AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Sønnen på 3,5 år har i ganske mange uker nå klaget daglig på at han er sliten. I helgene, som har vært relativt rolige, har han kunnet kommentert at han er sliten allerede et par timer etter at vi har stått opp. Alt er normalt med vekt, høyde, avføring, utvikling osv, men de siste par ukene har han spist nye mindre enn normalt. Han leker normalt med andre barn, men blir veldig sutrete og klengete når leken er ferdig. Funderer på å bestille legetime i romjulen, men vet ikke helt hva legen skulle ha sjekket. "Slitent barn" virker litt vagt. Noen tanker? Vente og se om det går over, eller gå til legen på noe såpass vagt? Anonymkode: 29315...7ae
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #2 Skrevet 23. desember 2017 Ville sjekket det ut, lurt å bestille legetime. Håper det ikke er noe alvorlig. Klem Anonymkode: 90ac5...acd 1
Million Skrevet 23. desember 2017 #3 Skrevet 23. desember 2017 (endret) Det kan kanskje være på sin plass med noen blodprøver og undersøkelser, ja. Jeg ville blitt litt bekymret selv. En treåring blir normalt ikke sliten på den måten der, de har jo vanligvis nærmest utømmelig energi i den alderen. Få en lege til å se på han du. Lykke til, håper det er ingenting :-) Endret 23. desember 2017 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #4 Skrevet 23. desember 2017 Kan jo være han får i seg for lite næring, men usnsett, bestill en time Anonymkode: 7a4c0...172
Ulrikke Skrevet 23. desember 2017 #5 Skrevet 23. desember 2017 Greit å ta en legesjekk for å ha gjort det, tenker jeg. Så slipper man å lure på om man burde ha gjort det osv... Når det er sagt, så er det mange barn som er slitne når det nærmer seg juleferie og sommerferie. Og er man litt sliten, så er det ikke alltid man orker å spise noe særlig, også blir det en ond sirkel... Dersom kostholdet er litt ensidig (som barns jo innimellom kan være i perioder) kan det hende han feks mangler jern. Da kan man bli slapp... Jeg skjønner at du føler "sliten 3-åring" er litt diffus beskrivelse, men dersom legen er oppegående vil han forstå det når du forklarer at barnet har endret utholdenhet og at han har endret oppførsel. Sover han godt om natta? Sover han MER om natta? Han har ikke vondt i magen, etter som jeg forstår deg riktig.... Er han mer tørst enn vanlig?
SesameStreet Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 Min første tanke er: Får han tilskudd som inneholder D-vitamin? Uansett, det du kan gjøre er å ringe fastlegen og si at allmenntilstanden til barnet ditt har endret seg så du er litt bekymret.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen på 3,5 år har i ganske mange uker nå klaget daglig på at han er sliten. I helgene, som har vært relativt rolige, har han kunnet kommentert at han er sliten allerede et par timer etter at vi har stått opp. Alt er normalt med vekt, høyde, avføring, utvikling osv, men de siste par ukene har han spist nye mindre enn normalt. Han leker normalt med andre barn, men blir veldig sutrete og klengete når leken er ferdig. Funderer på å bestille legetime i romjulen, men vet ikke helt hva legen skulle ha sjekket. "Slitent barn" virker litt vagt. Noen tanker? Vente og se om det går over, eller gå til legen på noe såpass vagt? Anonymkode: 29315...7ae Jeg ville tatt barnet til lege for lenge siden, men det går jo ikke. Ta turen til legevakten i morgen tidlig og få tatt prøver på infeksjon og blodsukker og ellers det legen mener er nødvendig. Slitne barn skal taes på høyeste alvor. Anonymkode: 37698...1b3
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 2 timer siden, Ulrikke skrev: Greit å ta en legesjekk for å ha gjort det, tenker jeg. Så slipper man å lure på om man burde ha gjort det osv... Når det er sagt, så er det mange barn som er slitne når det nærmer seg juleferie og sommerferie. Og er man litt sliten, så er det ikke alltid man orker å spise noe særlig, også blir det en ond sirkel... Dersom kostholdet er litt ensidig (som barns jo innimellom kan være i perioder) kan det hende han feks mangler jern. Da kan man bli slapp... Jeg skjønner at du føler "sliten 3-åring" er litt diffus beskrivelse, men dersom legen er oppegående vil han forstå det når du forklarer at barnet har endret utholdenhet og at han har endret oppførsel. Sover han godt om natta? Sover han MER om natta? Han har ikke vondt i magen, etter som jeg forstår deg riktig.... Er han mer tørst enn vanlig? Kostholdet og rutinene har vært ganske like hele veien. Han har hatt juleferie fra bhg hele denne uken, så skulle tro at overskuddet skulle komme tilbake, men den gang ei. Søvnen har vært lik hele veien, ingen klager på smerter eller ubehag, ikke økt veskeinntak. Det er egentlig mest at han klager over at han er sliten flere ganger om dagen, og at han begynner med dette så tidlig på dagen. Har bestilt time nå, så får jeg se om det kan tas noen blodprøver og utelukke ting i hvert fall. Takk for innspill! TS Anonymkode: 29315...7ae
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 10 minutter siden, SesameStreet skrev: Min første tanke er: Får han tilskudd som inneholder D-vitamin? Uansett, det du kan gjøre er å ringe fastlegen og si at allmenntilstanden til barnet ditt har endret seg så du er litt bekymret. Han får tilskudd, så det bør ikke være noe med det. Har bestilt time nå. 😊 Anonymkode: 29315...7ae
SesameStreet Skrevet 23. desember 2017 #10 Skrevet 23. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han får tilskudd, så det bør ikke være noe med det. Har bestilt time nå. 😊 Anonymkode: 29315...7ae Så bra. Det er vanlig at veldig mange føler seg slappe og dårlige på denne tiden fordi at de har lavt tilskudd, så når du møter opp hos legen så kommer nok de til å spørre om det samme. De tar sikkert noen tester og sånt. Det er jo vanlig at 3-åringer bobler over av energi.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #11 Skrevet 23. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kostholdet og rutinene har vært ganske like hele veien. Han har hatt juleferie fra bhg hele denne uken, så skulle tro at overskuddet skulle komme tilbake, men den gang ei. Søvnen har vært lik hele veien, ingen klager på smerter eller ubehag, ikke økt veskeinntak. Det er egentlig mest at han klager over at han er sliten flere ganger om dagen, og at han begynner med dette så tidlig på dagen. Har bestilt time nå, så får jeg se om det kan tas noen blodprøver og utelukke ting i hvert fall. Takk for innspill! TS Anonymkode: 29315...7ae Ikke for å skremme deg, men mange barn med kreft blir fanget opp fordi de kommer til lege med slitenhet. Anonymkode: 37698...1b3 1
Gjest Sugemerke Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 Jeg ville fått sjekket blodsukker. Drikker han mye? Jern er også greit å få sjekket. Noen barn er veldig lave i jern og trenger tilskudd.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #13 Skrevet 23. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sønnen på 3,5 år har i ganske mange uker nå klaget daglig på at han er sliten. I helgene, som har vært relativt rolige, har han kunnet kommentert at han er sliten allerede et par timer etter at vi har stått opp. Alt er normalt med vekt, høyde, avføring, utvikling osv, men de siste par ukene har han spist nye mindre enn normalt. Han leker normalt med andre barn, men blir veldig sutrete og klengete når leken er ferdig. Funderer på å bestille legetime i romjulen, men vet ikke helt hva legen skulle ha sjekket. "Slitent barn" virker litt vagt. Noen tanker? Vente og se om det går over, eller gå til legen på noe såpass vagt? Anonymkode: 29315...7ae Er han i barnehage mandag-fredag 100%? Hvis svaret er ja - så har du svaret. Barn er mer i barnehage enn foreldrene er på jobb...😥 Anonymkode: 7738a...7e7 1
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #14 Skrevet 23. desember 2017 Barnet vårt klager også innimellom på at hun er sliten, men ikke daglig, og hun blir typisk sliten når noe er kjedelig eller at hun kjeder seg.. med en gang vi setter i gang aktivitet forsvinner slitenheten. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet med sønnen din, men det er flere ting å vurdere; ansiktsfarge, utstråling (ser han sliten og medtatt ut?) , hvordan er neglene (disse kan Blandt annet indikere jernmangel) etc. Barnet vårt går rundt og brygger på infeksjoner hele vinteren uten at det slår ut.. kan dette være tilfellet for sønnen din? Lukter det av munnen hans som kan indikere halsinfeksjon f.eks? villw uansett tatt han med til legen, men greit å ha klart det du vil spørre om Anonymkode: 20401...cb9
TheGirlWhoWaited Skrevet 23. desember 2017 #15 Skrevet 23. desember 2017 Du sier at en treåring kommenterer at h*n er liten - du mener som i SIER? Viser h*n noen andre tegn på slitenhet, eller er det bare verbalt? For i motsetning til alle andre her som snakker om mangelsyksommer og kreft, så tenker jeg mer at han kanskje kan herme etter dere voksne? Er og sier dere at dere er slitne, f.eks? For jeg synes det er rart at en treåring faktisk SIER at han er sliten, da jeg tviler på at han faktisk vet hva det er.
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #16 Skrevet 24. desember 2017 Lurt å ta utfyllende blodprøve. Det kan være div mangler, men også et virus. For øvrig var min sønn veldig sliten før han fjernet mandlene (han fikk ikke nok oksygen da han sov pga pustestopp/ snorking). Anonymkode: 0c16a...4ca
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #17 Skrevet 24. desember 2017 spørsmålet er hva 3 åringer gjør i dag kontra 3 åringer for over tjue år siden. I bolig områder så ser jeg ikke unger ute og leker, det er så stille som det kan bli. Anonymkode: 94a1f...0f7
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2017 #18 Skrevet 24. desember 2017 Jeg hadde begynt med å sjekke stoffskiftet, jern, dvitamin og B12(+ eventuelt annet). Anonymkode: 197d4...bbe
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå