Gå til innhold

Får jeg stødnad til bolig?enslig forsørger og dårlig økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei..

sitter i ei knipe nå, «samboeren» min har fått besøksforbud fra var leide bolig etter vold mot meg og barna.

Har flytter midlertidig inn til ei venninne.

Vil gjerne fortsette å ha leiligheten vår/min.

Jeg har 100 %fast jobb, ( dårlig betalt, servitør ), 2 barn og en haug av utgifter, er avhengig av bilen min så den kan ikke selges for å få ned utgifter da min datter går i barnehage i en annen kommune da de ikke hadde ledig plass i kommunen vi bor i.

husleia er på 12500 + strøm, TV/Internett. Det er dyrt, men når vi var to gikk det jo fint. 

Siden jeg har blitt satt i denne situasjonen har jeg noe mulighet til hjelp  fra det offentlige til å beholde den?

takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk om bostøtte :) 

Anonymkode: 4967f...2d0

Skrevet

Bostøtte kan kanskje være et alternativ dersom du har lav nok inntekt, men 12500,- er en veldig stiv leiepris med en inntekt. Det lureste for deg bør jo være å finne deg en rimeligere leilighet, bo litt trangt en stund og heller forsøke å spare opp til egenkapital til egen bolig ? 

Anonymkode: 672b3...53b

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, jannemat87 skrev:

Hei..

sitter i ei knipe nå, «samboeren» min har fått besøksforbud fra var leide bolig etter vold mot meg og barna.

Jeg har 100 %fast jobb, ( dårlig betalt, servitør ), 2 barn og en haug av utgifter, er avhengig av bilen min så den kan ikke selges for å få ned utgifter da min datter går i barnehage i en annen kommune da de ikke hadde ledig plass i kommunen vi bor i.

husleia er på 12500 + strøm, TV/Internett. Det er dyrt, men når vi var to gikk det jo fint. 

Siden jeg har blitt satt i denne situasjonen har jeg noe mulighet til hjelp  fra det offentlige til å beholde den?

takk for svar

Det må du snakke med Nav om når jula er ferdig. Ingen på forumet kan forutsi saksbehandlingen for akkurat din situasjon. 

Anonymkode: 02153...f44

• Liker 3
Skrevet

Helt sikker på at du får bosøtte, bare søk på husbanken.no.

Jeg har 18000 utbetalt og leie på 9500, får 3500/mnd, det dekker faktisk all maten + trening+internett

Anonymkode: d6515...5df

Skrevet

Hvor mye har du inntekt? 12.500 høres uansett voldsomt ut. Du kan jo selvfølgelig søke om å få bostøtte, men det reguleres av blant annet hvor mye du tjener. I Oslo er grensen på rundt 25.000 brutto, mens i andre kommuner er den lavere. Så er det jo barnetrygd, du må søke om å få den ekstra og du kan søke om å få barnebidrag. 

• Liker 1
Skrevet

Inntektsgrensene er her https://husbanken.no/bostotte/inntektsgrenser/

Det er kommunene som håndterer bostøtte, ikke Nav.

På sikt kan det kanskje være greit å finne et sted med rimeligere leie, men slik jeg forstår det, så er det akutt akkurat nå?

Legg merke til at Søknadsfrist er 25. hver måned. Så fort deg å send inn søknad, forhåpentligvis får du gjort det via nett :)

Anonymkode: 7e7c6...1e8

Skrevet
På 23.12.2017 den 20.56, jannemat87 skrev:

Hei..

takk for svar

Det er mye for en singel med barn. Med dårlig lønn vil du aldri komme deg over på romslig økonomi. Vurderer du å flytte? 

Vi har lån på 1.5 mill og betaler 5000 i mnd, så du kan jo faktisk kjøpe ditt eget. Søk via kommunen/husbanken om lån. Du putter 12000 i lommen til private. Finansierer deres bolig

Anonymkode: c698a...cbe

Skrevet

Det var utrolig mye i leie! Du kan sikkert finne noe billigere, og spare flere tusen i mnd på det!

Anonymkode: a1d0f...3c6

• Liker 1
Skrevet

Du får nok ikke noe hjelp fra NAV og det "offentlige" annet enn du har nå. Du får ikke ekstra betalt for å beholde en dyr leilighet.

Du må rett og slett se deg om for å finne en billigere bolig, og det bør ikke være så vanskelig, i og med at dere bor ganske dyrt nå.

Anonymkode: a1d0f...3c6

• Liker 1
Skrevet

Mest sannsynlig får du ikke bostøtte, du skal ha latterlig lav inntekt for å få det. Personen over her som skrev at hun hadde 18000 utbetalt, og får bostøtte på 3500 skjønner jeg ikke. Jeg er alene med 2 barn, har utbetalt 14 000 i måneden og får 3000 i bostøtte. Og fått vite at får jeg laveste sats uføre, så mister jeg bostøtten.

Anonymkode: 5e8e2...f93

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...