AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #21 Skrevet 24. desember 2017 5 minutter siden, Kårky skrev: Tlrk forsiktig og bruk gjerne potetmel, det trekker til seg fukt. Olje og potetmel skal ikke brukes samtidig. Olje kan væske litt. Xå da ville jeg droppet den , vasket forsiktig og tørket godt. Påfør potetmel og hold det hele under oppsikt i tilfelle det utvikler seg. Slapp av og nyt julen ☃️ Takk for svar. Jeg vasket forsiktig, klappet tørt og tok på potetmel, men det bare grøtet seg som om hun fortsatt var våt. Så tørket jeg det bort og la på mer potetmel, det klumpet seg igjen. Så kanskje det væsker litt? Anonymkode: 4e662...b41
Sugerøret Skrevet 24. desember 2017 #22 Skrevet 24. desember 2017 Det er vel litt fukt, men kanskje du tar på for mye? Noe fukt et det jo naturlig at kroppen avgir
MammaMums Skrevet 24. desember 2017 #23 Skrevet 24. desember 2017 Jeg håper -og tror - dete finner ut av det snart😊 Da lillegullet vårt var på den alderen m, var humring oh valkete og en deilig liten Michelin- unge med fire baller PR arm pr pr ben 😍😍😍😍😍 Og vet du vårt triks? Når vi hadde bada henne- la vi henne på godt og tykt håndlke på badegulvet og døma henne i vei😊 Føna i vei, rulla rundt, armene opp haka opp, rompa på skrå- mellom tottelittene. ja førte varm fønvind over hele babyen vår... Hum ELSKET DET!! Følelsen var så deilig - det kunne vi se😅 så pudder i arnhulene og i rompa og på tottene... Aldrii hatt hudproblemer Lykke til ❤❤❤ 3
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #24 Skrevet 24. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg føler meg litt teit, hvis jeg tropper opp på legevakten med en sår armhule på baby. Hun er i godt humør, virker ikke som hun har vondt. Men dette er mitt første barn så jeg vet ikke hvor lav terskelen er for å dra på legevakten. I mitt hode er legevakten nødtilfeller. I kveld vasket med lunkent vann og tørket godt. Vi blåste på huden så den skulle bli helt tørr. Så tok vi på potetmel, fordi vi ikke har talkum og fordi vi ble anbefalt potetmel. det skulle være naturlig og helt ufarlig. Det ble ikke bra, det bare grøtet seg... Så jeg mistenker at huden væsker litt.. Ts Anonymkode: 4e662...b41 Helt riktig, legevakt er for akutte/nød tilfeller som ikke kan vente til fastlege åpner igjen. Det er det virkelig mange som ikke skjønner (Jobber på legevakt). Sår hud som hun ikke virker plaget av kan fint avventes, du har fått mange gode råd i tråden her da. Anonymkode: df276...83b 9
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #25 Skrevet 24. desember 2017 23 minutter siden, Kårky skrev: Det er vel litt fukt, men kanskje du tar på for mye? Noe fukt et det jo naturlig at kroppen avgir Tok endel på ja :/ Anonymkode: 4e662...b41
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #26 Skrevet 24. desember 2017 19 minutter siden, MammaMums skrev: Jeg håper -og tror - dete finner ut av det snart😊 Da lillegullet vårt var på den alderen m, var humring oh valkete og en deilig liten Michelin- unge med fire baller PR arm pr pr ben 😍😍😍😍😍 Og vet du vårt triks? Når vi hadde bada henne- la vi henne på godt og tykt håndlke på badegulvet og døma henne i vei😊 Føna i vei, rulla rundt, armene opp haka opp, rompa på skrå- mellom tottelittene. ja førte varm fønvind over hele babyen vår... Hum ELSKET DET!! Følelsen var så deilig - det kunne vi se😅 så pudder i arnhulene og i rompa og på tottene... Aldrii hatt hudproblemer Lykke til ❤❤❤ Ja her er det også mye valker veldig tykk og god <3. Jeg får begynne med føning jeg og føning og potetmel takk for tipsed Anonymkode: 4e662...b41
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #27 Skrevet 24. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror ingenting er åpent her. Kan sjekke Har dessverre ikke zink eller aloh vera. Vi har kun brukt spnn benpathen krem på henne. Anonymkode: 4e662...b41 Skriv en liten status på Facebook da vel å hør om noen har noe å avse. Det er jo ikke verre enn det. Zink salve å sånn pleier de ofte å ha på bensinstasjonen å Anonymkode: 94d30...cc9 1
Minlillelykke Skrevet 24. desember 2017 #28 Skrevet 24. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Nå er det jo julaften i morgen, så får ikke tak i noe krem på noen dager alt er jo stengt Anonymkode: 4e662...b41 Inotyol har de gjerne på kolonial butikk og bensinstasjon.
Gjest GoldenLioness Skrevet 24. desember 2017 #29 Skrevet 24. desember 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan prøve å vaske med lunkent vann og babyolje. Ikke gnukke og gni. Til ettertid så bør du vaske og tørke godt under armhuler og i andre folder i huden, sjekk huden hennes f.eks hver kveld etter kveldsstell. Bruk gjerne talkum i hudfolder, babyvalker og lyske etter at du har tørket henne. Vær påpasselig på halsen også da babyer gjerne har litt ekstra folder der. Anonymkode: 50e78...e9d Jepp, under haken, armer, bak kneet, underlivet. Danner seg mye fukt. Gå til legen så får du nok en salve som lindrer
Eselører Skrevet 24. desember 2017 #30 Skrevet 24. desember 2017 Opplevde det samme med da min var baby, men i en vall rundt halsen. Syntes at potetmel og lignende gjorde st fuktigheten ble der. Kjøpte denne på apoteket (men da var den blå), og det funket kjempebra! https://www.vitusapotek.no/a-derma-cytelium-100ml/p/922894
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #31 Skrevet 24. desember 2017 9 hours ago, AnonymBruker said: Slapp av jeg har ikke smurt noe på henne enda Men legevakt? Pga sår hud? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 4e662...b41 Hvis det er åpent sår, så kan det være greit å få en lege til å vurdere (ev, bare ring legevakten og hør om du bør komme). Om det ikke er åpent sår, ville jeg skyldt med saltvann (sånne ampuller man kan rense øyne med) og smurt med f.eks bepanthen eller sinksalve. Det gjorde vi, og det ble bedre i løpet av noen dager. (Og ved behov kan man bruke canesten på baby, men det bør bare skje etter avtale med lege) Anonymkode: 9b790...f59
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #32 Skrevet 24. desember 2017 Herregud, legevakt? Er dere gale? Dere kan da ikke ha barn selv? Dette er vanlig hos små babyer. Spesielt mellom valkene, under haka/kjakan, under armene, osv. Tørk vekk deg hvite belegget og kanskje smøre med f.eks bephaten. Luft mye! La babyen være uten klær! Skal du ringe noen så ringe helsesøster (ikke i dag kanskje). Der har de mer peiling enn legevakta. Anonymkode: d01eb...cce 7
Frøken I Skrevet 24. desember 2017 #33 Skrevet 24. desember 2017 Ang. canesten: Jeg fikk selv soppinfeksjon under armen for noen år siden, og legen sa det var helt bortkasta at jeg hadde smørt med det, fordi det er en annen type sopp der. Fikk resept på en annen krem. Og så er det jo ikke sikkert det er sopp? Jeg tipper det er en reaksjon på fukt og bakterier, så bare vask/rens og tørk/luft. Hvis hun ikke viser tegn på ubehag og det ikke er værre enn utslett, så går det nok fint. Det er kroppen til babyen som har en helt riktig reaksjon. Vil også bare si at det er fort gjort, og at du ikke må bli lei deg av enkelte (hysteriske) kommentarer. Jeg tror du har kontroll:) 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #34 Skrevet 24. desember 2017 9 timer siden, Mass skrev: Har du sinksalve? Den er ikke like effektiv, men bedre enn ingenting kanskje. Aloe vera-salve? Men er ikke noen sentre åpne i noen timer imorgen? I morgen her det dobbelt rød dag så alt av kjøpesentre og butikker er stengt. Er vel en og annen bensintasjon som er åpen.. Anonymkode: 031f1...847
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #35 Skrevet 24. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: I morgen her det dobbelt rød dag så alt av kjøpesentre og butikker er stengt. Er vel en og annen bensintasjon som er åpen.. Anonymkode: 031f1...847 I morgen = i dag, julaften. Anonymkode: 031f1...847
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #36 Skrevet 24. desember 2017 Hei Ts her. Jeg synes hun er litt bedre i dag :), det er mindre rødt og ingen vondt lukt. Vi badet henne i dag, vasket og tørket godt og tok på mer potetmel. Jeg ser at hun også begynner å bli sår og prikkete rundt halsen. Vi er nazy med å vaske og tørke der, men det er ikke så lett for hun har 5 dobbelhaker som dekker over halsen og hun svetter mye. Så det er alltid klamt. Har tatt på potetmel der også. Anonymkode: 4e662...b41
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #37 Skrevet 24. desember 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Slapp av jeg har ikke smurt noe på henne enda Men legevakt? Pga sår hud? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 4e662...b41 Ja, det er dramatisk. Dette du beskriver er helt normalt! Bare pass på å tørk godt, legg sånn en sånn tørt engangs vaskeklut under der etter rengjøring for å suge opp evt fukt, dryss litt talkum eller potetmel på. Blir det ikke bedre i løpet av romjula så gå til lege. Skulle det bli sår, barnet får feber, viser missnøye så kontakt legevakten. Og til dere som hyler lege, fysja meg for noen idioter dere er. Anonymkode: d1a05...314 4
Lumos Skrevet 24. desember 2017 #38 Skrevet 24. desember 2017 Butikkene her omkring (tettsted) er iallfall åpne idag, men bare søndagslokalene. Så om dere har søndagsåpne butikker i området finner du nok helt sikkert en eller annen krem du kan bruke. Hvis ikke synes jeg du kan smøre med Bepanthen. Eller kanskje du har en sårsalve? Om det er åpent sår altså.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #39 Skrevet 24. desember 2017 11 minutter siden, Lumos skrev: Butikkene her omkring (tettsted) er iallfall åpne idag, men bare søndagslokalene. Så om dere har søndagsåpne butikker i området finner du nok helt sikkert en eller annen krem du kan bruke. Hvis ikke synes jeg du kan smøre med Bepanthen. Eller kanskje du har en sårsalve? Om det er åpent sår altså. Her er ikke butikkene søndagsåpne...irriterende nok Jeg har bepanthen og sårsalve, men det er ikke åpne sår. Jeg har pudret med potetmel, det ser bedre ut i dag. Skal se det ann til i morgen det er 45 min med bil til drammen og jeg vet det finnes sånn "nød" apotek i drammen, så får evt dra dit i morgen Anonymkode: 4e662...b41
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #40 Skrevet 25. desember 2017 Det var da helt ekstremt til overdriving du får noen svar her her! Snakk om å stresse opp stakkars nybakt mor.. Å foreslå legevakten (og forsåvidt legen også, uten å ha prøvd enkel behandling først) er bare drøyt! Ren missbruk av legevaktens tid og ressurser. Det hvite er hudceller, svette etc. som har blitt liggende. Det kan lukte skikkelig vindt når det blir gammelt, men har ikke noe med sopp å gjøre. Bare å vaske det godt vekk. For sår hud(rød/irritert - ikke åpne sår) er bephanten utmerket. Dette blir akkurat det samme som å behandle rød hud i bleieområdet. Fremover er det bare å passe på å vaske godt i alle hudfolder, og alltid tørke godt. Da kan du også bruke talkumpulver for å holde det tørt. Dette er helt vanlig, ingen ting å bekymre seg over. Det virker som du har svært dårlig samvittighet for dette, noe du absolutt ikke skal ha! De fleste mødre har oppleved dette i større eller mindre grad. Virker som du gjør en flott jobb med henne. Anonymkode: fe49e...728 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå