Gå til innhold

Fornuftig med konkurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange prosent nedgang i omsetningen kan en butikk ha (over lengre tid) før dem som regel må slå seg konkurs? Når er det fonuftig å slå seg konkurs? 

Anonymkode: 40f5d...a3b

Skrevet

Når de ansatte ikke får utbetalt lønn. Går det utover de ansatte, rykte til butikken og varesalget er det på tide å stenge dørene. 

Anonymkode: b9fb8...75a

Skrevet
4 minutter siden, ilga skrev:

AS? 

ikke as

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når de ansatte ikke får utbetalt lønn. Går det utover de ansatte, rykte til butikken og varesalget er det på tide å stenge dørene. 

Anonymkode: b9fb8...75a

de tingene du nevner går så vidt på håret. men eier må ta opp private lån for å få til utgifter. men det jeg lurer mer på er hva som er "vanlig" tall å gi seg på. nedgang på 5, 7, 10, 15, 20, 30%.. kanskje vanskelog å svare på..

Skrevet
4 minutter siden, ilga skrev:

Enkeltmannsforetak? Må jeg gjette?

ja unnskyld ikke meningen å være så uklar, tenkte at det fort var en selvfølge ang butikk men det er det jo ikke. min feil

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

de tingene du nevner går så vidt på håret. men eier må ta opp private lån for å få til utgifter. men det jeg lurer mer på er hva som er "vanlig" tall å gi seg på. nedgang på 5, 7, 10, 15, 20, 30%.. kanskje vanskelog å svare på..

Å ta opp private lån til å dekke utgifter i firmaet er VELDIG dumt!

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, Majott skrev:

Å ta opp private lån til å dekke utgifter i firmaet er VELDIG dumt!

Jeg vet. Det er derfor jeg kunne tenke meg litt konkrete råd (tall) på når man burde slå kroken på døra..

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg vet. Det er derfor jeg kunne tenke meg litt konkrete råd (tall) på når man burde slå kroken på døra..

Jeg mener du er er kommet dit når du må ta opp private lån for å dekke firmaets utgifter.

• Liker 4
Skrevet

Det er noe som regnskapsfører er den beste å diskutere med.

Du kan lese litt mer om vilkår for konkursbegjæring her

1 minutt siden, Majott skrev:

Jeg mener du er er kommet dit når du må ta opp private lån for å dekke firmaets utgifter.

Om det ikke er av forbigående art så er selskapet i praksis insolvent.

Anonymkode: c999b...ac2

• Liker 2
Skrevet

Takk for alle svar hittil :) Er det noen som har noen erfaringer om hva som er vanlig endepunk? Har lest i avisa osv noenganger om butikker som har 5% årsomsetning nedgang og at det er ganske alvorlig.. Så da lurer jeg på om hva når det når over 10 % (over lengre tid) er det da totalt kjørt? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for alle svar hittil :) Er det noen som har noen erfaringer om hva som er vanlig endepunk? Har lest i avisa osv noenganger om butikker som har 5% årsomsetning nedgang og at det er ganske alvorlig.. Så da lurer jeg på om hva når det når over 10 % (over lengre tid) er det da totalt kjørt? 

Det kommer jo helt an på hvor stor fortjenesten var i utgangspunktet. 

Generelt er det dumt å drive butikk som taper penger. Da må jo eier i praksis betale for å drive butikken. 

Det er heller ikke lov å drive for kreditorenes regning, så hvis en vet at en ikke har mulighet til å gjøre opp for seg må en kaste inn håndkle (eller låne inn mer penger, men det er jo bare dumt hvis det ikke er noen endring i sikte).

Anonymkode: 39314...e67

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig vanskelig å gi noe konkret svar, for det finnes ingen fasit. For noen vil en 10% nedgang uten å kunne justere kostnadene lik være undergang å for andre vil det ikke være det. 

Det handler i bunn å grunn om du tjener nok til å ha det bra. Kostnader som personal, skatt, moms  og varer osv skal selvfølgelig dekkes først, deretter ditt utbytte. 

Noen ganger er det en kneik, og ett lite lån vil være nok å så ordner det seg. 

Det du skal være obs på er at konkurs for AS er  veldig forskjellige en enkl pers foretak. 

Om du ser at det begynner å gå dårlig i din bedrift og du eier hus eller bil ville jeg personlig vært ganske rask å sett på mulighetene framover. Ser det ut som om det ryker må burde du selge og deretter avvikle foretaket. Nå går jeg utifra typ en kiosk med ansatte, verdier i form av varelager, samt kanskje langtidsleie av lokale, og en eier som har eget hus. Da har man mye kostnader som skal dekkes, å går det galt kan man i verste fall miste huset. 

Men driver du nettbutikk i kjeller av ditt eget hus uten ansatte så er det jo klart noe annet. 

Så, vanskelig å si :)

Anonymkode: 9b5c2...c7b

Skrevet

Det er ikke antall prosent nedgang i omsetningen som bestemmer om du går konkurs eller ikke: det er om du har noen som helst  sjanse til å betjene de utgiftene du har. Noen tåler en nedgang på 20-30%, og andre må kaste inn håndkleet ved en nedgang på 5%. Når du driver et enkeltpersonforetak er det heller ikke slik at du får slettet gjelda di ved å begjære deg selv konkurs. Hvis det står igjen gjeld etter at konkursboet er oppgjort, er det du personlig som har ansvar for denne gjelden, og den må betales til de du skylder penger. 

Kanskje er det bedre å bare avvikle butikken med minst mulig «skade»? 

• Liker 2
Skrevet

Når egenkapitalen er negativ, resultatet er negativt og det ser ut til å vedvare. Da driver du for kreditorenes regning og det skal du ikke gjøre.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke noen kreditorer eller ubetalte regninger, men har belånt på huset for å få betalt leien som er meget høy. tar ut minimalt til meg selv.. ja det var det store spørmålet da, kan man klare å snu omsetningen eller burde man kaste inn håndkle før det blir større skade.. uff skakke være lett idag. 

Skrevet
20 minutter siden, Ullvott skrev:

Det er ikke antall prosent nedgang i omsetningen som bestemmer om du går konkurs eller ikke: det er om du har noen som helst  sjanse til å betjene de utgiftene du har. Noen tåler en nedgang på 20-30%, og andre må kaste inn håndkleet ved en nedgang på 5%. Når du driver et enkeltpersonforetak er det heller ikke slik at du får slettet gjelda di ved å begjære deg selv konkurs. Hvis det står igjen gjeld etter at konkursboet er oppgjort, er det du personlig som har ansvar for denne gjelden, og den må betales til de du skylder penger. 

Kanskje er det bedre å bare avvikle butikken med minst mulig «skade»? 

Ja skjønner at prosenten kan variere ganske mye, spesiely i kortere perioder. men ville også høre om det var noen som kanskje hadde noen erfaringer rundt når de måtte gi opp og hvor stor prosent nedgang de da hadde hatt siste året/årene.   

men uansett takk for svar :)

Skrevet
17 minutter siden, isw skrev:

Når egenkapitalen er negativ, resultatet er negativt og det ser ut til å vedvare. Da driver du for kreditorenes regning og det skal du ikke gjøre.

Ja jeg vet, er ikke helt der enda men ser en ganske stor nedgang det siste året og usikker på om omsetningen kommer til å gå opp/stabilisere seg igjen. så prøver å være litt føre var, selvom jeg tror jeg ser hvor dette bærer hen.. 

takk for svar :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja skjønner at prosenten kan variere ganske mye, spesiely i kortere perioder. men ville også høre om det var noen som kanskje hadde noen erfaringer rundt når de måtte gi opp og hvor stor prosent nedgang de da hadde hatt siste året/årene.   

men uansett takk for svar :)

Det viktigste budskapet i det jeg skrev var egentlig at det ikke er sikkert det spiller noen rolle om du slås konkurs eller om du bare avvikler. Utfra det du sier, kan det kanskje være like greit å si opp husleia og starte opphørssalg først som sist. Når du har lån på boligen din er det fare på ferde! Du risikerer jo til syvende og sist å miste hjemmet ditt. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...