AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Huff..jeg oppdaget i dag at min datter på 12 uker er fryktelig sår under den ene armen..i armhulen altså. Det var litt hvitt belegg også og det luktet surt og ekkelt. Jeg skammer meg for å ikke ha oppdaget dette tidligere. Er det sopp? Hvordan bør det behandles? Canesten? Anonymkode: 4e662...b41
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #2 Skrevet 23. desember 2017 LEGE!! Herlighet ikke begynn å selvmedisinere og diagnostisere små babyer!! Anonymkode: 86cde...6a3 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #3 Skrevet 23. desember 2017 Du tar barnet til legevakten i morgen tidlig. Babyer skal ikke behandles med Canesten. Dette kommer høyst sannsynlig av at du ikke har tørket og pudret henne skikkelig. Hvordan det behandles må en lege avgjøre etter å ha sett og luktet på henne. Anonymkode: 745f4...40f 4
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #4 Skrevet 23. desember 2017 Du kan prøve å vaske med lunkent vann og babyolje. Ikke gnukke og gni. Til ettertid så bør du vaske og tørke godt under armhuler og i andre folder i huden, sjekk huden hennes f.eks hver kveld etter kveldsstell. Bruk gjerne talkum i hudfolder, babyvalker og lyske etter at du har tørket henne. Vær påpasselig på halsen også da babyer gjerne har litt ekstra folder der. Anonymkode: 50e78...e9d 12
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #5 Skrevet 23. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan prøve å vaske med lunkent vann og babyolje. Ikke gnukke og gni. Til ettertid så bør du vaske og tørke godt under armhuler og i andre folder i huden, sjekk huden hennes f.eks hver kveld etter kveldsstell. Bruk gjerne talkum i hudfolder, babyvalker og lyske etter at du har tørket henne. Vær påpasselig på halsen også da babyer gjerne har litt ekstra folder der. Anonymkode: 50e78...e9d Ja, vi har rett og slett ikke tørket godt nok under armene.. Det er så vanskelig å komme til der, for hun holder gjerne armene inntill kroppen når hun liggerpå stellebordet etter å ha badet..så det er rett og slett glemt litt bort. Det er for dårlig, I know! Men det skjer ikke igjen for å si det sånn. Hun er helt fin i alle andre valker. Vi er veldig nøye under halsen. Anonymkode: 4e662...b41 8
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: LEGE!! Herlighet ikke begynn å selvmedisinere og diagnostisere små babyer!! Anonymkode: 86cde...6a3 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar barnet til legevakten i morgen tidlig. Babyer skal ikke behandles med Canesten. Dette kommer høyst sannsynlig av at du ikke har tørket og pudret henne skikkelig. Hvordan det behandles må en lege avgjøre etter å ha sett og luktet på henne. Anonymkode: 745f4...40f Slapp av jeg har ikke smurt noe på henne enda Men legevakt? Pga sår hud? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 4e662...b41 19
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan prøve å vaske med lunkent vann og babyolje. Ikke gnukke og gni. Til ettertid så bør du vaske og tørke godt under armhuler og i andre folder i huden, sjekk huden hennes f.eks hver kveld etter kveldsstell. Bruk gjerne talkum i hudfolder, babyvalker og lyske etter at du har tørket henne. Vær påpasselig på halsen også da babyer gjerne har litt ekstra folder der. Anonymkode: 50e78...e9d Olje på sår hud forhindrer at huden gror. Dette er å gjøre vondt verre. Stakkers baby. Anonymkode: 745f4...40f 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 Just now, AnonymBruker said: Slapp av jeg har ikke smurt noe på henne enda Men legevakt? Pga sår hud? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 4e662...b41 Det kan bli infisert. Ring og be om råd, du trenger ikke troppe opp der. Anonymkode: 94fc2...8b7 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slapp av jeg har ikke smurt noe på henne enda Men legevakt? Pga sår hud? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 4e662...b41 Er du seriøs? Jeg har vansker med å ta deg seriøst etter dette. Anonymkode: 745f4...40f 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: LEGE!! Herlighet ikke begynn å selvmedisinere og diagnostisere små babyer!! Anonymkode: 86cde...6a3 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tar barnet til legevakten i morgen tidlig. Babyer skal ikke behandles med Canesten. Dette kommer høyst sannsynlig av at du ikke har tørket og pudret henne skikkelig. Hvordan det behandles må en lege avgjøre etter å ha sett og luktet på henne. Anonymkode: 745f4...40f Legevakten, faktisk, for en sår armhule? Ikke rart det er kø. Det er jo med stor sannsynlighet snakk om fuktighet som irriterer huden, og da må man vaske, pudre og lufttørke så langt det er mulig. Min datter hadde dobbelhake som ble sår og illeluktende uten lufting, så da luftet vi så godt vi fikk til og det forsvant. Dette er overhodet ikke unormalt for babyer som har hudfolder. Hvis det ikke bedrer seg på en uke med lufting, hvis du mistenker andre årsaker, hvis babyen får utslett etc må du selvsagt kontakte lege. Men å snakke om selvdiagnostisering og legevakt blir litt over the top. Det er ganske så vanlig og ikke noe å ta på vei for. Snakk om å skremme en bekymret mor. Anonymkode: 465c4...94e 39
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #11 Skrevet 23. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slapp av jeg har ikke smurt noe på henne enda Men legevakt? Pga sår hud? Er ikke det litt dramatisk? Anonymkode: 4e662...b41 Legevakt pga sår hud er overkill! Vask henne og klapp huden tørr, og hold huden tørr. Bruk talkum/pudder. Så observerer du videre. Blir det verre bør lege eller evt helsesøster kontaktes i romjula. Anonymkode: 50e78...e9d 10
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Olje på sår hud forhindrer at huden gror. Dette er å gjøre vondt verre. Stakkers baby. Anonymkode: 745f4...40f Olje er det mest skånsomme å vaske med, såpe vil forverre det. Jeg skrev ikke at Ts bør kline inn med olje, men å bruke olje i vannet for å vaske bort det hvite pusset. Etter at hun har vasket så klapper hun huden tørr med et mykt håndkle og bruker talkum/pudder Anonymkode: 50e78...e9d 6
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #13 Skrevet 23. desember 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan bli infisert. Ring og be om råd, du trenger ikke troppe opp der. Anonymkode: 94fc2...8b7 Det kan jeg gjøre. Jeg ringer i morgen Ts Anonymkode: 4e662...b41 1
Gjest Mass Skrevet 23. desember 2017 #14 Skrevet 23. desember 2017 Dette hadde min baby også. Hun hadde mange valker så det samlet seg sånt hvitt belegg/puss der fordi fukten ble inneklemt i valkene. Det skjedde i nakken/halsen også. Vask det vekk, og hold området tørt. Så tørk gjerne et par ganger for dagen. For sårene var salven Inotyol veldig bra. Jeg smurte med den, og det hjalp.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #15 Skrevet 23. desember 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legevakt pga sår hud er overkill! Vask henne og klapp huden tørr, og hold huden tørr. Bruk talkum/pudder. Så observerer du videre. Blir det verre bør lege eller evt helsesøster kontaktes i romjula. Anonymkode: 50e78...e9d Ja, jeg føler meg litt teit, hvis jeg tropper opp på legevakten med en sår armhule på baby. Hun er i godt humør, virker ikke som hun har vondt. Men dette er mitt første barn så jeg vet ikke hvor lav terskelen er for å dra på legevakten. I mitt hode er legevakten nødtilfeller. I kveld vasket med lunkent vann og tørket godt. Vi blåste på huden så den skulle bli helt tørr. Så tok vi på potetmel, fordi vi ikke har talkum og fordi vi ble anbefalt potetmel. det skulle være naturlig og helt ufarlig. Det ble ikke bra, det bare grøtet seg... Så jeg mistenker at huden væsker litt.. Ts Anonymkode: 4e662...b41 3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #16 Skrevet 23. desember 2017 3 minutter siden, Mass skrev: Dette hadde min baby også. Hun hadde mange valker så det samlet seg sånt hvitt belegg/puss der fordi fukten ble inneklemt i valkene. Det skjedde i nakken/halsen også. Vask det vekk, og hold området tørt. Så tørk gjerne et par ganger for dagen. For sårene var salven Inotyol veldig bra. Jeg smurte med den, og det hjalp. Takk for svar. Nå er det jo julaften i morgen, så får ikke tak i noe krem på noen dager alt er jo stengt Anonymkode: 4e662...b41
Gjest Mass Skrevet 23. desember 2017 #17 Skrevet 23. desember 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Nå er det jo julaften i morgen, så får ikke tak i noe krem på noen dager alt er jo stengt Anonymkode: 4e662...b41 Har du sinksalve? Den er ikke like effektiv, men bedre enn ingenting kanskje. Aloe vera-salve? Men er ikke noen sentre åpne i noen timer imorgen? Endret 23. desember 2017 av Mass
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #18 Skrevet 23. desember 2017 37 minutter siden, Mass skrev: Har du sinksalve? Den er ikke like effektiv, men bedre enn ingenting kanskje. Aloe vera-salve? Men er ikke noen sentre åpne i noen timer imorgen? Tror ingenting er åpent her. Kan sjekke Har dessverre ikke zink eller aloh vera. Vi har kun brukt spnn benpathen krem på henne. Anonymkode: 4e662...b41
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #19 Skrevet 24. desember 2017 Akuratt samme skjedde med meg da mini var litt mindre. Jeg smurte med bepanthen etter å ha vaska det hvite belegget godt bort. Han var ikke sår lenge da jeg smurte han morgen og kveld. Gikk vel bort etter 2-3 dager:) Anonymkode: 4e5fa...c5d 1
Sugerøret Skrevet 24. desember 2017 #20 Skrevet 24. desember 2017 Tlrk forsiktig og bruk gjerne potetmel, det trekker til seg fukt. Olje og potetmel skal ikke brukes samtidig. Olje kan væske litt. Xå da ville jeg droppet den , vasket forsiktig og tørket godt. Påfør potetmel og hold det hele under oppsikt i tilfelle det utvikler seg. Slapp av og nyt julen ☃️ 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå