MammaMums Skrevet 23. desember 2017 #1 Skrevet 23. desember 2017 Eh.. Dere? Jeg sitter her og tenker over hvilke "sånne typiske" ting man gjør på lillejulaften... Myyye mulig jeg har fått lettere demens med alderen her altså🙄 For det eneste jeg klarer å huske tilbake som typiske ting, er å spise julegrøt m/mandel og mandelgave. Pluss det å pynte juletre ( men, det var mer før, for det er oppe alt her i heimen) Hva med dere? Hva inneholder lillejulaften for dere? 😊 Her får vi vel bare gumle i oss denna grøten etterhvert vi da 🙊🙊 Mulig det er det at lillejulaften er på en lørdag, som også er med på å "sette meg litt ut" .. Vi bare diller rundt vi nå😉 God Jul alle sammen😊😊😊
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #2 Skrevet 23. desember 2017 Pynter juletreet, spiser grøt med mandel til lunsj og mølje til kvelds. Mamma pleide å gjøre klar julestrømpa etter at vi hadde lagt oss (da vi bodde hjemme). Lese julehefter og se en film sammen. Anonymkode: 9ce72...e16 1
AndreaE Skrevet 23. desember 2017 #3 Skrevet 23. desember 2017 På lillejulaften så handler vi inn siste rest, vasker ferdig og pynter ferdig :-) Vi spiser lutefisk hvert år, så det er matlaging på gang hele dagen, med bål i peisen. De fleste sysler med smått og stort for å gjøre klart til julaften. Det skjer ellers ikke noe spesielt, vi pleier å sette på en film etter middag :-) God jul 1
SunnivaOslo Skrevet 23. desember 2017 #5 Skrevet 23. desember 2017 Handling og levere julegaver. Har handlet ferdig da men skal levere noen gaver senere før det bærer hjemover. Så spiser vi grøt og ser TV.
tirben Skrevet 23. desember 2017 #6 Skrevet 23. desember 2017 (endret) Hos oss er det siste rydding, pynte treet, legge gaver under treet, og høre på julemusikk. Vi lager desserten til i morgen, og legger pinnekjøttet i vann. Vi har fast tradisjon at når alt er gjort, så koser vi oss med masse mat, som spekemat, rakfisk, røkt laks, eggerøre, sild og juleøl. Da har jula begynt! Endret 23. desember 2017 av tirben
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #7 Skrevet 23. desember 2017 Er vanlig arbeidsdag. Gjør ikke noe spesielt. Anonymkode: d5ebc...5ff
Gjest Catalina Culès Skrevet 23. desember 2017 #8 Skrevet 23. desember 2017 Handler inn siste rest, rydder, vasker og pynter siste rest.
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2017 #9 Skrevet 23. desember 2017 Pleier å gå på gravene og sette på lys. Levere ut pakker eller få besøk av folk som leverer pakker. Så er det hjem å spise risgrøt. Utover kvelden er det julefilmer, og vi koser oss med litt snacks, julebrus. Jeg liker å ikke måtte gjøre så mye når jeg først har fri og vil bare kose meg og slappe av. Anonymkode: 150e2...930 1
MammaMums Skrevet 23. desember 2017 Forfatter #10 Skrevet 23. desember 2017 6 timer siden, tirben skrev: Hos oss er det siste rydding, pynte treet, legge gaver under treet, og høre på julemusikk. Vi lager desserten til i morgen, og legger pinnekjøttet i vann. Vi har fast tradisjon at når alt er gjort, så koser vi oss med masse mat, som spekemat, rakfisk, røkt laks, eggerøre, sild og juleøl. Da har jula begynt! Slafs 🤤🤤 Det høres skikkelig koselig ut😊
MammaMums Skrevet 23. desember 2017 Forfatter #11 Skrevet 23. desember 2017 6 timer siden, AndreaE skrev: På lillejulaften så handler vi inn siste rest, vasker ferdig og pynter ferdig :-) Vi spiser lutefisk hvert år, så det er matlaging på gang hele dagen, med bål i peisen. De fleste sysler med smått og stort for å gjøre klart til julaften. Det skjer ellers ikke noe spesielt, vi pleier å sette på en film etter middag :-) God jul 😍 Ser det for meg 😍😍 Sette på en film etter middag, og bare senke skuldrene og puste ut ☺️☺️☺️ Her ble det fullt stress i siste timene før butikkene stengte, da vi kom på opptil flere gaver vi faktisk ikke hadde handla inn- men bare på et merkelig vis TRODD vi hadde i boks 😩😩😂😂 Så nå blir det papir, teip og tråd og lapper og gavepakking til fingertuppene blir såre til langt på kveld .. Kun avbrutt med fenalår-slafsing innimellom😂😂 Og nå letter demens-sløret litt her ; for DETTE er jo det som skjer hver lillejulaften hos oss 😂😂😂😂
Mollie Skrevet 23. desember 2017 #12 Skrevet 23. desember 2017 I dag har vi handlet inn det siste vi trenger av matvarer (og mannen har handlet julegaver). Jeg og barna har vært rundt å levert julegaver og besøkt barnas oldeforeldre. Deretter spiste vi grøt med mandel. Jeg har laget en kake til i morgen. Så har vi sett på julesendingen på NRK og spist en stor kveldsmat med egg, røkelaks, fenalår, rundstykker og så gløgg da! Og så The Holiday på TV3! Goooooood jul! 1
Lalunaa Skrevet 7. januar 2018 #13 Skrevet 7. januar 2018 Handle inn siste rest hvis vi feirer jul hjemme, i år reiste vi til mamma og de, vi pleier å pynte juletreet, spise nissegrøt og se på kvelden før kvelden. Når ungene er i seng så gjør jeg klar julesokkene.❣️
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #14 Skrevet 7. januar 2018 Grevinnen og Hovmesteren er vel en tradisjon. Samme å pynte til jul, men det er det vel flere og flere som tar tidlig i desember. For veldig mange er det jo vanlig arbeidsdag. Jeg har vokst opp med at mamma hadde fri den dagen så da pyntet vi juletre og hele huset mens pappa var på jobb. På kvelden hadde mamma og pappa alltid middagsbesøk av venner så da var jeg og broren min bare på rommene våre eller hadde lagt oss. Vi spiste grøt sammen på julaften i min familie Anonymkode: 1da33...f5d
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2018 #15 Skrevet 7. januar 2018 Må se på Grevinnen og Hovmesteren med mamma og pappa. Blir ekstra morsomt om man husker å "le" på de rette tidene. Anonymkode: 82f8b...59e
Arkana Skrevet 7. januar 2018 #16 Skrevet 7. januar 2018 Lille julaften spiser vi julegrøt til middag og etterpå pynter vi juletreet og huset generelt. Etter det setter vi oss i sofaen med julekaker og julesnop og ser Grevinnen og Hovmesteren (og gjerne en julefilm når barna har lagt seg). rett før barna legger seg dekker vi på til julenissen. Han får tallerken, julekopp og juleserviett, kaffe, en gulrot til Rudolf, et utvalg julekaker, sjokolade og klementin. Så legger barna julestrømpene sine ved siden av. Når de våkner på julaften har nissen vært. Han har lagt gaver under treet, fylt julestrømpene og de kan se at han har drukket kaffe og spist av maten, og julenissen skriver alltid "takk" i klementinskall på tallerkenen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå