opp en plan i god tid før jul og bli enig om fordeling og når, hvor og hva en skal gjøre slik at hun ikke stresser seg opp :)  

Skrevet

Jeg pleier å bli kranglete de julene der hvor vi skal være hos svigermor.. gruer meg såååå sinnsykt at jeg kjenner jeg stresser og at det bygger seg opp flere dager i forveien. 

Men så gjør jeg det samme ellers gjennom året også når det gjelder besøk hos eller av henne.

Skrevet
På 24.12.2017 den 0.38, AnonymBruker skrev:

Men er dette vanlig?

Er spesielt mye av følgende i julen:

- Krangler

-Psykisk terror i nære relasjoner

-Vold i nære relasjoner

-Politianmeldelser

-Brudd

-Krangler om samvær med barna 

Anonymkode: 4aa03...594

Gjest Mysticgirl
Skrevet

Vi krangler ikke. Jeg tar meg av baking og forbereder julemiddagen og kjøper julepakkene og vasker hus og hjem ,mens han måker snø , fyller på bilen og ordner med utetingene :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...